SME
Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Od septembra pribudnú v meste zastávky na znamenie (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prosím špecifkovať, ako si máme my cestujúci vysvetliť tieto vety: "Cestujúci pri čakaní na zastávke môže, ale nemusí dávať znamenie vodičovi. Musí však stáť v priestore zastávky, aby ho vodič videl."

Totiž sa mi stalo, že som čakala na klasickej bratislavskej zástavke Pri PKO na bus 29 a šofér ma skoro na zástavke nechal, lebo ma nezbadal kvôli reklamnému panelu na prístrešku zo strany prichádzajúceho busu. Mesto totiž má s firmou JCDECAUX zmluvu o servisovaní prístreškov MHD za umiestnenie reklamných panelov na nich, ale z pravej strany, koho by ale trápila kontrola dodržiavania zmluvy?!

Takže mám si tie vety DPB vysvetliť tak, že mám pokračovať v čakaní mimo prístrešku MHD, aby ma šofér zbadal včas a nemusela som mu kývať a bežať za ním? Alebo nebodaj prístreškok nie je priestor zástavky? /ritom by stačilo tak málo, vyžadovať od JCDECAUX dodržavanie zmluvy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

sme12345,

vodiči DPB momentálne majú prikázané, aby na zastávkach na znamenie vždy zastavili, ak tam niekto stojí. Teda vozidlu MHD nemusíš dávať žiadne znamenie. Jedinou Tvojou "povinnosťou" je to, aby si stála tak, aby Ťa vodič videl. Teda sa nemôžeš pred dažďom, či slnkom schovať na také miesto, kde Ťa vodič neuvidí, napr. pod bránu nejakého blízkeho domu, či čakať v chládku pod stromom mimo priestor zastávky, lebo vodič v takom prípade nevie, či máš tam rande, alebo čakáš na autobus.

Môžeš, ale nie je Tvojou povinnosťou "komunikovať" s vodičom, teda ak máš takú náladu, tak mu môžeš naznačiť, že čakáš práve na jeho autobus, alebo mu môžeš ukázať, že nemusí zastaviť, lebo čakáš na iný spoj. Ale on vždy musí postáť, ak na zastávke niekoho vidí. Ak Ťa tam nechá, tak sa pokojne sťažuj, je to účinná výchovná metóda na vodičov. Po každej písomnej sťažnosti ich predvolajú a vypočujú. Oni sú zvyčajne zbabelí a nikdy sa k ničomu nepriznajú, a tak vždy je to o tvrdení proti tvrdeniu, teda pre nadriadeného je to ťažké objektívne posúdiť. Ale ak sa široká verejnosť začne na vodičov vo veľkom sťažovať, tak časom tí darebáci budú mať na konte kopu sťažností a tí slušnejší zas budú mať konto čisté. Teda potom tých s rekordným počtom sťažností môžu predvolať a podať im ruku na rozlúčku.
Pripomínam aj to, že nové vozidlá majú aj na čele kameru, po novom teda je väčšia šanca dokázať vodičovi lajdácku prácu. Len treba sa rýchlo sťažovať, lebo neviem, či sa zábery kamier sťahujú a archivujú. Ak sa nesťahujú, respektívne sťahujú iba pri mimoriadnosti, či sťažnosti, tak po nejakej dobe sa starý záznam prepíše na nový. Napr. kamery vo vlakoch ZSSK uchovávajú záznam 5-7 dní, podľa toho, koľko hodín vlak denne jazdí. A nakoľko ZSSK záznamy nesťahuje a nedáva do archívu, tak záznam najneskôr po siedmom dni zmizne. Lenže vlaky na prevádzkové ošetrenie do depa chodia cca každých 15-20 dní podľa kilometrického prebehu, teda tam to inak nejde, leda že by tam namontovali superpočítač. Vozidlá MHD sú vo vozovni každý deň, ale o sťahovaní a archíve záznamu aj tak pochybujem.

Čudné a zábavné sú slová Volfovej. Ak zastávky na znamenie sú tak super vecou, a šetria tak obrovské prachy, tak by každá mala byť na znamenie. Niekto ale zavádza toto šetrenie na etapy, asi preto, aby v tisku mohol sám sebe robiť znovu a znovu reklamu, že aký chytrý a šetriaci vedúci som, neúnavne nachádzam nové nové zastávky, ktoré môžem zmeniť na znamenie, tak mi už dajte konečne pokoj a nechajte ma vo funkcii GR DPB, aby som ešte kopu tendrov mohol manipulovať v prospech značky SOR/JaT.

Mimochodom v Budapešti každá autobusová a trolejbusová zastávka je na znamenie pre výstup, pričom pri nastupovaní sa vozidlám znamenie nedáva. Toto by sa malo zaviesť okamžite, a tak rázom šetriť a nie toto postupné zavádzanie, človek si toľkoto zastávok aj tak nezapamätá, teda aj tak sa bude zvoniť všade a vodičov so slabšími nervami bude sanitka odvážať do nemocnice.

My občania si musíme "vydobyť" tieto veci:
-Aby vozidlo MHD do zastávok za zníženej viditeľnosti, ako sneženie, hmla, výpadok pouličného osvetlenia vchádzalo vždy s pohotovosťou zastaviť.
-Aby vozidlá mali iba jedno spoločné tlačítko na otváranie dverí a na dávanie znamenia pred zastávkou na znamenie.
-Aby DPB dôsledne kontrolovalo to, že vozidlá nezačnú jazdiť s náskokom. DPB totiž udáva presný čas odchodov zo zastávok a tieto časy odchodov by mal vždy dodržať, okrem meškania z objektívnych dôvodov. Ale náskoky by sa nemali tolerovať.

Buduje sa nová trať na stanicu. Opäť tam DPB dáva reklamy tak, aby cestujúci nevidel na vozidlo MHD.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

b.pityo, v tvojom príspevku chýba to najdôležitejšie, že môžem čakať na bus pod prístreškom (príp. tam sedieť, keďže moje spoje majú ozaj "atraktívne" intervaly 20/30 mint, 29 dokonca 1x za hodinu), ALE reklamný panel nemôže byť umiestňovaný na ľavej strany, aby šofér už zdiaľky videl či niekto na zástavke čaká. Inak sa totiž znižuje efektivita zástavok na znamenie, keďže šofér musí pribrzďovať aj na zástavkach, kde nevidí z dostatočnej vzdoalenosti či pod prístreškom niekto je (musí sledovať nohy pod rekl. panelom). Načo je zmluva o servisovaní prístreškov, keď ju DPB a mesto nekontroluje?

Súhlasím aj v tom, že vo vozidlách by stačilo 1 spoločné tlačidlo, na zanamenie+výstup, písala som to už dávnejšie, tie kvantá ďalších tlačiidiel len mätie cestujúcich.

Tiež nechápem prečo DPB pri verejnom obstrávaní nešpecifikuje rovnaký typ otvárania dverí vo všetkých vozidlách MHD (v tomto musím povedať že to najlepšie majú vymakané busy SOR s tými obnojstrannými tlačidlami v strede dverí). DPB má teraz doslova zmesku busov, ale čo je horiše systémov otvárania dverí, teraz k nám chodí aj nejaký typ busu Irisbus (na 28-čke), ktorý má dokonca len tlačidlá na znamenie, na otváranie nie!!!! Takže namiesto zjednotenia otvárania v tom majú cestujúci chaos, pritom ide o pomerne nové busy! Takže ako vo všetkom, totálny bordel!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Je to na dlhé diskusie, aj železnice mávajú zastávky na znamenie a tam rušňovodič povinne vchádza s pohotovosťou zastaviť, aby dokázal cestujúcemu zastaviť. Teda jeho vchodová rýchlosť do takejto zastávky je iná za bieleho dňa, iná za hmly, tmy, či pri výpadku osvetlenia na zastávke. A cestujúci má povinnosť tak stáť, aby ho mašinista videl. Teda nemôže vysedávať v čakárni a bežať von vtedy, keď čelo vlaku minulo čakáreň, to už je po funuse. A ak vlak tam nezastaví, tak ide ďalej tak, aby v nasledujúcej stanici nemal náskok, teda ležérnou jazdou šetrí energiu.
Niečo podobné musí zaviesť aj DPB, teda povinnosť majú mať obe strany. Cestujúci sa neschováva a vodič neprichádza s päťdesiatkou s úmyslom cestujúcemu utiecť, lebo je to posledné kolo a on sa ponáhľa do vozovne a domov.
Inak DPB dosť prísne kontroluje fajrontové príchody do vozovne, ale asi menej to, či vozidlá na linke nejazdia s náskokom. Nie je výnimočné, že palubný počítač ukazuje 2-3 minútové náskoky a vodič na to nereaguje. Stáva sa aj to, že môj spoj príde na zastávku včas, a už iba v diaľke vidím spoj inej linky, ktorý má príchod minútu po mojom spoji. Teda som prišiel o možnosť prestupu. Inak tieto veci posudzujem podľa hodín vo vozidle DPB, nie podľa svojich hodiniek, teda takáto kritika je objektívna. A pri víkendových, alebo večerných, či skorých ranných 15-20 minútových intervaloch je to potom na zlosť.
Zastávky na znamenie mi nevadia, nech sú hoc aj všetky na znamenie pre výstup, ale od DPB nekompromisne očakávam to, že nebude sa jazdiť s náskokom. My cestujúci práve to budeme musieť vybojovať, aby neboli náskoky. V takom prípade sa pokojne môžeš schovať pred dažďom, a zviditeľniť sa iba krátko pred plánovaným príchodom vozidla.
Aj zo strany vodičov, vedenia DPB a mesta, ako aj zo strany cestujúcich sú chybné a mylné tie predstavy, že vozidlo vyštartuje z konečnej a maximálnou rýchlosťou prehučí cez sériu zastávok na znamenie a postupne naberie obrovské náskoky a takto príde na opačnú konečnú. Cestovný poriadok proste platí a nepustí, DPB nám má a musí garantovať odchody podľa vývesných cestovných poriadkov. Mnohé mestá nemajú tak presné CP ako DPB, najmä vo špičkách sú tendencie uvádzať iba intervaly a nie presné odchody. Moji hostia z iných miest vždy oceňujú CP DPB, kde osobitne je vyznačený každý odchod. To aj tak má zostať.
Teda nečakaj spanilú jazdu vozidiel MHD, možno pri meškaní, ale inak to bude pohodová, až pomalá, ležérna jazda "na spotrebu", teda nikto by Ťa nemal nechať na zastávke, vodič mimo špičku bude mať kopu času na to, aby Ťa zbadal a reagoval na Teba. Len sa vyslovene neschovávaj.

DPB pri tvorbe CP asi bude musieť používať dvojaké jazdné doby, jedny dlhšie špičkové, či denné, potom kratšie víkendové, či skoré ranné a večerné. Ak pri veľkom počte zastávok na znamenie zostanú terajšie jazdné doby, tak mimo špičky a o víkendoch sa vozidlá MHD budú vliecť malou rýchlosťou, budú prekážkou v doprave a bude zaujímavé aj to, ak sa meškajúci trolejbus dostane za trolejbus, ktorého vodič sa bude preto vliecť, lebo pre vynechané zastávky má náskok.

Uvidíme, že mesto ako vyrieši ten rébus, že mať veľa zastávok na znamenie a zároveň jazdiť tak, aby z toho titulu spoje nemali náskoky, ani meškania a neprekážali v premávke.

Niekto "na meste", či v DPB evidentne má problém používať zdravý rozum, alebo proste má obmedzenú mozgovú kapacitu. Na novej trati na stanicu totiž opäť nariadil osadiť reklamy tak, aby sa cestujúci s vodičom nevideli. Dokonca nový informačný panel umiestnil tak, že ho z prístrešku nevidieť, musíš von do dažďa. To je naša realita.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Zabudli sme spomenúť to najdôležitejšie, každú rekonštruovanú alebo novovybudovanú zástavku MHD mesto kolauduje, takže naozaj nevídím dôvod aby nekontrolovali osadenie prístreškov MHD, teda najmä osadenie reklmného panelu sprava. Stačí len postupne skontrolovať už jestvujúce prístrešky a požiadať o nápravu, príp. pohroziť sankciami.

Tiež mi nie je jasné prečo sú len niektoré prístrešky MHD prenajaté, potom to skončí alo v Dúbravke, kde sú nové prístrešky už atakované vandalmi (ešte "krajší" výsledok neúdržby DPB je vidno na prístreškoch električiek na trnavskom Mýte, ktoré boli pekne zrekonštruované a opätovne sú ničené vandalmi).

DPB to nestíha kontrolovať, nieto servisovať. Ak nemá firma JCDECAUX záujem o rozšírenie siete prístreškov, mesto by malo vyhlásiť súťaž na ich servisovanie (vrátane označníkov a odpadkových košov na zástavkách MHD), pretože bez údržby budú onedlho zničené.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vandalizmu sú vystavené aj zastávkové prístrešky firmy JCDECAUX, ale ona operatívne odstraňuje následky vandalských nájazdov. Teda každý profesionálny vandal, sprejer, tvorca tagov, či lepič nelegálnych plagátov vie, že na tieto prístrešky sa neoplatí útočiť, maľovať, lepiť, lebo sa to rýchlo odstraňuje. Teda tam najčastejším, ale zároveň veľmi drahým činom je rozbitie skla, za tým sú ale často agresívny opilci, čo svoje činy nemajú pod kontrolou.

Naopak, mesto, či mestom riadené DPB na svoje prístrešky zvysoka kašlú, na prístreškoch tolerujú nelegálne plagáty, tagy, ako aj grafity. Pritom na každom plagáte je kontakt na majiteľa plagátu, teda sa dá rýchlo zistiť a brať na zodpovednosť. Teda je výlučne chybou vedenia mesta, že mesto roky je plné ilegálnych plagátov.

Na tagy a grafity je najlepším liekom častá kontrola prístreškov a odstraňovanie nežiadúcich nákresov.

Špecifickým problémom je vyprázdňovanie odpadových košov na zastávkach, hustota ich vyprázdňovania na frekventovaných zastávkach je nedostatočná, koče sú celý deň preplnené. Pár krát som volal na dispečing DPB a objednal som mimoriadny odvoz odpadkov. Jednanie bolo zdvorilé, vždy sľúbili okamžitý zásah, vykonanie ktorého som samozrejme nekontroloval.

Raz ale môj syn dostal takú odpoveď že mimoriadne vyprázdňovať neprídu. Prečo? Nebudú predsa pre hlúposť a nevzdelanosť cestujúcich robiť mimoriadne, finančne nákladné odvozy odpadkov zo zastávok, či zvyšovať hustotu ich vyprázdňovania. My cestujúci a občania mesta sa konečne raz a navždy máme naučiť to, že do odpadových košov na zastávkach nemáme hádzať odpadky! Tie koše nie sú na to určené! Do týchto košov máme výlučne a výhradne hádzať iba použité cestovné lístky, hustota vyprázdňovania je nadimenzovaná tak, že sa ráta iba s použitými lístkami.
Toto doslovne povedali do telefónu synovi. Teraz neviem, či to bola skrytá kamera, či si niekto z neho robil blbca napriek tomu, že hovory sa údajne nahrávajú, alebo v čele mesta, či DPB máme idiotov, ale preplnené koše na zastávkach MHD sú notorickým problémom a DPB to evidentne nehodlá riešiť ani po telefonickom oznámení problému.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

dvojaké jazdné doby

DPB už prinajmenej 35 rokov používa trojaké jazdné doby. Jazdné doby (v ich terminológii "chronometrážne pásmo") A platia v pracovných dňoch cez deň od 6.31 do 19.00, C platí od 21.01 do 5.00, cez víkendy do 6.30 a v ostatnom čase platí B. To platí pre drvivú väčšinu liniek, avšak sú aj výnimky (napr. na linke 65 platí cez víkend C až do 9.30). A časy sa, aspoň na električkách, občas aj aktualizujú na základe analýz dát z palubných počítačov. Nikto sa teda nemusí cez víkend viac vliecť.
A aj zo starších cestovných poriadkov (keď ešte neboli vypisované odchody z danej zastávky, ale celá trasa vybraných spojov a medzi nimi "interval x-y min.") si pamätám, že večerné a nočné spoje mali v CP kratšie časy jazdy než denné. Ale tam by som už neprisahal, že mali tri pásma.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pán Fundárek,

DPB na vývesných cestovných poriadkoch uvádza iba jednu jazdnú dobu. Ktorú cestovnú dobu tam uvádza z tých troch, ktoré spomínate? Tú, ktorá je pre mňa najvýhodnejšia, teda pomocou ktorej dokážem napr. 15 minútovým lístkom cestovať čo najďalej, alebo naopak, cestujúcim a revízorom ponúka ten variant z troch, pomocou ktorého môžeme cestovať na najmenšiu vzdialenosť?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Jazdné časy "A" sú pre občanov najmenej výhodné, lebo vtedy chodia vozidlá MHD medzi zastávkami najpomalšie. Teda takto DPB núti občanov k tomu, aby si označili drahší cestovný lístok, hoc by im možno večer a o víkendoch stačil ten 15 minútový.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Máte pravdu.

Na druhej strane sú to jazdné doby, ktoré pokrývajú najväčšiu časť týždňa (po stránke časovej) i najväčší počet cestujúcich. Uvádzanie všetkých troch časov jazdy si neviem predstaviť, to by asi cestujúci nepochopili (a teraz si nerobím srandu, nemám rád odôvodňovanie čohokoľvek týmto tvrdením, ale v tomto prípade je namieste - veď ani Vy, ktorý sa dopravou roky zaoberáte, ste o troch chronometrážach nepočuli - a to ešte som neuviedol rôzne detaily, ktoré by zmiatli ešte viac; ak chcete, niekedy sa o tom môžeme porozprávať). Takže treba uvádzať jeden čas a s ohľadom na prvú vetu si myslím, že A-čko je vhodné. Samozrejme, pri ceste cez víkend môžete zariskovať a ak viete, že Váš spoj má ísť 15 minút, hoci v talóne CP je napísané 16, označíte si kratší cestovný lístok - a ak sa spoj s Vami niekde zdrží, cvaknúť si ďalší... Ale najlepšie je mať PCL a nemáte problém...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

dvojaké jazdné doby

Problém DPB je, že oni síce napíšu samostatné cestovné poriadky pre pracovné dni, víkedy a sviatky, ale časy odchodov a jazdná doba nezohľadňuje dopravnú situáciu. Konrétne napr. 28-čka a 29-na sa cez víkendy a sviatky doslova vlečú, lebo väúčšina (90% zástavok je na znamenie) a nik tam nenastupuje, takže vedia túto trasu počas týchto dní presť rýchlejšie. Myslíte že niekoho z DPB napadne posunúť jazdnú dobu o 4-5 minút? No optimista.

A to nespomínam "skvosty" bratislavskej MHD, kde sú zastávky od seba vzdialené snáď 200 metrov, len tak námatkovo na Kramároch, toto nepochopím ako mohli zriadiť vedľa seba 2 zástavky Siemens a Magurská (Magurskú treba zrušiť), alebo zástavka ZŠ Devín, tá je preboha na čo, keď od nej je len 250 metrov zástavka Kremeľská. Detto zástavka Morava, sú tam len 2 chaty a kvôli tomu je tam zástavka hoci na znamenie? tak nech si prejdú na zástavku Devín, je to 3 minúty pešo! Koľkí to majú od bytoviek oveľa ďalej, ale nemôže byť zástavka každých 200-300 metrov!

DPB by si malo naozaj spraviť analýzu zástavok a zredukovať ich, aby sa aspoň trochu zrýchlila, nemôže sa MHD doslova šuchtať, veď aj cestujúci sa ponáhľajú.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Ono to s tým rušením zastávok nie je také jednoduché. Tým, že zrušíš zastávku, síce zrýchliš cestu tým, ktorí ju nepoužívajú, ale zároveň výraznejšie spomalíš tým, pre ktorých je najbližšia. Treba hľadať vhodný kompromis a najmä na základe serióznej analýzy oblasti (nadväzujúce pešie trasy, zdroje a ciele ciest). To je jedna stránka veci. Tá druhá je, že aj keď sa nejaká zastávka zruší, začnú ľudia vypisovať poslancom, starostom, referentom a nakoniec sa vždy niekto pose... a rozhodnutie zvráti. Pamätáš sa, ako sa zrušila zastávka na Vazovovej, keď sa urobila zastávka na Radlinského pred daňovým úradom? Začali protestovať ľudia, čo chodia na úrad práce, že im zrazu nestoja električky rovno pred ním a na zásah jedného "dopravného inžiniera" z magistrátu musel DPB zastávku obnoviť, takže električky zastavovali pred i za križovatkou.
Pokiaľ ide o linky 28 a 29, ak máš takéto poznatky, pošli podnet do DPB. Je slušná šanca, že neskončí v koši.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tak tie časy už upravili

Keď som porovnal časy jazdy podľa CP platného do 1.9. a od 2.9., tak v smere do DNV ubrali v A a B po minúte a v smere do centra v A a B po dvoch minútach a v C minútu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ludia s hedikepom - nevidiaci - sú zástavkami na znamenie nadšení....a určite im vrele "dakuju"
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja dom



Ja som minule pil v krcme kusok od zastavky na znamenie a tiez mi nezastavilale ked som dalsi cakal v strede cesty zastavilo mi aj kazde auto ;)
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava