SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Električovú trať opraví spoločnosť Metrostav (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Opraví, zrekonštruuje alebo modernizuje?

V nadpise sa píše že opraví, v texte sa najprv spomína že zrekonštruuje no a potom že zmodernizuje. Prosím Vás, ako teda? Pre istotu napíšeme všetky tri pojmy lebo nevieme?
 

 

Podla definície je to modernizácia, už len pretože tam budú el. tabule, síce taká nič moc, ale modernizácia.
 

 

čo vlastne chcete?? treba vymeniť koľaje = spodok aj vrch, to sa robí, buďte spokojný a neslovičkarte.

A prípadne na margo "zrýchľovania" dopravy - nezabúdajte, ak majú električky v sídlisku len prefrčiavať okolo bytoviek (ako presadzujú iMHD.sk-machri a spol.), tak jazdiť vôbec nemusia, trať stačí zniesť! Koho majú voziť, ak budú ledva stáť na konečnej, a potom len na opačnej!? Nejedna zástavka v Dúbravke je pritom vybudovaná aj s infraštruktúrou (podchod). Kebyže radšej bojujete o zavedenie zastávok na znamenie, na dúbravskej radiále exemplárne oboje Krčace, malo by Vaše žialenie aj nejaký význam, nateraz však kvílite do vetra!
 

 

Nejdena? Áno, presne dve majú podchod (ktorý vyzerá hrozne), zvyšné štyri podchod nemajú. Zastávky Drobného, Alexyho a Švantnerova by dali nahradiť dvojicou zastávok na rozumných miesta. Napr. pri Pošte asi 60 až 80 metrov od križovatky a to pre oba smery vedľa seba. Bolo by to bližšie na Poštu, do Kulturáku aj Lidlu ktorý tam vyrástol. Dnes je to blízko iba z jednej strany, v smere z mesta, navyše na Poštu je to ďalej ako v polohe ktorú navrhujem. K tomu by sa to dalo spraviť ako prestupný uzol tak že by autobusové linky do starej Dúbrvky a Devínskej zachádzali na koľaje a zastavovali na tom istom mieste = pohodlný prestup na hrane. Ideálne celé zakryté strechou (vrátane koľajá). To by bola modernizácia na úrovni. Švantnerovu by možno ani nebolo nutné posúvať, stačí ak by sa presunula zastávka v smere do mesta paralalne k zastávke v smere z mesta. Samozrejmosťou sú prechody pre chodcov na oboch koncoch zastávok tak ako sa patrí a to aj na vyššie spomínanej zastávke.

Teraz k tým dvom zastávkam na ktoré je prístup podchodom. V prípade Damborského je to katastrofa, žiaden bezbariérový prístup neexistuje. Ploha tých zastávok by mala byť upravená a zjednotená a mali by vzniknúť priechody pre chodcov na oboch koncoch. Podchod môže kľudne ostať ako opcia. Lenže Damborského sa vôbec modernizovať nebude, lebo opravovať sa bude až úsek od Hanulovej po obratisko.

No a Drobného. To je tiež krásny príklad nevkusu (rovnako ako Damborského). Ten podchod je katastrofálny. Na oboch koncoch zastávok ktorých polohu nie je nutné meniť by mal pribudnúť priechod pre chodcov.

Odporúčam ti prejsť sa na mieste a všímať si kade majú ľudia vychodené "chodníčky" v tráve, t.j. kde prechádzajú cez cestu. To sú tie miesta kde by mali byť priechody a vôbec prístup k zastávkam. A za tým že zastávky Drobného a Alexyho by sa mali zlúčiť do jednej si stojím, je to tam prehustené a predstavuje naozaj zbytočný nadštandard v dostupnosti.

Lenže podľa prjektovej dokumentácie ktorú som videl a tuším aj nalinkoval v jednom zo starších príspevkov sa nič také diať nebude. Dúfam že to upravia a doplnia lebo ak sa na toto majú minúť peniaze z eurofondov, tak hrozí že nám to nakoniec odmietnu preplatiť. A nejaké informačné tabule to nezachránia. Treba riešiť oveľa dôležitejšie veci ako polohy zastávok, prístup na zastávky a prestupy na autobusové linky. To by mala byť priorita. Ale vedenie mesta a DPB to akosi vôbec, ale vôbec netrápi. Nevidím že by HDI v tejto veci inicioval rozumné zmeny a snažil sa niečo dosiahnúť. No a DPB je to jedno, oni tu predsa nie sú pre cestujúceho, cetujúci je iba otravná háveď ktorú treba vyštvať do IAD lebo zbytočne zapĺňa vozidlá a sťažuje sa. Pri takomto prístupe vedenia mesta a DPB sa netreba čudovať že počty cestujúcich dlhodobo klesajú, v tom lepšom prípade kolíšu okolo tej istej hodnoty.

A to som ani nezačal písať o takých veciach ako zatrávnenie trate, nielen z estetického hľadiska, ale aj praktického (zádrž dažďovej vody, menší nápor na kanalizáciu), zníženie hluku. Samozrejme nie v mieste prestupnej zatávky kde by stáli aj autobusy na koľajniiach, ale všade inde.

To čo sa ide realizovať NIE JE modernizácia. Naopak, ide sa konzervovať stav 1980-tych rokov plný bariér, obchádzok pri prístupe k zastávkam, zlých polôh, nevhodným prestupom. Aj keby boli koľajnice pozlátené, cestujúcich by to nelákalo. Tí potrebujú veci ktoré som vymenoval vyššie. Lenže to v Bratislave nikto z kompetentných, zdá sa, nerieši.
 

 

Problém je to, že rekonštrukciu zväčša navrhujú ľudia, ktorí MHD ani nevyužívajú a vo svojich projektov teda preferujú vodičov áut, čo je cesta do pekla. O vyhodnotení hustoty zástavok nehovoriac, radšej menej, ale na rozumných miestach, tento paškvil bez zatrávnenia, bez vyhodnotenia hustoty zástavok a budovania prestupných terminálov a bez kvalitných prístreškov (keďže už viem ako to tu chodí, očakávam prístrešky s reklamnou plochou zľava, však cetsujúci vystrčia hlavu uz prístreška v daždi), prechody ktoré budú buzerovať chodcov nie autíčkarov a bez dynamickej signalizácie na križovatkách. Dá sa toto nazval ako kvalitný projekt? Nie, je to amatérsky paškvil.
 

 

veď len s iMHD.sk-machrami redukujte počet zastávok, bude Vám šalinami cestovať ešte menej ľudí!

Zatrávnenie prispeje jedine k hnitiu koľajiska;

existencia trate a zastávok nie je dôvodom na paralyzovanie cestnej premávky na nosnej radiále ulice M. Sch.-Trnavského. Ibaže by ste chceli docieliť nepoužiteľnosť ešte aj autobusovej časti MHD, obsluhujúcej Dúbhravku a iné mestské časti HMB... Len do toho!
 

Ty si vážne antikoncept...

Práveže keď ti bude električka ako nosný systém stáť pri každej vŕbe a bude tým pádom pomalá tak sa ti na ňu ľudia vykašlú. Zlúčenie zastávok Drobného a Alexyho je rozumná požiadavka ktorá neznamená radikálne zhoršenie dostupnosti, ale zvýši rýchlosť električkovej dopravy ako takej. Električka ako nosný systém má v Dúbravke doplnkovú autobusovú dopravu ktorá ľudí privezie k nej. Lenže pohodlný prestup neexistuje. Navyše nikto nehovorí že by pre autobusy nemohla vzniknú nová zastávka na Saratovskej pri odbočení na Repašského. V smere do mesta bez problémov, v smere z mesta by sa skôr hodila za križovatkou priamo na Repašského ulici. Dopravná obslužnosť ostane nadštandardná, ale nosný systéme nebue zbytočne spomaľovaný.

Hnitie koľajiska máš odkiaľ? Mal by si si niečo o tom naštudovať, odporúčam nemecké stránky na ktoré som už dával odkazy. Zlepšenie mikroklímy, zníženie teploty počas letných horúčav, zadržiavanie vody pri daždi (nižší nápor na kanalizáciu), estetický dojem, zníženie hlučnosti sú dostatočné dôvody pre zatrávnenie trate v celom rekonštruovanom úseku plus úseku Hanulova - Harmincova.
 

 

v sídlisku Dúbravka električka len naberá cestujúcich, dajte im možnosť vôbec nastúpiť! Skúste rozlišovať lokality, pojmy a dojmy. Bojujte o zrýchlenie na úsekoch, kde sa ide neurbanizovanými úsekmi (Krčace), určite Vás mnohí podporia. Vzďalovanie električky v samotnom sídlisku je však jednoducho pílením konára.

Nezabúdajte, že rozsah Vašich "návrhov" je dosť značnejší, než je terajšie zadanie a program výstavby HMB; tie Vaše v tunajších podmienkach sa prelievajú do kategórie sci-fi. Prestavba (minimálne dopravného) vybavenia sídliska nie je programom!
 

 

Vzidlenosť 300 metrov medzi zastávkami električiek je naozaj overkill. Zaujímavé že v centre mesta je aj viac než dvojnásobok a ľudia to prežijú (je to však opačný extrém ktorý by sa tiež mal riešiť).

Súhlasím aby sa zastávky Horné a Dolné Krčace zlúčili do jednej zastávky Krčace niekde medzi nimi a aj s tým aby bola táto zastávka na znamenie. Pre linky ktoré jazdia z/do Dúbravky by som zrušil aj zastavovanie v zastávke Karlova Ves. Okrem toho by som ešte zlúčil Jurigovo nám. a Segnerovu do novej polohy bližšiek Segnerovej (asi 60 až 80 metrov od jej súčasnej polohy, prakticky z opančnej strany priecestia (čo najbližšie k Bille). Pílenie konára sú práve dlhé jazdné doby dané aj tým že sú miestami prehustené zastávky ako dôsledok zlého urbanistického prístupu a vôbec dopravného plánovania.

Vlado Dulla:
píšem sem aby som si ušetril pijano, hádam si to všimneš.
Ja ani nepožadujem aby električka mala 2-3 zatávky v Dúbravke a 2-3 zastávky v Karlovke. Navrhujem redukovať presne o jednu v Dúbravke a o jednu v Karlovke (plus zastávka Karlova Ves by bola obsluhovaná len linkami ktoré končia/začínajú v Karlovej Vsi). Vieš že v napr. v Breách sú v rannej špičke jednosmerne expresné električkové linky ktoré vynechajú hneď niekoľko zastávok? V CP to dokázali spracovať a ušetrili tým 3-4 minúty jazdnej doby. Samozrejme to nechcem zavádzať v BA presne podľa ich vzoru, ale malo by sa to zvážiť. Električka má prepravné kapacity, len nie v stave v akom jazdí dnes. To čo dnes je "električka" je pomalá, neustále obmedzovaná paródia na to čoho by ten systém mohol byť schopný.

Áno, súhlasím, spravme električku cez Harmincovu, Tesco Lamač, Patrónku a Pražsku na Hlavnú stanicu. Som plne za, lebo viem ža kapacita vlakovej trate ktorá by išla "súbežne" medzi Tescom Lamač a HLST nie je voľná na pridanie "mestských" vlakov v atraktívnom intervale a už vôbec nie je možné vybudovať zastávky tak aby ich spádové územie generovalo dosť cestujúcich, resp. trasa železnice sa dosť vyhýba "ľuďom" (cez les, po moste a cez dlhý tunel). Električka by išla "paralelne" iba pri pohľade na mapu, v skutočnosti by išla úplne inde a prechádzala inými uzlami a iným územím. Pre Dúbravčanov by bola určite oveľa atraktívnejšia, navyše by poskytla aj nové spojenie a vôbec pokrytie územia.

Podložie trate sa nezmení a ani sa meniť nemusí. Stačí vymeniť lôžku. Vzhľadom k tomu že to budú opravovať pekne dlho očakávam že sa to vybagruje do hĺbky minimálne jedného metra v celej dĺžke. Nikto neočakáva zázrak vodného a tepelného režimu, ale určite by zatrávnenie trate situáciu zlepšilo. Odporúčam nemecké stránky na túto tématiku. Nie sú to žvásty nejaký ekoteroristov, ale seriózne práce výskumných ústavov aj s patričnými odkazmi a meraniami. Projekt som detailne nevidel stačilo mi pozrieť na výkres priestorového usporiadania zastávok a priechodov a už mi bolo jasné že si nechcem kaziť náladu a čítať to ďalej. Takže neviem čo všetko predpokladá.
 

Erik Z.

ak by hneď mala električka len po 2 - 3 zastávky v DU a KV, nosným systémom sa nestane
nemá na to prepravné kapacity
okrem toho, hlavný dopravný prúd pre DU vedie cez Harmincovu
podložie trate, ktoré nezmení, a podiel jej plochy k celkovej ploche dopravnej infraštruktúry vylučuje, aby jej zatrávnením sa dosiahli "zázraky" vodného i tepelného režimu,
zníženie hlučnosti vyžaduje zmenu uloženia koľají a úpravu podložia, predpokladá projekt oboje?
 


Najčítanejšie na SME Bratislava