SME
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

DPB dosiahol vlani zisk vo výške 660 722 eur (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

Cestujúca verejnosť to pocítila

Nechcem byť zlý, ale DPB pod Belfiho vedením stráca z roka na rok cestujúcich. Kvalita činnosti DPB by nemala byť hodnotená výlučne pohľadom ekonomickým, ale aj tým koľko cestujúcich každoročne prepraví a aký je trend. Totiž tí ľudia ktorých DPB stratil nezmizli, oni presadli väčšinou do áut!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Erik Z.,

poznáš ma, ja Belfiho nemusím, lebo hlásam zásadu, že zo psa slanina nebude. Teda kto manipuloval tendre na nákup vozidiel a tak ohrozil príjem fondov EU v prospech DPB, a tak aj mesta a občanov, ten na čelo DPB nepatrí, opäť urobí niečo nekalé.

DPB ale nestráca cestujúcich vinou Belfiho, ale vinou komunálnych politikov, pracovníkov magitrátu zodpovedných za organizáciu dopravy v meste, ako aj vinou KDI, či mestskej polície. Belfi a jeho tendre, či iné veci sú jedným levelom fungovania DPB a druhým a hlavným levelom sú pre verejnosť skôr neznámi odborníci, ktorý zabezpečujú normálny chod podniku a dobré fungovanie MHD.
DPB, teda MHD totiž funguje dobre, jej problémy plodí zlá organzácia dopravy v uliciach mesta, nepreferencia MHD. IAD vytvára v meste také zápchy, v ktorých MHD nemá šancu fungovať presne a spoľahlivo. Pokiaľ politici, magistrát a KDI nenájdu odvahu na obmedzenie IAD, tak MHD bude stále horšia a stále menej osôb ju bude používať. Keby Belfi cez manipulované tendre, ba aj cez korektné tendre kupoval pozlátené autobusy SOR/JaT, aj tak sa do nich nebudú hrnúť cestujúci, pokiaľ ich mesto "násilne" nevyženie z IAD, to je realita....

A nezabúdaj ani na to, že výkony po novom objednáva magistrát, tie objednávk sú stále konkrétnejšie, DPB hlavne plní objednávky. Pýtal som sa napr. koncom novembra na magistráte, prečo DPB nejazdí do OC Bory Mall. Lebo mesto v rozpočte na rok 2014 s takouto linkou nerátalo, tak ju od DPB ani nemohlo objednať, znela odpoveď.

Ja mám názor, že DPB vždy poctivo odviedol a aj teraz poctivo odvádza svoju prácu, a ak vidíš nejaké chyby, tak to je skôr o chybnej objednávke mesta.

K zisku iba toľko, že DPB má fungovať rozumne a hospodárne, ale zisky produkovať nemá, lebo zo zisku sa platia dane a tie peniaze potom potom bez úžitku pre mesto poputujú do čiernej diery zvanej Ficov štátny rozpočet a napokon skončia na Kajmanských ostrovoch na účte nejakého "Širokého".
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

b.pityo-vystihnuté presne. Práve včera som išla "expresnou" linkou 59 z Rače do Petržalky cez Mýtnu, ktorú sme prešli snáď po 8 minútach, čo stála blokovaná autami a semafórmi. Pritom by stačilo presunúť vozidlá MHD na Radlinského ulicu, kde by obslúžili novovybudovaný terminál Blumentál (ako jazdia 94 do Petržalky). Mohli by tam odbáčať aj busy 31 a 39 idúce do Mlynskej doliny, rovnako ako spomínaná linka 59. Ušetrili by tak pekných pár minút, keďže by nejazdili vyťaženou Mýtnou ulicou. Zároveň by tento prestupný bod bol ešte viac využívaný cestujúcimi na prestup rôznymi smermi.

Aj ja vidím ako najväčší problém MHD v Bratislave jej pomalosť, prakticky žiadna preferencia a niekto sa diví úbytku cestujúcich?

Podľa mňa sa v posledných rokoch úroveň zvýšila, ale treba kvalitne zrekonštruovať existujúce koľaje pre električky, aby sa tam nové vozidlá nezničili, ale mesto by sa malo zamerať na rozšírenie koľajovej dopravy.

Veď prepojenie Šafka (a Petržalky) k novej budove AS je viac ako dôležité, rovnako konečne začať reálne pracovať na električke do DNV cez Patrónku a Bory (nie snívať sen o predražených mestských vlakoch s "exkluzívnym" 20 minútovým intervalom. Nevidím logiku budovať niečo s neatraktívnym intervalom navyše drahšie ako budovanie električkových koľají. Ekonomika nepustí, mestská železnica do DNV je ekonomický nezmysel, ktorý vyženie Novoselanov do áut.

Bratislava by sa mala zamerať na budovanie električkových koľají, pretože busy aj trolejbusy stoja v rovnakých zápchach s autami a práve vtedy môže električka ukázať svoje jasné výhody. Lenže treba prestať snívať o predražených mestských vlakoch a začať makať na tom, čo je ekonomicky výhodnejšie a môže jazdiť hustejšie, t.j. jednoznačne vychádzajú lepšie električky proti vlakom.

O Filiálke ani radšej nebudem písať, to chce len SDKÚ odchovanec vytunelovať milióny z eurofondov, však Nesrovnal?! Čert nám ho bol dlžný, Filiálka je ďalší predražený nezmysel.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

časť 1

b.pityo:

Dovolím si nesúhlasiť. V dopravnej politike mesta sa nič zásadné za posledné roky nemení. Desať rokov pred Belfiho nástupom DPB kažodoročne zvyšoval počet prepravených cestujúcich. Síce pomaly, ale pribúdali. Za Belfiho úradovania podnik stratil toľko cestujúcich, koľko sa mu od roku 2002 podarilo získať. Aj na tomto príklade je vidno ako rýchlo je možné cestujúcich vyhnať z MHD, ako rýchlo možno stratiť ľudí ktorých si za 10 rokov získaš. A vrátiť ich do MHD bude ťažké!

Belfiho úsporné opatrienia typu zrušenie záložných vozidiel a vodičov priniesli viaceré výpadky, množstvo spojov ostalo nehradených alebo priamo nevypravených. Pravda, stávalo sa to aj predtým, ale nie v takej miere. Neprispeli k tomu ani zmeny v dielňach, vyhadzovanie ND len aby bol lepší hospodársky výsledok, čo ale znamená dlhšie prestoje vozidiel pri opravách. Najdrahšie vozidlo je to, ktoré stojí nepojazdné a čaká na súčiastku. Lenže v DPB takto nepočítajú. To sú všetko malé kvapky ktoré keď sa sčítajú, tak pomyslený pohár pretečie a cestujúci sa na také nespoľahlivé služby vykašlú.

Belfi dosiahol dobrý hospodársky výsledok aj preto, lebo neodjazdil výkony za ktoré si samozrejme nechal zaplatiť mestom. Neprospela tomu ani dlhodobá a nesystémová výluka tramvají na HLST ktorá nebola zo začiatku vôbec hradená a až po kritike občanov vznikla linka X13 ktorá však nemala dobrú trasu (tá sa navyše časot menila takže o nejakej systémovosti nemožno vôbec hovoriť) a už vôbec nemala dostatočnú kapacitu. Aj to prispelo k pocitu že DPB na cestujúcich kašle. O tom že trať na HLST mohla byť provizórne opravená behom troch mesiacov a nemusela byť odstavená tri roky hádam polemizovať nemusíme. Rovnako nezmyselne dlhá výluka v Dúbravke spôsobila zníženie atraktivity MHD.

Rozbitie jednotného 20 min. intervalu cez víkendy narušilo prestupy medzi autobusmi a tramvajami a toto opatrenie spôsobilo aj mne problémy. Proste sa tu robí nekoncepčne, nesystémovo, tolerujú nehradené výpadky, sú nezmyselne dlhé odstávky vozidiel a pod. Samozrejme že sa tým ušetrí! Ale Belfi sa strašne mýli keď očakáva že nasadením nových vozidiel cestujúcich získa späť. Alebo ani nejde o cestujúcich na provm mieste, on sa riadi výlučne hospodárskym výsledkom, čomu zodpovedajú všetky veci ktoré som tu napísal. A ak je samotným mestom tlačený aby sa riadil iba hospodárskym výsledkom, tak je tu niečo zle.

Je to aj vina mesta ktoré vôbec nekontroluje svoju spoločnosť DPB. Celkovo je tu bordel. No a cestujúci keď vidí že mu bez náhrady uzavrú trať, alebo vynechá spoj, o pár dní vynechá znovua, alebo to robí so železnou pravidelnosťou lebo vozidlo na "jeho" linke a poradí je dlhodobo odstavené a bez náhrady, tak sa naštve a vykašle sa na MHD. Keď už raz presadne do auta, tak ho z neho nedostaneš. On totiž zaplatil nemalé peniaze aby si obstaral nejakú ojetinu na ktorú má vysoké fixné náklady, tak prečo by mal platiť za auto ktoré mu bude stáť pred domom a ísť MHD? Sám vieš že náklady na pohonné hmoty netvoria an polovicu celkových nákladov prevádzky osobného auta. Vedenie mesta a DPB sa mýli keď si myslí že nové vozidlá MHD budú dostatočným motívom takto strateného cestujúceho získať späť. Kdeže!

pokračovanie v ďalšom príspevku
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

časť 2

DPB stráca cestujúcich nielen vinou Belfiho úsporných opatrení ktoré znamenali vedomé vynechávanie spojov, nehradené výpadky. Svoj podiel majú aj komunálny politici, ktorí vôbec doprave nerozumejú a nekontrolujú činnosť DPB nad rámec ekonmoických výsledkov, nekontrolujú či naozaj odjazdil výkony ktoré si mesto objednalo a zaplatilo. Ftáčnik bol v tom tiež slaboch a nemal okolo seba ľudí ktorí by sa tomu rozumeli a dobre mu radili. Mestskí poslanci sú iba tajtrlíci ktorí nevedia nič okrem toho ako "výhodne" rozpredávať mestský majetok (samozrejme každý tomu svoju mecenášovi).

Tí neznámi odborníci v DPB ktorých spomínaš by určite s mnohým čo som napísal súhlasili. Len sa boja to nahlas a verejne povedať. Aj to je dôvod toho marazmu v ktorom sme. V DPB vládne atmosféra strachu, ľudia sa boja povedať nahlas zlé veci ktoré vidia lebo by dostali výpoveď. Výpoveď sa kritiku vedenia firmy!

DPB chcel poctivo odvádzať svoju prácu? A kto je to ten DPB? Možno niektorí ľudia v podniku chceli vždy poctivo odvádzať svoju prácu, v rámci možností ktoré majú. Ale DPB má u cestujúcej verjenosti právom vytvorený imidž spoločnosti, ktorá kašle na tých ktorým má slúžiť keď sa pokazí vozidlo MHD alebo keď vodič náhle ochorie a nemá kto sadnúť za volant.

sme12345:

Zápchy na cestách nezačali Belfiho nástupom do DPB. Tie boli predtým a budú aj po jeho odchode. On akurát nepriamo motivuje ľudí aby presadli z MHD do IAD a tým tie zápchy len zhoršili. Lenže aj to má svoje dôvody. Do DBP ho dosadili politici ktorý chceli aby ušetril. To sa mu podarilo. Ale zadarmo to nebolo! Lenže politikom to ešte musí vôbec dôjsť, čo napáchali. A voličom musí dôjsť koho to vlastne zvolili.

Pomalosť MHD je tiež dlhodobý problém a hlavnú vinu nesie mesto a jeho dopravná politikam, DPB je v tomto prípade druhoradý. Nie nadarmo sa hovorí o Autoslave.

K zvyšku sa už vyjadrovať nebudem, opakova by som už dávno napísané...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ešte doplním

Belfi aj úmyselne vyrábal dojem nedostatku vozidiel keď sa odstavovali staré trolejbusy s prasknutými rámami. Zhodou náhod vtedy mal DPB dostatok autobusov ktoré mohol operatívne nasadiť na trolejbusové linky. Belfi tým len chcel vytvoriť tlak aby sa rýchlo nakúpili trolejbusy cez zmanipulované tendre. A Fáčnik mu dal akurát tak žltú kartu! To už ani nebol výsmech, to bol vyslovene pľuvanec do tvárí voličov!

Takéto "kúsky" v podaní Belfiho iba zhoršili pravidlenosť dopravy a prispeli k výpadkom vozidiel, k neodjzdeným službám. Až zásahom Ivana Bútoru, člena predstavenstva a vodiča trolejbusu sa to zmenilo. A to tiež až po tlaku na primátora a verejnému prevaleniu škandálu zmanipulovaného tendra. Iba šťastím nám Brusel úplne nezatrhol peniaze! Bola to medzinárodná hanba ktorej strojcami sú mesto a DPB.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

co je vedome vynechavanie spojov?

akoze niekto prikaze, aby spoje neboli vypravene? To uz co by bolo za logiku. A ze mesto sa na tom podielalo? Cudne. Preco by potom v ramci ETM robili akciu na vodicaky - MHD zadarmo? A vobec, odkial sa beru udaje, ze coraz menej ludi cestuje MHD? Je to podlozene nejakymi konkretnymi cislami, faktami, nejakym prieskumom, ale ozajstnym, na vsetkych cielovych skupinach. Robil niekto niekedy pocitanie cestujucich? Lebo absurdita typu "Belfi vyhnal cestujucich z MHD" tak to je fakt na smiech argument. Ked hovoris, ze Belfi chcel usetrit, tak by sa skrtali vozidlove kilometre, a tie sa neskrtali. Vtedy by si mal pravdu. A spravne vravis, ze DPB len tolko vykonov poskytuje, kolko si mesto objedna. Otazka je, ak poslanci odklepnu o vyse 3 miliony menej, ci sa budu skrtat vozokilometre. A k tym vypovediam. Ty si fakt myslis, ze niekomu mozno dat vypoved za slovnu kritiku? Pre Boha, ved je tu zakonnik prace, nastuduj si a potom pis. A zvlast, ak si taky odbornik na DPB, iste vies, ze odborari sa postarali o Kolektivnu zmluvu, kde sa valorizuju mzdy a podobne. Ved este za byvaleho vedenia pisali v novinach, ze vodic ma priemerne tisicku plat, tak neviem, ved si to porovnaj, sestricky, ucitelia na urovni pomaly minimalnej mzdy a pani vodici tisicka. A k tym vodicom: nahle ochorie? ani tu nie si v obraze. Taki co sli do dochodku, uz boli postupne nahradeni. Takze ma kto sadnut za volant. Prepac, ale neveiem si dost dobre v praxi predstavit usporne opatrenia, ze nevyslem vodicov, nezabezpecim vypravu. To je chore. Ale skus si porovnat, ako sa pred piatimi rokmi parkovalo na sidliskach a ako sa parkuje dnes. Pred piatimi rokmi si nemal nikde problem, ci uz v Dubravke, Petrzalke, no, ten Ruzinov bol problematicky aj vtedy, ale dnes krizis na sidliskach a ak sa ti podari zaparkovat v uliici o 150 metrov od panelaku, kde byvas, si rad... Este raz, mnohe rodiny maju aj dve auta, za par supov si kupia stare auto, lebo su jednoducho pohodlni cestovat MHD, je to pod ich uroven. Ved uvidime, ked bude jazdit kompletne vsetkych novych trolejbusov aj elektriciek aj busov, ci sa naplnia. Ked sa stare vozy, rozpadajuce sa rarohy zmiznu z ciest... a potom sa bude dat porovnavat, realne, podla pocitadiel cestujucich,... Hopa, a nie sme pritom nahodou? Kto zaabezpecil takuto obnovu vozoparku? Snad mesto? Alebo niekto z diskutujucich?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nikto neprikázal, proste vypravené neboli, na linke chýbali. Pravidelne.

ETM bola iniciatíva mesta, ktoré si tým chceo vylepšiť PR.

DPB pod Belfiho vedním stráca cestujúcich, to je fakt za ktorým stojí štatistika samotného DPB. Je to aj vinou mesta, že pre DPB prioritu aby šetril. Volení zástupcovia by mali určiť úlohu aby prepravoval viac osôb. Cestujúcich nevyhnal iba Belfi, vyhnala ich aj dopravná politika mesta. Ale v niektorých veciach nesie DPB pod Belfiho vedením plnú zodpoovednosť za stratu cestujúcich.

Zákonník práce je jedna vec, ale čo mi hovoria vodiči MHD je druhá. Jeden výpravca sa mi tiež pred pár rokmi posťažoval. To síce bolo ešte pred Belfim, ale tie praktiky tam evidentne ostávajú - proste že sa nevypraví služba, bez náhrady, ale DPB si mestom nechá daný výkon riadne zaplatiť. Toto je niečo čo mi potvrdili ľudia blízko podniku aj nedávno. Navyše stále je zlá vnútropodniková komunikácia kedy v jednej vozovni chýba vozidlo na služubu a v inej je voľné vozidlo, tak sa to operatívne nerieši presunom vodiča k vozidlu do inej vozovne (alebo presunom vozidla k vodičovi - odšoférovať ho do inej vozovne môže aj niekto z dielenských), ale rieši sa to tak že spoj proste ostane nevypravený.

Faktom ostáva že Belfi nechal úmyselne kolabovať trolejbusy len aby vytvoril tlak aby jeho zmanipulovaný tender pokračoval. Operatívne nasadenie vtedy voľných autobusov na trolejbusové linky nastalo až keď Ivan Bútora napísal bývalému primátorovi Ftáčnikovi. Tender bol nakoniec aj tak zrušený, ale až keď Brusel pohrozil že by nové trolejbusy nemusel preplatiť. Samotný ÚVO potvrdil že prvý tender nebol férový, ale ani to nestačilo, musel zasiahnuť Brusel. Tomu vravím medzinárodná hanba.

Parkovanie bolo pred piatimi rokmi problém podobne ako dnes. Na sídliskách bol problém zaparkovať už pred desiatimi rokmi. Situácia sa len zhoršuje, to ale neznamená že bola v roku 2005 dobrá. Bola o niečo menej zlá, ale rozhodne nebola dobrá. Dobrá bola možno tak ešte v 1990-tych rokoch.

Nakúpiť vozidlá za eurofodny by dokázali viacerí, aj minulé vedenie DPB. Tender na tramvaje dopadol OK, prvý trolejbusový musel byť zrušený lebo podmienky boli šité na mieru konkrétnemu vozidlu. V druhom už išlo o skutočnú súťaž dvoch výrobcov. Čo mám informácie tak mesto chceo vyhlasovať tendre vo vlastnej réžii, ale Belfi si vydupal že ich bude robiť podnik. V prípade trolejbusov to skončilo medzinárodnou hanbou. Tramvaje dopadli našťastie dobre, ale mohlo sa stať že by sme mali dva rôzne modeli od dvoch výrobcov. Totiž na jednosmerné a na obojsmerné boli samostatné tendre.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

tak pomaly je pruser zisk

boze, ved sa spamatajte, mesto dava coraz menej penazi na verejnu dopravu, dlhzi podniku tazke miliony a teraz, ked je v zisku a peniaze sa mozu na nieco pouzit, napriklad na rekonstrukciu trati alebo cokolvek ine, tak to je pruser Belfiho? A jeden tender zruseny a zopakovany? Kolko tendrov mali zrusene ine podniky, aj samotny magistrat? Len okolo tohto jedneho je plno reci... cudne... Ale to, ze tu bude jazdit 120 novych trolejbusov a 60 novych elektriciek z eurofondov, co predtym nikdy nebolo, to nikto nepovie. Alebo aj to zle Belfi spravil? Okrem toho, k tomu poklesu cestujucich MHD. To bol zjavne prvoaprilovy for, ze za to moze Belfi :) Klesajucu tendenciu maju aj Kosice, Zilina a dalsie mesta. Aj zato moze Belfi? No bavim sa. Aka je prava pricina? Nie bus pruhy, ale pohodlnost ludi. Ved si pozri, kolko rodin ma az dve auta, tata ide do prace, mama vezie druhym decko do skoly. Mozes tu mat MHD ako lusk a aj tak sa budu vyvyzat autami. Tusim robili v minulosti priskum a na prvej priecke slavnostne skoncili prave auta, kde bol jeden vodic! Hmmm. A nechcem si predstavit tu situaciu, ked da mesto o niekolko milionov menej na dopravu. To potom budu skrty. Pityo, nechapem len tomu, ze odkial si vzal, ze zisky mestske podniky nemaju produkovat, ved su neplatcami dani. To akoze je lepsia situacia ked su podniky dlhodobo v strate?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Zisk nie je prúser

Prúser je ubúdanie cestujúcich ktorí sú doslova vyhnaní z MHD do áut! A súčasné vedenie podniku tento trend iba (ne)priamo podporovalo, za tichého (alebo hlasného?) súhlasu (príkazu?) mesta.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

No nechýbalo veľa a tých 120 nových trolejbusov by muselo zaplatiť mesto, pretože na takú okatú "malú domov", akým bol prvý tender, by Brusel peniaze nikdy nedal. Pokiaľ ide o električky, som nesmierne zvedavý, ako sa DPB vysporiada so zmluvnou podmienkou, že vozidlá môžu jazdiť maximálne 18 hodín denne, keď 5 zo 6 víkendových služieb je dlhších... (Podobná podmienka bola aj v pôvodnom tendri na trolejbusy, v novom sa zmenila na 20 hodín). Podľa čoho bude možné sankcionovať dodávateľa, ak nebude robiť poriadne servis, keď zmluvy uvádzajú tri rôzne výpočty počtu vozidiel, ktoré majú byť denne vypraviteľné? A takýchto lapsusov bolo v tendroch hafo.
Ad klesajúce tendencie v Košiciach a Žiline - niet sa čo čudovať pri tom manažmente, aký bol dosadený v Košiciach, o Žiline škoda hovoriť - cestovné poriadky autobusov zostavené metódou náhodných výstrelov, u trolejbusov linky odvšadiaľ všade s víkendovým intervalom 20 a viac minút...

A odkedyže akciová spoločnosť nie je platcom dane???
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ech, a Tebe co Belfi urobil

kedz uz aj zato moze, ze ubuda cestujucich v MHD :) Kvalita cinnosti aby nebola posudzovana z ekonomickeho pohladu? Boze. Tak to uz je len do neba volajuca sprostost. ved ked su dobre vysledky, tak sa to odrazi celkovo na spolocnosti, na chode, na bonite, na kvalite sluzieb. Modernizoval sa vozovy park z eurofondov, aj to je zle, co Belfi spravil? No nemam slov. Podnik sa dostane z milionovych strat, hrozil mu bankrot, nemal na vyplaty vodicov a teraz je Belfi ten, co za to moze, ze podnik dobre hospodari? Trosku sa zamysli... A ked aj osobne proti nemu nieco mas, tak aspon nepis dristy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nemám nič osobne proti Belfimu.

Trvám na tom že kvalita činnosti DPB by nemala byť posudzovaná výlučne cez ekonomické výsledky! Mala by byť posudzovaná aj podľa toho koľko ľudí DPB prepraví a či ich prepraví z roka na rok viac alebo menej a aké opatrenia robí v prípade výluk, či je dostatočne zabezpečená náhradná doprava a podobne.

To že sa modernizoval vozový park elektrických dráh za štedrej pomoci eurofondov je pekné, ale keď raz DPB cestujúcich stratí, tak nové vozidlá sami o sebe nebudú dôvodom aby sa vrátili.

Kvalita služieb niektorými zásahmi typu rušenie záložných vozidiel a vodičov utrpela. Toto nie sú žiadne drísty ale fakty. Do nástupu súčasného vedenia DPB každoročne za uplynulých 10 rokov cestujúcich získaval. Pod súčasným vedením už o nich prišiel a je niekde na úrovni roku 2002.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

odkial si zobral ten rok?

mas podlozeny ten pokles cestujucich, ktory sa podla Teba vratil do roku 2002 nejakymi cislami? Štatisticky urad už davno nerobi počety prerpavenych osob. alebo to Ty sam si robis prieskum? ak ano, tak ako? Co je to za nezmysel, bohorovne tvrdit, ze pod sucasnym vedenim prišiel DPB o cestujucich? Povedz cislo z minuleho roku a z roku 2002. Potom mozeme debatovat.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Čísla

Počet prepravených osôb:

2013 - 230,68 mil.
2012 - 251,99 mil.
2011 - 274,19 mil.
2010 - 237,25 mil.
2009 - 240,21 mil.
2008 - 249,86 mil.
2007 - 256,76 mil.
2006 - 252,91 mil.
2005 - 249,97 mil.
2004 - 245,50 mil.

Zdroj: Výročné správy DPB na ich oficiálnej webstránke
http://www.dpb.sk/o-podniku/ve...

V roku 2013 prepravil podnik neajmenej za posledných 9 rokov. Staršie čísla nemám, ale na www.imhd.sk bývala štatiska ktorú teraz neviem nájsť, tá išla viac do minulosti.

Vidno vplyv krízy v roku 2008 ako aj návrat k rastu v roku 2011. Isté veci majú svoju zotrvačnosť, takže okamžite po Belfiho nástupe cestujúci neubudli. 2012 je úpadok a 2013 je na úrovni roku 2002 (ak si správne pamätám štatistiku z imhd.sk, ktorú teraz neviem nájsť). Som zvedavý na údaje za rok 2014, ale vzhľadom k tomu ako som rok 2014 vnímal očakávam ďalší úbytok cestujúcich.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

dodatok

Tu je štatistika imhd:

http://imhd.zoznam.sk/ba/doc/s...

Za rok 2002 údaje nie sú, ale v roku 200 prepravil DPB 223,706 mil. cestujúcich. To je alarmujúcu blízko k hodnote z roku 2013 a som zvedavý na výsledok za rok 2014.

Belfi ušetril, o tom nikto nepochybuje, ale mňa by zaujímal pomec nákladov na počet prepravených cestujúcich. V nemčine je skvelý výraz "Kaputtsparen". Myslím že ho môžem s istou nadsázkou aplikovať aj na DPB. Neutrpel totiž podnik, ale utrpeli služby ktoré poskytuje.

Na zamyslenie je aj nasledovné. V roku 2013 prepravil DPB asi toľko cestujúcich koľko niekedy v polovici 1970-tych rokoch, keď mala Bratislava približne 350 tisíc obyvateľov.

Netvrdím že za všetko môže DPB, ale istými krokmi a úspornými opatreniami v posledných rokoch prispel k tomu aby vyháňal cestujúcich. Mám oprávnený pocit že pre Belfiho je najlepší cestujúci taký, ktorého nemusí prepraviť. A kým sa takéto uvažovanie nezmení, tak sa MHD v BA nezlepší. Ešte dodám že to platí nielen pre Belfiho, ale aj pre vedenie mesta, súčasné aj všetky minulé. Takýto prístup sa nám vypomstí a draho za to zaplatíme. Kolaps dopravy je už za dverami.

Čísla som dal, tak teda debatujme.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Čo sa deje?

Dal som čísla, tak teda debatujme!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To je prvoaprilovy zart predpokladam...

Tak Belfi moze za to, ze ludia sa vozia v autach a maju lenive zadky prejst na zastavku? Ty si sa kedy naposledy viezol MHD? V novych trolejbusoch a autobusoch, ktore prave Belfi vydupal z Eurofondov. Nie je umenie zaslzit podnik a potom nemat schopnost splacat uvery a neplatit faktury. Umenie je dat stratovy podnik do poriadku a este aj doniest do hlavneho mesta 120 novych trolejbusov a 60 elektrieciek, ktore zaplati EU. Myslis, ze mesto by si to mohlo dovolit? Ked nema ani na to, aby poriadne zaplatalo vytlky? A Ty si prosim Ta z ktorej planety? Vsetky mestske podniky su v minuse a teraz je konecne podnik v zisku a experti na dopravu z toho vinia Belfi. No bravo....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Skôr ty žartuješ, že?

Eurofondy neslúžili na nákup autobusov ako píšeš, ale to len tak okrajovo. Naposledy som sa viezol MHD dnes ráno (vo Viedni).

Kľudne si hodnoť čisto ekonomickú stránku DPB ak si myslíš že tá jediná dostatočne vypovedá o kvalite služieb ktoré DPB poskytuje.

Nevšimol som si že tu niekto obviňuje Belfiho za ten hospodársky výsledok. Iba sa tu spomína že ho dosiahol aj krokmi, ktoré znamenali zhoršenie dopravy v meste. Nič viac tu nikto netvrdí. A za niektoré kroky nesie DPB plnú zodpovednosť, za niektoré polovičnú s mestom a za niektoré iba malú.

Belfi zjavne splnil to kvôli čomu ho tam nominovali a dosadili. Len je nutné dodať že to splnil na úkor tých, komu má DPB slúžiť - cestujúcich. Štatistiky prepravecných cestujúcich hovoria jasnou rečou. Lenže na to sa už nikto nepozerá!

A o lenivých zadkoch a prechádzaní na zastávky: To, že viaceré zastávky ostali v Dúbravke zle dostupné (najmä OD Saratov) je tiež vititkou všetkých zúčastnených. Mesta ako majiteľa dráhy, DPB ako prevádzkovateľa dopravy na tej dráhe a projektantov ktorí to (ob)kreslili.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Re.:

Reagujem na Zavazala, Mitickú a Bútorovú, ktorí asi píšu na objednávku Belfiho.

DPB je akciovou spoločnosťou a platí zo ziskov dane. Teda vyberie cestovné, inkasuje dotácie a nakoľko tých dotácií dostane viac, než na svoje fungovanie potrebuje, tak iba vytvorí zisk. 660 tisíc EUR je viac ako 18 miliónov bývalých Sk, daň je nad 3 milióny bývalých Sk. Teda o túto sumu dane bolo mesto aj DPB okrátené. A keby tých 18 miliónov bývalých Sk zisku neputovalo do kasy DPB ako dotácia, tak by z tej sumy zadlžené mesto mohlo vyriešiť kopu ných vecí.
Je to choré, ak Bratislava má dlh okolo 210 miliónov, neplatí včas faktúry, a DPB od mesta vyzdvihne dotáciu v sume 660 tisíc EUR, vykážeto ako zisk a odvedie štátu dane. Tomu štátu, ktorý Bratislave nedáva ani cent za funkciu hlavného mesta. A ešte viac je choré to, ak ziskový DPB do budúceho roku pýta od zadĺženého mesta ešte viac dotácií.
DPB nie vtedy funguje dobre, keď má zisk, ale ak pre dobré hospodárenie a dobrý výber cestovného pýta čo najmenej dotácií od mesta. A ak s menším počtom kvalitných a dobre udržovaných vozidiel odvedie maximum práce.
Teda Záhradníkov výkon, keď pred krízou mal stratu iba okolo 123 tisíc EUR, je pre mesto výhodnejšie, než zisk a následná dotácia Ficovho štátu a jeho protežantov cez dane. Inak sa povráva, že ten zisk bol vytvorený účelne, aj cez ekonomické hókus-pókusy, aby takto mohol Belfi prezentovať svoje úspechy a dúfať, že si udrží svoju stoličku. A akýkoľvek prísľub ešte väčších ziskov vôbec nie je žiadúce, treba pýtať od mesta toľko, koľko podnik reálne potrebuje k fungovaniu.
Tento zisk bol ale vykúpený napr. aj tak, že zo šiestich duobusov je 5 dlhodobo odstavených, a nie je níč mimoriadné denne vidieť na Trnávke stáť doma bez úžitku hoc aj 20 kĺbových vozidiel značky SOR/JaT, ktoré nedajú sa operatívne opraviť, lebo na skladoch nie sú súčiastky.

Belfi od EU nevyboxoval zhola nič, k prachom prišiel holou náhodou, ako slepé kura ku zrnu. Stalo sa totiž to, že pre pád megalomanských dopravných projektov EU dovolila ich presumn inde. A Belfi ten príjem akurát drzo ohrozil cez okaté manipulácie tendrov. Inak vtedy aj Košice dostali peniaze na obnovu vozidlového parku z rovnakého zdroja. Teda iný rozhodli a holou náhodou Belfi akurát vtedy bol šéfom DPB a ani sám nevie, že zrazu odkiaľ začali peniažčeky padať do jeho pazúrov.
Nové, ale šmejdové trolejbusy SOR/JaT máme a nové elktričky bdeme mať nie Belfiho zásluhou, ale vďaka tomu, že EU nad jeho manipuláciami privrela obidve oči. A ak sa o tendre náhodou začne zajímať OLAF, tak mesto pôjde ekonomicky na kolená.

Pravdou ale je to, že nikto z manažérov DPB nemôže za úbytok cestujúcich. Dlhodobé skúsenosti v celej Európe sú také, že iba investície do MHD nestačia, ruka v ruke s investíciciami musia byť zavedené aj výrazné reštrikcie zamerané proti IAD. Teda ak mesto to myslí vážne s nárastom cestujúcich v MHD, tak musí zakročiť proti IAD. Teda nič sa nestane, skôr MHD a DPB pomôže, ak mesto miesto vyššej dotácie do DPB dá viac na prebudovanie cestnej siete a križovatiek tak, aby cez ne MHD prechádzala rýchlo.

Inak podnik aj v minulosti mal dobré, aj zlé roky, na výsledky totiž majú vplyv rôzne odpisy, uplatnenia starých strát, vyšky dotácií, či prázdne sklady, vďaka ktorým ale máme kvantum nepojazdných zánovných autobusov. A nemecké DP práve preto nemajú zisky, aby na rozdiel od Belfiho neokrádali svoje mesto a občanov a ich peniaze neodvádzali štátu ako dane.

Inak výkony od DPB objednáva mesto, a ak v roku 2015 neobjedná viac, tak načo vyššie dotácie?
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava