SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Budúci rok bude mať Bratislava 25 nových kĺbových autobusov (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Autobusy SOR NB18

Nevie niekto či budú mať nové autobusy SOR NB18 upravený interiér po vozre trolejbusov Škoda-SOR 31 Tr?
 

Erik Z.,

tento tender som moc nesledoval, lebo v tom čase som riešil iné bezodkladné veci súvisiace s úmrtím mojej starej osamelo žijúcej tety. Akurát som čítal oznam vo Vestníku, potom som na tender aj zabudol. Teda som nečítal podrobné súťažné podmienky, okrem už spomenutých dôvodov aj preto, lebo som si nerobil ilúzie, žeby mohol vyhrať niekto iný, než SOR.

Pravdou je ale to, že podľa oznamu vo Vestníku DPB v týchto tendroch opäť ignoroval oprávnené požiadavky občanov na to, aby sa v tendri bodoval počet nízkych sedadiel, teda takých ktoré sú priskrutkované priamo na podlahu a nie na vyvýšenú plochu. Nakoľko vieme, že šmejdy SOR/JaT tradične nemajú dostatočný počet nízkych sedadiel, tak rozhodnutie DPB ignorovať požiadavky občanov a nebodovať nízke sedadlá považujem za okaté napomáhanie značke SOR/JaT.
Prekvapilo ma ale to, že DPB boduje celkový počet sedadiel vo vozidle. A po tejto požiadavke mám zlý pocit, že tieto autobusy budú mať rovnako katastrofálne usporiadanie sedadiel, ako majú aj trolejbusy. Teda vo vozidle budú všade iba sedadlá, nebude ponechaný žiadny pľac pre rozptyl cestujúcich, na uloženie batožiny, teda vozidlo beznádejne zaplní už pár stojacich cestujúcich a zablokuje celú výmenu cestujúcich na zastávkach. SOR totiž má piate dvere v miestach, kde pokrokoví výrobcovia dávajú sedadlá, teda SOR iba tak môže konkurenciu poraziť počtom sedadiel, že všetko zaprace sedadlami. Pohodlnosť cestujúcich značku SOR/JaT tradične nezaujíma, iba vlastné zisky.

Inak celú vec vidím tak, že okolo volieb prídu nové autobusy Solaris a IVECO, aby Ftáčník mal alibi do volieb, že jeho nominant nepodvádza v prospech SOR/JaT. Šmejdy SOR prídu až po voľbách....
 

Interér SORu

Odporúčam prečítať si smernicu EU k tejto téme:
http://eur-lex.europa.eu/LexUr...
Má to síce viac ako sto strán, ale aj obrázky a príklady... Nože nájdi v čom autobusy SOR NB18 a trolejbusy Škoda-SOR 31Tr tejto smernici nevyhovujú a prečo. A skús kritické miesta porovnať aj s inými nízkopodlažnými vozidlami.

Zapratanie priestoru sedadlami je aj kvôli hmotnosti vozidla. Osobne by som v trolejbusoch 30Tr dal o 3 sedadlá menej, v kĺbových 31 Tr o 5 a tot iež nie náhodne ale takou úpravou, že by všetky pevné sedadlá v nízkopodlažnej časti (nie na podestoch) orientované v smere jazdy v ľavej bočnici boli vyhotovené v "single" prevedení, nie dvojsedadlá vedľa seba... Lenže také to nie je. Bolo by fajn keby aspoň autobusy NB18 mali takto riešený interiér.
 

Erik Z.,

ak niečo vyhovuje smernici, tak to ešte neznamená, že je to praktické, a vyhovujúce požiadavkám terajšej doby, či podmienkam v našom meste.

Pri v Bratislave jazdiacich kĺbových autobusoch napríklad iba 4, slovom štyri sedadlá sú priamo na podlahe, teda nie na vyvýšených podestoch. Aj tie sú až za kĺbom, teda ďaleko od vodiča, ak budú osoby s obmedzenou pohyblivosťou dôsledne vyhľadávať tieto 4 sedadlá, a vozidlo bude trocha zalomené, tak vodič už nebude mať pod kontrolou tie dvere, kam sa nahrnú menej pohyblivé osoby.
V prednej časti umiestnené sklápacie sedadlá prístupné tiež priamo z podlahy sú iba núdzové, ak sa vo vozidle vezie kočík, invalidný vozík, a pod, tak tie sklápacie sedadlá nie sú k dispozícii pre menej pohyblivé osoby. Iné vozidlá majú viac nízkych sedadiel, aj preto, lebo nemajú celkom zbytočné piate dvere, teda majú kam umiestniť sedadlá a ešte nechať voľný priestor na pohyb osôb vo vozidle.
Vozidlá sa kupujú pre občanov z ich daní, tak oni si majú stanoviť, že čo chcú. A oni chcú maximum nízkych sedadiel. Dali to jasne najavo, a v druhom trolejbusovom tendri napokon DPB bol nútený bodovať tie nízke sedadlá. V autobusovom sa to opäť ignorovalo, boduje sa celkový počet sedadiel, nie počet nízkych, prečo asi?

V nových trolejbusoch iba za tú cenu dokázali namontovať do karosérie SOR väčší počet nízkych sedadiel, že celý vnútorný priestor je zaprataný sedadlami. V celom vozidle niet voľného priestoru okolo žiadnych dverí, ktorý by umožňoval rýchly rozptyl vo vozidle, kde by sa mohli cestujúci vzájomne vyhýbať, obchádzať a pod.
V Škode počas DOD bola odborná prednáška o nových trendoch pri vozidlách MHD. Všade vo svete cestujúca verejnosť požaduje nízke sedadlá priamo na podlahe a dostatok voľného priestoru vo vozidlách, aby sa cestujúci mohli vzájomne vyhýbať. Každý pokrokový výrobca ten voľný priestor dáva do stredu vozidla, lebo si všimli aj to, že cestujúci menej využívajú predné a zadné dvere, teda práve stred potrebuje veľký voľný priestor, kde sa ľudia vzájomne vyhnú, ale aj pobudnú pri krátkych cestách, keď sa im neoplatí postúpiť viac do vozidla.
Napratali tam toľko sedadiel, že nezostal dostatočný priestor pre kočíky, o súčasnej preprave dvoch kočíkoch, či kombinácii kočík/invalidný vozík ani nehovoriac. Tam treba odstrániť jednu kompletnú dvojsedačku, aby sa tam zmestil aj väčší detský kočík, či bicykel. A z ďalších dvoch dvojíc nízkych sedadiel po jednom odstrániť, presne tak ako píšeš. Nestane sa to nikdy najmä preto, lebo tá karoséria je tak slabá, že by sa asi pod ťarchou stojacích cestujúcich jednoducho zlomila. Museli umelo obmedziť počet cestujúcich zahustením sedadiel.
Videl som vo Škode trolejbusy Solaris, aj v uliciach Plzne premávajú, majú podobný počet nízkych sedadiel 7-8, ako tieto bratislavské šmejdy, ale zostal tam aj priestor na pohyb osôb. Lebo sedačky sú tam, kde SOR má zbytočné dvere. Teda celá tá karoséria je o ničom, ja v tých trolejbusoch denne cestujem, keď je čo len trocha väčšia frekvencia osôb, v tom vozidle sa nedá pohybovať, ak chceš vystúpiť, tak nie iba osoba stojacia vo dverách musí vystúpiť, aby ťa pustila von, ale aj cestujúci stojací medzi uličkami musia vypochodovať von, potom späť do vozidla. Každý tam iba nadáva na hlupákov, ktorí takýto šmejd kúpili.

Neviem, aké budú nové autobusy, DPB pýtal čo najviac sedadiel. Ak to zoberú vážne, tak autobusy budú rovnako zapratané, ako trolejbusy. Lebo pre nadpočetné dvere niet kam rozumne umiestniť sedadlá, aby porazili konkurenciu. Na dnes končím, Piano nepustí...
 

 

Vysvetli mi prosím načo sa potrebuješ vo vozidle predierať od predných dverí k štvrtým, keď máš celú bočnicu čo najviac zaplnenú dverami.

Rýchly rozptyl po celej dĺžke vozidla nie je taký potrebný ak máš o jedny dvere viac. Problémom je možno miesto medzi 3. a 4. dverami (obzvlášť pri kĺbaku ktorý tam má ešte točňu). A tam je interiér SORu rovnaký ako interiér akéhokoľvek iného nízkopodlažného autobusu: 2+2 a medzi sedadlami prejde jedna osoba. Pravda, medzi podbehmi je to v SORe viac stiesnené ako inde (dané ich tvarom), nič to však nemení na fakte že sa tam tak či tak zmestí iba jeden človek. Vlečka SORu je porovnateľná s inými autobusmi. Je pravda že v trolejbuse sú oproti 2. dverám sedadlá. A je to dobré, nie je to taký "dobytčák" ako autobusy SOR NB18. A vôbec, sklápacie a pozdĺžne uložené sitzle tak ako ich má autobus SOR NB18 sú z môjho pohľadu hovadina. Ale nechal by som sa presvedčiť ohľadom odstránenia jednej dvojsedačky (zväčšenie priestoru pre kočík) a možno aj a zmeny zvyšných dvoch dvojsedadiel na obyčajné pre jedného. Tým pádom klesne počet pevných z podlahy prístupných sedadiel z 10 na 6 (kĺbový autobus SOR NB18 nemá vpredu žiadne), čo je už podľa mňa absolútne minimum.

Pre sme12345:
Päťdverové trolejbusy v Bratislave ešte s cestujúcimi nejazdia. Súhlasím že je problém odviezť kočík a dvoch cestujúcich s kuframi lebo je málo vyhradeného miesta pre kočíky/batožinu v interiéri. Celkového miesta je rovnako ako v iných autobusoch/trolejbusoch, len to miesto ktoré je inde vyhradené na batožinu "požiera" nástupný priestor ďalších dverí. Nič viac za tým netreba hľadať. A uličky medzi podbehmi náprav sú porovnateľné s inými nízkopodlažnými vozidlami. Navyše je interiér trolejbusov zaprataný sedadlami z dôvodu hmotnosti, teda jej obmedzenia keďže sa zníži aj obsaditeľnosť - na miesto kam si sadne 6 ľudí sa ich po stojačky zmestí 12.
 

rýchly rozptyl

Nebol práve rýchly rozptyl cestujúcich zdôvodnením prečo DPB požadoval 5-dverové busy? Aspoň vidno ako sa zamotávajú do vlastných klamstiev. Najvyšší čas povyhadzovať terajšie vedenie. Len škoda, že tu po nich ostanú pamätníky neschopných-nekvalitne zrekonštruovaná časť koľají v Dúbravke či vozidlá SOR.

PS: Jazdia päťdverové busy, myslela som tie. jedny sú tam zbytočné.
 

 

Nie, rýchly rozptyl nebol dôvodom prečo DPB požadoval 5-dverové kĺbové autobusy (a 4-dverové "sólo" trolejbusy). Pri trolejbusoch sa nebodoval počet dverí, ale počet nástupných prúdov (aby to nebolo také okaté). Predné dvere majú jeden nástupný prúd lebo sú úzke, ostatné majú vždy dva lebo sú širšie (šírky boli definované v tendri).

Pýtal som sa vodičov autobusov či je rýchlejšia výmena cestujúcich pri autobusoch SOR NB18. Potvrdili že áno, aj keď veľký rozdiel to nie je. Zaujímalo ma či to v praxi prináša výraznú úsporu času. Jeden vodič mi povedal že ak vďaka tomu že sa rýchlejšie vymenia cestujúci na svetelnej križovatke stinne prejsť ešte na zelenú (a nemusia si na nej odstáť celý cyklus) tak je úspora výrazná, ináč sú to iba sekundy, ktoré sa ale môžu sčítať na celej trase do nejakej tej minútky. Oveľa väčší vplyv má však to či chytí niekde zelenú alebo nie. Takže preferencia...

Takže DPB sa do žiadnych vlastných klamstiev v tomto nezamotáva, je to vaša chybná interpretácia.

Päťdverové autobusy SOR BN18 majú dosť miesta na kočík aj kufre ale za cenu žiadnych normálnych miest na sedenie prístupných z podlahy. Je to dobytčák s nevhodnými pozdĺžne orientovanými sklopnými sedadlami.
 

Erik Z.,

vývojár v Škoda Plzeň vo svojej prednáške vyzdvihol tieto vlastnosti vozidiel MHD, aby boli predajné v tých mestách v celom svete, kde magistrát kupuje autobusy pre svojich občanov a voličov a nie preto, aby niekto protežovaný sa nabalil bez nutnosti robiť vývoj a prispôsobovať k novým požiadavkám doby. Tieto kritériá stanovili odborníci jednak na základe pozorovaní chovania cestujúcich, ale aj na základe odpovedí cestujúcich pri nejakých prieskumoch a výskumoch.
Požaduje sa maximálne možný počet plnohodnotných sedadiel /teda nie sklápacích, viac menej núdzových/ upevnených priamo na nízku podlahu. Očakáva sa vo vozidle veľká voľná plocha, kde sa ľudia rýchlo nahrnú, a po tarifnom vybavení, či zorientovaní sa rozídu do vozidla. Tá voľná plocha slúži aj na to, aby sa cestujúci mohli navzájom pohodlne a bezpečne obísť, včas pripraviť na výstup a pod. Ľudí odpudzujú stiesnené priestory v MHD, tam neradi vchádzajú. Cestujúci uprednostňujú nástup do strednej časti vozidla, krajné dvere používajú v menšej miere, mnohí dopravcovia v prvých dverách dokonca obmedzujú frekvenciu iba na výstup, či ju celkom zastavujú. Viď. riešenie CapaCity, predné dvere zvonka neotvoríš. Preto v dnešnej dobe sa veľké voľné priestory vytvárajú v strede vozidla, kam sa nahrnie najviac cestujúcich, napokon tak to je aj pri kĺbových autobusoch SOR.
Problémy trolejbusov SOR/JaT:
-Aj laik si všíma to, že karoséria nie je pevná, vibruje, pracuje, škrípe a pod.
-Vozidlo nemá už spomenuté voľné nástupné plochy, ktoré vyžaduje odborná prax, aj inštinkt laického cestujúceho. Iba hádať môžeme, že prečo? Možno chceli obmedziť počet stojacich cestujúcich, lebo karoséria je očividne slabá, alebo toto bola jediná možnosť, dať toľko nízkych sedadiel do vozidla, aby porazili v bodovaní tendra konštrukciu. Ľudom ten priestor chýba, a dávajú to patrične najavo. Ak je vozidlo plné, tak je tam katastrofa, už si to všimlo aj imhd.sk, mali o tom článok s výzvou pre cestujúcich, aby prejavovali voči sebe zvýšenú toleranciu, inak sa v tom vozidle nedá existovať.
-Väčší detský kočík sa na vyhradený pľac nedostane, dvojica kočíkov iba tak, že predkami ich pristavíš k oknu, rukoväte sú v uličke, a dve zúfalé mamičky stoja v tretích dverách a úspešne blokujú výmenu cestujúcich.
-Nedáš tam bicykel, hoci DPB ich prepravuje.
-Ak sedíš na dvojsedačke medzi 2. a 3. dverami, tak ti šliapu po nohách a batožine uloženej na podlahe.
-Ak sedíš v smere jazdy na sedadlách od 3. dverí vpred, tak nevidíš na informačný systém inštalovaný iba v strede vozidla, alebo vidíš iba za cenu neprirodzeného vykrúcania sa, alebo sa musíš postaviť a otáčať sa. Je celkom 11 takýchto sedadiel, z toho 8 nízkych, teda pre osoby s obmedzenou pohyblivosťou.
-Štyri zo šiestich zavadzajúcich nízkych sedadiel šialene vibrujú, dokonca aj v obsadenom stave, časom sa odlomia.
-Pri nočnej jazde si všimni svietidlá, ako tie žiarivky šialene vibrujú. Ak je zapnuté iba každé druhé svetlo (režim 1/2), tak tie vibrácie vnímaš ako blikanie svetla.
-Špinu, ktorú fúka klimatizácia dnu, aj Ty si zbadal na nevhodne zvolenom svetlom nátere.
-Klimatizácia pri plnom chode má hlučný chod.
-Na vozidlo 6001 výrobca SOR asi svojvoľne dal tak neuzamykateľné kľučky na okná, teda sa klímou chladí ulica.
-Vodiči nevedia odomknúť okná, teda vozidlo sa nedá vetrať, keď nebeží klíma. Toto je samozrejme organizačná vec DPB, nie výrobcu.
-Vstupné dvere sa zvonka vozidla často nedajú otvoriť, niekedy jedny, inokedy aj viac dverí naraz. Na druhej zastávke už to je normálne, alebo zas iné dvere nereagujú.

Mám to spísané, pošlem to kompetentným...
 

Erik Z., naposledy len Tebe

pri tomto článku, lebo už mizne z očí.

Denne používam nové trolejbusy, lebo chodia okolo môjho domu. Všetky tie závady mám poctivo spísané, tento piatok, či najneskôr v pondelok to bude mať Ftáčnik na stole, pripustil, aby jeho protežant tender manipuloval, tak teraz nech napráva škody. Dostane to aj predseda Dopravnej komisie mestského parlamentu a člen dozornej rady DPB pán Uhler (SDKÚ) aj slečna, či pani poslankyňa Augustinič, (tuším za SaS), taktiež členka dozornej rady DPB, oni dvaja totiž mali Belfiho kontrolovať a zastaviť ho, tak teraz nech to riešia.
Ak to riešiť nebudú, tak to možno pošlem do orgánov EU (napr. OLAF), či naozaj chcú preplácať takéto šmejdy.

Erik, Ty sa zdáš byť odborníkom na dopravu, so špecializáciou na električky a tuším sa točíš aj okolo aktivistov, možno sme sa aj stretli, len sa na ulici nespoznáme. Neviem, či to je iba hobby, alebo aj zamestnanie vo Viedni.

Pamätaj si, ja mám za to, že tie trafené sedadlá do trolejbusov dali preto, aby v počte nízkych sedadiel porazili konkurenciu, tá máva 7-8, tak oni tam pre istotu museli natrepať aspoň 9 nízkych. Že vozidlo takto nevyhovuje potrebám MHD je vedľajšie, hlavné je, že JaT má kšeft.
Obávam sa aj toho, že ak SOR/JaT sa cítilo ohrozené konkurenciou v autobusovom tendri, (tam sa bodoval celkový počet pevných sedadiel), tak ten pľac taktiež bude zaprataný sedadlami. Tie tradičné SORácke dvere naviac totiž zaberajú miesta, kde u konkurencie bývajú sedadlá, teda tá môže mať vo vozidle veľa sedadiel, a ešte aj voľný pľac.
Vyslovil si teóriu o tom, že vozidlá SOR sú rýchlejšie na zastávkach vďaka piatym dverám. Pozorovania vývojárov v reálnej praxi a aj praktické testy s najatými ľuďmi poukazujú na to, že nízkopodlažné vozidlo je na zastávkach pri výmene cestujúcich o 50% rýchlejšie, ako vozidlo s vysokou podlahou. Teda ak vodič z vysokej Karosy presadne do akéhokoľvek nízkopodlažného vozidla, tak jednoducho bude autobusom postupovať poznateľne rýchlejšie.

Všetky ostatné teoreticky vypočítané veci, či v laboratórnych podmienkach najatými ľuďmi vyskúšané veci prax nepotvrdila, presnejšie sa stáva to, že vypočítané a vo vývojovom stredisku odskúšané veci v praxi trvajú aj 3x dlhšie. Prečo? Lebo nedajú sa naimitovať veci z reálnej praxe a vytvoriť nejaký počítačový algoritmus. Je tam totiž mimoriadne veľa premenných a nepredvídateľných vecí.
Jedná sa tam najmä o zhlukovanie cestujúcich, ktoré môže byť náhodné, napr. je bežný jav, že päť náhodných cestujúcich vystúpi cez rovnaké dvere, lebo všetci sedeli v jednej časti vozidla, ostatné dvere sú bez frekvencie.
Je aj úmyselné zhlukovanie na báze rodinnej, spolužiaci, kolegovia a pod, alebo aby to pri vystupovaní mali bližšie k podchodu.
Vynútené zhlukovanie je hromadné čakanie pod strechou počas dažďa, v chládku a pod. Ale aj vtedy, ak vozidlo pretiahne zastávku (nástup do zadnej časti), alebo stojí na zastávke ako druhé (nástup do prednej časti).
Rýchlosť výmeny cestujúcich závisí aj od cestujúcich, pomeru rôznych skupín čakajúcich na MHD, ohľadom na vek a zdravotný stav inou rýchlosťou nastupujú žiaci a študenti, inak dospelé osoby a inak starci a tehotné ženy. A záleží aj od toho, že koľko ľudí si označuje lístok vo dverách.
Teda moderné vozidlo bude rýchle, ak bude nízkopodlažné, a k tomu potrebuje aj voľný priestor na rýchly rozptyl vo vozidle a široký chodník bez prekážok na zastávke je dobrý, aby vystupujúci mohli rýchlo odísť od vozidla.

Piate dvere hlavne pre zhlukovanie prakticky merateľný význam nemajú.
Tieto veci odzneli na jednej konferencii a potvrdzuje aj denná prax.
 

 

Ak má trolejbus č. 6001 neuzamykateľné okná tak by ho DPB ani nemal prebrať, pokiaľ si pamätám bolo to v podmienkach. Takže šup späť výrobcovi (Škoda) aby ich vymenil. Bez debaty. Rovnako som počul že kĺbak 31 Tr č. 6801 nepremáva s cestujúcimi preto, lebo nezodpovedá podmienkam tendra (odchýlky od technickej špecifikácie?). Možno je to ale iba zastierací manéver aby mohli čo najdlhšie jazdiť prenajaté kĺbaky (pre zisk istej firmy)... Takže neviem. Ale vysvetlenie že Škoda-SOR 31 Tr má nedostatky pre ktoré ju DPB nechce prevziať nie je vôbec nereálne...

Ináč súhlasím s tým čo si napísal. Vieš, ono je problém spraviť priestor ak máš v bočnici o jedny dvere viac ako iné porovnateľné vozidlá. Najlepšie by asi bolo úplne zrušiť sedadlá medzi 2. a 3. dverami vpravo (a tú vzduchotechniku odtiaľ presunúť inde). Vznikol by tak priestor na kufre. ak by sa k tomu zrušilo jedno dvojsedadlo tak by to výrazne pomohlo. Ostalo by 6 miest prístupných z podlahy, v prípade že by sa miesto dvojsedadiel dali obyčajné tak 4. To je moc málo (aj keď viac než 0 ako v prdnej časti autobusov NB 18)... Pevnosť a tuhosť karosérie by to ale asi aj tak nedovolila, lebo v špičke by sa tam ľudia s veľkou obľubou "sardinkovali" a neviem či by sa potom trolejbus nezlomil medzi 1. a 2. nápravou, najmä na našich cestách...

Neviem či neičo dosiahneš ak pošleš svoje spísané závady Ftáčnikovi, ale skúsiť to môžeš. OLAF o tom vie, sám som ich upozornil že mám podozrenie či bol tender férový, odpísali mi že nakoľko 85% ceny ide z eurofondov tak si na to dávajú pozor. Samozrejme ich nezaujíma kvalita vysúťaženého vozidla ale iba to či bola súčťaž zákonná. A tá, našťastie/bohužiaľ (nevhodné vyškrtni), prebehla v súlade so zákonmi. Teda aspoň tá druhá, ja som ich upozorňoval ešte na ten prvý tender, ktorý aj bol stopnutý. Už vtedy mal Ftáčnik Belfiho vyhodiť a nie mu "dávať žlté karty". Občas mám pocit že Belfi je nad Ftáčnikom, keď je niečo treba pre DPB podpísať, tak Ftáčnik pekne "naklúše" a dá podpis. Naši politici sú fakt "pudlíci" rôznych finančých skupín. A to VŠETCI DO JEDNÉHO. Ftáčnik má síce papierovo právomoc Belfiho "vyhodiť", ale to by spáchal politickú samovraždu a už by si neškrtol v žiadnych voľbách... A ľudia? Tí mu dajú hlas len preto, lebo nemá žiadneho normálneho protikandidáta. Ďalej už nebudem písať lebo by som bol vulgárny. Aj keď neviem čo je na tom zlé keď nazveme veci pravými menami...
 

 

Úplne objektívne choďte sa niekedy previezť v špičke trolejbusom z HŽS k AS MN, stačí jeden-dva cestujúci s kufrom a ste v prdeli. Prvé o vám v nových trolejbusoch udrie do očí sú samé sedadlá, zle sa tam hýbe, uličky sú úzke. B.pytio má pravdu, tie 5. dvere je úplná blbosť, nezmysel šéfov z DPB. Ale najviac vás presvedčí jazda v trolejbuse, uvidíte sám že to nie sú len tak výtky kvôli zn. SOR.
 
Hodnoť

hm

a klimatizovane budu?
 

 

samozrejme ale klimou co by ti nevychladila ani prenosnu chladnicku...
 
Hodnoť

 

My sa tu mame vytesovat z 25 novych autobusov a Deutsche Bahn si objednali 815 novych autobusov, to je celkom pekne cislo
 
Hodnoť

Tesime sa ze vyhralo byvale JZD Libchavy

Tesime sa ze vyhralo byvale JZD Libchavy so svojou ponukov srotu.... Pre nezainteresovanych , clovek by ocakaval ze ked si kupis auto tak ti do neho netecie, ale do tohto vyrobku tecie a riadne tjz tak 2-3 litre vody ked mierne prisi a ked viac tak kyble,lame sa nosna konstrukcia, deru sa vzduchove vankuse tak ze cely autobus a trolejbus padne na dorazy pocas jazdy, klima ktora nesplna normy a este jedna baterkova casova bomba. Takze mozu objednat dalsich 25 tie prve totiz dovtedy zvnutra zhrdzaveju.Bude na nove jachticky pre J&T a to je dobre pre vsetkych aj Belfi zarobi aj eurofondy sa minu...
 

 

Nie je to platene z eurofondov, ale z uveru... A este za zmienku stoji, ze tieto Sory su asi o 40tis. eur drahsie ako tie co sme objednavali minule ktovie preco...
 

Dnes, 6. augusta ráno

ešte nová zmluva na vozidlá SOR/JaT nebola zverejnená, teda ešte minulým vedením podpísanú zmluvu na dodávku autobusov niet s čím porovnávať. Naviac tá stará zmluva sa už nedá bežným spôsobom vyhľadať na stránkach DPB, ešte môžeš krvopotne vyhľadať nejakú faktúru za neskôr kúpené (rok 2011 a neskôr) vozidlá, ale tam asi nebude ohľadom výbavy všetko podrobne rozpísané, teda nemáš čo porovnávať.

V každom prípade ale je tam jedna položka, ktorá zvyšuje ceny vozidiel všetkých typov a značiek kupovaných v roku 2014. Už jazdiace vozidlá SOR/JaT majú motory s v čase nákupu povinnou ekologickou normou EURO 5, od roku 2014 už ale je povinná ekologická norma EURO 6. Neviem ako pri autobusoch, ale napr. pri nákladných autách v kategórii 7,5-12 ton koncom roka 2013, teda pri paralelnom predaji vozidiel s novou a starou normou boli vozidlá s normou EURO 6 o 4500-6000 EUR drahšie. Kĺbový autobus má výkonnejší motor a iný počet valcov, než tie menšie nákladné autá, teda tam asi je aj vyššie navýšenie cien z titulu normy EURO 6.

Predpokladám navýšenie ceny aj z titulu výbavy vozidla, napr. o počítadlo cestujúcich a pod. Dlhoročný odborný manažment sa údajne vzpriečil tomu politicky nominovanému a tentoraz nejakým spôsobom skúmalo aj kvalitu klimatizačnej jednotky, teda SOR/JaT nám nemohol ponúknuť a namontovať akýkoľvek šmejd v cene 1 cent/kus, lenže kvalita má inú cenu. Nuž a je aj nejaká inflácia a konečná cena sa generuje v elektronickej aukcii a jej priebeh a vôbec celý priebeh tendra tradične zostávajú v hlbokom utajení, Rusko si tak nechráni tajomstvo svojich atómových zbraní, ako DPB a mesto priebeh tendrov.

40 tisíc je nehorázne veľa peňazí, je to cca 1.200.000,- bývalých Sk, nuž ja neviem, či máš dobré informácie a či naozaj sa vygenerovala až takto navýšená cena, lebo nepoznám tie zmluvy.

Vychádzajúc ale z mizernej kvality trolejbusov isté je iba to, že ani pri týchto vozidlách nemôžeme očakávať nič pozitívneho. SOR si užíva pohodlie svojich politických kontaktov a kvalitu jednoducho nedodá. V SR stále platí, že primátor zo strany Smer smie do MHD nakupovať iba značku SOR/JaT. Nie preto bol bývalý zamestnanec vo vysokej funkcii v JaT politicky nominovaný do DPB, aby kupoval autobusy značky trebárs Mercedes.
Ja predpokladám, že tých pár kusov vozidiel značky Solaris a Iveco bolo kúpených iba preto, aby Ftáčnik mal nejakú barličku do volieb, a mal alibi pre voličov, že v ňom vedenom meste sa nepodvádza. Tieto vozidlá by sa mali v meste objaviť už pred voľbami.
Vozidlá SOR prídu až neskôr, teda by Ftáčnikovi nemali ublížiť vo voľbách, len nesmie o nich priveľa hovoriť a príliš sa ukazovať pri nových šmejdových trolejbusoch. Už aj laická verejnosť si všimla katastrofálnu nekvalitu trolejbusov SOR/JaT, dokonca hovoria o nej aj osoby, ktoré sa v živote o dopravnú techniku MHD nezaujímali, skúmali iba číslo linky, potom si sadli do vozidla a sa iba viezli.
 

 

Mizerná kvalita trolejbusov? No povozil som sa vozom č. 6007 a nepôsobil že by bol mizerný alebo nekvalitný. Naopak sa mi páčil interiér ktorý je oveľa lepšie riešený ako pri autobusoch SOR NB18. Akurát ma štve že v DPB nikto neutrel ani raz výduchy studeného vzduchu od klimatizácia, usadá sa tam prach a taká špina nepôsobí atraktívne. To je naozaj taký problém raz denne v rámci čistenia vozidla po záťahu do vozovne pretrieť obloženie strechy pri výduchod vlhkou handrou?
 

História značky SOR

sa dá deliť na dve etapy. Prvá bola úspešná a slávna. S výrobou autobusov SOR v porevolučnom období začala skupina manažérov, ktorá za socializmu pracovala v štátnom podniku Karosa Vysoké Mýto, ktorá mala v ČSSR monopol na výrobu autobusov. Oni privatizovali malú fabriku na výrobu poľnohospodárskej techniky a začali tam s výrobou autobusov značky SOR.
Nakoľko boli odborníci a poznali neduhy socialistickej veľkovýroby autobusov a mali aj náležitý prehľad o veciach okolo výroby autobusov, tak vo fabrike zorganizovali veľmi efektívnu výrobu autobusov. A zavádzali aj dovtedy v ČSSR, či v ČSFR nepoužívané technológie, napr. lepenie miesto zvárania, či iného spojovania materiálov.
Vo vozidlách v maximálnej miere používali plasty, teda autobusy boli ľahké a tak mali menšiu spotrebu. Aj tie čudné hrbaté vozidlá boli preto vymyslené, aby nad nízkopodlažnou časťou nebola vysoká strecha. Takto bolo treba menší objem vzduchu vykurovať, či v lete klimatizovať, čo opäť pomáhalo znižovať spotrebu. Zadná polovica vozidla bola vysokopodlažná, teda mohli používať tradičný a tak lacnejší prenos výkonu na kolesá.
Nad autobusom krútili hlavami aj mnohí odborníci, ale hore spomenuté výhody robili autobus hospodárnym, lacným a dobre predajným. SOR jednoducho vyhral každý tender, kde sa skúmala iba cena a neboli nejaké extra požiadavky na vyhotovenie, či výbavu vozidla. Dokonca sa licenčne vyrábal v Maďarsku pod značkou Credo. Mal sa vyrábať aj v Poľsku, ale Poliaci tradične nesklamali, porušili licenčné dohody a spolupráca skončila so súdnym sporom.
A ako je to vidieť aj v Bratislave, prvá generácia vozidiel SOR je aj kvalitná.

Časom ale majitelia prizvali do fabriky aj cudzí kapitál, z časti preto, lebo firma potrebovala na rozvoj a zvýšenú výrobu kapitál, jednak aj preto, lebo pôvodní majitelia dosiahli penzijný vek. Takto sa do fabriky dostala aj JaT, ktorý hľadal investičné príležitosti a videl ich aj vo výrobe autobusov, lebo po rokoch neobnove vozidlových parkov SAD a MHD očakávali zvýšený záujem o nové autobusy.

V druhej etape existencie fabriky sa začala výroba autobusov nového typového radu. Ako vieme, táto karoséria nie je vydarená, je slabá, rámy praskajú. A tento autobus nereaguje ani na požiadavky novej doby, má mizerné vnútorné usporiadanie s pomalou výmenou cestujúcich a s nevhodne usporiadanými sedadlami, ktoré naviac nevyhovujú osobám s obmedzenou pohyblivosťou. Pripomínam, že normy EU za osobu s obmedzenou pohyblivosťou považujú každého, ktorému hoc aj krátkodobo niečo bráni v normálnom pohybe, napr. aj zdravú vyšportovanú matku s dieťaťom na ruke, či v kočíku, alebo mladá osoba so zlomenou rukou, teda nebavíme sa iba o starcoch, či invalidoch s náležitým preukazom.
Nuž a obchodné maniere zavedené po vstupe JaT do firmy sú o minimálne neetických obchodných praktikách, nuž a nakoľko JaT sa v meste správa tak, ako sa správa, tak pri každom nákupe výrobkov SOR je v Bratislave zákonite vlna odporu proti nim a verejnosť oprávnene šípi nekalé konanie. Známy podvod s klimatizáciou pri poslednom nákupe občania značke SOR/JaT neodpustili a mesto ešte prilialo olej do ohňa okatou manipuláciou trolejbusového tendra v prospech SOR.

Že čo si myslí SOR/JaT o potrebách občanov a mesta je vidieť na nekvalite nových trolejbusových karosérií. Nikto neverí tomu, že dlho vydržia, moje netere, ktoré v minulosti sotva rozoznali trolejbus od autobusu teraz skloňujú nekvalitu nových vozidiel a vo vozidle náhodní cestujúci medzi sebou rozoberajú nedostatky karosérie a vnútorného usporiadania. Túto kvalitu si môže dovoliť vyrábať iba kamoš politikov.
 
Hodnoť

 

Nuž, v Bratislave je to opäť tak. Raz sa tu ktosi pomýlil a kúpil niekoľko Mercedesov. Tie idú perfektne, chladia fajn sa v nich vozí. Ale zrejme to nebol pre niekoho dobrý kšeft tak sa presedlalo na SOR - y. Tie asi dobrý kšeft budú - aj keď nechladia, po čase vydávajú zvuk ako keby sa išli rozpadnúť a aj som ich nie raz videl odstavené s poruchou (autobus MB ešte ani raz).

Ono to stále platí, že niekto nie je tak bohatý, aby si dovolil kupovať lacné veci. BA zrejme bohatá je, keď tu tendre vyhráva pochabná značka (ak sa vôbec o značke dá hovoriť). Samozrejme zodpovední budú vždy hovoriť, aký je SOR lacný resp. lacnejší než konkurencia, o servisných nákladoch a životnosti sú redšek ticho. O kvalite nehovoriac. Ale prečo by sa vlastne mali Bratislavčania voziť v Mercedesoch? Zaslúžia si - nezaslúžia. Volia už x rokov koho volia, tak nech sa nečudujú, že tí, ktorých si zvolili myslia radšej na SOR a kšeft než na kúpu poriadnych autobusov. Takže vlastne pre BA je SOR veľmi dobrý :-)
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Bratislava