SME
Nedeľa, 15. december, 2019 | Meniny má Ivica

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Pokrivenú električkovú trať v Petržalke majú začať opravovať v stredu (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Systémové riešenie?

Pani hovorkyňa to povedala pekne, dá sa súhlasiť s príčinou, ktorá spôsobila posuny koľají.

Pýtam sa však: Prebehnú nejaké stavebné úpravy, ktoré aj do budúcnosti zabezpečia aby sa problém nezopakoval? Alebo to iba podbijú a "narovnajú" tak aby to bolo dobré? A počas horúčav tam naženú cisternou ktorou budú polievať koľajnice, len aby sa znovu neposunuli?

Očakával by som stavebné úpravy, napr. ukotvenie podvalov a zhutnenie koľajového lôžka.

Nestačí odstrániť vadu, je dôležité zabezpečiť, aby sa už neopakovala. Alebo keď príde ďalšia vlna horúčav, tak budeme s napätím sledovať či sa koľaje znovu nezdeformujú? Opätovné podbitie trate síce opraví súčasný stav, nijako však nezabezpečí že sa nebude opakovať!

Za najlacnejšie riešenie považujem demontáž koľaníc pre rozchod 1435 mm, alebo aspoň ich narezanie na kratšie kusy s medzerami, aby nevznikalo v nich pnutie. Súdruh v tvare zlomku sa na nich už povozil a podvozky boli vrátené do Košíc. Na tých koľajniciach pre rozchod 1435 mm už nikdy v živote neprôjde žiadna električka ani iné koľajové vozidlo (paletu nerátam, ak by nejaký recesista chcel blbnúť).

Otázka je, či by na odstránenie zbytočných koľajníc viacpásovej koľaje pristúpil BSK a súdruhovia z Bruselu. Tí však zrejme budú riešiť akútnejšie problémy ako nejaké koľajnice v Bratislave.
 

Erik Z.

presne, ak by (jedinou) príčinou boli vysoké teploty a nimi spôsobené defornmovanie dĺžky a tvaru oblúkov, potom nepomôže žiadne podbíjanie, ani uchytávanie na podvaloch

Brusel bude súhlasiť, ak vrátime (len pomernú časť?) NFP, dôsledky pre Ba by boli vysoké
náklady na úpravu by sme museli fiancovať z domácich zdrojov, poistenie projektanta by na to asi nestačilo
v každom prípade, nastúpila by zodpovednosť vlastníka, v zymsle satvebného zákona a zákona o dráhach, odstrániť nedostatky stavby, ktoré bránia riadnemu užívaniu a ohrozujú zdravie cestujäúcich, užívateľov stavby
prístup BSK ako špeciálneho stavebného úradu je opäť ukážkou ignorácie povinností pri ochrane verejných záujmov, záujmov spoočnosti a štátu
 

Erik Z.

u nás na železniciach e presne určené, že pri akom teplotnom rozmedzí je možné vytvárať bezstykovú koľaj, nemôže byť ani príliš veľká zima, ani moc veľká horúčava. Ak teplota nevyhovuje, tak sa koľajnicové pásy nezvárajú do dlhších celkov. Teda tam mohla byť prvá chyba v minulom roku.

Platí aj to, že oba koľajnicové pásy danej koľaje musia byť rovnako dlhé po zvarení.

Dôležité ja aj to, aby podvaly boli riadne zaštrkované a podbité a opäť sa prihliada na teploty, kedy aké stavebné (údržbárske) zásahy je možné robiť.

Čo ma ale najviac znepokojuje, či bude použitý náležitý technologický postup pri odstránení vybočenia koľaje. Železničné predpisy jednoznačne zakazujú vybočenú koľaj násilne natlačiť na pôvodné miesto. Ak na trati zistia vybočenie koľaje, tak sa koľajnicové pásy v jednom mieste rozrežú, od miesta vybočenia po miesto rozrezania sa koľajnicové pásy uvoľnia od podvalov, potom sa z nich vyklepe napätie. Potom sa koľaje opäť pripevnia k podvalom, koľaj sa provizórne smerovo upraví a spojí dokopy s provizórnou koľajnicovou spojkou. Potom už po nj môžu jazdiť so zníženou rýchlosťou vlaky. Bezstykový koľajnicový spoj a konečné podbitie sa vykoná pri teplotách, ktoré určujú normy.
Teda celý nápad je zlý, že to násilne smerovo upravíme bez toho, aby sa z koľaje vyklepalo von napätie.

Pripomínam aj to, že koľaj minulý rok v lete podbíjala špeciálna strojová podbíjačka, ktorá sem bola dovezená z Drážďan. Podbíjačka jazdila po normálnom rozchode a špeciálna bola práve v tom, že dokázala podbíjať túto trať s duálnym rozchodom. Dnes tu iste nebude, teda celá smerová úprava bude iba o tom, že tam príde pár robotníkov a nejakým baranidlom násilne natlčú koľaj na svoje miesto. Možno ju tam potlačí nejaký buldozér. Potom pár robotníkov krompáčmi natlčie štrk pod podvaly.

Dúfam, že mesto a DPB nebudú hlúpe a takúto prácu neprevezmú. Nech si opäť požičajú tú špeciálnú podbíjačku z Drážďan, aj keby sa otvorenie trate oddialilo.

Inak ja som rušňovodič hore uvedené veci poznám z tzv. poučných listov, ktoré vydávali ešte socialistické ČSD, boli tam popísané rôzne nehody, príčiny ich vzniku a ako im predchádzať. Teploty som neuviedol iba preto, za tých 25-30 rokov sa mohli meniť normy a technológie. Na objednávku traťovákov som chodil aj s rušňom asistovať na rôzne výluky, aj tam sa na mňa nelepili nejaké informácie.

Roky ušli, ale iste stále platí zásada, vybočená koľaj sa nemá nasilu natĺcť naspäť, treba ju najprv rozrezať a vyklepať z nej von to napätie, kvôli ktorému vybočila! Inak sa problém opäť objaví a napokon to skončí tak, že koľaj znova vybočí práve v tom momente, keď kolesá dráhového vozidla začnú svojimi vibráciami namáhať už aj tak napätú koľaj.
Tak sa neponáhľajme, nemá význam riskovať, že koľaj vybočí pod električkou a tá sa vykoľají a trebárs aj prevráti.

(Inak aj zabetónovaná koľaj môže vybočiť, samozrejme ne do boku, ale smerom hore. Býva to menej časté, lebo väčšia časť koľaje pre betón nie je vystavená priamemu slnečnému žiareniu.)
 

 

Neviem pri akej teplote to zvárali, ale keby to rozrezali v týchto horúčavach a chceli následne zvárať, tak by museli asi čakať celú noc a tesne pred východom slnka zvárať. Čo som dávnejšie čítal, tak teplota zvárania bezstykovej koľaje VRT sa pohybovala s odchýlkou tuším 3 °C. Úsek trate petržalskej električky s otvoreným zvrškom (na ktorom nastala porucha) bol zváraný a podbíjaný minulé leto, tak by som nehľadal príčinu v tom, že by koľajnice neboli dostatočne "teplé". Navyše elektrčiková trať nie je VRT. Problém vidím v neukotvení podvalov a možno aj v nedostatočne zhutnenom lôžku. Najväčší problém je asi v tom, že nikto nerátal že vďaka úplne zbytočnému a idiotskému duálnemu rozchodu sa zbytočne zvyšuje pnutie pri zmenách teploty.

Ja stále očakávam, že mesto si dá podmienku ukotvenia podvalov na tom kritickom úseku trate.

Vyduté koľajnice som v Bratislave videl tiež, konkrétne na BKVčku v Dúbravke pred rekonštrukciou. To by bolo niečo pre drážny úrad! Voľnou nohou, kopaním do koľajnice, som menil rozchod o 2 centimetre! A to sa tade jazdilo!!!
 
Hodnoť

 

spustia az 1.septembra!
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava