SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Električku chcú predĺžiť po Bory, trolejbusy po Dlhé diely (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 

emisie?

Tipujem, že magistrát niečo dostáva, dokonca tento nápad určite vznikol v hlave developerov...dôvod zníženie emisií....to je vtip nejakého 1,2,3 vedel, že ludia sa na to chytia...zníženie emisií dosiahneme hlavne zvýšením priepustnosti ciest, keby sme nestáli v kolónach s naštartovanými motormi to by tu boli iné emisie a čo tak demencia pri rušení paroplynov, ktoré majú dokonalé spalovanie...to mi ich radšej pozatvárame a necháme frčať staré vraky...
 
Hodnoť

štvrťstoročie úpadku

Papier znesie veľa, realita je ale opačná. Vozidlá MHD stoja často v zápchach spolu s autami a ja vážne nerozumiem, prečo stále čítam o rozvoji trolejbusovej dopravy, ktorá ak jazdí po tých istých jazdných pruhoch ako autá, nie je ani rýchla ani pohodlná, ani cenovo výhodná.

Podľa mňa jediné čo môže MHD posunúť v Bratislave vpred sú električky, ale ten paškvil čo existuje teraz, že sú zástavky každých 100 metroch.

Preferencia MHD-pojem neznámy, električky sú pomalé, neatraktívne a cestujúca verejnosť musí ustupovať plným kapsám úradníkom (spomalenie jazdy v tunely kvôli pofidérne schváleným stavbám) či garáž nad tunelom (ktovie či nezateká aj kvôli tej stavbe), spomalené električky pri výjazde zo Štúrovho námestia, kde sa do jazdnej dráhy natlačí x-áut vychádzajúcich z garáží a promenádujúcich sa v pešej zóne....

Výpočet by bol dlhý, takže stručne: v meste je v poslednej dobe absolútny chaos, stačí sa pozrieť na Námestie SNP či Obchodnú ako autá rešpektujú pešiu zónu, ignorujú značky zákaz vjazdu a aj tú malú zrekonštruovanú časť dlažby ničia, rovnako ako Hurbanovo námestie na nikoho to netrápi. A celé to "klincuje" akcia mesta, kde rozdáva naše dane na granty súkromným objektom na opravu sprejerstva, pritom
mestský majetok chátra a sám akútne potrebuje opraviť!!!!

Povedzte mi, ktorý projekt alebo ktorá doprtavmá stavba posunula naposledy MHD v hlavnom meste vpred? Pripravuje sa veľký projekt Twin City, mesto schválilo výstavbu novej autobusovej stanice až v poslednej fáze!!!!! A potiahnutie elôektričkových koľají k novej AS? Snívajte s nami....

Plné kapsy a neschponosť úradníkov vládnu a vládli tomuto mestu štvrťstoročie a MHD rovnako ako mesto dennodenne upadá a ľudia sú už apatickí.
 

Pozitívne by mohlo byť to,

že konečne sa plánujú nové trasy električiek a trolejbusov, čo je iný rozvoj, než predĺžiť trolejbus o pár sto metrov na Trenčianskej.
1.)
Zadrátovanie linky 32 je dobrou myšlienkou, dokonca viem o tom, že sa plánuje aj jej spojenie s linkou 204. Je tam iba jeden "problém", že časť odborníkov chce zachovať priame spojenie Dlhých dielov s Hlavnou stanicou tak, že by nová spojená linka cestou z DD zašla priamo pred stanicu a potom by pokračovala na Trnávku, ale to je dosť zbytočná komplikácia. Rozumnejšie je spojiť frekventovanú zastávku Sokolská na Pražskej so stanicou nejakým podchodom, či lávkou.
Tretia možnosť je tá, že tú plánovanú odbočku z Pražskej, ktorá má priviesť IAD pred Hlavnú stanicu rezervovať pre MHD a tade by tie linky MHD, ktoré teraz Hlavnú stanicu obchádzajú, zachádzali priamo pred stanicu, napr. linky 212, 206, 204, 209, 21, 25, 83, 84, 64 a potom by pokračovali ďalej po svojich trasách. Teda napr. linka 212 by zo Štefánikovej išla v trase ako linka 93 pred stanicu a novou cestnou spojkou by sa konal návrat na Pražskú a ďalej na Kramáre. Obdobne v opačnom smere.
2.)
Podľa môjho názoru zadrátovať by sa mali linky aj 31 a 39. Tieto aj teraz z veľkej časti premávajú pod trolejou a v úsekoch spoločných s električkou zas im môžu poslúžiť trakčné stožiare električiek. Niektorá z liniek 31, 32, 39 môže nahradiť linku 139, na jej trase sa totiž tiež dá vybudovať trolejová stopa Mlynská dolina-Dlhé diely cez Molecovú, tu ale zatiaľ je problém so šírkou ulíc, kde by 10-18 metrové trolejbusy ťažko manévrovali.
3.)
Problematické sa mi zdá predĺženie električky z Vajnorskej po žst. Vajnory. Trasa na Vajnorskej je od Pólusu málo frekventovaná, lebo tam padla celá priemyselná zóna. Napr. iba v CHZJD v minulosti v troch zmenách pracovalo cca 7500 osôb, čo výrazne dotovalo električky cestujúcimi. V terajšom Istrocheme je už iba minimum chemickej výroby, obytné súbory tam ale nemôžu byť, lebo je kontaminovaná pôda, to viem od podnikových hasičov. Tých ani po páde chemickej výroby nezrušili, lebo dôkladne poznajú úroveň kontaminácie a to, že ako v tom priestore postupovať pri mimoriadnych udalostiach. Počul som o nejakom plánovanom všešportovom areále na mieste CHZJD/Istrochem, ale nič nie je isté. Nateraz je tam v sedle tak slabý dopyt po doprave, že je zbytočný rozvoj električiek v tejto lokalite.
Ďurkovský/Kubovič urobili trestuhodnú chybu vtedy, keď nepotiahli električku z Ružinovskej po Letisko, výhľadovo až po Vajnory. Táto trasa vedie cez podstatne hustejšie obývanú zónu, cez nové pracovné, zábavné a nákupné zóny, ktoré sa vo veľkom budujú medzi Ružinovom a letiskom. Teda v tejto lokalite bude viac rentabilná, ako cez Vajnorskú. A tak bude väčší dôvod vo Vajnoroch prestúpiť z vlaku na električku. Len treba vyriešiť to trasovanie cez už dosť zastavanú zónu. Ale to je čaro električky, že jej trať sa dá dodatočne vybudovať aj tam, kde sa s ňou pôvodne neuvažovalo.
Za zlý žart by som považoval ale jej trasovanie iba po stanicu Vajnory, potom už nech obslúži aj celú obec, plánovanú novú investičnú výstavbu v tej lokalite.

4.)
Električková trať po Bory už mala byť vybudovaná, nie teraz ju dávať do dlhoročných výhľadových plánov. Tu sa opakuje zlý príklad z Ružinova, kde v okolí letiska je masívna výstavba, električka sa tam nepotiahla, ľudia sú nútení tam jazdiť s IAD, alebo pešo križovať železničnú trať, kde ich so železnou pravidelnosťou zabíjajú vlaky.

A v zrkadle týchto plánov je vidieť zlý prístup magistrátu. Hlási rozvoj električkovej dopravy, ale nevidím žiadne opatrenia, aby bola rýchlejšia s bezkolíznou traťou. .
 

 

B.pityo,
ja len k tomu Vášmu úvodu, že že konečne sa plánujú nové trasy električiek a trolejbusov, čo je iný rozvoj, než predĺžiť trolejbus o pár sto metrov na Trenčianskej.
Mám tú smolu, alebo šťastie, že som už čosi nažil v tomto meste, takže viem, že sa tu plánuje všeličo už desiatky rokov. Nechce sa mi to hľadať, ale vedel by som určite nájsť ešte aj projekty a plány z čias socializmu a električkách a trolejbusoch tam či onam, alebo z 90. rokov. Plány sú nič, absolútne nič, pretože realizácia nikdy za tie desiatky rokov nebola, a skôr chátra a ruinuje sa aj to, čo fungovalo.
Pozdrav.
 

eliny k Slávičiemu údoliu a AS MN

K tým linkám 31 a 39, čo vedú na vysokoškolské internáty Družba len poznámku: nedávno niekto spomenul že by bolo ideálne tam urobiť odbočku z Riviéry električiek. tým pádom by sa študáci (a nie je ich málo) dostali električkami prakticky všade.

Ozaj si myslím že práve električky pomôžu MHD, nie trolejbusy v trasách áut. Je to pritom len krátky úsek, 2-3 km, rovnako ako by sa mali potiahnuť koľaje zo Šafka k AS MN a mesto trvať na terajšom umiestnení AS (eliny by sa mohli točiť okolo VÚB).

Vzniknúť by tak mohol pri AS MN veľký terminál na trolejbusy, busy aj električky. To je podpora MHD, nie že ľudí necháme buzerovať prechodmi cez cestu ("najlepšie" Z-kovými)a ešte chudáci chodci musia stáť minúty v úzkych nebezpečných stredových chodníčkoch, hlavne že autíčka tiahnu!!!!
 

Ine lokality

Nehnevajte sa, ale preco nejake Bory potrebuju elektricku? Taka Vrakuna by privitala predlzenie elektricky z Astronomickej ako sol, pritom tam kolabuje doprava kazde rano. Kludne nech obshluhuje aj nakupne centrum Avion. Preco sa neplanuje nieco robit s uz existujucimi problemami, ale v inych lokalitach im ideme predchadzat, co je sice fajn, ale ine mestske casti su v zlej situacii uz teraz. Vrakuna a Podunajske Biskupice trpia najazdami Samorincanov, Rovincanov, ale planujeme elektricku an Bory, kde je zatial velke ho...
Neuveritelne.
 

 

Asi to bude tym ze vo Vrakuni su uz vsetky miesta zastavane a nikomu sa nechce lamat si hlavu s tymto problemom. Hoci Vrakuna by si elektricku zasluzila.
Bory su novovznikajuca lokalita kde este su otvorene moznosti s ktorymi sa da pracovat. Ja si ale myslim, ze predlzenie elektrickovej trate do Borov mala byt jedna z podmienok mesta pre Petnu pri vadavani stavebneho povolenia alebo uzemneho rozhodnutia. Bez trate nemali nic stavat a mesto by sa uz o predlzenie nemuselo starat.
 

električika na Bory

neviem kto to tu písal, nechce sa mi hľadať, ale električka do Borov má zmysel iba ak bude rýchla, t.j. nepôjde cez KV a Dúbravku, ale treba vybudovať trať HŽS-Brnianska, Patrónka, Bory-DNV. Iba vtedy bude mať zmysel.

Neviem si predstaviť že by niekto využíval reálne elinu z DNV cez Dúbravku, KV, centrum možno po Ružinov. A ak by zrušili kvôli takejto neatraktívnej eline bus 21, skončí to len jediným výsledkom: hromadným prestupom ľudí z DNV do áut.
 

 

S takou elektrickou suhlasim. Penta ale nemala nic stavat kym nebude jasne definovane ze elektrickovu trat (je jedno kedy a v akej trase) vybuduje ona a nie mesto. B.pityo alebo kto tu pisal ako to funguje vo Viedni.
Najjednoduchsi sposob ako vytvorit spojenie HST-Patronka-Bory-DNV by bolo formou S-Bahnu. Jasne je to koridorova trat a medzinarodne rychliky maju prednost, nie som odbornik, ale mozno pri lepsom sposobe riadnia dopravy (budeme vediet kde sa vlak nachadza v realnom case a nie ako dnes ze len vieme v ktorom useku trate sa nachadza) by sa spoje dali viac nahustit a priepustnost sa moze zvysit (pripadne doplnit tretiu kolaj tam kde to je mozne a vlak na zastavke nemusi blokovat hlavnu trat)
 

 

S-Bahn z Devínskej nie je iba otázkou intervalu, ale aj trasovania a hlavne spádovej oblasti staníc, resp. možností prestupu medzi S-Bahnom a ostatnou MHD.

Aby sme sa mohli baviť o atraktivite, musíme zadefinovať dostatočne atraktívny interval v čase špičky. Dajme tomu 10 minút. Pozrime si teraz aké S-Bahn vozidlá by mohli byť. Napr. trojdielny Talent alebo niečo obdobne kapacitné. Obsluha Stupavy, ktorá by znamenala kapacitnejšie S-Bahn vozidlo je nereálna vzhľadom na zrušenú a fyzicky zlikvidovanú trať, ktorá bola ale aj tak vedená obchádzkou cez Devínske Jazero a niet čudu prečo ľudia preferovali autobusy idúce v priamom smere a prečo dnes preferujú strpieť zápchu v pohodlí vlastného auta miesto autobusu.

Spádová oblasť železničných zastávok by bola oproti pokrytiu súčasnými autobusmi nižšia, ale to predsa aj od nosného systému očakávame, že nestojí pri každej vŕbe. Ale určite by mal stáť v blízkosti lokálnych centier. A to železnica absolútne nespĺňa, dokonca navrhovaná zastávka DNV má byť úplne mimo sídliska a čo je ešte horšie, bez možnosti pohodlných prestupov na autobusové linky.

Tretia vec je kapacita trate. Súčasná trať č. 110 nemá dostatočnú kapacitu a ja iba dvojkoľajná, čo znamená že prípadné zastávky by ju značne blokovali. Pre dosiahnutie aspoň 10 minútového intervalu sa bavíme o strojkoľajnení v úseku DNV - HLST, čo nie je zárukou že by S-Bahn jazdili naozaj podľa cestovného poriadku, stále ostane riziko prenášania porúch a meškaní z medzinárodnej osobnej ale aj nákladnej dopravy na pravidelnosť a spoľahlivosť S-Bahnu. Navyše je takáto prestavba trate brutálne drahá záležitosť a osobne som presvedčený že oveľa väčší prínos by mala výstavba električky v tomto smere. Tá by nemusela byť ani drahšia než úpravy ktoré by umožnili S-Bahn z DNV na HLST v 10 minútovom intervale. Osobne som presvedčený o správnosti tejto trasy a zároveň som sklamaný ako málo odborníkov sa tým zaoberá.

Nie je výnimočné mať paralelne vedenú železnicu aj mestskú dráhu. Vo Viedni sú aj úseky kde ide paralelne železničná trať (na ktorej premávajú S-Bahny v atraktívnom intervale), metro a električka. Dokonca majú vedľa seba v tesnej blízkosti postavané tri mosty cez Dunaj. Prečo? Lebo sú využité a každý dopravný systém spĺňa svoj účel.

http://imhd.zoznam.sk/transpor...

Najbližší most je cestný a električkový, za ním železničný most so súpravou S-Bahnu a hneď vedľa neho samostatný most pre metro U6, čo je po technickej a prevádzkovej strane rýchlodrážna električka a nie metro. Vzhľadom k špecifikám Bratislavy a železničnej trate č. 110 v úseku HLST - DNV a dopravným pomerom jednoznažne odporúčam výstavbu "paralelnej" električkovej trate. Nakoľko doprava ide ruka v ruke s urbanizmom (teda v Bratislava to tak nie je, čo spôsobuje problémy), by som tramvaj ťahal v trase HLST - Pražská - Brnianska - Lamačská - Tesco Lamač - estakáda nad železnicu - lokalita Pod Zečákom (výstavba novej štvrte prípadne dokončenie nemocnice Rázsohy) - napojenie na ulicu Podháj (alternatívne po Studenohorskej za cenu masívneho obmedzania parkovacích miest, čo je asi nereálne) - Bory - DNV. Niekde cestou odbočka do Stupravy a určite koľajové prepojenie na Dúbravskú radiálu, minimálne ako súčasť novej vozovne. Električku by sme mali ťahať tam, kde dnes jazdia vyťažené autobusové linky a je tam ešte miesto. A nie do miest, kde sa síce uvažuje s výstavbou, ale kde kapacitne stačia 10,5 metrové hrbaté SORky.
 

Som tradične skeptický voči

plánom železničiarskej loby. Vlaky z objektívnych dôvodov nedokážu na území Bratislavy vykonávať MHD v hustých intervaloch. Dôvodov je viac:
-Trate z 80-85% vedú slabo urbanizovaným územím, ktoré sa z objektívnych dôvodov, napr. prírodné prekážky ani v budúcnosti nebudú zahusťovať. Tak komu by tie vlaky slúžili?
-Sú to trate so zmiešanou prevádzkou, teda premávajú tade diaľkové rýchliky, regionálna doprava a nákladná doprava. Táto skutočnosť opäť vylučuje prevádzku MHD vlakov v atraktívnych intervaloch.
-Trate až na pár výnimiek vedú ďaleko od obytných zón, inak to nebude ani v budúcnosti, napokon kto by išiel bývať vedľa hlučnej trati, ktorá naviac aj vytvára bariéru medzi susedným sídliskom.

Ja úlohu vlakov vidím v rýchlom návoze cestujúcich z regiónov do mesta. V prestupných termináloch potom má odovzdať cestujúcich do funkčnej a preferovanej MHD. Pre obyvateľom poriadne rozťahaného mesta má vlak slúžiť hlavne na expresné prepravy v priamych reláciách terajších staníc DNV-Lamač-BA Hl-Rača, či DNV-Vinohrady-Vajnory, my nateraz poriadne nevyužívame ani možnosti terajších terminálov, tak načo nové, ktoré akurát spomalia vlaky? Teda pre cezpoľných akurát budú vlaky pomalšie a hodinový interval zas pre mešťana naučeného na 5-10 minútové intervaly MHD aj tak nebude atraktívny.

Z terajšej žst. DNV prestupom na MHD sa dajú obslúžiť Bory, nová aj stará obec DNV, VW a vedie odtiaľto aj autobusová linka do Dúbravky, či cez Devín a Karlovú Ves na nábrežie a centra mesta.
Existuje tak silný záujem na cesty vlakom zo Záhoria do srdca Karlovej Vsi, že treba na Boroch prestup vlak/MHD?

Vôbec sa nevyužíva potenciál žst. Lamač, kde v jednom bode sa stretávajú, či môžu stretávať vlaky, SAD a MHD. Odtiaľto MHD priamo obslúži Dúbravku, Lamač, v budúcnosti aj Bory, linkou 92 aj VW, Krematórium. S prestupom aj Karlovú Ves. Tu už dávno mal byť moderný prestupný terminál.

Zastávka Železná studienka je v dosahu trolejbusov liniek 212, 207, 211 a autobusu linky 43, tak načo vlak ešte raz zastaviť na novej zastávke Patrónka? Alebo dobre, zastavme ho na Patrónke, ale potom zrušme zastávku na "železnej".

Veľký prestupný uzol treba vybudovať na Hlavnej stanici a zaintegrovať do neho aj tie linky MHD, ktoré teraz stoja na Pražskej na zastávke Sokolská. A z uzlu pred Hlavnou stanicou má byť aj bezpečný prechod pre chodcov na Jaskový rad, tu bývajú totiž desiatky rokov používajú na cesty z MHD domov nelegálne cestičky cez koľaje, alebo cez územia ŽSR.

Prestupný uzol Mladá Garda? Nič vo zlom, ale o pár zastávok MHD ďalej máme prestupný uzol Vinohrady. Vlaky zo Záhoria cestou do TT, či NZ smerujú práve do tohto uzla. Tak komu tá Mladá Garda? 6e pre vlaky z DS/KN? Máme stanicu Nové mesto s linkou na Račiansku a po Vajnorskej zas na dosah od žst. BNM jazdí linka MHD do oblasti Vinohrady, len treba jej zastávku dať bližšie k žst. BNM. Teda aj takto sa to dá.

Vlaková zastávka na Trnávke? Na jednej strane rodinná zástavba, na druhej cintorín a pár panelákov s dobrou obsluhou MHD.

Možno tak zastávka Ružinov áno, ale aj s električkou Ružinov-Letisko-VajnoryAle obyvatelia Vrakune súhlasia s rušením s vlakom paralelnými linkami MHD Vrakuňa-Ružinov? Ak nie, tak radšej preferovanú MHD, aj keď možno pri tej zastávke Ružinov som za áno.

Teda naučme sa najprv využívať terajšie prestupné možnosti vlak/MHD, potom riešme ostatné.

Ja v snahách železníc nevidím veľký prínos pre mesto, ale sa na tom budú priživovať projektanti, Poór to protekčne postaví a potom to ako nepotrebné zapadne prachom.
 

 

1. Súhlas s prestupným uzlom na HŽP a prepchodu na jaskov rad
2. Vlaky na Záhorie radšej vybudovať zástavku na patrónke a zrušiť Železničnú Studienku (ponechať obe je nezmysel)
3.ŽS Lamač prestupný terminál súhlas, už dávno malo byť a bodlo by, ak by vybudovali prípojku z diaľnice smerom zo Stupavy odbočku k OD Tesco Lamač, kvôli tomu jazdia cez Lamač kvantá áut do Tesca. Z druhej strany od Tesca jazdia cez diaľnicu a krásne obchádzajú Lamač-prejdú na odbočku (smer DNV a ZB, Stupava, Lamač), ale druhý smer kvôli chýbajúcej odbočke na Tesco Lamač ešte pred tunelom chýba a privádza autá do Lamača.
4. ŽS Mladá garda ďalšia blbosť, veď Vinohrady sú snáď 5 minút ďalej.
5. Treba budovať hlavne električkové trate a budovať prestupné uzly.
 

 

Myslím, že zápchy na Lamačskej ceste nevznikajú kvôli nakupovania chtivým ľuďom, ktorí idú z/do OD Tesca Lamač. Problém by sa asi ciastočne vyriešil keby NDS posunula úsek diaľnice bez úhrady až po Stupavu (dnes sa konci pri zjazde na DNV). Ďalšia časť aut využíva odbočenie z Lamačskej cesty do Dúbravky, tu by sa problém mohol vyriesiť cestným prepojením Lamača z Dúbravkou (cesty Podhaj-Dubravcicka). Ale súhlasím zjazd z diaľnice od Stupavy niekde tam kde je OD Tesco by sa hodil tiež.
ŽS Mlada Garda nemusí byť až taká blbosť, zaleží na tom koľko lúdi by tento terminál využívalo na prestup. Ak by to únosnosť mosta dovoľovala prestupný terminál by mal byt priamo nad cestou s výťahom priamo na zástavku elektricky. Alebo na úrovni Mladej gardy, aby tie očakavané kvanta lúdi nemuseli prechádzať cez cestu :)
Krásny prestupný uzol by mohol vzniknúť aj presunutím ŽST Vinohrady na druhu stranu cesty (teraz sú tam nejaké firmičky) spojili by sa tak dve železnične stanice (Vinohrady a Predmestie) do jednej budovy s napojením na MHD. Výhľadovo pri oživení ŽST Filialka by takéto nové umiestenie stanice malo určite vyznám pri uľahčení prestupu na iné trate.
 

 

1. Zadrótovanie 32 určite, ale presmerovávať linky 212, 206, 204, 64, 21, 25, 83 a 84 zachádzkou cez HLST po vybudovanej spojke z Pražskej je nezmysel, kapacita stanice a hlavne ľavej odobčky zo Šancovej na Štefánikovu nie je dostatočná, navyše by to výrazne predĺžilo jazdnú dobu, čo by si vyžadovalo pridať vozidlá. Riešenie jedine v prekopaní "mŕtveho" priesdtoru medzi zastávkami Sokolská a HLST. Zbúrať ploty, upraviť, pridať schody a rampu pre vozíky/kočíky, presunúť zastávky Sokolská o pár metrov tak aby boli bližšie, rovnako presunúť priechod a dať ho do pevného cyklu v koordinácii s križovatkou SAV.
2. Súhlsím, 31 a 39 by sa mali zatrolejovať, doplním ešte 63, ktorá tiež páli veľa nafty jazdou pod drôtmi. Pozor na meniarne a vôbec napájacie a spätné káble, či by to utiahli. Modernizovať za prostriedky EÚ.
3. Problém je v tom že električka sa plánuje "do polí" a nie tam, kde dnes nestíhajú autobusy/trolejbusy! Obzvlášť v prípade Vajnor je to vyhodené, žiadne väčšie investície sa tam nechystajú. Ďalej je električka pomalá (preferencia je iba verbálna, nie skutočná). Pri súčasných jazdných dobách bude slabý dopyt prestúpiť z vlaku na električku (či už Bory alebo Vajnory)... Električka by sa mala ťahať prednostne na Dolné hony, kde dnes nestíhajú kĺbové torlejbusy. A to konkrétne v trase po Dunajskej cez ASMN, cez Biznis štvrť po Baumax, potom buď v trase trolejbusu alebo cez Vlčie hrdlo, pričom to druhé je asi reálnejšie vzhľadom k priestorovým pomerom. Trolejbus by ostal ako ekologická doplnková doprava. Aj ďalšie trate električky by stáli za spracovanie, napr. HLST - Patrónka - Dúbravka (v tom prípade nadobúda predĺženie do Devínskej naozaj význam!). Nič na tom nemení viac-menej paralelná železničná trať, sám si dobre napísal dôvody prečo nikdy nebude plnohodnotným nahradením chýbajúcej koľajovej MESTSKEJ dopravy. Ale nie, miesto takýchto zmysluplných tratí sa tu desaťročia počíta iba s nejakými predĺženiami "do polí", ktorých atraktivita bude slabá.
4. Električka po Bory bude mať zmysel jedina ak pôjde do mesta vo vyššie opísanej trase cez Patrónku a Pražskú. Nikto s ňou nebude cestovať obchádzkou cez Karlovku, navyše tam nie je v špičke voľná kapacita.

Železničné zastávky: Pekné, ale musíme si uvedomiť že "S-Bahn" bude mať špičkový interval 20 minút, možno 15 v tom najoptimistickejšom scenári. A ako vidíme na súčasnej dlhodobej výluke Červeného mosta, jeho prevádzka by bola problematická pri výluke traťovek koľaje alebo tunelovej rúry (čo nie je také nereálne). S-Bahn môže MHD odľahčiť, ale nenahradí chýbajúcu koľajovú MESTSKÚ dopravu.

Ako už napísal Longman, Vrakuňa a Dolné hony potrebujú električku viac než Bory alebo Vajnory. Osobne som za novú trať ktorá obslúži aj ASMN miesto predĺženia z Astronomickej. Predĺženie z Astronomickej by som smeroval cez novú nákupnú a čiastočne biznis štvrť na Letisko. Lenže tam musí elektrčiak prekrížiť železnicu aj diaľnicu. A na to sa akosi zabudlo keď sa to celé stavalo. Teraz je tam už miesta pomenej, ale stále dosť podľa mňa. Na juhovýchode Bratislavy má električka najväčší rozvojový potenciál, na západ jedine v trase DNV - Bory - Dúbravka - Patrónka - Pražská - HLST (ideálne s pokračovaním po Štefánikovej ulici). To by prinieslo žiadané zmeny a odklon od neekologických autobusov a málo kapacitných trolejbusov k skutočnému a dostatočne výkonnému systému verejnej dopravy. Nemyslím si že nahrádzať kĺbový autobus premávajúci v 4 minútovom intervale kĺbovým trolejbuom je rozumné. Ak rátam iba autobusy 21, 63, 83 a 84 medzi SAV a Patónkou, tak tie jazdia každé dve minúty. Nahradiť tramvajou!
 

Erik Z.,

za posledných pár rokov "za Ftáčníka" bolo veľa prezentácií na tému projektu TEN T-17, čo sa napokon pretransformovalo na električku do Petržalky. Ing. Schlosser, aj už odvolaný predstaviteľ mestského podniku Metro (tuším pán Kovalčík) vždy preberali problematiku MHD v širších súvislostiach. Nuž a v ich prognózach sa očakával obrovský nárast obyvateľov, ale aj vznik pracovných miest v priestore medzi žel. traťami BA-Pezinok a BA-Senec.
Napokon iste vieš o plánoch vybudovať obytnú zónu na starom letisku vo Vajnoroch, malo tam byť nejaké vedecké mestečko a pod. Keby sa tie prognózy naplnili, tak sa tam električka uživí.
Podobné je to aj na Boroch.
Problém je jedine v tom, že urbanizácia, nové obytné zóny, pracovné príležitosti, možnosti športovania a zábavy sa neriešia pre dané územie ako mestom centrálne riadené, ale živelne. Proste nejaký developer si uchmatne väčší, či menší kus pozemku, potom ide na úrady a nárokuje si na to, aby si tam mohol postaviť to, čo mu vyhovuje, na nejaký územný plán sa nehľadí. A úrad mu vyhovie, lebo zastáva ten názor, že investor ak už si kúpil pozemok, tak mu na pozemku musíme dovoliť všetko, aby chudák mal rýchlu návratnosť investície. Možno tomuto postoju napomáhajú aj úplatky.
Lenže tá živelnosť má za následok to, že nikto seriózne nerieši dopravu, ani verejnú, ani IAD. Električka z Ružinova mohla priamo pokračovať cez nákupne centrum Avion na Letisko a do Vajnor k plánovanému vedeckému mestečku, či k novej obytnej zóne. A bola by dobre využitá.
Lenže električke z Ružinova cestu poriadne skomplikovali Ďurkovský a Kubovič, lebo mysleli iba na developerské projekty, ale nie na serióznu dopravnú obsluhu. My proste vytvárame iba nové ciele cestovania po meste, ale tie ciele pre absenciu vhodnej MHD sú dobre dostupné iba s IAD.

Vo Viedni to často funguje tak, že pozemky skúpi mesto, mesto zadefinuje rozvoj územia, teda počet domov, veľkosť parkov. Vyrieši aj MHD a ostatnú dopravu, potom pozemky prenajme tým investorom, ktorí sú ochotní a schopní tam postaviť a prevádzkovať to, čo mesto presne zadefinovalo v ÚP. Aj vo Viedni išla električka aj metro linka U2 do pola, ale na tom poli sa následne postaví iba to a tak, čo a ako naplánovalo mesto.
My zas pasívne vyčkáme, že čo tam živelne vytvoria investori, potom zistíme, že do lokality sa neoplatí doviesť blízku električku, lebo rodinná zástavba, tzv. ležaté paneláky ju neuživia. Inde zas sa postavia poschodové domy napriek tomu, že je problém tam doviesť výkonnú MHD.

Ak sa nejakým zázrakom naplnia organizáciou Metro predpokladané urbanizácie tak treba električku do Vajnor, a aj ďalej do regiónu. Taktiež by sa uživila električka na Bory, výhľadovo až po Stupavu, možno Lozorno.
A čudujem sa tomu, že nebuduje sa po Šamorín v takej trase, aby nekonkurovala trati BA-DS-KN. Napokon čo vyrieši cesta R7? Akurát sa zápchy presunú do iných ulíc v rámci Bratislavy. A prázdna R7 sem pritiahne viac áut.

Zatiaľ trolejbusy žiaľ uviaznu pri Tesco Lamač, mesto má aj také nápady, že linka 63 pôjde iba z Lamača po to Tesco. Tam bude prestup na trolejbus premávajúci po Pražskej, a z Bulharskej na Trnávke pôjde po Galvaniho po OC Avion, iste nie po letisko. To je zatiaľ plán mesta.

Inak aj autobus a T-bus v rámci systému BRT môže vykonávať rýchlu nosnú MHD, teda netreba všade ťahať električky.

Pred rokom kompetentní novinárke Sme jasne povedali, že na nových zastávkach v okolí Lamača bude za hodinu zastavovať iba jeden vlak. Na koridore sa to proste inak nedá. Teda vlak iba ako doplnok tomu, komu jeho časová poloha a trasa náhodou vyhovuje.
 

b.pityo

zadrôtovanie L32 je to posledné, čo nás DD-čanov trápi
"odbočenie" trolejov k hl. stanici bude počas prestavby a dočasnej konečnej na Žabotovej problematické, po dokončení to buď bude ľavým odbočením z Pražskej, alebo nebude
takže, L32 má "odklad" na min. 3 roky
aj potom však zostane problematika križovania s trolejmi pre električky, oba body sú vo veľmi kritických miestach a prípadné vyskočenia palíc sú spojené s vážnym ohrozením vodičov a za istých okolností aj strhávaním vzdialenejšieho troleja pre električky

odbočky rôznych liniek k hl.stanici a návrat cez nejakú novú spojku nie sú vhodným riešením, aj pre ne platí obmedzenie pre pripravovanú prestavbu,
okrem toho, mesto nemá na iné dôležité trvalé riešenia, nieto ešte na dočasné

prístup pre cestujúcich z DD, Mlynskej doliny, Patrónky, Kramárov k hl. stanici ponad / popod Pražskú je veľmi zlým riešením, práve také má Transprojekt v dokumentácii pre ÚR,
ak môžu ľudia ísť k hl. stanici od Pražskej pešo, môžu rovnakým spôsobom podľa princípu nediskriminácie chodiť pešo aj ľudia od Šancovej, ušetríme milióny peňazí a problémov s konečnou MHD pri hl.stanici, navyše sa postaráme o príspevok k zdraviu cestujúcich

ak chceme poriadny pokrok v MHD /doprave, potrebujeme dosiahnuť personálnu výmenu, v magistráte nestačí, treba aj DP, aj v MsZ

električka po Bory od Dúbravky nie je koncepčné riešenie, každé predĺženie radiály znamená nárast jej prevádzkovej nespoľahlivosti,
návoz žel. traťou DNV - Lamač - Patrónka k existujúcej MHD s oveľa výhodnejšou polohou k centru a dôležitým dopravným prúdom je oveľa efektívnejším riešením,
 

Pán Dulla

"zadrótovanie" linky 32 je v pláne z tých dôvodov, lebo väčšinou jazdí pod trolejou a takto sa vyrieši aj návrat vozidiel do vozovne v elektrickej trakcii, teda na trolejbusovú trať v DD budú mať prístup všetky trolejbusy, nie iba tých pár kusov s pomocným dieselovým pohonom.

Prepojenie liniek 204 a 32 je jednou z alternatív odborného manažmentu DPB po zadrótovaní linky 32. Takto chcú redukovať počet trolejbusových liniek a vôbec liniek MHD na Kramároch a zároveň nepoškodiť tých cestujúcich, ktorí používajú teraz za nosnú považovanú linku 204 na cesty k nemocniciam na Kramároch. (Inak ja nechápem že prečo treba redukovať dobre zabehané a roky fungujúce linky kdekoľvek v meste iba v záujme vytvorenia matematicky presných časových prekladov medzi linkami, ktoré potom v praxi z objektívnych príčin aj tak nefungujú?!) Samozrejme spojením liniek 204 a 32 oberú cestujúcich zo smerov DD o priame spojenie s hlavnou stanicou. Teda im zostane legálna chôdza od križovatky SAV na stanicu, alebo výstup na zastávke Sokolská a nateraz nelegálna chôdza cez pozemky a koľaje ŽSR v bývalom poštovom dvore.
Je tam nápad, aby táto spojená linka cestou z DD z križovatky SAV zašla priamo pred staničnú budovu, potom by pokračovala na Trnávku a cestou späť rovnako. Čo ale by spojenú linku poriadne zdržovalo. Teda potom sú k dispozícii tie riešenia, ktoré som v príspevku načrtol.
V jednej veci máte pravdu, na akékoľvek riešenie si ešte počkáme, a zatiaľ sa môže x veci zmeniť, ja tieto myšlienky iba preto som hodil do pľacu, aby sa o nich aspoň medzi nami diskutovalo a hľadalo to správne riešenie.
Inak v križovatke Žabotová má ísť električka pod zem, teda tam nebude križovanie trolejového vedenia trolejbusov a električiek.

V iných príspevkoch pri iných článkoch práve preto kritizujem teraz plánovanú opravu električkovej trate, lebo sa neodstráni jej zraniteľnosť, teda bude aj v budúcnosti nespoľahlivá a pomalá. Teda tam obyvatelia musia vytvárať tlaky na mesto, aby električka bola rýchla a spoľahlivá, teda treba robiť rýchlu električku na segregovanej trati, nie udržovať v prevádzke niečo zúfalo pomalé a nespoľahlivé.

Vlaky v MHD. Väčšinou si rozumieme, ale tu máme úplne iný názor. Treba si uvedomiť to, že vlak jazdiaci v 60 minútovom takte je iba paródiou na MHD. A nakoľko trať cez DNV-Ba hl je tiež koridorová trať, kde máme povinnosť vytvárať podmienky pre rýchlu medzinárodnú prepravu tovarov a osôb, tak tam nie je priestor na vlaky MHD v atraktívnych, teda v hustých intervaloch.
Cestu k rýchlej doprave z lokality Bory treba hľadať v terajšej električkovej trati, alebo v budovaní alternatívnej električkovej trate, samozrejme preferovanej, rýchlej a segregovanej od rušivých vplyvov ostatnej dopravy.

Spomenuli ste Patrónku. Načo tam preboha vystupovať z vlaku? Z hlavnej stanice je to predsa do centra ešte bližšie. A napokon za veľké peniaze DPB a mesto nedávno presmerovali trolejbusy priamo na zastávku Patrónka, lebo ľuďom to údajne bolo ďaleko k trolejbusom na začiatku Limbovej. Teraz zas na rovnakom mieste nad Limbovou chcú železnice vybudovať vlakovú zastávku. Odtiaľ z vysokého násypu to nebude ďaleko na zastávku MHD Patrónka? Tu niekto klame, alebo mesto, alebo železnice. Raz investujeme preto, lebo Limbová je ďaleko od zastávky Patrónka, teraz zas na tej podľa mesta a DPB ďalekej Limbovej budujeme vlakovú zastávku, aby cestujúci mohli robiť z vysokého násypu ešte dlhšie pešie presuny na zastávku MHD Patrónka. Po takýchto konaniach môžem iba súhlasiť s Vami, že mesto pracuje nekoncepčne a neodborne.
 

b.pityo

len preto, aby sa dostali všetky vozy na trať na DD sa zatrolejovanie určite robiť nebude,
ak by to chceli, mohli to už urobiť dávno, spojenie L204 a L32 je veľmi nešťastná myšlienka, pre DD určite, slučka k hl. stanici by bola zvláštnym hybridom
netvrdím, že DD musia mať naďalej priame spojenie s hl. stanicou, ale KV nemá iné priame spojenie, pričom po celý čas, odkedy premáva, je to celotraťový "zberač" na hl. stanicu, netvrdím, že musí zostať, ale mnoho ľudí ju využíva práve z tohto dôvodu
na trase z Kramárov L204 má zastávku Nám. Fr. Liszta na Šancovej, podľa mňa, je to lepší prístup k hl. stanici ako zo zast. Sokolská,

pri vlakoch na krátke vzdialenosti sa netreba zaklínať 60 min. intervalom, ak je nejaký interval je dôležitý, tak ten pre medzinárodné spoje, výhoda jazdy podľa svetelnej signalizácie je v tom, že dokáže zabezpečiť vhodný odstup medzi súpravami
za normálnych okolností je to tak, ako píšete, hl. stanica je ideálnym uzlom na prestupy do centra či ďalej mimo línie železnice, ale my nemáme normálne okolnosti
Patrónku som spomenul preto, lebo hl. stanica má dostatok iných cestujúcich, ktorí prestupujú na MHD a nepotrebuje zahlcovať ďalšou masou z DNV, lebo v súčasnej organizácii každé zvýšenie o stovky v špičkovej hodine by predstavovalo kolaps,
okrem toho, bude vyše troch rokov ešte menej vhodným uzlom na prestupy ako je teraz
ako sa dali T-linky presmerovať na Patrónku, určite sa dajú vrátiť na trasu cez ul. Pri Suchom mlyne
ak sa budujú nové žel. zastávky prevažne z peňazí EK, bude len otázkou času, kedy niekto významný pritlačí, aby sa koordinovala dopravná politika na území Bratislavy
 
Hodnoť

Trend vo svete je žiaľ opačný...

Aj bude trend opačný, pokiaľ sa budú nakupovať SORy bez klimatizácie pre cestujúcich!
Niektorí si žiaľ technicky nemôžu dovoliť saunovanie v autobusoch ani napr. 1 zastávku. Nemôžu prísť na stretnutie, alebo rokovanie v prepotených oblekoch so stekajúcim potom z tváre a pod.
Keď bude istota všetkých spojov vyklimatizovaných, tak porastie využívanosť MHD.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Bratislava