SME
Pondelok, 9. december, 2019 | Meniny má Izabela

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Cestujúci z Vrakune pri jazde vlakom ušetria. Na RegioJet postačí električenka (otázky a odpovede) (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Citát z článku:
V integrovanom systéme bude premávať nová linka RegioJetu S70. Počas dopravných špičiek pracovných dní bude jazdiť trikrát za hodinu, teda v priemere každých dvadsať minút. Mimo nich a cez víkendy bude jazdiť raz za hodinu.
Realita:
Existuje základný hodinový takt, teda každú hodinu pôjde vlak z BA do DS, prípadne až do KN, A samozrejme každú hodinu hodinu aj príde do BA vlak z DS, prípadne až z KN.
Priemerný interval vo špičkách je 30 minútový, teda dva vlaky za hodinu, a nie v celej špičke, ale iba občas ide vlak 3x za hodinu, zdroj Cestovný poriadok ŽSR 2017/2018.

Citát z článku:
Odjazd vlakov bude závisieť od toho, ako bude voľná koľaj z Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu.
Ide totiž o jednokoľajku, na ktorej jazdia okrem vlakov RegioJetu aj nákladné vlaky.
Môj názor:
Hlúposť, vlak osobnej dopravy spoločnosti Regiojet má samozrejme presne stanovený cestovný poriadok a jednoducho bude premávať podľa tohto cestovného poriadku. Iba osoba neznalá problematiky železničnej dopravy môže tvrdiť to, že vlak s pevne stanoveným a verejnosti oznámeným cestovným poriadkom nebude tento CP rešpektovať, ale sa bude prispôsobovať nejakým nákladným vlakom. Tie predsa majú svoj vlastný cestovný poriadok, ktorý samozrejme nie je, nemôže byť v kolízii s CP RegioJetu.

Citát z článku:
Čo sa však môže stať, počet cestujúcich vo vlakoch narastie a tým môžu vzrásť meškania vlakov. Pripúšťa to aj samotný RegioJet, ktorý má už aj dnes v ranných špičkách vlaky plné.
Môj názor:
Prečo by mal plný, či plnší vlak meškať? Jedine pre pomalšiu výmenu cestujúcich v staniciach, lebo trvá to dlhšie, než sa vystupujúci cestujúci pretlačia ku dverám, a nastupujúci zas dnu.
Ak by sa ale na území Bratislavy na už plný vlak idúceho od DS snažilo natlačiť príliš veľa "električenkárov", tak sa do vlaku jednoducho nepomestia, ale než im to dôjde, a uvoľnia dvere, aby sa dali zatvoriť, aby sa vlak mohol pohnúť, tak ubehne kopa minút....
Ak Bratislavčania si tieto vlaky z hlavnej stanice príliš obľúbia, tak sa môže stať to, že obsadia miesta "diaľkovým" cestujúcim, neujde sa im miesto na sedenie, či sa ani do vlaku nedostanú..

Citát z článku:
Riešením by bolo zvýšenie kapacity súprav, aby nástup a výstup cestujúcich do plných súprav trval kratšie. Tu však musí zasiahnuť ministerstvo dopravy a objednať si ďalšie vlakové súpravy, ktoré následne obstaráme a pripojíme k vlakom,“ napísal RegioJet na sociálnej sieti facebook.
Môj názor:
RegioJet používa dvojčlánkové, aj trojčlánkové motorové jednotky, ktoré jazdia sólo, či vo dvojiciach.
Ak v záujme zvyšovania prepravnej kapacity sa tieto jednotky spriahnu do trojíc, tak nastáva problém, na trati BA-DS-KN je málo takých staníc, kde by sa vlak zostavený z troch motorových jednotiek celý zmestil na perón. A zákon jasne hovorí, na trať môže byť vypravený iba tak dlhý vlak osobnej prepravy, ktorý sa v každej stanici, kde má pobyt, celý zmestí na perón. RegioJet nateraz má jeden taký ranný spoj, ktorý je zostavený z troch motorových jednotiek. Je to ale za tú cenu, že krajné dvere na oboch koncoch vlaku, či podľa typu jednotky na jednom konci vlaku sú trvalo uzamknuté, lebo nie je garancia, že tieto dvere budú pri peróne a samozrejme bezpečnosť cestujúcich je prvoradá a ani zákon nepustí. Ale takto sa spomaľuje výmena cestujúcich na zastávkach.
Teda RegioJet musí si hlavne zadovážiť iný typ vozidiel, napr. poschodové. To ale neurobí, zmluvu má na 9 rokov, už je za polovicou, teda investovať do iných vlakov nebude.
Druhá možnosť je tá, že ŽSR predlžia peróny na všetkých zastávkach na menovanej trati.
 
Hodnoť

Takže štát sa má postarať

o ďalšie jednotky. Hm...som si myslela, že Jančura je súkromník. Či aj šustrovi kupuje tento štát kopyto, aby mohol podnikať? Alebo murárovi lafaňu? Ach jaj...
 

Trepeš 2/3 ako obyčajne alebo ti niečo

uškodilo?
 

 

Ach jaj - v skole sa tomu hovorilo citanie s porozumenim...
"Kupit" v tomto zmysle znamena objednat si dalsie sluzby, cize supravy. Tie samozrejme Jancura uz ma, len nie su objednane.
Capisto?
 

 

RegioJet, alebo teda ich séf Jančura na železnici prevádzkuje dva typy, či druhy vlakov:

1.) Komerčné.
Tieto prevádzkuje na svoje podnikateľské riziko. Sú to diaľkové rýchliky, či už vnútroštátne, alebo medzinárodné. Jedná sa o klasické súpravy ťahané lokomotívou.
Časť vozňov kúpil v zahraničí ako ojazdené vo veku aj okolo 30 rokov, väčšinou pochádzajú z Rakúska, ale aj z iných štátov, časť z nich je nových, boli vyrobené priamo pre RJ.

Prvé rušne RegioJetu pôvodne Škoda vyrobila ešte na základe objednávky socialistických ČSD, ale dodané boli až po nežnej revolúcii v čase, keď následkom likvidácie RVHP podstatná časť priemyslu ČSFR prestala fungovať. Teda ľudia prestali cestovať do práce a a aj nákladná doprava drasticky padla. Teda ČSD tieto nové rušne neprevzali, cca dva roky boli odstavené v nejakej stanici a strážila ich SBS. Potom ich kúpil súkromný taliansky dopravca, a od neho sa dostali do majetku RJ.

Rušne Vectron RegoiJet prenajíma, je to tzv. operatívny leasing a teraz kupuje RJ rušne Traxx, údajne má za nich platiť naraz v hotovosti, ale to nemám overené, iba som to počul. Myslím na spôsob platby, nákup je istý.

Iná vec je tá, že RJ v minulosti hodne dotoval svoje vlaky z iných svojich aktivít, aj z autobusovej dopravy a podľa odborných časopisov s autobusmi má problémy, je tam ostrý konkurenčný boj s Flixbusom, čo môže mať za následok, že bude venovať menej pozornosti železničnej doprave.

2.) Doprava dotovaná
Túto štátom objednanú a dotovanú osobnú dopravu na trati BA-DS-KN RegioJet získal v podstate zákulisným rokovaním na dobu 9 rokov za ministra dopravy Figeľa Priame rokovania viedol vtedajší štátny tajomník MD a terajší minister dopravy Érsek, čítaj Éršek, aspoň Bugár v predvolebných kortešačkách tak vyzdvihoval zásluhy menovaného pána.

Teda vlakové spoje si objednáva a dotuje štát. Ten objednáva, predpisuje aj kvalitu, napr. klimatizáciu, kapacitu súprav, nízkopodlažnosť a pod. Samozrejme situácia sa priebežne vyhodnocuje a podľa toho upravuje aj objednávka.

RegioJet si v prvom kole od nemeckého dopravcu dlhodobo prenajal 9 kusov trojčlánkových motorových jednotiek, ktoré alebo premávajú sólo, alebo sa dajú pospájať do dvojíc, trojíc, vtedy ich ovláda jeden rušňovodič. Jedná sa o typ Talent (Talbot Leichter Nahverkehrs Triebwagen / ľahký medzimestský motorový vozeň Talbot) a je to obchodnou značkou výrobcu Bombardier Talbot.

Časom bolo treba zvyšovať kapacitu a aj majitelia si vyžiadali pár Talentov späť. Teda opäť z Nemecka pribudli prenajaté tentoraz dvojčlánkové jednotky Desiro od výrobcu Siemens. Musel by som to dohľadať, lebo z hlavy to neviem, ale tu minimálne pri dvoch kusoch štát prispieval, či aj teraz priamo prispieva na ich prenájom, alebo ich pomohol RegioJetu rovno kúpiť.

Následkom nárastu cestujúcich, aj následkom nedostatočnej údržby došlo opäť k nedostatku motorových jednotiek, a k tomu ešte svoj podiel pridali aj kamionisti, ktorí nerešpektujú prichádzajúci vlak, a tak behom roka jednu súpravu úplne zničili a dve dlhodobo odstavili a nedostatok súprav sa stal katastrofálnym.

Krátkodobo sa to riešilo požičaním motorovej lokomotívy a klasických vozňov.

Trvalým riešením bol nákup štyroch dvojčlánkových vysokopodlažných jednotiek od nemeckej DB radu 628/928. Sú to najstaršie súpravy na tejto trati.
Nehodovosť a výpadky pre zlú údržbu pretrvávajú, tak ešte im ARRIVA požičala rovnakú jednotku.

Podmienkou dlhých vlakov sú jednotky rovnakého typu, rôzne typy vzájomne nekomunikujú!

RJ má zmluvu na 9 rokov, už je za polovicou, nevieme, kto tam potom príde, tak RJ iste nič nové na trať nekúpi
 

K čítaniu s porozumením:

Citát z článku: ...Tu však musí zasiahnuť ministerstvo dopravy a objednať si ďalšie vlakové súpravy, ktoré následne obstaráme a pripojíme k vlakom...
Jančura tie súpravy nemá, obstarávanie ešte neprebehlo a ani asi neprebehne.
Napriek tomu si myslím, že vyjadrenie Jančuru je rafinované. Štát si predsa môže objednať štátom dotovanú dopravu, čiže službu, ale je vecou podnikateľa, ako túto objednávku splní. Ak nemá čím, tak by mal štát pustiť na trať iného dopravcu, ktorý to dokáže zabezpečiť. Naša smola je, že Jančura má zmluvu, akú má.
 

 

Na tu trat je pusteny ktokolvek kto chce. Akykolvek dopravca si tam moze objednat casovu polohu a jazdit tam.

Co sa vykonov vo verejnon zaujme tyka, RegioJet by vedel takuto poziadavku splnit keby ju stat mal, cize nie je dovod si ich objednavat niekde inde.
 

 

Smernice EU skrátene a zjednodušene spomínajú okrem iného to, že štát by na danej trati nemal dotovať tie vlakové spoje, ktoré iný záujemca dokáže prevádzkovať bez dotácie.

RegioJet sa takto roky snaží vytlačiť z rôznych tratí štátom dotované spoje konkurencie, samozrejme iba tie, ktoré by mu prinášali jednoznačný zisk, lebo premávajú v lukratívnych časových polohách, a sú dobre vyťažené. A o tie neatraktívne nech sa stará štát. Lenže tie atraktívne spoje z časti pomáhajú financovať aj tie menej vyťažené, tak neviem, prečo by tie zisky z atraktívnych spojov mali končiť vo vrecku súkromníka miesto toho, aby pomáhali financovať menej vyťažené, ale v záujme mobility občanov aj tak potrebné spoje.

Na trať BA-DS-KN bola uzatvorená zmluva, že 9 rokov tu bude vykonávať štátom dotovanú osobnú dopravu RegioJet. Tak štát tam nikoho dotovaného už nepustí.

A ak by tam niekto mal jazdiť bez dotácie, tak by zas v lukratívnych časoch neboli voľné trasy, vo špičke v každej voľnej trase jazdí vlak RJ, a treba brať ohľad aj na oprávnené nároky a potreby súkromného nákladného kontajnerového operátora Metrans, ale aj iných súkromníkov a štátnej Cargo, ktorí zásobujú letisko kerozínom, odvážajú šrot a obilie a pod.

Teoreticky by som si mohol odsledovať terajšie spoje RegioJet, a zmapovať tie vyťažené. Potom by som mohol osloviť štát a odvolávajúc sa na smernice EU by som požiadal ho, aby my umožnil prevádzkovať tie plné lukratívne vlakové spoje na moje obchodné riziko a tie nevyťažené, ale v záujme oprávnenej mobility občanov potrebné spoje nech prevádzkuje pomocou dotácie RJ. Teda teoreticky by som mohol RegioJetu vyviesť to, o čo sa on snaží urobiť iným na iných tratiach.
Takto hlúpe sú smernice EU...

RegioJet aktuálne nemá dostatok techniky na zvyšovanie kapacity, aspoň nie v tej kvalite, ako to predpokladá zmluva. objednávka totiž znie na nízkopodlažné vlaky a tie nevie kde zohnať.
Na nedostatok motorových jednotiek RJ reagoval nákupom štyroch dvojčlánkových vysokopodlažných jednotiek od nemeckej DB radu 628/928. Sú to najstaršie súpravy na tejto trati, od personálu majú prezývku "Retro". Ale tie nie sú nízkopodlažné. A mali slúžiť iba ako prevádzková záloha, pri nečakaných výpadkoch, ale jazdia permanentne.
Štát to toleruje preto, lebo za výpadkami nízkopodlažných súprav z časti sú aj nehody na priecestiach a štát tu zlyháva na plnej čiare, nedokáže na priecestiach vymôcť zákon a znížiť nehodovosť, či inak zmodernizovať priecestia, alebo ich počty aspoň znížiť.
Nehodovosť a výpadky pre zlú údržbu pretrvávajú, tak ešte im ARRIVA požičala rovnakú "RETRO" jednotku.

RegioJet už do konca platnosti 9 ročnej zmluvy do techniky investovať nebude, veď zmluva je za polovicou. Alebo bude požadovať od štátu to, aby im tú nejakú ďalšiu jednotku niekde rovno kúpil, či výrazne pomáhal s jej prenájmom, či kúpou.
To je tá "fantastická výhoda" toho, ak firma prevádzkuje vlakovú dopravu na jedinej 100 kilometrovej trati, tak nemá zálohy na operatívne riešenie výpadkov, či zvýšeného záujmu cestujúcich.

V ČR mali trafený nápad, štátnu požičovňu vlakov. Teda zlý gazda štát by neefektívne a cez manipulované tendre kupoval rušne, vozne, motorové jednotky. On by ich aj neefektívne opravoval, držal na sklade súčiastky. Depá by tiež vlastnil zlý štát.

Súkromníci by mali iba sprievodcov a rušňovodičov, a súťaž o prevádzke dotovaných vlakov by bola o tom, že vyhral by ten, kto viac zoderie svoj personál pracujúci na od štátu prenajatých vlakoch. Potom našťastie dostali rozum, keď už ho nemajú v EU, aj keď aj odbory im celkom správne urobili trocha bububu....
 

 

1. To ze niekde si stat objednava dopravu od jedneho dopravcu nevylucuje aby si ju tam objednal aj od druheho.

2. To ze niekde si stat objednava dopravu nevylucuje aby tam komercnu linku spustil akykolvek dopravca.
 

Nemám istotu,

ale myslím, že zmluva s RJ nedovoľuje na uvedenej trati, aby iný dopravca prevádzkoval osobnú dopravu. Niečo také sa mi marí z čias, keď podpisovali zmluvu. Skúsim si to overiť.
 

 

Stat rozhodne nemoze zmluvou s dopravcom A zakazat podnikanie dopravcovi B. Kazdy dopravca moze poziadat o pridelenie kapacity na ktorejkolvek trati, to su europske pravidla. Problemom je tu skor kapacita trate 131, kde uz sa velmi dalsie vlaky nezmestia.

Co sa objednania vykonov od ineho dopravcu tyka, toto podla mna zmluva vobec neriesi, nejde o exkluzivnu zmluvu. Zmluva len stanovuje objem vykonov ktore si stat o RegioJetu objednava + o kolko moze tento vykon MDV jednostranne menit. Ak si nad ramec toho objena vykony od ineho dopravcu, tak to nie je problem.

Napokon, sucastou tej trate je aj usek Bratislava hlavna stanica - Bratislava-N.Mesto, kde si dnes stat objednava nejake 4 vlaky denne od ZSSK.
 

Už som si prečítala zmluvu.

Áno, problém bude v kapacite trate. Ale keďže štát podpísal tie vlkm, ktoré Regiojetu podpísal, obom stranám bolo jasné, že iný osobný dopravca sa na tú trať nedostane. Myslím v celej dĺžke, nie kratšie úseky.
Ćiže teoreticky požiadať môže ktokoľvek, prakticky nie je o čo požiadať, pretože trať je vyťažená.
 

 

Tazko povedat. Na tej trati je dost nakladnej dopravy pred ktorou by osobna zrejme mala prednost (nepoznam tieto pravidla do detailov). Takze este by sa tam niekto napchal. Otazka je preco by tam niekto chcel ist jazdit.
 
Hodnoť

 

Vrakuncania idu dobre, Mrvu som volil aj na sefa VUC, uvidime ako na primatora, ma tam silnu konkurenciu.
 

 

Nerozumiem, čo má Mrva spoločné s Vrakuňou?
 

 

Písmená R,V,A :D
 

 

jedno pismeno vyhod, dopln styri, poprehadzuj ich a mas Vrakuna :D
 

 

Ja len toľko, že Mrva je vajnorský starosta, takže stále nechápem to, že niekto chváli Vrakuňu a súčasne nám oznamuje, že do VUC volil Mrvu. Ako to spolu súvisí?
http://www.vajnory.sk/users/ja...
 

 

Asi niekto nerozlišuje Vajnory a Vrakuňu, podobne ako Slovensko a Slovinsko, Česko a Čečensko ;-)
 

 

Oh, ospravedlnujem sa, ..hanbim sa ze som si takto poplietol mestske casti..uf

Ale viem si priznat chybu, dakujem za opravenie!
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava