SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

DPB plánuje nákup autobusov, chce aj električky (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

menežérska "logika"

Keby som šla na to čisto logicky a najmä ekonomicky (čo by som od našich menežérov v DPB chcela moc), tak určite by malo byť prioritou č. 1 nákup električiek, pretože tie sú investične najnáročnejšie, zároveň majú oveľa dlhšiu životnosť ako autobusy, nehovoriac o tom, že električková doprava je tu braná ako nosný systém MHD.

Ako vážne neviem, z čoho chce Bratislava, keď sa minú eurofondy, zaobstarať ďalšie električky.

Holt, moja logika to nechápe. Ale však čo, necháme babky a matky s deťmi v kočíkoch štverať sa do starých električiek po schodoch, alebo sa proste budeme ďalšie desaťročia vyhovárať že ľudia prechádzajú do áut, áno, aj tak sa dá. Tradične, blá-blá-blá a neschopnosť.
 

 

Doplnenie: samozrejme nákup čo najväčšieho množstva električiek, najlepšie výmenu všetkých. Busy môžu počkať, eliny ak nenakúpime z EÚ fondov, tak na ne tak skoro mať nebudeme.
 

 

Povedz mi jeden dôvod, prečo je potrebné vymeniť električky Škoda 29T/30T For Plus za nové?
 

 

Potrebné je vymeniť staré vozne v rôznom stupni modernizácie (a rozkladu). Jazdí ich dosť. Navyše potrebujeme kapacitnejšie električky, čo znamená dlhšie. Napísal som k tomu príspevok.
 

 

sme12345 písal o výmene električiek, kde je potrebné nastupovať "do starých električiek po schodoch". myslel tým staré električky Tatra K2 a T6.
 

 

Nuž možno preto, že trend je nízkopodlažnosť a tie repasované, ale nízkopodlažné a ešte ako-takl prevádzkyschopné môžeme predať do ďalších krajín (napr. UA). Čím neskôr tak urobíme, tým bude menší záujem o ne.

Máme EÚ fondy, máme prudko starnúce obyvateľstvo, Slovensko patrí k NAJRÝCHLEJŠIE STARNÚCIM KRAJINÁM EÚ.
https://slovensko.hnonline.sk/...

Opakujem, električky sú investične najnáročnejšie, zároveň majú najdlhšiu životnosť. Čo je podľa teba efektívnejšie? Ekonomika nepustí, jednoznačne električky.
 

 

chlape, veď ja ťa obhajujem a ty mi tu píšeš, čo dávno viem.
 

Nie som si istý,

či si trafil pohlavie...
 

 

súhlasím.
"využili" sa peniaze určené na rýchlovlak do Paríža.
samotná investícia pre nákup električiek sa teraz nenájde.
 
Hodnoť

Električky

Odporúčam aby DPB nakúpil dlhšie električky než 32,5 metra. Ideálne by bolo 45 až 46 metrové. Ak má byť tender šitý na mieru škovoke, čo asi bude musieť byť, tak 44,2 metra vychádza akurát (typový výkres predpokladného vozidla môžem poskytnúť). Počet aspoň 50 kusov, všetky jednosmerné.

Spolu s nákupom vyriešiť aj kalnály na údržbu takýchto dlhých vozňov, ideálne vo vovozni Krasňany, kde by mohli byť + upraviť nedávno rekonštruované ústredné dielne, lebo pri modernizácii politickí tiežodborníci v DPB nemysleli na budúcnosť.

Vyradiť by sa mali všetky staré električky, ktorých vozové skrine sú ešte zo 70. rokov 20. storočia (K2S 7101 - 7126, 7135) s výnimkou T3P 7715, ktorú potrebujeme do súpravy a jedinej súpravy T3S (poťažmo nechať aj T3AS + T3Mod, ak sa ju podarí sprevádzkovať). Okrem nich by ostali vozne T6A5 (ktoré by sa mohli výhľadovo spájať do trojičiek) a jediná K2G a novostavby K2S v počte 10 ks (na linku 2) a súpravy T3M/T3G/T3P/T3S (a možno aj T3AS + T3Mod) s vozovými skriňami z rokov 1975 (tri alebo päť kusov), 1987, 1989, 2005 - 2009. Celkovo by ostalo 18 (18,5) vzhľadovo starých súprav T3 v rôznom stupni modernizácie, z toho by iba 7 s pôvodným interiérom a jedna súprava s novými čelami (resp. 1,5 súpravy v prípade spojazdenia T3AS + T3Mod). Týchto 18 (resp. 19) súprav by nahradilo vyradené K2S, ktoré už dlhodobo kapacitne nepostačujú na linkách 6, 7 a 8/9 (ak sa na linke 9 objavia).

Dlhšie vozne vypraviť na linky 4 a 5, po dokončení Petržalskej radiály na 3 a 4. V budúcnosti (po roko 2020) pokračovať v nákupoch dlhších električiek a postupne odstavovať T3M, T3S, T3G a možno aj prvé súpravy T6A5, ak sa nebuú modernizovať... Do roku 2030 by mali jazdiť už iba výlučne moderné električky....
 

 

Tender sa robit nebude kedze uz na tieto skodovacke maju opciu z minula.
 

 

Mýliš sa. Opcie už boli dávno uplatnené. V oboch tendroch šlo o 15 ks + 15 ks opcia. Dokopy 60 ks, ktoré tu máme.
 

 

Pravda, ďakujem. Ja som mal zlú info, že ich má byť 60+60.
 

Ahoj Erik Z.

Obaja sme boli na prezentácii druhej etapy výstavby električkovej trate v Petržalke. Bola to tuším jediná verejná prezentácia primátora Nesrovnala na tému MHD. Ja som aspoň dostal slovo, Ty ani to nie, iba istý svetoznámy superdôležitý petržalský domovník mohol kecať neobmedzene o ničom, na úkor Teba, aj iných.....

Erik, čo si tam Nesrovnal húdol celý čas pod fúzy? Že od Ftáčnika zdedený električkový projekt v živote nebude považovať za NS MHD, lebo trať má iba metrový rozchod. V jeho očiach je to iba od Ftáčnika zdedené nechcené dieťa.
Ale že nech vydržíme pár mesiacov a odprezentuje nám vlakový projekt NS MHD, lebo iba rozchod 1435 mm je to pravé makové pre NS MHD.

Nuž a aj taký prístup má k električke, projekt v Petržalke mešká, a električkové trate sú v čoraz dezolátnejšom stave. A samozrejme nemáme ani vlakový projekt NS MHD.

Nákup električiek je zbytočné realizovať, trate sú v dezolátnom stave, priam rozbíjajú nové električky, počul som aj to, že asi bude treba dodatočne posilňovať rámy nových vozidiel, lebo na rozbitých tratiach praskajú.
Teda mesto najprv musí dať do poriadku trate, potom sa môžeme baviť o nových vozidlách. Na terajšie rozmlátené trate sa hodia iba tie staré dobré tatrovácke vozidlá, ktoré sú podstatne ľahšie, a nakoľko boli plánované aj na ťažké pomery v ZSSR, tak rozbité trate ich nepoškodzujú. Ešte aby sme my nekupovali z rozvojových krajín rôzne terénne električky na naše neopravované trate.

Toto je jediná vec, kde Nesrovnal splnil svoje sľuby. Povedal, že električku na metrovom rozchode nepovažuje za NS MHD, a podľa toho ju necháva chátrať.

Plánovaný nákup autobusov je v prvom rade o rutinnej priebežnej obnove autobusov, teda nič mimoriadne, ale idú voľby, tak sa bude o tom veľa hovoriť a písať.

DPB sa chváli aj s nákupom 18 kusov šialene drahých elektrobusov, lebo životné prostredie. Na druhej strane ale na nosnú trolejbusovú linku 202 už týždne vypravuje autobusy namiesto ekologických trolejbusov. Zánovné trolejbusy celé leto nám nevyužité hnijú vo vozovni Hroboňova, a my dýchame exhaláty z autobusov jazdiacich pod trolejovým vedením, tu Nesrovnala a DPB ekológia netrápi....
 

 

A overili ste si napájaciu sústavu električkových tratí v DPB. Nebude náhodou treba pri takýchto električkách, ktoré majú podstatne vyššie odberové prúdy robiť aj zmeny v tejto napájacej sústave (meniarne, snapájacie a spätné ká ble, trolejové vedenie)
 

 

Správna pripomineka. V prvej fáze by mali tieto dlhšie vozy, ktoré by mali povedzme o 25% vyššiu spotrebu než 29T/30T jazdiť namiesto prehustených K2S. Následný traťový invetrval by sa dal znížiť pri zachovaní kapacity, čo by mohlo znamenať viac-menej rovnakú spotrebu (alebo mierne vyššiu, lebo predpokladám že by nové električky boli plne klimatizované). Zároveň je nutné pri modernizácii raidál myslieť aj na modernizáciu meniarní, napájacích káblov a pod.

Dlhšie vozy by pomohli ušetriť personálne náklady a v dlhodobom horizonte zvýšiť prepravnú kapacitu. Aj pri nahradení K2S vozidlami 29T by došlo k navýšeniu spotreby. Možno aj pri nahrádzaní starých súprav T3M/T3G, lebo nové električky sú pevnejšie, čiže aj ťažšie, majú klimatizáciu a pod. Dovolil by som si to prirovnať k obdobiu, kedy sa staré súpravy dvojosákov s vlekmi nahrádzali vozidlami K2, ktoré taktiež mali väčšiu spotrebu energie. O súpravách 2xT so zrýchľovačmi nehovoriac.
 

 

Ešte raz. Nehovorím o spotrebe, ale o odbere. To je podstatný rozdiel
 

 

Rozumiem. Špičkový odber pri rozjazde sa určite zmení, aj keby mal celkový ostať viac-menej rovnaký. Áno, je dôležité na to myslieť. Ale nemal by to byť dôvod aby sme odmietali dlhšie súpravy.

Mimochodom, už nejaký čas sa hovorí o zvýšení napätia na 750 V. V akom štádiu sú tieto úvahy?
 

Re. Broňo, aj Erik.

Broňo,
nové vozidlá v počte 60 kusov už nejaký ten čas jazdia. Teda už máte s nimi isté skúsenosti. Napíš nám teda, že ako sa mení energetická bilancia cez to, že nové vozidlá majú aj rekuperáciu, teda pri brzdení vyrábajú elektrickú energiu, ktorú vracajú do trolejovej siete?

Erik,
najdôležitejším úkolom je celková obnova električkovej koľajovej infraštruktúry. Trate sú v mnohých, často ucelených úsekoch beznádejné rozbité, a je aj množstvo bodových poškodení, kde sú zavedené trvalé obmedzenia traťových rýchlostí, tzv. pomalé cesty. DPB už dokonca operatívne nereaguje ani na teplom vybočené koľaje, jedno také vybočené, neopravené miesto aj s pomalou cestou je aj v úseku most Lafranconi-Internát Lafranconi.

Pomalé cesty výrazne spomaľujú električkovú dopravu, a zvyšujú aj spotrebu, lebo električka nejazdí plynule, ale po rozbehu hneď brzdí na pomalú cestu a potom opäť zrýchľuje a v dobrých úsekoch ostrejšou, teda nehospodárnou jazdou musí dobiehať meškanie.

Rozbité trate znateľne ničia nové vozidlá, dokonca sa hovorí aj to, že niektoré časti nových vozidiel sa predčasne ničia a niektoré časti skrine bude treba posilňovať tak, že sa tam budú navárať nejaké výstuhy.
Teda najprv treba dobré trate.

K vozidlám Erik toľko, že Broňo správne povedal, najprv treba prerobiť napájaciu sústavu a ako hovorím, aj opraviť a potom aj udržovať trate.
K Tvojmu nápadu mám aj také výhrady, že nie som presvedčený o tom, že doprava sa má riešiť pomocou jumbo-vozidiel, ktoré ale budú jazdiť menej často. Väčší interval totiž znamená aj menej lukratívnu MHD. Teda veľkosť vozidla má zohľadňovať prepravné nároky vo špičkách, ale zaistiť aj to, že v sedlách a večer nebudú premávať prázdne jumbo-vozidlá, a majú byť aj rozumné intervaly.

Električky majú životnosť okolo 40 rokov, pričom behom tejto životnosti je predpoklad jednej, či dvoch väčších rekonštrukcií podľa meniacich sa požiadaviek doby a podľa technického pokroku. Teda vždy budú v uliciach Bratislavy jazdiť rôzne typy vozidiel rôzneho veku.

Kĺbové vozidlá K2 prioritne jazdia v kratších úsekoch ako posilové k nosným linkám, či na menej vyťažených linkách, napr. linka 2. Vozidlo typu K2 má kapacitu okolo 225 osôb, Škoda 29T zas 345 osôb, pričom som použil údaj 8 osôb/na štvorcový meter. Teda ak pri danom intervale nahradíš starú Tatru s novou Škodou, tak budeš plytvať, alebo vyrobíš neatraktívny interval, aby Škoda jazdila plná.

Tento terajší systém je docela slušný, každá radiála má 2 nosné linky jazdiace v časovom preklade až po koniec radiály. Potom sú tam posilové linky, či doplnkové linky.
Môžeme sa baviť o tom, či stačí na radiálu jedna nosná linka, plus posily a doplnkové linky na kratšie úseky, či odbočné smery. Ale vždy to má byť cez husté intervaly, nie cez Jumbo-vozidlá v neatraktívnych intervaloch.

Väčšie vozidlá ako terajšie, s dvoma nosnými linkami v terajších intervaloch, či hustejší interval zabezpečený pomocou tretej, posilovej linky si asi bude vyžadovať Petržalka, keď bude hotová aj druhá etapa trate. To bude rébus pre plánovačov, aby prípadné kapacitnejšie Jumbo-vozidlá vyťažené z Petržalky po centrum nejazdili prázdne na náprotivnú radiálu, napr. do Rače....
 

 

Hustejší traťový interval ako 4 minúty v špičke pre cestujúcich neprinesie žiadne výrazné zlapšenie dopravnej obslužnosti, to dokazujú aj štúde (môžem poskytnúť). Naopak, súčasný traťový interval 2 minúty je pre prevádzkovateľa drahý (personálne náklady) a komplikuje aj vytvorenie 100% preferencie na svetelných križovatkách, lebo ostáva málo času pre všetky ostatné kolízne smery. Navyše je limitujúcim faktorom z pohľadu kapacity, sotva pri súčasnom stave vytvoríš miesto pre prilákanie cestujúcich z áut do električiek, ak sa do nich pohodlne nezmestia. Ináč nesúhlasím s počítaním obsaditeľnosti metódou 8 osôb na meter štvorcový. Počítal by som polovicu. Cestujúci dnes už nie sú ochotní sa sardinkovať tak, ako tomu bolo pred dvadsiatimi rokmi. Z dlhodobého hľadiska som jednoznačne za jednolinkový variant. Jedna linka z Dúbravky, druhá od Karlovej Vsi, spolu dve, jedna do tunela, druhá na nábrežie. Z Dúbravky 45 metrové súpravy každých 6 minút, z Karlovky 32,5 metrové taktiež každých 6 minút. V prípade nedostatočnej kapacity aj z Karlovky kapacitnejšie (dlhšie) vozidlá. Mimochodom, s K2S je problém už dnes, všade kde premávajú, hádam s výnimkou linky 2, sú sťažnosti na ich nedostatočnú kapacitu, s čím sa stotožňujem.

Nezdieľam názor, že nové a dlhšie električky by sme mali kupovať až budú opravené trate. Mali by sa riešiť oboje a súčasne. V budúcnosti už nebudú eurofondy také štedré, tak by sa mali čo najrýchlejšie využiť na opravy tratí a nákup nových, dlhších vozidiel. Kľudne 44,2 metrových. A nakoľko sme na Slovensku, tak na mieru šitým tendrom pre škodovku, lebo si nerobím ilúzie že to bude musieť byť ináč. A nemám ilúzie že to ani pri nákupe 29T/30T bolo ináč.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Bratislava