SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Električka do Dúbravky začne jazdiť v novembri (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

uz by bolo asi aj na case

Napriek vsetkej snahe kompetetnych, nahradic elektrickovy spoj autobusmi, je tam citit, ze tato elektricka chyba
 
Hodnoť

Spackaný projekt

Je chvályhodné že výška nástupnej hrany bude 250 mm nad úrovňou temena koľajnice, ale keď budú na nástupnom ostrovčeku prekážať nové stožiare trakčného vedenia, tak to bude katastrofa. Rovnako chýba pohodlný a bezpečný prestup medzi autobusmi a električkami, pričom prestupná zastávka sa priam ponúkala v mieste zastývky Drobného. Polohy nástupíšť ostali po starom, rovnako chýbajú priechody pre chodcov. Tie cestičky ktoré si vyšlapali cestujúci bolo jasne vidno v tráve, resp. v jej absencii na určitých miestach. Celý projekt je spackaný v tom, že vôbec nerieši zlepšenie pešej dostupnosti zastávok električiek! Konzervuje sa tým nevyhovujúci stav 1980-tych rokov, čo je hanba. Každý cestujúci je zároveň aj chodcom ktorý sa sa musí dostať od dverí domu na zastávku a opačne. Neviem ako si Ftáčnik predstavuje zvyšovanie podielu prepravy v prospech MHD ak sa pre cestujúcich - chodcov v prípade rekonštrukcie trate v Dúbravke NIČ nezlepší, okrem samotného nástupu do vozidla (úprava výšky nástupnej hrany). Prestupy medzi autobusmi a električkami ostali rovnako nevyriešené. Najväčším problémom je stĺporadie. V Bratislave pília stromy a nahrádzajú ich "výsadbou" stĺpov a stožiarov. Keby na nových stožiaroch trakčného vedenia aspoň bolo aj verejné osvetlenie (a uvoľnilo by tým chodníky po stranách) na spôsob Ružinovskej tak by som to ešte akceptoval, ale to čo vzniká je úplná katastrofa. Viď fotky:
http://imhd.zoznam.sk/ba/galer...
http://imhd.zoznam.sk/ba/galer...
Úplne scesné je umiestnenie stožiarov do stredu nástupných ostrovčekov kde budú prekážať pohybu cestujúcich:
http://imhd.zoznam.sk/ba/galer...
Všetky fotky:
http://imhd.zoznam.sk/ba/galer...
Som veľmi zvedavý na sľubovanú preferenciu a či naozaj bude preferovať električky pred cestnou dopravou.
 

 

A nektorí dedkovia a babky ešte budú Ftáčnikovi tlieskať. Posr*ť takto dôležitý projekt na ďalších 20 rokov je fakt silné kafé. Tie stĺpy sú des.
 

Erik Z.

nejaká desiatka (vraj) odborníkov sa zaoberala projektom, ktovie koľkí z magistrátu,
podstatné je, že po odbornej stránke nesú zodpovednosť hlavný dopravný inžinier, zástupca riaditeľa magistrátu, ktorý má podriadených ved.odd. z oblasti dopravy, tiež hlavná architektka (uvoľnenie chodníkov)
je to smutné, ale odborné činnosti v doprave aj v územnom plánovaní sú veľmi zle zabezpečované, a to si mnohí od nástupu nových sľubovali výrazný pokrok
obávam sa, že bez zmeny na najvýznamnejších odborných pozíciách niet veľkej nádeje na natoľko potrebný až nevyhnutný kvalitatívny skok

preferencia vyžaduje zásah do riadiaceho systému, to je nad rámec účelu nenávratného finančného príspevku rekonštrukcia stavebných konštrukcií, tak neviem, či (chudobná) Ba si na to odložila peniaze pred koncom roka
 

 

A kedy a ako dlho sa tým zaoberali? AKo dlho im mladí dobrovoľníci zaujímajúci sa o dopravu hovoria napr. ako a prečo by mali byť navrhované zastávky, ako zlepšiť prestupy? Načo to celé, keď vidíme čo sa v Dúbravke robí? Na to mal primátor času dosť, ale neriešil to.

Ja som tiež mimoriadne sklamaný primátorom Ftáčnikom a hlavným dopravným inžinierom Schlosserom. Očakával som, naivne, že ak to myslia vážne tak hneď po voľbách sa pustia do analýzy projektov ktoré ležali a stále ležia v zásuvkách práve pre prípad že by z Eurofondov mohlo niečo kvapnúť. Lenže nie, riešili obhajobu Belfiho evidentne zmanipulovaných tendrov a iné veci. Najviac ma sklamal Schlosser keď si "adoptoval" štvorprúdovku krížom cez Petržalku tak ako bola nakreslená a ešte ju v médiách aj verejne obhajoval (Schlosserov "meter"). Očakával som že on bude prvý kto na tých výkresoch ukáže nevhodné riešenia idúce proti peším a verejnej doprave. Na druhej strane si dovolím tvrdiť že z istej strany chápem jeho postoj a vidím istý racionálny dôvod v tom prečo to robil, chybu však vidím v tom že vychádzal z dopranvého plánovania a trendov ktoré sú už prekonané. Vraví sa tomu profesionálna deformácia. Pred voľbami, ešte za Ďurkovského, bol Schlosserov názor na Starý most taký, že na ňom majú byť aj autá. Predpokladám že vôbec neuvažoval o utlmovaní neudržateľnej IAD na Štúrovej ale naopak chcel tranzit Špitálska - Štúrova - Starý most posilniť (Starý most mať 4 pruhy pre cestnú dopravu). Rovnako mám stále obavy že chce prerozchodovať celú Bratzislavu na 1435 mm, aj preto lebo koncom 1980-tych rokov k tomu vypracoval štúdiu ktorú práve márne hľadám, neviem kam som ju dal.

Rovnako ma sklamala hlavná architektka pani Konrad. Potvrdzuje sa že ne jej mieste by nemal byť architekt, ale urbanista. Keď sa pozerám na tie "skvosty" ktoré rastú po celom meste (na úkor priemyslených budov a zelene) tak slovíčko architekt už začína byť pomaly urážkou. Nevidím vôbec že by sa pani Konrad angažovala v zmenách projektu a bojovala za lepšie podmienky pre peších keď to už Schlosser nerobí. Mesto je pre ľudí, nie pre autá. Lenže chodníky zrejme nebudú mestom, keď na nich parkujeme a nevadia nám rôzne prekážky ktoré na nich chodcom dávame pod nohy...

Všetko sa šije horúcou ihlou pričom Ftáčnik mal plno času chystať a prehodnocovať projekty, aplikvoať na ne súčasné trendy a riešenia. Ale nie, presne naopak, odkladal ich a potom sa rýchlo rýchlo musí niečo robiť, lebo zrazu sú eurofondy. Práca chvatná málo platná platilo vždy a platí dodnes. Obzvlášť ak sa iba vytiahnu hotové projekty ktoré vznikli ešte dávno a morálne a technicky zapadajú do 1980-tych rokov. To je ako keby dnes ČKD zázrakom vstalo z mŕtvych, dokončilo úzkorozchodný hnací podvozok pod kĺb a začalo vyrábať celé série KT8D5 na metrový rozchod pre Bratislavu. Uznaj že nákup toho vozidla by dnes bol hlúposťou, aj keby ho hradili fondy. No a presne na takú hlúposť sa idú vyhadzovať fondy. Môžeš namietať že preháňam, tak uznávam že tá KT8D5 pre Bratislavu by mala už elektronické transparenty miesto prevíjaích, bola by v novom laku a mala pohodlnejšie sedadlá a inú podlahovú krytinu. Toť vše. Nebola by nízkopodlažná ani atraktívna a zvyšok Európy by sa nám posmieval že aké historičáky kupujeme v roku 2014. A cestujúcich by sme veru do takých vozidiel nepriklákali. Dvojnásobne ak by jazdili po rovnakých tratiach so zanedbanou údržbou, ak by cestujúci nemali adekvátny prístup na zastávky, prestupy a pod. Moment, však to už ani nepíšem úvahy, to píšem reálny stav vecí!!! Hrôza!!!
 

bezbariérovosť zase dostala na frak

Tak nielen že máme reklamné nosiče kade-tade na chodníkoch, už dáme prekážky-stĺpy aj priamo na nástupištia. No hlavne že v PR článkoch vypúšťa mesto bubliny o bezbariérovosti mesta.

Tento nepodarok zďaleka nie kvalitná rekonštrukcia podľa moderných trendov. Byť to na mne, zastavím projekt a dám to prepracovať. Prečo máme tolerovať šlendriánsku robotu?
 

"Odborníci" magistrátu a DPB

opäť dokázali svoj necitlivý prístup k chodcom, menovite osobám k obmedzenou pohyblivosťou. Pripomínam, že podľa noriem EU za takúto osobu sa nepovažujú iba vyslovení invalidi s náležiým preukazom, či starci, ale každý, kto hoc iba dočasne sa nevie "plnohodnotne" pohybovať, napr. tehotné ženy, matky s deckom na rukách, človek so zlomenou rukou, osoba v oboch rukách ovešaná batožinou a pod.
Mať na nástupišti prekážku v podobe stožiaru je rovnako necitlivé, ako kúpiť trolejbusy, kde sa matka s kočíkom nezmestia do vyhradeného priestoru a keď som to odborníkom v DPB neoficiálne vytkol, tak mi neoficiálne povedali, že matka s kočíkom v trolejbuse nemá sedieť, ale stáť a chrbtom sa opierať o tú tapacírovanú dosku. Áno, miesto operatívneho riešenia problému v prospech občanov chytro sa vynašli, lenže práve tým cestujúcim dali najväčšiu facku, ktorých podľa noriem EU majú najviac chrániť.
Dokonca to celé tak okorenili, že informačný systém vo vozidlách tak situovali, že práve tie osoby ho nevidia, ktoré v MHD by mali byť najviac chránené. V nových trolejbusoch je celkovo 11 takých sedadiel, ktoré sú otočené chrbtom k IS, z toho 8 sedadiel je nízkych, namontovaných priamo na podlahu a tak určených pre chránené osoby.
Ftáčnika som aj písomne vyzval, aby dal príkaz na odstránenie tých nedostatkov, ktoré spôsobil jeho chránenec nákupom trolejbusov nie od odborníkov, ale od protežantov. Nateraz na môj dopis nereagoval, ani nepotrebujem, aby mi napísal. Očakávam od neho operatívne činy, ale evidentne zbytočne a naívne.
Už ani nerátam, že reagovať bude a zjedná nápravu, bude mať plno predvolebnej roboty. Zrazu robí samé inšpekcie, raz pri Starom moste, teraz zas v Dúbravke ukazuje osobne robotníkom tú správnu víťaznú cestu. A bude strihať pásky v Dúbravke aj na trati postavenej za judášske peniaze pred stanicou. Predpokladám, že aj nejaký nový autobus pokrstí, demonštratívne iste Solaris, aby SOR nedráždil voličov. Tieto strihacie akcie iste dostanú náležitú propagandu pred voľbami a mnoho neinformovaných voličov vdačne dá hlas Ftáčnikovio teda nepotrebuje hlasy mamičiek, ktoré musia v trolejbusoch zásadne cestovať postojačky, aby vyhoveli predstavám odborníkov....
A keď mamičky náhodou použijú električku do Dúbravky, tak im pre istotu trakčný stožiar bude brániť vo výstupe z električky.
Dobre, Ftáčnik je iba politik a učiteľ na univerzite, pri jeho plate iste už roky necestoval v MHD, teda sa v tej problematike nevyzná. Ale prečo sa obklopuje s babrákmi?

Je evidentné, že Ftáčník a ním vedený kolektív ani náhodou nedokážu realizovať investície, priateľské pre najviac ohrozené osoby.
 

 

Je trestuhodné že robotu ktorú má robiť Magistrát robia dobrovoľníci (vyhýbam sa slovu aktivisti) zadarmo a ešte musia s úradmi bojovať, popri boji s inými verejnými názormi ktoré sú dôsledkom dlhodobého a systematického vymývania mozgov rôznymi megalomániami. Na rozdiel od Vlada Dullu nemám žiadne obavy ale som úplne presvedčený o tom že bez zmeny na najvýznamnejších odborných pozíciach niet nieže veľkej, ale akejkoľvek nádeje na potrebný kvalitatívny skok. Aj ľudia ktorí tam sú a možno by vedeli veci zmeniť sú demotivovaní, v takom chorom prostredí sa ani nečudujem že to tu vyzerá ako vyzerá. A ako si pomôžem že jedných neschopákov nahradia iní, ak by vyhral Kňažko alebo niekto iný? Ja som už úplne stratil nádej v zmenu k lepšiemu. Jediná nádej je dopravný generel, aj keď mi nejaké veci v zadaní chábajú (naopak nemám problém s tým aby sa posudzovali aj možnosti ktoré ja osobne považujem za neefektívne, lebo to je iba môj osobný názor). Je to tažké. To že je v trolejbuse toľko sedadiel je následkom toho že sa elektrická výzbroj montuje do nevhodnej karosérie ktorá neznesie také veľké zaťaženie, takže priestor pre stojacich cestujúcich musí byť umelo znižovaný zaplácaním podlahy sedadlami. Trolejbusy Škoda-SOR 31 Tr v Hradci Králové majú všetky sedadlá na schode, ale ich počet je rovnaký ako v Bratislavských Škoda-SOR 31 Tr a priestor na kočík je porovnateľne malý (je väčší o cca 15-20 cm, nemeral som to). Ale úplne chápem prečo Ftáčnik neodpisuje. Občas odpíše aj v diskusii na SME, ale neočakávam že tak urobí na akýkoľvek príspevok. Často mu anonymní kritici krivdia, tak je správne aby sa obhajoval. Možno mu aj ja v niektorých bodoch krivdím, ale určite nie s úmyslom poškodiť jeho meno. Je to len zrkadlom toho ako jeho prácu vnímam. A vidím že nie som jediný. Je ľahké kritizovať, oveľa ťažšie je už niečo robiť a ak teda toľko toho viem, tak prečo nekandidujem a len kritizujem. Uisťujem všetkých že nekritizujem preto aby som škodil alebo sa vyťahoval, ale iba preto lebo chcem aby sa vezmi zmenili k lepšiemu. Ten kto ide do politiky by mal byť pripravený príjmať aj takúto kritiku (nielen) odo mňa, aj keď by bola neoprávnená. Je to nevďačná činnosť. Ale u nás do politiky ľudia nechodia niečo dokázať, u nás sa chodia do politiky nabalovať. A preto je Slovensko v roku 2014 tam kde je.
 

Erik,

ja som podal oficiálny písomný podnet na trolejbusy, iba na sólovozidlá, lebo tie už celé leto jazdili okolo môjho bydliska, teda som s nimi pravidelne cestoval. Išlo to cez podatelňu, teda to Ftáčnik dostal na svoj stôl.
Na siedmych stranách som opísal závady, a navrhol aj riešenia. Samozrejme ja som iba cestujúci, nie zamestnanec údržby, teda tomu zodpovedá môj popis závad aj návrhy na riešenia.
Pri priestore pre kočíky som navrhoval odstrániť dva rady sedadiel, aby sa vytvoril priestor. Tie dva rady sedadiel tam aj tak nebudú moc dlho, tak besne sa chvejú počas jazdy, že aj tak sa do roka ulomia a niekomu spôsobia úraz.

Prvá várka autobusov SOR novej generácie nás pred cca štyrmi rokmi nepríjemne prekvapila, že sa ich rámy karosérie lámali. Bolo treba tam navariť tony ocele, aby tie autobusy mohli ako-tak dožiť a dojazdiť v Bratislave. Za tú nekvalitu DPB nemohol, kupovali nový model autobusov SOR po dobrých skúsenostiach so starým modelom.
Ale po tej zlej autobusovej skúsenosti manipulovať trolejbusový tender cez požiadavku na malú vlastnú hmotnosť opäť na papierovú karosériu SOR je hrubá a vedomá nzodpovednosť, to teraz pre tie manipulácie majú matky roky cestovať postojačky, lebo ak si sadnú, tak kočík pred seba nedajú? Teda nech si tam láskavo dve rady sedadiel demontujú a na karosériu navaria opäť tony ocele, aby karoséria nepraskala.
Druhá možnosť je taká, že karoséria je napokon pevná a dobrá. Potom tam tie sedadlá sú preto, lebo nám v druhom tendri DPB vyhovel a požadoval a bodoval počet nízkych sedadiel. Nuž a nakoľko hlúpy SOR do vozidiel montuje dvere naviac a tak sa hlúpo pripravuje o pľac, kde technicky vyspelá konkurencia dáva nízke sedadlá, tak museli dať facku matkám, aby trolejbus SOR mal dostatok nízkych sedadiel. Neviem kde je pravda, ale matky s detmi facku dostali.

Inak Ftáčnika som vyzval k činom, teda k odstráneniu závad, a požiadal som ho o to, aby mineposielal nejaké samochválne, nič nehovoriace slohové práce Belfiho. Tak som zvedavý, či sa odváži k činom, alebo cca 12 rokov budeme v trolejbusoch ohrozovať matky s kočíkmi. 12 rokov je bežná životnosť trolejbusov, ale bude zázrak, ak SOR taký vek dosiahne...

Iné:
Erik, Schlosser na jednej prezentácii jednoznačne zamietol prerozchodovanie električkovej siete na normálny rozchod. Poukázal na údajné zlé skúsenosti s takouto akciou v Liberci.
Na prvej etape Petržalskej trati síce bude duálny rozchod, ale sa to nebude využívať, je to Potemkynova dedina smerom k EU. Zo zrušeného vlakového projektu NS MHD pri zmene na električku zabudli vymazať myšlienku "jedným vozidlom z ulíc mesta do regiónu". Teda sa pred EU tvárime, že stále budujeme električku, ktorá prejde na železničnú trať, čo je v našich podmienkach zbytočná hlúposť. Ak tento "podvod" EU odhalí, tak bude problém. Teraz už končím, utekám do práce chyby v texte mi oprav, ja už nemám čas.....
 

 

K trolejbusom/autobusom sa už nebudem vyjadrovať, všetko relevantné odznelo, nemám čo dodať. Možno by sa dal dosiahnuť kompromis, nové 31 Tr v Žiline majú menej sedadiel, tak skúsiť podľa nich upraviť interér. Nevidel som ho, neviem ako to majú. Myslím že by sa tým mal Ftáčnik a DPB seriózne zaoberať ako možnosťou pre ďalšie dodávky trolejbusov a v existujucúcich potichu upraviť súčasný interiér. Nevidím však žiadnu snahu ani vôľu kompetnených v tejto veci konať. Možno sa boja že by potom mohol byť napadnutý tender, neviem ako je to právne ošetrené ak by sa dodatkom menilo usporiadanie interiéru ktoré je definované v zmluve (aspoň čo sa počtu sitzlov týka). V Žiline to šlo mimo Eurofondov, tak tam je situácia asi iná. Stále som presvedčený že kde je vôľa, tam je cesta. Lenže tú nikto nehľadá, tí čo o tom rozhodujú sa tými trolejbusmi nevozia...

Schlosser, tram-train, prerozchodovanie:
Ja som dlhé roky proti prerozchodovaniu bojoval lebo ho považujem v 21. storočí za kontraproduktívne. Liberec považujem za odstrašujúci príklad. Rovnako som bojoval proti tram-trainu tak ako bol navrhnutý a snažil som sa dodať mu zmysel napojením 1435 mm vetvy na HLST na železnicu aspoň smerom na Lamač a Devínsku. Neskôr som zistil že kapacita tejto trate je plne vyťažená a pridať ďalšie spoje a zastávky by bolo problematické (ak by sa nevybudovala tretia koľaj v úseku HLST - DNV). Môj odhad situácie je taký náklady na tretiu koľaj v tomto úseku by boli vyššie než potiahnúť tramvaj na rozchode 1000 mm z HLST cez Pražskú, Patrónku a Lamač (prípadne napojenie na Dúbravku vítané) do Devínskej. Takéto riešenie by bolo aj z prevádzkového hľadiska vhodnejšie, tramvaj by obslúžila väčšie územie (spádová oblasť zastávok by bola odlišná), odpadli by vozidlá kategórie tram-train ktoré by boli kompromisom medzi protichodnými požiadavkami a normami prevádzky na železnici a tramvajovej sieti a rovnako by odpadlo prenášanie prípadných meškaní a porúch z jedného systému na druhý. Určite by nezastavili už aj tak zmeškané medzinárodné EC kvôli nejakému tram-trainu a jeho cestovnému poriadku. Som sklamaný že tramvajová trať HLST - Pražská - Patrónka - Lamač/Dúbravka - DNV prípadne s odbočkou do Stupavy nebola v zadaní doprevného generelu (aspoň som ju tam nenašiel).

EU dobre vie že Tram-train je potemkinova dedina a vôbec sa úradníkom čudujem že to schvilili (Jaspers sa teda vyfarbil). Osobne by som ešte teraz urobil zmenu stavby pred dokončením, konkrétne by som všetky výhybky a koľajové konštrukcie dal vyhotoviť iba pre rozchod 1000 mm a uložil ich na podložie ktoré by malo prípravu aj na 1435 mm. Nevadí mi ak by boli na pražcoch (pevnej jazdnej dráhe) podkladnice pre oba rozchody, ale nech tam zbytočne nepchajú koľajnice pre 1435 mm, ktoré povedú odnikadiaľ nikam a budú len hrdzavieť celé desaťročia. Zakrytie trate by tie podkladnice nijako nezničilo a na ulici by ľudí a cyklistov "nestrašili" zbytočné koľajnice. Nakoniec pár takých príkladov už v meste máme. Osobne dúfam že ďalšie etapy Petržalskej radiály už budú výlučne na metrovom rozchode vrátane vozovne. Rovnako si myslím že úplne stačí kvalitný prestupný terminál v Janíkovom dvore kde bol pohodlný a bezpečný prestup medezi železnicou, tramvajou a autobusmi. Za zlomok nákladov tram-trainu by priniesol porovnateľný úžitok.
 
Hodnoť

Traja roboši

prestavali za 90 dní 8 200 000 miliona Eur. To znamená, že za deň Tí traja prestavali 91 111 Eur ? To je aký výkon.
Neboli to náhodou roboti z vesmíru?
 
Hodnoť

Poviem vám ...

... mne tá električka ani nechýba.
Z Borskej som na konečnej za menej ako 10 minút. Paráda.
 


Najčítanejšie na SME Bratislava