SME
Streda, 21. august, 2019 | Meniny má Jana

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ftáčnik odovzdal petíciu za uľahčenie dopravy seniorov (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

za bývalého vedenia totálne podcenený

A keď sa smiem spýtať, čo urobilo terajšie vedenie mesta, aby na tom niečo zmenilo, za tých takmer 11 mesiacov, ktoré uplynulo od prevzatia funkcie terajším primátorom do spustenia BID? Na odpoveď stačia tri písmená: nič.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pán Fundárek, aj CitamSme,

výmena primátorov nie je o tom, že ten nový po svojom predchodcovi všetko zlikviduje, prehodnotí a začne pracovať na zelenej panenskej lúke. Mesto je veľkým molochom, má svoju zotrvačnosť a nedá sa behom pár mesiacov presmerovať celkom iným smerom. Je normálne a samozrejmé to, že mnohé veci, ktoré ešte rozbehol Ftáčnik, a nám sa nepáčia, a aj tak bez zmeny dobehnú už za Nesrovnala. Tak napokon v minulosti musel robiť aj Ftáčnik. Pritom tiež mal pestré dedičstvo, napr. za čudných okolností budovaný Zimný štadión. Už to musel tak dorobiť, ako to rozbehol Ďurkovský, tak to bolo pre mesto najmenej bolestivé.

Tak isto Nesrovnal predsa od Ftáčnika zdedil hotový projekt BID-ky. To mal to celé zastaviť a začať budovať na zelenej lúke niečo iné? Veď Ftáčnik bol vzdelaný svojprávny človek, ak Nesrovnalovi pri odovzdávaní agendy povedal to, že Ivo, BID je O.K., tak už nemal dôvod viac sa tomu venovať, prerábať to. Mal hádam dosť inej roboty, trebárs okolo meškajúcej stavby mosta.

Ftáčnik v roku 2014 osobám ŤZP jasne povedal, dostanete bezplatnú MHD cca do konca roku 2015, potom ale BID nepustí, platiť budete. Ak mal túto informáciu, tak iste vedel aj to, že sa plánuje "čipovanie" penzistov. Ak vtedy v roku 2014 nebojoval proti tomuto "čipovaniu", tak teraz prečo robil petíciu proti tomu, čo ako primátor akceptoval?
Mne je čudné aj to, že prečo v roku 2014 dával osobám ŤZP na dočasnú dobu bezplatnú MHD? Žeby volebné kortešačky na účet mesta? A prečo teraz tá petícia proti tomu "čipovaniu", ktoré ako primátor akceptoval? Už prípravy na prípadný návrat do politiky v budúcich voľbách?

Teda je zbytočné kydať na Nesrovnala, bolo mu povedané, že treba "čipovať", tak to akceptoval a riešil iné veci.
Niekedy na prelom setember/október 2015 datujem výmenu stráží v čele DPB, teda odchod Ftáčníkovho nominanta z DPB. Je Nesrovnalova hanba, že ho tam tak dlho trpel, ale na druhej strane je čudné to, že Ftáčnik, pokiaľ má úprimný záujem o dobro penzistov, tak prečo nevyužil túto známosť v DPB a nepoprosil svojho nominanta, aby penzistov "nečipoval", a ak áno, tak aspoň nech zruší tú každoročnú prolongáciu?
Ja osobne si myslím, že Ftáčnik ako primátor akceptoval toto "čipovanie" a práve jeho nominant na čele DPB to dotiahol do úspešného konca, hoc v reále už to prebehlo pod novým, čerstvo nastúpeným Nesrovnalom nominovaným šéfom. A keď je celá "šikana" penzistov ukončená, tak dobehne hrdina Ftáčnik, a ako nejaký Zorro, hrdinsky začne bojovať proti tomu, čo sám spoluvytváral.

Niekto môže povedať, že aj tak Nesrovnal je vinný, lebo ako poslanec mal vedieť to, čo primátor Ftáčnik ohľadom tarify BID vyjednáva a mal zakročiť proti nemu.
Lenže potom aj mestský poslanec a starosta Petržalky Ftáčnik mal vedieť viac o nekalých okolnostiach výstavby Zimného štadióna a mal nahlas kričať a stavbu stopnúť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Nikdy som netvrdil, že nová politická garnitúra má odmietnuť a zrušiť všetko, čo predchádzajúca prijímala, a začínať na zelenej lúke. To však neznamená, že má dokončovať bez všetko zmeny a nemá riešiť chyby.
S čím mal nový primátor tak veľa roboty, že by sa nemohol venovať IDS BK? Okrem mostu to bolo napr. "transparentné" dosadenie kamarátov do mestských podnikov, či zvýšenie počtu poradcov a rozpočtu na ich platy. Preto nezostal čas na riešenie "podružných" vecí, ako sú chyby v nastavení IDS BK.
Pokiaľ ide o čipovanie: podľa tarifných podmienok, schválených v roku 2012 (uznesenie 915/2012) mal Senior pas stáť 0,05 * cena PCL pre pásma 100+101. Dokonca ešte v materiáli z júna 2015 (Rozšírenie IDS BK - III.etapa) sa píše to isté. Až v cenníku sa píše, že to bude "bezplatne". Zjavne teda na poslednú chvíľu - teda už za Nesrovnala - sa dohodlo, že dôchodcovia nad 70 rokov nebudú platiť nič. Tým čipové karty, ktoré dovtedy boli oprávnenou požiadavkou, stratili zmysel. Ale namiesto toho, aby sa stanovilo, že majú dôchodcovia nad 70 rokov nárok na bezplatnú prepravu, zostalo ustanovenie, že sa prepravujú za "osobitné cestovné" a osobitné cestovné je "na 365 dní" "bezplatne".
Je teda nesprávne obviňovať za čipovanie Ftáčnika, pretože v čase, keď čipovanie stratilo zmysel, už vyše pol roka primátorom nebol. Nezmysel s cestovaním zadarmo na jeden rok vznikol za Nesrovnala a ide plne na jeho tričko.
Aj Ftáčnikova petícia je oprávnená (hoci s ňou mal začať o čosi skôr), nemohol predsa vedieť, že vznikne v tejto veci aj hromadná žaloba a že bude úspešná (zatiaľ aspoň v predbežnom opatrení).
Nehovorím, že Ftáčnik nič nepokazil. Pohnojil toho dosť (hoci v porovnaní so svojimi predchodcami asi najmenej) a voliči ho za to náležite potrestali. Ale Vy pod vplyvom svojej averzie voči nemu už zachádzate k argumentom, ktoré sú na smiech. Čo Ftáčnik povedal alebo nepovedal Nesrovnalovi pri odovzdávaní funkcie, to sú len Vaše konštrukcie. A tým, že Nesrovnalovi niekto povedal, že treba čipovať, a on to teda akceptoval a neriešil, chcete povedať čo? Veď primátor má mesto riadiť, a nie "akceptovať", čo mu kto nahovorí. Ak by sme prijali Váš argument, potom môže byť primátorom aj priemerne vycvičený pes.
A celkovo k IDS BK: zavedenie 3.etapy bolo celkovo urobené narýchlo a nekvalitne. Vysvetlenie počiatočných chýb časovou tiesňou kvôli eurofondom by sa dalo ešte ako-tak akceptovať (hoci reálne na prípravu bolo dosť času, ale bol premrhaný), ale bohužiaľ nevidíme žiadne zlepšenie. Viete o nejakej osvetovej kampani k IDS BK? Okrem toho, čo popísal Samo Muránsky na imhd, sa nič nedeje. Akurát boli na zastávky vycapené cenníky a schéma zón, to je ale povinnosť a nie osvetová kampaň. Skúste nájsť na webe IDS odpovede na otázky o kombinovaní cestovných lístkov - aký lístok potrebujete, kde a kedy si ho máte označiť. Nenájdete. Len všeobecné odkazy na cenník. BIDka v tomto sladko spí aj štyri mesiace po. Z tohto hľadiska je už jej vedenie zrelé na odvolanie. Čo s tým zatiaľ podniklo mesto ako tretinový akcionár? No nič...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pán Fundárek,

napokon sám ste potvrdil to, že čipovanie penzistov sa navrhlo ešte za Ftáčnika. Je to napokon na dopravcovi, či po zmenách pôvodného tarifu ho ponechá, alebo nie. Ak sa rozhodol ho ponechať, tak asi na to mal svoj dôvod, tak to treba rešpektovať. Môžeme sa baviť o tom, či je nutná každoročná prolongácia, ale starci karty už majú, rad vystáli, tak čo tu riešime petíciou?
Nové osoby, ktoré dosiahnú vek 70 rokov už takú frontu stáť nebudú, lebo každý má v iný deň narodeniny, teda inokedy si vybaví ten čip, možno sa mu na počkanie prepíše pôvodná električenka.

Dôvody mojej averzie Ftáčnikovi som už som vysvetlil a nie raz, aj jemu samému. Ak by sa správal inak, tak sme kamoši, veď som ho volil....
A ak sa bavíme o mojich averziách, tak podstatne väčšie sú tie, ktoré chcú cez petície riešiť hospodárenie s verenými financiami. Rozpočet DPB, cena lístkov sa nemajú určovať pomocou petície, ani to, že kto bude cestovať bezplatne. A už mi je úplne proti srsti, ak politici dávajú ad hoc bezplatnú MHD hocikomu a vždy pred voľbami.

Ja neviem, že prečo treba karty seniorom v MHD. Ale ak sú, tak asi je na to nejaký dôvod, ak dopravca po novom takto chce, musí, či potrebuje kontrolovať pohyb vo svojich vozidlách, tak prečo mu v tom brániť s petíciou? Najmä teraz, keď už každý z nich má tu kartu.

U nás vo vlakoch tiež majú karty/preukazy, pomocou ktorých bezplatne cestujú. Fico vydal rozkaz, ale aby sa to k tomu termínu stihlo, tak najprv ani kartu nemuseli mať, potom mohla byť karta aj bez fotky, atď. Rok 2015 potom bol v znamení toho, že postrupne si museli doplniť chýbajúce náležitosti. Miesto toho, že by sa tešili, že majú vlak bezplatne, teda si dám doklady do vzorného poriadku, tak mnohí z nich mali k sprievodcom taký prístup, si slepá ty p...., či slepý ty ko...., nevidiš, že som starý, tak čo ma kontroluješ a písali na personál neoprávnenén sťažnosti. Jednoducho slovenská nátura je o tom, bónusy využijem, ale nepodrobím sa pravidlám a kontrolám. Lenže od nás ZSSK štát objednáva výkony, a podmienkou je aj to, že máme určené, ako kontrolovať oprávnenosť zliav, či poctivosť cestujúcich. Ak sprievodca nekontroluje predpísaným spôsobom, tak štát dá pokutu ZSSK, a ZSSK to potom vymáha na sprievodcovi. Ten teda príde o časť výplaty pre aroganciu cestujúceho.
V Talline je MHD bezplatná pre každého obyvateľa mesta. Lenže údajne každý z nich má kartu a tú si dokonca prikladá niekam, k nejakej čítačke. To je cena za bezplatnú prepravu a oni to asi aj akceptujú, tak som to čítal, nebol som tam. U nás vznikol BID, sú nové pravidlá, tak asi treba preto tú kartu a tu niekto, dokonca aj bývalý primátor brojí proti terajšiemu, aby zmiernil kontrolu. A ja volič môžem hádať, či sú to predčasné volebné kortešačky, alebo vyrovnávanie si starých účtov. Veď tí dvaja na každej prezentácii NS MHD v Petržalke si boli vo vlasoch.

Takto pán Fundárek, ja mám "právo mať averziu" na Ftáčnika, a dôvody si aj vyargumentujem. Tiež máte "právo cítiť averziu" voči Nesrovnalovi. Lenže v tom prvom príspevku ste nemali žiadny argument, to boli krčmové útoky, také si nikdy nevšímal ani Ftáčnik (všíma si a reaguje na mňa, lebo nie je hlupák a tak cíti, že som pre jeho prípadné politické, či iné ambície nebezpečný), a nebude riešiť ani Nesrovnal. Vy ste ohľadom dopravy chodiaci lexikon. Ja si Vaše argumenty napr. nikdy spätne neoverujem, aj tak máte pravdu. Tak láskavo argumentujte na úrovni, máte na to vedomosti, aj vzdelanie. Lebo ani Nesrovnal nemôže byť bez kontroly, lebo bez kontroly verejnosti bude mať za štyri roky viac za ušami, ako mal Ftáčnik.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dôvod

Opakujem znovu: kým sa počítalo s nejakým cestovným (0,05 x cena ročného PCL, t.j. dnes by to vychádzalo na 13,21 €), čipovanie malo význam. Akonáhle sa dohodlo, že dôchodcovia nad 70 rokov budú cestovať zadarmo, čipovanie význam nemá. Nevidím nijaký dôvod, prečo by seniori mali mať karty a tí, ktorí sú prepravovaní bezplatne (sudcovia ÚS, deti do 6 rokov a sprievodcovia ŤZP-S) nie.
IDS by nemal byť budovaný na tom, čo "dopravca takto chce". Bohužiaľ, bol. Preto systém často pôsobí nesúrodo a nesystémovo. Ak niekto niečo chce, mal by predložiť argumenty, prečo to chce. Ja som zatiaľ nijaký argument, prečo by mali mať dôchodcovia jazdiaci zadarmo čipové karty, nepočul. Nepoznám odpoveď ani na to, prečo dôchodcovia nad 70 rokov údajne uzatvárajú zmluvu o preprave "zakúpením" ročnej aplikácie za 0 €, ale cestujúci, ktorý si riadne zakúpil PCL, zmluvu o preprave so SL evidentne neuzatvoril, pretože si musí ešte "kúpiť" lístok za 0 € (a ak si ho nekúpi, je považovaný za čierneho pasažiera). Ani na to, prečo cestujúci, ktorému pre poruchu na strane dopravcu nemožno overiť, že má zaplatený PCL, musí zaplatiť znovu a potom ísť do kancelárie dopravcu a tam si peniaze dodatočne vyžadovať späť. Na všetky tieto otázky je len jediná pravdepodobná odpoveď - "dopravca to takto chcel". Záujmy cestujúcich išli bokom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

A ešte jedna vec - správne píšete, že sa možno baviť o tom, či je nutná každoročná prolongácia. Ak však píšete, že "čo tu riešime petíciou", tak práve toto. Ak seniori nebudú potrebovať kartu, tak sa vyrieši aj problém s prolongáciou. A máte síce pravdu v tom, že "starci už kartu majú", ale majú tie karty nekonečnú platnosť? Asi nie, takže možno o šesť rokov budú musieť tí, ktorí si teraz vystáli frontu, vystáť ďalšiu, pretože skončí platnosť kariet - a samozrejme skončí nárazovo, v jednej veľkej vlne, tak ako boli vydávané, tak im aj skončí platnosť. A celú traumu budú musieť dôchodcovia, o pár rokov starší, absolvovať znova. Aj toto rieši petícia. Nuž a napokon, noví sedemdesiatnici síce už nebudú pri získavaní karty stáť v radoch (ak náhodou nebudú oslavovať práve v čase výmeny kariet...), ale aj tým petícia aspoň ušetrí poplatky za kartu. Možno tomu nebudete veriť, ale pre mnohých dôchodcov ani tých 3,30, resp. 5 €, nie je zanedbateľná položka.
Prečo sa máme zmieriť s nezmyselným riešením len preto, že jeho akútne dôsledky už všetci pocítili? Prečo by sme sa nemali pokúsiť napraviť chyby?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dnes bude prezentácia električkovej trate v Petržalke, ja tam budem a iste aj Vy. Potom pôjdem s vami na stanicu, mám nočnú. Teda si môžeme niektoré veci prejsť aj osobne. V každom prípade ale ja dokážem akceptovať "čipovanie" penzistov, iste to pomôže na spravodlivé delenie príjmov z BID, na spravodlivé dotovanie DPB a pod.
BID u nás funguje chaoticky, napríklad aj preto v minulosti odmietol Jančura do neho vstúpiť s dotovanými vlakmi RegioJet.
Napokon čipovanie osôb ŤZP tiež odhalilo ich reálne počty v MHD a tak dotácia sa upravila podľa reálnych skutočností a osoby ŤZP z toho asi budú ťažiť v podobe zľavy 100% z cestovného.
Som tvrdým zástancom toho, že správa verejných financií má prebiehať korektne, a nie spôsobom, milión sem, či tam nie je zaujímavý, veď čo je verejné, to je ako by cudziea z toho krv netečie. Teda verejné účty by mali byť v poriadku, o plánovanom čipovaní Ftáčnik vedel a akceptoval ho ako primátor. V plánovanej tarife možno zmeny nastali, ale BID je dosť čudný podnik na to, aby mesto, či DPB aj pomocou čipových kariet poznali pravdu, aby potom účty lepšie sedeli.
Ftáčnik preberal mesto na pokraji finančnej katastrofy, teda nemal to na ružiach ustlané, tak sa mu čudujem, že petíciou hádže polená pod nohy terajšieho primátora iba preto, lebo pomocou kariet chce získať nejaké informácie potrebné na spravodlivé dotovanie, či delenie príjmov a nákladov v BID.
Reagujete tu dole na Ftáčnika, že tiež presne nepozná veci okolo kariet. Práca primátora, aj manažérov je o tom, že určia trendy, žiaduci konečný výsledok, či cieľ , ale tú mravenčiu prácu urobia odborníci. Teda je nespravodlivé útočiť jak na Ftáčnika, alebo teraz na Nesrovnala, ak v záplave informácií im unikol nejaký detail, ktorý môže fungovať aj inak. Dobré je to aj takto s kartou, aspoň poznáme počty cestujúcich nad vekom 70 rokov, nebudú teda polemiky pri dotáciách a v BIDke pri delení príjmov a dotácií.
Moja mama, keď po veku 60 rokov si išla prvý krát vymeniť občiansky preukaz, tak v tom novom mala v kolónke platnosť uvedené, že platí doživotne. To isté má urobiť a iste aj urobí mesto, aj keď teraz sa to už dostalo aj na súd, teda celá táto banálna záležitosť už žije svoj nezávislý život s otvoreným koncom.

Tak dovidenia na prezentácii!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dokedy sa bude manekýn vyhovárať na predchádzajúceho primátora? Furt? Menežérko má mať gule a stáť si za svojimi činmi a nie sa takto trápne vyhovárať, že ti nie je hanba Ivoš!
Sledujem dianie v Bratislave, ale nespomínam si na žiadne kroky kde by manekýn skritizoval činnosť BID. Tak čo tu mele a vyhovára sa.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Len na vysvetlenie

B.pityo má naozaj asi averziu, Martin Fundárek to pomenoval presne. Je pravda, že v materiáli z roku 2012, ktorým sa spustila prvá etapa BID, navrhli úradníci z BID tzv. evidenčné cestovné pre sneiorov a zavedenie tzv. senior kariet, tak sa to vtedy nazývalo. Nebolo to menovite v uznesení zastupiteľstva, takže spustenie prvej etapy to nemalo ako podmienku. Keď som dostal ako primátor na podpis cenový výmer, kde tento návrh úradníkov BID bol obsiahnutý, tak som to odmietol podpísať a dal som dokument prepracovaž tak, aby napreukázanie nároku na bezplatnú prepravu pre seniorov stačil občiansky preukaz.
V júni 2015 predkladal primátor Nesrovnal do zastupiteľstva návrh na spustenie tretej etapy BID, v ktorej úradníci BID opäť navrhli zavednie čipových kariet pre seniorov. tzv. seniorpasov. Vystúpil som v diskusii ako zástupca občanov a vyzval som poslancov a primátora, aby takýto krok voči seniorom nerobili, čiže ani tentokrát som NEAKCEPTOVAL čipovanie. Po mojom blogu o tom ako sa BID doktne zdravotne postihnutých, predložil primátor na mestské zastupiteľstvo návrh na zýšenie zľavy s 50% na 90% a teraz pripravuje návrh na 100%. Seniorom sa vôbec nevenoval, dalo sa očakávať, že sa zachová podobne ako ja a nezmysené éčipovanie, bez zjavného prínosu pre mesto odmietne. Nestalo sa, v nomvebri sa spustila tretia etapa a začali dlhé rady, v ktorých nikto starším ľuďom nepomohol, neurobil opatrenia, aby ten administratívny proces ľahšie zvládli. Sám so ho zažil na Hodžovom námestí a tam som sa rozhodol, že začnem zbierať petíciu, aby o veci mueslo expplicitne hlasovať mestské zastupiteľstvo a rozhodnúť. Pretože o čipovaní nerozhodol Dopravný podnik, ako sa nesprávne domnieva b.pityo, ale mesto a kraj si takto vyložili rozhodnutie poslancov o tretej etape, aj keď to znovu v uzensení navrhnuté nebolo. Čiže chybu urobil v prvom rade primátor, vedel o tom, že bude problém a vôbec to neriešil. Verím, že poslanci sa zachovajú citlivejšie a v tejto veci jednoznačne rozhodnú v prospech občanov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

V uznesení

to určite nebolo, tam býva len, že zastupiteľstvo "schvaľuje" predložené dokumenty, ledaže sa prijmú nejaké zmeny. Ale v materiáloch, ktoré zastupiteľstvo uznesením schválilo, bola požiadavka na Senior pasy (Tarifné podmienky) i spôsob výpočtu ceny Senior pasu na rok (Metodika výpočtu cien cestovného ... schválená uznesením 915/2012 a Rozšírenie integrovaného systému ... schválené uznesením 216/2015).
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava