SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Na Hlavnú stanicu od júna nebudú tri mesiace jazdiť električky (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

projekt?

existuje aj nejaká projektová dokumentácia k tomu? zaujímalo by ma, či sa už budú tie rekonštrukcie robiť aj z takých normálnejších materiálov a ako to celé bude vyzerať
 

Zastávky

A mňa zaujíma aj umiestnenie zastávok a prístup na ne. V súvislosti s výstavbou terminálu Blumentál by si zastávky STU zaslúžili prekopať a na Radlinského by nezaškodilo pre dopravnú obslužnosť spraviť zastávku aj v smere od Obchodnej, prípadne obe zastávky presunúť bližšie ku Kollárovmu nám. (ale aby nebol konflikt s hasičmi). Prípadne úplne ku Kollárovmu nám. s tým že by sa zrušila zastáva Vysoká. Ale o tom nie som úplne presvedčený či by to nezhoršilo stav pre plno pešiakov z konca Obchodnej, keby museli šlapať až na začiatok Radlinského. Pokiaľ viem tak je snaha uzavrieť časť Kollárka (bližšie Obchodnej) a presmerovať cestnú dopravu do východnej časti aj pre smer "dolu". V tom prípade by sa zatávka Vysoká mohla presunúť približne o 50 metrov ďalej a premenovať na Kollárovo nám, dnešná jednosmerná zastávka STU na Radlinského by sa zrušila.

Okrem toho výstavbou Floriánskejho nám. stratila význam aj zastávka Americké nám. pre linky medzi Špitálskou a Radlinského, je tam iba kvôli prestupu na trolejbusy. Zastávka Americká nám. by sa mala vrátiť do polohy pri Medickej záhrade, kde kedysi aj bola ale bola zrušená lebo sa uvoľňoval priestor pre autá. V tejto polohe by mala oveľa väčší význam lebo by pre spoje v smere od Radlinského aj Krížnej bola jedna nástupná hrana, prestup na trolejbusy na Americkom by ostal dobrý a výrazne by sa zlepšil prestup na trolejbusy na 29. augusta. Zároveň by sa zastávka Lazaretská presunula k Mariánskej, paralelne k nej. Dnes je medzi Lazaretskou a Jesenského obrovská diera ktorá by sa tak zmenšila, čo zlepší dopravnú obslužnosť.

Ako vidno, presúvanie zastávok v minulosti nebolo vždy najšťastnejšie a mesto by malo vypracovať komplexnú štúdiu dopravnej obslužnosti územia so zreteľom aj na prestupy medzi linkami, ktorých trasy sa križujú.

Späť k trati na HLST. Na Imricha Karvaša by sa mohli zastávky STU premenovať na "Mýtna" a presunúť ku križovatke, riešenie podobné ako u zastávok Žilinská, iba z opačnej strany križovatky (z dolnej). Pre smer na HLST je to posun zatávky asi o 50 metrov, v opačnom smere by vznikla zastávka nová. Zrušil by som všetky tie "radiace koľaje" nakoľko svetelná kriovatka Radlinského - Imricha Karvaša nie je nutná ani žiadúca a posúvanie rozraďovacích výhybiek ďalej od križovatky len spomaluje električkovú dopravu a zaberá zbytočne verejný priestor.

Ako vidím, mesto by malo naozaj seriózne riešiť túto tému aby sa nekonzervovali nevhodné polohy a veľké "diery" medzi zastávkami, napr. medzi Vysokou a Blumentálom (750 m) alebo Lazaretskou a Jesenského (700 m). Zaujímavé že v týchto dvoch prípadoch veľkých medzizastávkových vzidelenosti priamo v centre mesta sa nikto nesťažuje, ale to že na sídliskách stojí električka niekedy každých 250 až 300 metrov je úplne OK, pričom tam to vôbec nie je nutné lebo spádové územie je oveľa redšie osídlené než v meste. Jeden príklad za všetky: Jurigovo nám. a Segnerova. Ak tieto dve zatávky v rámci "veľkolepej" rekonštrukcie Karldorfskej radiálny nezlúčia, tak lámem palicu nad Nesrovnalom aj Kratochvílovou. Čo som počul a čítal tak začínam mať obavy že toč o vznike bude iba zatrávnená Dúbravka, nie skutočná modernizácia tak, ako požadujú mnohí odborníci na dopravu ako aj aktivisti.
 

najkratsia vzdialenost

medzi zastavkami je podla mna na Stromovej ul. na Kramaroch.....tam je to tusim 80 m.....co sa tyka kolajnic na hl.stanicu, tak najidealnejsie riesenie (ale najdrahsie) by bolo to dat cele pod zem od hl.stanice az po Radlinskeho ( v navrhu rekonstrukcie stanice mala ist pod zem iba po ministerstvo financii)....mohol by to byt zaklad presunutia elektricky v centre pod zem podobne ako je to vo Viedni....skratil by sa cas jazdy mdzi Radlinskeho a hl.stanicou zo sucastnych cca. 7 min na cca. 1,5 minuty....
 

 

No uz len elektricka odvezie masy ludi od stanice. Skor by som vopchal cele TrMy elektricky pod zem uz za zast.Legionarska a vyliezlo by pri Centrali alebo dakde pri Odbojarov zastavke . S tym ze Trmy TRAM by bolo pod zemou
 

tak to je ciste scifi... K+

Pod zem to raz bude musiet ist..., Resp. keby to dali cele pod zem, tak by som naozaj zacal verit, ze to mesto zacne mysliet vazne s elektrickou ako nosnym sytemom.
Ale priklady ako urovnove krizovanie Bosakovej, a plno inych failov, len potvrdzuju, ze zatial v Bratislave nema nikto poriadne cojones, navrhnut to poriadne...
 

zástavky 250 m

Veru, zástavky Siemens a maguisrská sú podľa máp goooglu iba 280 metrov, to trolejbus ešte ani nenaštartuje, už brzí, no kto by tu myslel. Ale takých chuťoviek je v Bratislave viac, námatkovo Kremeľská od ZŠ Devín je len 250 metrov! Zástavku ZŠ Devín treba zrušiť, radšej vybudovať kvalitnú na Kremeľskej, je odtiaľ aj lepší prístup pod hrad smerom k Srnčíkovi.
 

280m su od seba

vzdialene zastavky smerom do mesta.......smerom k nemocnici to vychadza len 150m......myslim, ze velky problem mhd su prave zastavky.....mnohe trasy by sa dali zrychlit prave prehodnotenim umiestnenia (zredukovanim) zastavok.....
 

K+

Erik,
dobry prispevok, plny suhlas, ze ak toto mesto dovrze, tak sa Nesrovnal odpisal uplne. Neverim tomu, ze nema na to prostriedky....
 

Už sa odpísal

Čo som videl doku tak je mi jasné že to nie je žiadna modernizácia. Pobavila ma vyjadrenie pani Kratochvílovej: „So zhotoviteľom stavby aj s projektantom rokujeme o konečnom riešení električkovej trate, nechceme totiž, aby sa opakovali chyby z Dúbravky.“ Súhlasím že chyby z Dúbravky sa opakovať nebudú. Oni totiž chcú zopakovať chyby z trate ktorú idú opravovať. Ak je doplnenie elektronických tabúľ a nejakých tých vodiacich pásov pre slabozrakých/slepých považované za modernizáciu, tak potom mám pocit že si so mňa robia dobrý deň. Veci ktoré by mali byť už "povinnou jazdou" sa prezentujú ako niečo nové, prevratné. Naopak to čo by naozaj prinieslo benefity pre prevádzkovateľa, obyvateľov a zlepšilo vzhľad ulice sa vôbec nerieši. Ak ešte raz niekto povie alebo napíše že je to modrenizácia, tak by mal premýšlať nad kariérou v Severnej Kórei kde by mohol písať pamflety ospevujúce Kima.
 

 

Podľa ma by sa zástavka STU mohla zrušiť úplne.

Tiež nechápem, keď sa konečne vybudovali prestupné terminály na Blumentáli, prečo tam, nie sú presmerované linky 31 a 39 z Mýtnej (stačí ich len z Račka odkloniť na Radlinského). Prišlo by k ich výraznému zrýchleniu, pretože často stoja v zápchach pred poliklinikou na Mýtneho ulici (niekedy prechádzajú cez semafór až na 3-4x). Proste Mýtnu ulicu nechať autám, busy 31 a 39 presmerovať ako 94 smer Petržalka. Veď aj pešo je dostupnosť na polikliniku na Mýtnej cca 2-3 minúty maximálne. Zároveň by sa výrazne zlepšil prestup na Blumentáli do západnej Bratislavy.
 

Erik.Z, aj sme12345,

to čo mesto robí pri električkových tratiach je iba primitívna oprava rozbitej trate. Chýba akýkoľvek pokus o zásadnú modernizáciu, či výrazne zrýchlenie jazdy. Proste trať sa opraví, niečo nepatrne na úrovni kozmetickej úpravy vylepší a hotovo, trať v podstate zostane na úrovni, ako ju v minulosti vysnili a vybudovali "komunisti".

Bol som v pondelok na prezentácii modernizácii trate v Karlovej Vsi. Hlavné slovo tam mal pán Bánovec z magistrátu, odpovedal na všetky otázky, asi hájil svoj produkt, ktorý objednal od projektanta.

Opýtal som sa na to, že v "Karlovej" pôvodne malo byť metro, zo známych dôvodov nebude. Teda či vynovená trať so svojou rýchlosťou aspoň z časti dosiahne parametre metra.
Odpoveď stručne: V Dúbravke sa vygazdovali 3 minúty, /pripomínam, že tam sa dlhé roky chodilo pomaly, teda iba nastal pôvodný "komunistický" stav/ a na 6,8 kilometrovom úseku Tunel-Karlova Ves nezískame ani tri minúty. Teda podľa odpovede sa iba vynoví trať, budú tam iba kozmetické úpravy, teda inak budú riešené prístupové cesty pre chodcov, a pri nadchodoch budú výťahy. Väčšie úpravy zažije prestupný uzol Molecobva. Na Molecovej aj na Segnerovej obetujeme zeleň v prospech IAD.

Opýtal som sa ho na to, ako budú inštalované trakčné stožiare, aby vyhoveli linkám 31, 32 a 39, ak by sa náhodou menili na trolejbusy. Odpoveď: Linky 31 a 39 nebudú elektrifikovať, lebo s trolejbusmi nebudú riešiť nosné linky, a už vôbec nie paralelne s električkou. Prečo? Neodpovedal, či budúci trolejbus linky 32 dokáže použiť teraz plánované nové električkové stožiare, alebo aj tu bude !osvedčený! les stožiarov.

Kratochvílová je milá usmievavá pani, ale do diskusie málo zasahovala, Bánovec bral všetky otázky na seba. Po diskusii som pani HDI oslovil a pýtal na to, prečo nebude rýchla, preferovaná, dokonca v niektorých úsekoch uzatvorená trať? Už aj preto, veď má pokračovať do DNV, teda aj oni potrebujú rýchlosť, inak IAD neopustia.
Odpovedala, že občania DNV budú autami stáť v zápchach, teda aj pomalé električky ich budú predbiehať, a ak ich to bude štvať, tak možno nechajú autá doma a použijú električku. Teda pani nemá v sebe žiadnu iskru, projekt na rýchlu MHD.
Oficiálne som sa pýtal na to, že ak nové vozidlá MHD, opravená trať je cukrom pre občanov, aby nepoužívali IAD, tak aký bude bič, lebo bez toho auto doma nenechá nikto. Tak na bič nápad nemá, iba neisto spomenula novú parkovaciu politiku. Pani HDI je vo funkcii iba nedávno, tento projekt iba zdedila, ale nateraz sa mi zdá síce milá, ale nevýrazná, bez nápadov.

Karlova Ves aj magistrát dáva väčší dôraz na trávu na trati, ako na rýchlosť a spoľahlivosť. Teda asi bude zelená trať. Nateraz ich nenapadá budovať rýchlu, z časti uzavretú, spoľahlivú trať, aby občania cez KV netranzitovali pomocou IAD. Držia sa hesla, nám do Centra stačí aj táto pomalá trať, rozvoj a nárast mesta smerom na Bory a DNV a s tým súvisiaca silnejší IAD tranzit ich nateraz netrápi. Majú proste klapky na očiach, tešia sa na estetickú zatrávnenú trať.

Na stanicu je situácia rovnaká. Konzervuje sa zdedený stav, rozvoj, nové úlohy pre električky, výkonnejšie električky neplánujeme. Viac k tomu neviem dodať, politikom, aj HDI chýba fantázia , odvaha, odbornosť, vizionárstvo. Iba bezducho šliapu vo vyjazdených koľajach, na progres mentálne nemajú.
 

 

b.pityo-trolejbusy sú prestarané, je len otázkou času až ich vymenia elektrobusy, preto elektrifikovať cesty kvôli 31 a 39 je nezmysel. Skôr nasiera prečo zase obetovať zeleň zo školy na Karloveskej pri zástavke Molecova, keď je zelený pás pri Lídli. Nie je dôležitejšia školská zeleň, aby sa decká vybehali? A tá DNV, to je výsmech. Dosť dobre si neviem predstaviť kto im bude jazdiť cetrum-KV-Dúbravka-Bory-DNV, aj laikovi je jasné že musí ísť elina z HZS cez Patrónku do Borov a DNV, inak to zmysel nemá. Na ich pomalú električku sa každý z vysoka vyse*** a presedlá do auta.
A otázka na záver. Bude aspoň preferencia električiek v smere do/z tunela?
 

 

zaujímavý názor, prekvapuje ma, ak niekomu vadí, že pracovník magistrátu si vie obhájiť svoju robotu, to by mal byť základ, či nie? Alebo ešte stále by mal byť úradník z magistrátu hluchý a slepý a nevedomý?
 

 

Bánovec neobhajoval svoju robotu, ale ju prezentoval a vysvetľoval. Ale dotazy a podnety nekorektne zodpovedal, v podstate ich hádzal do koša. Vždy dal hlúpu, nekorektnú, vyhýbavú odpoveď, asi dúfal, že sa pýtajú iba laici, ktorí zožerú všetko, čo mocný povie a tak on nemusí meniť projekt.

Pýtal som sa na spoločné trakčné stožiare pre reálne plánovaný trolejbus linky 32 /možno linky 31 a 39/ a električiek. Povedal iba to, že linky 31 a 39 sa nezmenia na trolejbus, nepovedal nič o tom, či reálne plánovaný trolejbus linky 32 využije stožiare vynovenej električkovej trate. Tak elegantne to obišiel, že na to určite zabudli a ani po mojom dotaze to nenapravia, teda časom tam bude les stožiarov.

Rozdávaný letáčik sľubuje rýchlejšiu električku. Ani po priamom dotaze nepovedal, že ohľadom možnosti bŕzd ako rýchlo dokáže jazdiť dole kopcom, a či dokáže dosahovať 60-65 km/h. Povedal, že zákon dovoľuje 50 km/h, nepovedal, že za určitých stavebných úprav /uzavretá trať/ možná je aj rýchlosť 65 km/h.
Priznal sa iba k tomu, že na 6,8 kilometrovej vynovenej trati sa nedosiahne ani trojminútová úspora času. Čo je úbohý výsledok v zrkadle tej skutočnosti, že metro nebude a podľa slov Bánovca po obnove trate nasledujúcich 30 rokov tu nebudú žiadne zásadné zmeny na trati.

Pani HDI? Milá, usmiata, slušná, ale bez nápadu, vízie. Dúfam, že inokedy dokáže zabodovať, zaujať, tu prezentovali projekt, ktorý neriešila, je vo funkcii predsa nová. Ale ak bude stále takáto pasívna, tak potom mesto a my máme smolu.....
 

heh, neschopny ba(na)novec

to je bohuzial najvacsia tragedia, ze spolu so schlosserom nevyhodili aj banovca, ten clovek je tak neschopny az to dvere trieska.
.
bohuzial a on je jeden z tych co nepozna bratislavu, nema k nej vztah a vlastne aj on je spoluzodpovedny ze taketo paskvili ako dubravka, petrzalka a teraz kalovka nas caka.
.
to ze by ten clovek rozmyslal by si chcel vela, je to len uradnik.
.
vid obhajovanie semaroforv pred skutocnym mimourovnym riesenim an kritickych miestach.
.
ale tak to je to, ze ten clovek je schlosserov nohsled a jeho povedze slusne semaforovym zamerom.
.
pricom zrovna dubravka aj karlovka sa kvoli profilu dalo vyuzit na viacero elegantnych mimourovnovych rieseni ale ti zadubenci aj mimourovnovy prechod pred OD saratov v 21 storoci nechaju barierovy .. to je tragedia ..
.
moznosti, EU by to aj krasne prefinancovala, vid zmeny stavby v petrzalke, to je asi najlepsie argument voci ich neschopnosti. pre developerov vsetko, pre ludi nic ..
.
optimalizacia trate aby neboli problemove prechody je z roviny snov.
.
ale tak co uz, bananovec sa tam zjavne zabetonoval a to bude pre BA Katastrofa. resp uz je
 

Myslíš,

že v panelákovej Karlovke je menšia hustota osídlenia než na Obchodnej?
 

 

Zle som to napísal. V Karlovke, ako na väčšine sídlisk, sú obrovské "prázdne" plochy medzi panlákmi, čo je fajn lebo je miesto na zeleň. Kým v meste je to viac-menej rovnomernejšie distribuované, ale v nižších domoch. Nechcem aby boli zastávky v Karovke každý kilometer len preto že je to sídlisko. Poukazujem iba na extrémy: na sídlisku 250 metrov a v meste 750 metrov. Ani jedno nie je žiadúce. Nech sú v oboch prípadoch približne 500 metrov od seba, samozrejme to nemá byť mantra kvôli ktorej by sme zastávky umiestňovali mimo prirodzených centier pešieho pohybu, ale ako pravidlo pri plánovaní. V Dúbravke pôvodne vôbec neboli zastávky Švantnerova a Drobného. Tie vznikli až časom keď s ukázalo že medzizastávkové vzdialenosti sú príliš veľké. Pri reko trate sa mali zlúčiť Alexyho a Drobného, kde mal byť aj prestup na hrane medzi BUS/TRAM. Švantnerova sa mohla posunúť o kúsok vyššie, asi 60 metrov. Ale ani to nespravili.

Ak v Karlovke nezlúčia Jurigovo nám. a Segnerovu, tak budú opakovať presne tie isté chyby ako minulé vedenie. Len s kozmetickou úpravou - zatrávnením. A na Molecke nech režú zo zeleného pásu medzi Lidlom a cestou a nie zo školského dvora! A vôbec, samostatnú pravú odbočku k Lidlu naozaj netreba.
 

Ubrať zeleň zo školského dvora? Deťom?

Uberať zeleň zo školského dvora mi príde normálne zvrhlé, toto by si v civilizovanej krajine veru nedovolili. To ozaj radšej obetovať odbočku k Lídlu. Zvrlhé myslenie našich úradníkov.
 

 

Vysvetlite to polícii. Navyše by bolo určite lepšie obetovať 2 m trávnika medzi Lidlom a cestou, ale ten pozemok patrí Lidlu a určite ho nedá kvôli nejakej škole. Celkovo je v tej oprave trate už toľko kompromisov že to už nemožno nazvať modernizáciou!
 

 

Na Molecovej padne zeleň na podnet KDI, lebo trvá na určitom počte pruhov pre IAD. Pán poslanec Dulla by sa s KDI aj popasoval, považuje totiž postup polície za nezákonný. Starostka ale má názor, radšej obetovať zeleň, ako strácať čas s bojom proti KDI. Opäť totiž bojujeme s časom a nie je možné meniť už hotový a teraz predstavený projekt.

Segnerová dostane štyri metrov široký perón, preto sa presunie cesta, uberie sa asi viac ako tri metre zelene. Pripomínam, že Segnerová bola prezentovaná, ako málo frekventovaná a napriek tomu dostane na úkor zelene širší perón, ako Molecova, kde bude cca 2,5 metra
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Bratislava