SME
Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Bratislavu a Pezinok by mohla spájať v budúcnosti električková trať (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ešte neni dokončená najkratšia električková trať na svete Štúrova - Bosákova zastávky ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Do Pezinka už koľajnice vedú. Nech sa konečne spojazdní trať na Filiálku a Trnavské mýto bude výborný prestupný uzol. Električka nech sa rozširuje v rámci mesta.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Z Filiálky by mohla ísť trať. O rozchode 1000 mm cez Nivy na Šafko, opačne expresne k ŽST Vinohrady / Predmestie, prepojenie na Račiansku radiálu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Niekedy začiatkom 1960.-ich rokov komunisti vypotili plán, aby Bratislavu umelo nafúkli na veľkomesto s jedným miliónom obyvateľov. Podľa jedných zdrojov dôvodom bolo to, aby sem nasťahovaní Slováci svojim počtom "zlikvidovali" tu žijúcich Maďarov a zvyšky Nemcov, ktorých po vojne nestihli presídliť mimo územie ČSSR. Iné zdroje hovoria to, že jednalo sa iba o to, že miestni politici chceli predbehnúť Brno a stať sa po Prahe druhým najväčším mestom v ČSSR. Toto nebudem riešiť, vtedy som bol malé decko.
Mali vyrásť 4 megasídliská, každé po 200 tisíc, zo Slovenska sem presťahovaných občanov a samozrejme fabriky, školy, nemocnice a pod.

Mali byť sídliská:
-Petržalka, ktorá sa aj z časti realizovala.
-Podkarpatské sídlisko Pezinok-Modra.
-Sídlisko Bernolákovo-Senec
-Záhorské sídlisko s približným centrom v Stupave.

Tieto megasídliská mala medzi sebou, aj pôvodnou Bratislavou, plus fabrikami prepájať rýchlodráha, jej sieť mala dosiahnuť až 103 kilometrov. Nuž a táto rýchlodráha mala v centre mesta jazdiť z Petržalky v koridore pôvodnej žel. trate Petržalka-Nivy-Filiálka-Predmestie-Východné-Vajnory-Čierna Voda, potom cez oba Groby. Trať sa mala vetviť do Modry a Senca.

Plány týchto megasídlisk a miliónovej Bratislavy okrem iného padli z dôvodu nového zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy, ako aj výhre zdravého rozumu. Padli sídliská (okrem Petržalky), teda zbytočným sa stala aj rýchlodráha. Preto sa nikdy nevybudovala, ani v podobe metra.

Poľnohospodársku pôdu až teraz úspešne likvidujeme v prospech ležatých panelákov, teda minipozemkov obohnanými vysokým betónovým plotom, kam sa akurát chodí prespávať. Nuž a teraz si asi niektorý starosta spomenul na staré projekty rýchlodráhy a plánuje ju obnoviť, ale s električkou, lebo jedine tá sa dá doviesť medzi rodinné domy, na rýchlodráhu, metro, či nejakú obdobu S-Bahn nebol vynechaný žiadny koridor. Výstavba týchto ležatých panelákov prebiehala živelne, hľadelo sa iba na to, aby za noc zbohatli majitelia pôdy, developer, či úplatný komunálny politik. Teda neriešila sa verejná osobná doprava, dokonca ani IAD, kašlalo sa na občiansku vybavenosť a pod.

Otázne je to, či na túto rodinnú zástavbu s malou hustotou obyvateľov treba drahú električku, či nepostačí preferovaný autobus, či trolejbus.
Dnes je tam štandardom to, že rodina má auto a tak do mesta chodia spolu, urobí sa rozvoz, večer zas zber a prídu domov prespať spolu. Časom auto dostane aj manželka, keď vyrastú, potom aj deti. Teda do mesta z mnohých domov vyrážajú aj štyri autá.

Treba do tých lokalít zabezpečiť kvalitnú verejnú osobnú dopravu, ale zároveň zabezpečiť aj to, aby z tých domov žiadne auto nešlo do mesta. Načo drahá električka, ak jediným výsledkom bude to, že električku použijú iba deti do času, až budú mať svoj vodičák a svoje auto, ale rodičia aj v budúcnosti pocestujú autom? Odpadne iba rozvoz členov rodiny do škôl, ale auto dospelého bude celý deň blokovať chodník, či iný verejný priestor.
Teda verejnú dopravu áno, ale s reštrikciou pre IAD.

A hlavne chýba to, že nemáme žiadny koncept rozvoja mesta, ani dopravy. Potom je ťažko robiť kvalitnú verejnú osobnú dopravu, potierať IAD. Náhla agenda starostov pre električku je rovnako kontraproduktívne, ako to, že železničná loby si okolo prstov omotala dopravne neznalého primátora Nesrovnala a ten opäť plnou parou rieši takú zbytočnosť, ako trať na Filiálku, a pracuje na tom, aby dotiahol vlaky do ulíc mesta a pritom osiera električku v Petržalke, tú nepovažuje za NS MHD.
Iné mesta miliardy míňajú na to, aby vlaky mali centrálnu stanicu, my ju máme a ju nevyužívame.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Toto som nepochopil...s cim maju problem ludia z Pezinka? Nastupit na vlak a byt v BA za 17 minut? Taky luxus ako mat elektricku nemaju niektore mestske casti v BA (Vrakuna, Podunajske) a hadam tie by bolo logickejsie odlahcit ako Pezinok, ktory ani nie je sucastou BA. Tejto peticii vobec nerozumiem.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

urcite?

a to kolko by isla z toho pezinku?
hodinu?
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava