SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Brigádnici električky povedú už v lete (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Vodicak B

nebolo by vhodne mat za sebou par rokov praxe za volantom, nez sadat do elektricky s cerstvym vodicakom? V BA je aj kratka prax bohata na skusenosti :). Lebo aj z pozicie vodica auta si rychlejsie zvykne na dopravu, idiotov na volantom, dopravne znacky a potom jednak bude v elektricke uz zvyknuty na tieto podnety a zaroven bude dobre poznat vsetko z druhej strany barikady. Ale, snad vedia, co je postacujuce.
 

 

Problem je ze mat X rokov vodicak neznamena mat viac skusenosti. Je kopa ludi co si ho v 18 spravila, ale jazdia tak dva krat za rok. Pripadne mam kamarata co ma vodicak niekolko rokov (papierovo by vykazal prax), ale jazdi akurat tak zo svojej dediny po uplne nevytazenej ceste do vedlajsej dediny, raz za dva mesiace niekam dalej. Cize prax vedenia auta nevies nijak spolahlivo zistit, vodic co ma vodicak pol roka a jazdi aktivne moze mat viac skusenosti ako niekto kto ho ma 10 rokov.

Od toho je skuska vo vedeni auta + velmi podrobny kurz vedenia tej elektricky, aby vodica naucili a overili. Urcite nepustia jazdit len tak hocikoho :)
 

Neznamena nutne

ale je to prepoklad hraniciaci s istotou. Kto ma vodicak a boji sa soferovania, sa snad nebude chciet stat vodicom z povolania.
Ale chces tvrdit, ze vodic autobusu s 10 rokmi praxe sa po kurze stane rovnako kvalitnym vodicom elektricky, ako chalan s 0 rokmi praxe na ceste a cerstvym vodicakom? No tak :)
Aj ty si relativne cerstvy sofer, porovnaj si sebakriticky svoje schopnosti cerstvo po ziskani vodicaku a teraz.
Ale nechajme to tak. Slovom päť uchadzacov sa dostalo dalej, ak nakoniec nastupi do praxe nenulove cislo, bude to uspech. A to budu, predpokladam, nejaky oddany MHD fanatici, takze alles gute. Riesime vlastne neexistujuci problem.
 

 

Ale ja som nehovoril o ludoch co sa boja soferovania :) Ja hovorim o ludoch co vodicak maju X rokov, ale nejazdia pravidelne lebo napr. nemaju vlastne auto, alebo proste preferuju ine formy dopravy. A ten vodicak maju na obcasne cesty nejakym cudzim autom. Pointa je: nemas ako zistit aku prax ma niekto na aute, pretoze to sa nesleduje.

Prestup z autobusu na elektricku je povazovany za krok spat z pohladu narocnosti prace aj platu. Cize prax na autobuse by som velmi neriesil, takych prestupov je pomerne malo, skor to je naopak. Zaroven je na autobus pozadovany vyssi vek ako na elektricku.
 
Hodnoť

 

Brigadnici problem aj tescu co poznam dost ich je nespolahlivy a potom zas si to odnesu chudaci zamestanci co budu mat volno....
 

 

Myslim ze porovnavas neporovnatelne. Brigadnici v DPB existuju dlhe roky a nie je s nimi ziaden zasadny problem. Tymto navyse DPB platil kurz, takze im nad hlavou vysi pomerne velky dlh (ten kurz nie je lacny) v pripade ak by boli vyhodeni pre porusenie pracovnej zmluvy skor ako by odjazdili zazmluvneny vykon.
 
Hodnoť

 

No neviem, nemám z toho dobrý pocit...
 

A z čoho nemáš dobrý pocit?

Zober si 21 ročného stredoškoláka, v tom veku už s ukončenými štúdiami. Absolvuje psychotesty, lekársku prehliadku, kurz vodiča električky, zácvik a zákonité skúšky pred skúšobným komisárom z Dráhového úradu. Ak tieto veci úspešne zvládne, tak môže začať pracovať ako vodič električky. Tie testy a kurzy môže začať robiť už ako 20 ročný, ale samostatne riadiť električku môže až ako 21 ročný.
Rovnakým sitom prechádza aj 21 ročný študent vysokej školy, ktorý sa rozhodne pre prácu vodiča električiek-brigádnika. teda to prvé ráno, keď prvý krát nastúpia na výkon vodiča električky, majú za sebou rovnaké skúšky, zácvik, testy a iné záležitosti, sú na rovnakej štartovacej čiare, ani jeden z nich nie je horší, ako ten druhý.

A v DPB až na politických nominantov nesedia hlupáci, ale poctiví odborníci, teda vedia, ako vybrať vhodných kandidátov na túto pracovnú pozíciu. Napokon to potvrdzujú aj čísla, ktoré DPB zverejnil v inom článku. Prihlásilo sa až 83 kandidátov, sitom prešlo 5 ľudí. Iste ich veľa cúvlo vtedy, keď sa dozvedeli, že ako málo peňazí dostanú za tak zodpovednú prácu, kde prvé ranné nástupy sú už pred 4:00 a posledné konce zmien až po 0:00, teda po polnoci. A iste ich šokovalo aj to, že treba robiť soboty, nedele a sviatky. No a rady záujemcov iste preriedili psychotesty a lekárske prehliadky. A ani skúšobný komisár Dráhového úradu iste nebude na hlavu padnutý a blbca cez zákonité skúšky nepustí. Teda ten vyškolený brigádnik bude na svojej prvej ceste plnohodnotným vodičom, akurát po praktickej stránke bude rovnako neskúsený, ako jeho rovesník so strednou školou, ktorý nastupuje do trvalého pracovného pomeru. Lenže preto sú tam tie psychotesty, aby v kabíne sedela taká osoba, ktorá svoju neskúsenosť si dokáže uvedomiť a tomu prispôsobí aj svoju jazdu na začiatku svojej kariéry vodiča MHD.

Pre bezpečnosť cestnej dopravy sú väčším problémom vodiči osobných áut a pod., ktorí v porovnaní s vodičmi MHD neprechádzajú prísnym sitom a na uzde ich nedrží ani tradične jalová dopravná polícia. Že vodič osobného auta nemôže svojím konaním naraz ohroziť životy desiatok, či stoviek nevinných osôb, tak načo im dávať prísne sito a prísny dohľad dopravnej polície? A čo ak blbec za volantom osobného auta sa pripletie pred rýchlo idúcu preplnenú električku a tá sa vykoľají a prevráti? Teda presmeruj svoje zlé pocity niekde inde a nie k dobre vycvičeným vodičom električiek.

Inak aj na lokomotívach železníc sa môže objaviť náležite preverený a vycvičený 21 ročný rušňovodič, raz každý začína, ale skúsenosti sa časom na každého nalepia.

Poslednou novinkou je to, že správca železničnej infraštruktúry ŽSR nemá dostatok výpravcov, teda osoby, ktoré garantujú bezpečnosť vlakovej dopravy. Teda po dohode so Žilinskou univerzitou vycvičí do tejto pracovnej funkcie študentov-brigádnikov z Katedry ekonomiky a riadenia železničnej dopravy, lebo ich učia aj k takým zručnostiam, ktoré potrebuje aj výpravca.
Záujemcovia z druhého ročníka budú mať špeciálny rozvrh, teda prednášky budú absolvovať v pondelky až v stredy, štvrtky a piatky budú o kurze výpravcov, soboty a nedele o praktickom zácviku, s kurzom majú začať 8.9.2016, a cca takto o rok prvý brigádnik-vysokoškolák vo funkcii výpravcu ŽSR bezpečne vypraví prvý vlak na svoju cestu.

Riešiť treba to, prečo v našom živote má väčšiu cenu a tak vyšší plat polovzdelaná rosnička z televízie, a pritom nechceme finančne spravodlivo ohodnotiť profesie s veľkou zodpovednosťou, ktoré nás dokážu behom sekundy zabiť, ak sa im nebude na okamih dariť v kabíne vodiča.
 

Ani som nemusel pozriet

kto tento clanokomentar napisal. Dlzka na jednu normostranu a tradicny hejt na automobilistov.
K reakcii.
(1) To je mi teda sito, ak 78/83 ludi cuvlo, ked zistilo, ze budu tvrdo makat a nedostanu zato zaplatene. Mozno by sa chcelo trosku zamysliet v DPB. Tych 5 vytrvalcov (ktovie kolki nakoniec skutocne nastupia) su pravdepodobne ludia, co sa o elektricky zaujimaju ako o konicek a peniaze beru ako prilepsenie.
(2) To, ze nehody sposobuju vodici aut, nemoze byt zamienkou, aby sme dali 20 tonovu elektricku do ruk chalanískovi s cerstvym vodicakom na pol uvazku. Takato logika je dost pervezna.
(3) To, ze 21 rocny vodic na plny uvazok a 21 rocny vodic elektricky na polovicny uvazok su rovnako pripraveny, je fakt. Rovnako je fakt, ze lepsie pripraveny by bol uchadzac 30+, ktory ma uz 10 rokov praxe za volantom niecoho minimalistickejsieho.
 

 

Rado, myslim, ze lepsie argumenty si nemohol napisat, dakujem.
 

 

Aj tak z toho nemam dobry pocit...
 

 

A co tak este reagovat na stlpcek Martiny Chudej a spytat sa jej, tak isto dlhou a obsahovo adekvatnou reakciou, co jej vlastne nehra na tak vybornej brigade...???
 

 

Z coho presne nemas pocit? Ake boli doteraz problemy s vodicmi-brigadnikmi? Oni totiz v takej ci onakej podobe existuju uz velmi vela rokov.

Podmienky pre vedenie elektricky sa predsa nijak nemenia. To co vodici museli splnat doteraz, musia splnat aj nadalej. To ze ten vodic bude mat iny typ pracovnej zmluvy je predsa uplne irelevantne.
 

 

Už ste ma presvedčili, aj ty aj b. pityo, argumenty tak isto dobré ako Rado...nemám dôvod mať nepríjemný pocit...držím palce brigádnikom.
 


Najčítanejšie na SME Bratislava