SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Bratislavský kraj zorganizuje konferenciu k lanovke medzi Petržalkou a Nivami (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Tak lanovka to bude, ci nadzemna draha?
 
Hodnoť

 

Tunelka
 
Hodnoť

 

Bratislava bez tejto lanovky je ako ryba bez peria.
Keby tak developer radšej podporoval potiahnutie "petržalskej" električky po Dostojevského či Dunajskej k tomu jeho nákupnému megacentru - to by bolo hodné diskusie a podpory zo strany mesta. A pomohlo by to všetkým, nielen tomuto centru "autobusová stanica". Ten nápad s lanovkou je úplne scestný. Veľkokapacitné parkovacie domy treba na okraji mesta a odtiaľ treba ťahať rýchlu a vysokokapacitnú MHD. Nie dotiahnuť ďalšie tisíce áut prakticky do centra mesta (kde už dnes je problém cez mosty prejsť). Úplne choré nápady - a týmto sa chce niekto seriózne zaoberať, konferencie robiť? Hanba!
Btw, viď http://www.uzemneplany.sk/upn/... - platný ÚP ráta s MHD-tunelom popod Dunaj a automobilovou dopravou po Starom moste, plus ďalší tunel popod Dunaj pre železnicu. Čo tak zreálniť územný plán mesta? Ale potom by sme tu mali pravidlá, ktorých sa developeri musia držať, rozhodnutia by menej záviseli od niečej dobrej vôle... Neschopnosť udržiavať aktuálny územný plán je ďalšou hanbou tohto mesta, ktoré zrušilo Útvar hlavného architekta zabezpečujúci aktualizácie ÚP (hlavný architekt má dnes len "poradný hlas", žiadne reálne právomoci a len zopár ľudí) a primátor sa zbavil ľudí, ktorí o doprave čo-to vedia ( https://dennikn.sk/326651/byva... )...
A teraz ideme lanovku cez Dunaj riešiť. LOL!
 
Hodnoť

Odvážne projekty upadajú do zabudnutia.

U nás.
Koľko kriku bolo okolo alwegu, koľko nielen kriku, ale aj chaosu bolo okolo metra. Nič sa nekonalo, vždy sa veľa prekecalo, prejedlo, prepilo, každý si povedal svoje a to tak, až sa všetci dohodli, že sa nedohodnú, mnohí si prišli na svoje, ľudovejšie povedané obohatili sa ... a nič.
Ako študent som chodil pod zbúraným priestorom pod hradom a mal som víziu:
Lanovka z Petržalky cez Dunaj priamo na hrad. Ľudia prídu do Bratislavy, zaparkujú, odvezú sa lanovkou na hrad, uvidia panorámu hlavného mesta, zídu po schodoch do centra, pozrú si Staré mesto, prípadne čosi iné a pekný víkend je za nimi.
Vedel som, že táto vízia je nereálna (u nás!) a tak som o nej veľa nehovoril, ani v mojom okolí.
Dnes, keď som čítal o projekte nejakého developera, oprášil som tú moju víziu, pretože medzitým sa naša krajina úžasne zmotorizovala a potrebujeme parkoviská. Najmä pre návštevníkov potrebujeme záchytné parkoviská. Minulú sobotu som bol nútený ísť do Avionu (kedysi bol Avion pri Americkom námestí, dnes je to areál IKEA a okolie) a nemal som kde zaparkovať. A to ani neboli Vianoce, alebo nejaký iný predsviatočný deň. To mi pridalo na pocite podporiť moju starú víziu hľadaním parkoviska v Petržalke. (Za zjednodušenie hľľadania musím poďakovať googlu.) Hneď vedľa Incheby je parkovisko a vedľa neho asi 3x taká plocha, využitá na kadejaké voloviny. Presne odtiaľ by začínala visutá kabínková lanovka (akurát ž ľudí -jedna rodina), kdesi tesne pod hradom by bola "vrcholová" stanica a od nej by sa dalo obyčajnými bežiacimi schodami ako v metre (tie schody by boli v sklenenom tubuse) zísť dole do mesta, alebo hore na hrad.
Také schody v presklenom tubuse sú vo svete bežné (krásne je to urobené napríklad v meste Beluno v Severnom Taliansku - spomínam preto, lebo tam vás tie schody vyvezú zo záchytného parkoviska do historického centra mesta) a o visutých lanovkách ani nehovorím. Máme ich v horách dosť, vieme ich postaviť a vieme ich obsluhovať.
Ale: Niekto by to musel vyprojektovať, niekto zohnať na to peniaze, o postavenie by sme sa obávať nemuseli. Zádrhel je však v tom, že by sa zase robili obštrukcie okolo verejného obstarávania (máme skúsenosti s rekonštrukciou hradu) a hotové dielo by sa niekomu "prenajalo" za nejaký symbolický peniaz (máme skúsenosti s parkoviskami okolo nemocníc...).
A tak ostávam pri sne. Tak to už u nás chodí.
A známi sa pýtajú: prečo si taký pesimista?
 

 

takychto odvaznych vizionarov sme tu uz mali za minuleho rezimu, dokonca svoje velkolepe vizie dotiahli az do konca. pekny priklad sa nachadza hned vedla tebou spominanej lokality, kde odvaznych vizionarov napadlo tahat (prakticky) dialnicu cez historicke centrum, cim ho ciastocne a bohuzial definitivne znicili.
Bratislava potrebuje funkcne riesenia a nie ujete voloviny typu lanovka od incheby na hrad.
 

Nuž tak...

Pre podobné postoje je Bratislava stále jedna zap.r.dená dedina.
Môžeš mi vysvetliť, čo je to "funkčné riešenie"? Lebo toto slovné spojenie má význam všade, iba u nás sa mi to zdá ako klišé. Lebo čo je pre jedného funkčnosť, pre druhého je to ujetá volovina. Pre jedného je čosi zaujímavé a príťažlivé a zvýšilo by záujem o čosi, pre iného je to spôsob kohosi, ako prísť k nejakému prospechu, či osobnej výhode.
Neviem kde bývaš, ale v Bratislave cez historické centrum žiadna diaľnica nevedie.
Je tu kopec sporných otázok, rôznorodých pohľadov, ale mne sa zdá, že náš problém nie je v tom, že sa každý ku všetkému vyjadruje. Je to nakoniec dnešný spôsob riešenia problémov, keď by spoločnosť nemala obchádzať záujmy skupín, alebo jednotlivcov. Problém je v tom, že keď dáme na stôl rôznorodé pohľady, potom nevieme čo s tým. Niet toho b., pardón pána, ktorý by rozhodol. A keď niekto rozhodne, nemal na to podľa iných kompetencie.A tak do nekonečna.
Je aj také riešenie, aby sme postavili cez Dunaj 5 mostov v štýle Karol IV., či Karlov most. Budú to repliky, alebo gýče, alebo ako ich pomenujeme? Alebo obnovíme kompy cez Dunaj ako v stredoveku? Alebo čo urobíme? Čo keby sme postavili novú Židovňu a obnovili celé podhradie tak, ako bolo? Bol by problém postaviť zase synagógu? Nebol. Obrázkov máme dosť a keď dokázali v Drážďanoch postaviť kompletne Semperovu operu od gruntu, my to nedokážeme? Dokázali by sme. Ale je to cesta?
Lanovky v centre mesta - kontra funkčné riešenia!
Väčšie klišé som naozaj nečakal.
O tých funkčných riešeniach počúvam z úst odborníkov a úst "odborníkov" už desaťročia. Celý život!
A to je už dosť dlho. Už by som sa rád dožil niečoho, čo bude fungovať. Aj keby to nebolo funkčné pre celú Bratislavu, ale iba pre nejakú časť.
V mestách po celom svete, kam tak radi cestujeme a zízame je kopa odvážnych riešení v centrách miest. My sa tu stále na čosi odvolávame.
Žiaľ, iba odvolávame a stojíme na mieste.
 

 

ohladne tej "dialnice" cez historicke centrum si sa zahral na hlupaka, ale kedze nim zjavne nie si, tak beriem, ze si to pochopil.
funkcne riesenie je take, ktore funguje, ma nejaky ucel, vyznam. lanovka od incheby na hrad je putova atrakcia za miliony, ktora nema ziaden vyznam, ani pre turistov, ani pre domacich a uz vobec nespravi z bratislavy vyhladavanu destinaciu europskeho formatu :-D
mimochodom jednu lanovku tu uz mame a je vseobecne zname, ze zaujem o nu upada, co tak napriklad konecne doriesit tu zrucaninu v susedstve jej dolnej stanice a tym zatraktivnit celu lokalitu? to je pre mna priklad funkcneho riesenia na urovni turistickeho ruchu. dalsim funkcnym riesenim by mohlo byt dobudovanie niektorych cyklotras, napriklad na useku karlovka-devin, osobne by som si vedel predstavit-ked uz chceme prepajat brehy dunaja-namiesto lanovky do incheby postavit dalsi most pre pesich a cyklistov medzi devinom a prilahlym rakuskym brehom, co by prakticky zdostupnilo hainburg aj pre pesich a nepochybne pomohlo rozvoju turizmu v lokalite.. funkcne riesenia teda ja osobne vidim skor v mensich projektoch, v postupnom a cielavedomom zlepsovani, nie vo velikasskych a drahych fantasmagoriach typu lanovka na hrad. o funkcnych rieseniach v mestskej doprave nejdem pisat, lebo tam zjavne nasa debata momentalne nesmeruje.
 

 

Časovo by bolo porovnateľné, ak nie rýchlejšie, prejsť z parkoviska Incheby pešo do centra, ako sa previezť lanovkou pod hrad a potom eskalátorom zase do centra. Nehovoriac o tom, že Incheba je tesne na hranici užšieho centra a záchytné parkoviská majú byť v horšom prípade na okraji mesta a v lepšom prípade pri železničných staniciach v regióne.
 

 

Tiez si pamatam jeden odvazny projekt lanovky. Mala viest z Petrzalky, ale nie z Incheby, ale od restauracie Leberfinger -ci co to mal pan L.Roman- na hrad a naspat. Turisti pojdu na hrad a odtial do jeho krcmy alebo naopak. Ale nebol znova zvoleny za predsedu BA kraja aj ked dost investoval (a vraj aj zostal dlzny). Napokon ho z jeho rodnej zmesi partaji vyhodili v kauze zmenky.
Bratislava nepotrebuje taketo srandy pre turistov, to az neskor. Teraz potrebuje systemove riesenie dopravy a nie potemkinov typu elektricka do Petrzalky - ano, do hlbky cca 1000 metrov a dalej uz nic a dlho este nic. Co robi rychlodraha ? V Petrzalke su uz roky rezervovane miesta, aj sa tam uz zacalo cosi robit, ale potom zasa nic. Hlavne ze 20 rokov fungovali za statne peniaze rozne kancelarie pod tou hlavickou a vysledok je napokon velke nic.
Bratislava je vdaka uplatnosti svojich veducich rajom vsakovakych investorov a developerov bez akehokolvek logickeho systemu. Kto pride a zaplati, moze si postavit ci zburat co chce, kde chce a moze to vyzerat ako chce. Urad hlavneho architekta, osudy jeho veducich a napokon jeho sucasne postavenie je toho dokazom...
 
Hodnoť

mne sa myslienka

lanovky paci. Postavili jednu v Londine cez temzu a nie len ze su z nej paradne vyhlady ale clovek sa vyhne kritickemu prejazdu cez mosty. Je to skveli a lacny doplnok k MHD a dovolim si tvrdit ze by sa to malo realizovat aj ako preepojenie dopravnych uzlov teda jedna z petrzalky a dalsia z letiska a dalsia zo zeleznicnej stanice. Koli lanovkam netreba vo velkom nakupovat pozemky ani burat stavby ani nic. Nevyhodou je obmedzeny pocet zastavok ale spravnou kombinaciou sa moze podla mna dost radikalne obmedzit potreba ludi ist do mesta autom. Z osobnejj skusenosti kedze pomerne casto lietam tak vzdy idem do BA autom aby som sa nechal synovcami odviezt na letisko. Keby som mal prijemne spojenie zo zeleznicnej na letisko alebo ason autobusovej tak sa netrepem do BA autom.
 

Ak lietaš

z Bratislavy, predpokládám že nemáš veľa batožiny. V takom prípade je linka č.61 celkom pohodlné spojenie so železničej stanice na letisko.
 

 

hej. hlavne ked su tam bezdomovci a clovek sa snazi dychat cez usi, aby necitil ten smrad
 

ja len ze

aj pre turistov ktori prichadzaju na sk by to bolo fajn a v mnoho pripadoch domnievam sa nie je potrebne aby ludia jazdili autom az do mesta. dat im moznost parkovat mimo tak by ju vyuzili. ta 61 stale mestom jazdi. dat ludom alternativu v podobe lanovky odlahcili by sa cesty. jedna lanovka samozrejme nic nevyriesi ale je to spravna cesta.
 
Hodnoť

trosku po funuse

ked uz tahaju do petrzalky elektricku, vsak par rokov do zadu mohli zacat stavat a vsetci by boli radi
 
Hodnoť

 

Frešo sa chytá slamky. Vôbec nechápem prečo by mal kraj alebo mesto vôbec reagovať na takéto z !päty vytiahnuté" nezmysly. HB Reavis si chce zvýšiť návštevnosť v obchodnom centre Nivy s pridruženým parkoviskom (aspoň že nemajú tú drzosť to už nazývať autobusová stanica) a my sa im máme na tento nezmysel poskladať?

Čo má zmysel, je potiahnutie električiek zo Šafárikovho námestia k AS Nivy a prepojiť tak Petržalku a nábrežie koľajnicami. Tu nech investor ukáže ústretovosť voči doprave, nie jeho sci-fi nápadmi.
 

sme12345

potiahnutie má zmysel ako pre koho
na Dostojevského rade niet dosť miesta pre koľaje a ostrovčeky, ak sa nemá znefunkčniť cestná doprava vrátene busov MHD, ale to nie je najdôležitejšie
AS bude inde ako je dnes, sny o otočke okolo centrály VUB zostanú snami
odbočenie trate do a z ul. Mlynské Nivy sa nedá urobiť bez úplnej prestavby križovatky a jej "odpísania" pre t-busy v priamej línii Dunajská - Mlynské Nivy
k tomu sa pridáva záležitosť priepustnosti v kombinácii busy, t-busy električky a autá,
zámer TWIN CITY a novej AS v rámci prestavby ulice nemá priestor pre trať električky po Mlynských Nivách, ak sa tadiaľ majú obslúžiť podzemné priestory pre autá
aj keď sa to mnohým nepáči, treba sa zmieriť, že Dostojevského rad a Mlynské Nivy neboli nikdy pripravované na koľajovú trať, a rovnako ani križovatka s Košickou, pokračujúce Prievozská a Gagarinova
dodatočné vloženie by prinieslo veľa problémov
 

 

Niekde bol zverejnený projekt že sa na Dostojevského rad zmestí elektrčiková trať aj bez zrušenia dvojprúdoviek. Nakritickejšie miesto je pri Allianzi, kde stačí odkúpiť časť chodníka. Elina k AS by pomohla, otázka je kde by sa točila, ale aj to sa dá poriešiť ak sa chce. Mesto sa tu roky tvári že podporuje MHD a najrýchlejšou a najspoľahlivejšou dopravou sú práve električky, ktoré svoje výhody dokazujú práve pri zápchach.
http://spravy.pravda.sk/region...
 

sme12345

o zverejnení takého projektu čítam opakovane, len pochybujem, že to bol kompletný projekt v zmysle predpisov,
skúsme vecne o podmienkach pre koľajovú trať a jej súčasti podľa STN,
šírka pása 3,5 m x 2 = 7 + min. šírka ostrovčeka 2,4 m
na to nestačí vykúpiť a zrušiť úsek chodníka popred Allianz

netvrdím, že elina by nepomohla, že ako subsystém nemá viacero výhod, ale vychádzam z faktov organizácie územia, ktoré už predstavujú existujúce limity

viem, mnohým sa to nepáči a radi by čítali jednostrannú podporu pridania koľají do územia a keď to nerobím, tak mínuskujú, ale to na realite nič nezmení

píšete, že sa dá vyriešiť otáčanie, ak sa chce, je to o viere, nie o faktoch
budúca AS bude na opačnej strane Mlynských Nív, blízko križovatky s Košickou,
mesto už pred rokmi dalo súhlasné záväzné stanovisko bez trate, teraz nemôže toto zrušiť a vydať nové, jednak zákon jasne uvádza, že vydané stanovisko je záväzné nielen pre stavebný úrad, ale aj pre toho, kto ho vydal a jednak podľa zákona nemožno nariadiť vybudovať koľajovú trať pre MHD

obrátenie sa naspäť by znamenalo preťatie Mlynských Nív veľmi blízko pri križovatke s Košickou, lebo ako som písal, cez vnútorné pruhy Mlynských Niv sa má zabezpečiť obslužnosť priestorov v podzemí
v tom úseku by trať musela viesť vonkajšími pruhmi, po ktorých majú jazdiť t-busy, busy a autá
takú organizáciu dopravy si možno predstaviť ako teoretický koncept, ale v praxi by prinášala veľa problémov, jedna chyba a doprava na dôležitom úseku by bola odstavená, na základe poznatkov z praxe silno pochybujem, že by polícia dala súhlas
stále zostáva veľká dilema križovatky MN - DR - D - K a v nej odbočovanie eliny pri zachovaní t-busov, busov a áut, šírkové parametre MN a DR nedovoľujú pridať samostatné pásy k súčasnému počtu pruhov
treba si uvedomiť, že polomery pre oblúky koľají nedovoľujú priebeh odbočovania ako pre autá, busy

naozaj ma neteší súčasný stav, rád by som inú realitu, a nielen v tomto prípade, v ktorom pre elinu by sa museli posunúť / rozšíriť MN aj DR,
aj tu sa ukazuje prečo je nevýhodné do uzlových miest v tesnej blízkosti križovatiek povoliť stavby, od ktorých sa očakáva dlhodobá orientačná úloha,
 

 

Preco je potrebne zachovat pruhy pre auta? staci v kazdom smere jeden. A autobusy po DR by mohli ist kludne v kolajisku, v prahe a brne sa bezne vyuziva aj pre auta.
Elektricka by nemusela mat na nivach obratisko, mohla by sa napojit na kriznej. Asi by na karadzicovej padol za obet ten stredovy pas zelene.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Bratislava