SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Bratislava robí zmeny pri výstavbe električkovej trate do Petržalky (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

 

Zrušenie obratiska je chybou.
 

Most bude historizuijúci

Keď do 1961 cezeň chodila obojsmerná električka, vodič na konečnej (Petržalka Sad hneď za mostom) zobral kľuku reostatu a prestúpil do kabíny na druhom konci vozňa. Kľuka bola len jedna, bola to poistka, že mu s električkou niekto neodíde. Zvládli sme to vtedy, zvládneme aj teraz. Bude to tiež trošku historizujúce.
 

 

Akurát, že vtedy boli také električky všetky, v budúcnosti ich bude len pár... takže na takéto obratisko nebude možné poslať v prípade potreby ktorýkoľvek voz. Riešením by bolo viac obojsmerných električiek (ako len zazmluvnených 30).

Neviem ako si mesto predstavuje tú odstavnú koľaj, ale ak by tam spravili obojsmerný triangel... ten by mohol plniť ako funkciu odstavnej koľaje, tak by sa tam mohli aj jednosmerné električky otáčať. Triangel oproti obratisku zaberie menej miesta.
 

Triangel nie je dobrý nápad,

lebo triangel predpokladá cúvanie električiek, čo na sídlisku s veľkým pohybom osôb by bol dosť veľký bezpečnostný problém, najmä vtedy, ak pri cúvaní nie je možné jednosmernú električku núdzovo riadiť zo zadnej plošiny (určenej inak pre cestujúcich) z pomocného ovládacieho pultu, kam sú vyvedené iba k cúvaniu potrebné ovládače. Naviac cúvalo by sa z trate, krížom cez susednú koľaj do triangelu, alebo by sa cúvalo rovno do triangelu a potom by sa išlo krížom cez traťovú koľaj na koľaj späť do centra.

Vyriešiť treba jednu vec. Čo ponecháme na konečnej Bosáková po predĺžení trate po Janíkov dvor? Ak tam na Bosákovej po dobudovaní trate v celej dĺžke nepredpokladáme žiadne núdzové návraty vozidiel do Centra, či už pri plánovaných výlukách, alebo pri mimoriadnostiach, tak netreba obratisko a možno dokonca odstrániť aj výhybky umožňujúce návrat reverzných vozidiel. Cenou za toto rozhodnutie ale bude to, že v prípade nečakanej udalosti na trati sa vyradí celá trať z prevádzky v celej svojej dĺžke, teda treba viac náhradných autobusov, aby nahradili električky v celom úseku "šafko" – Janíkov Dvor.

Otázku obratiska na Bosákovej otvorili obyvatelia z okolia, lebo obratisko údajne zaberá priveľa zelene, čo je hlúposť najmä v zrkadle toho, že na čo všetko iné zaberáme zeleň. Teraz poslanci vypočuli ich hlasy a obratisko tam nebude.

Cena za to bude nasledujúca:
-V prvej etape do Petržalky budú môcť výhradne zachádzať iba obojsmerné, teda reverzné vozidlá, ktoré sa z Bosákovej vrátia pomocou zmeny smeru jazdy, nie otočením sa v obratisku. Nateraz tých vozidiel bude 30 kusov. Teda trasovanie liniek, ich dĺžka a kapacita, interval bude limitovaná počtom týchto vozidiel.
-Nezostanú vozidlá na to, aby na iných električkových radiálach aspoň časť úseku obslúžili pri plánovaných výlukách. Pritom DP, ktoré majú svoju sieť prispôsobenú na prevádzku jednosmerných vozidiel, teda na konečných sú obratiská, čo je aj prípad Bratislavy, práve z dôvodov výluk kupujú menšie počty drahších reverzných vozidiel. Lebo výluka je drahá vec. Električka stojí vo vozovni, jej vodič je dočasne nadbytočný a na druhej strane dočasne dochádza k nedostatku autobusov a ich vodičov.
-Ak náhodou pre nejaké hromadné poruchy, násilné poškodenia a pod. v jeden deň bude odstavených priveľa reverzných vozidiel, tak ostatné vozidlá ich nebudú môcť operatívne nahradiť, lebo nie je vyriešený ich návrat z Bosákovej.
-Reverzné vozidlá pre potrebu dvoch plnohodnotných stanovíšť pre vodiča a pre viac dverí sú drahšie.
-Reverzné vozidlá majú dvere na oboch stranách vozidla, teda je v nich menej miest na sedenie a aj druhá kabína vodiča zaberá miesta na sedenie, či na státie.

Všetky električky DPB môžu jazdiť do Petržalky bez obmedzení až po vybudovaní konečnej na Janíkovom dvore, kde sa s obratiskom ráta. Lenže ak sa na Bosákovej zachová možnosť mimoriadneho návratu reverzných vozidiel, tak tam na trati zostanú tak, či tak aj výhybky, podobne, ako by to bolo pri budovaní obratiska. Teda vynechaním obratiska sa moc neušetrí.

DPB má veľa vynikajúcich odborníkov s dlhoročnou praxou, oni mali základe svojich skúseností rozhodnúť o Bosákovej ulici, či tam treba, alebo netreba mať obratisko na mimoriadny návrat vozidiel do Centra. Ich názor v tej veci je iste kompetentnejší, než hlasovanie poslancov na základe "zelených" nálad obyvateľov. Mohli obyvateľom jasne vysvetliť, že to obratisko sa dá utopiť v zeleni, tak sa ich život nezhorší.

Na štúrovej ale jednoznačne vyhral zdravý rozum v prospech obyvateľov, električka obslúži celé okolie, teda nábrežie, osobný prístav, Euroveu, UK.
 

 

Ja som práve predpokladal, že ten triangel by sa využíval len:
- počas výstavby II. etapy a aj to len vtedy, ak bude musieť byť miesto obojsmerného vozidla jednosmerné (obojsmerné, ak by boli dobre riešené koľajové spojky, triangel ani obratisko nepotrebuje, nanajvýš ak by tam bolo potrebné odstaviť pokazenú/prestávkujúcu/záložnú električku),
- pre núdzové potreby v prípade prevádzky celej trate (napr. do mosta narazí zasa nejaká loď a na dve hodiny bude potreba most uzavrieť... môže byť NAD riešená len v úseku Šafko - Bosákova a na zvyšku trate zostane v prevádzke električková doprava).

Triangel som navrhoval práve preto, že na takéto občasné využitie to stačí a nezaberie to toľko miesta. Veľkého pohybu ľudí by som sa nebál, tí ľudia sa nebudú motať po koľajisku... naviac, v prípade mimoriadnej udalosti a nefunkčného zadného panelu (podľa mňa dosť vzácna kombinácia) tam môže/bude asistovať dispečer, ktorý môže zároveň usmerňovať cestujúcich a riadiť odchody náhradných autobusov.

I keď aj obyčajné obojsmerné jednokoľajné obratisko sa dá do miestnej zelene (od parku to má dnes veeeeľmi ďaleko) pekne skryť a jediné čo prechádzajúci uvidia budú dve do trávniku zapustené koľajnice, ktoré sa raz za čas v prípade potreby využijú.
 

 

"Na štúrovej ale jednoznačne vyhral zdravý rozum v prospech obyvateľov"
na univerzitu často chodia štátne návštevy. som zvedavý, ako sa budú cestujúci na zastávke tváriť, keď ich ochranka obmedzí v pohybe
 

 

Adrian mýliš sa
Zrusenie obratiska nie je chybou, zbytocnost je to. Ked uz budeme mat tych 15 obojsmernych elektriciek co na 1 linku na trase Petrzalka - N.SNP - Obchodna . Hlavna stanica uplne postacuje. Iba by to ubralo z daneho priestoru. Radsej urobit obratisko v 2.faze dakde pri Technopole a samozrejme na konci Petrzalky (juh - Janikov dvor)
 

 

takže keď sa niečo stane na moste, tak bude odpísaná aj celá Pe časť (viď Dúbravka-Karlovka ak je niečo pod Landfrancnim), lebo sa nebude dať otočiť tram? alebo ak sa niečo stane pri Kauflande, tiež sa nebude dať jazdiť do Pe, lebo sa tramy nedokážu otočiť pri TPD... bravissimo, posr@nci...
akú máš istotu, že tých 15 obosjmerných tramov bude funkčných vždy v plnom počte a navyše aj o 20-25 rokov?
 

takže navrhuješ

vytvárať obratiská každých sto metrov?
lebo ved k havárii môže prichádzať hocikde
 

 

takže navrhuješ zrušiť obratisko Karlsdorf aj Gaštanový hájik?
a taká vec, že do Janíkovho dvora by chodil iba každý druhý tram a posila by bola iba po TPD, (po vzore L6 po ŽST Vinohrady) to ti nenapadlo?
 

Naopak, je to výborná správa

Nemôžeš sledovať čisto dopravné požiadavky, bez ohľadu na charakter územia. Poznáš vizualizácie - to obratisko by úplne "zabilo" ten park pri Chorvátskom ramene. Namiesto aspoň malého parku pri trati by tam bola jedna veľká dopravná stavba.

1. Riešením nie je zabiť celé územie, navždy, pre riešenie občasných mimoriadnych situácii. Riešením je, aby sa celá trať riešila ako bezkolízna/segregovaná, čo okrem dramatického zvýšenia rýchlosti a kapacity výrazne zníži riziko takýchto mimoriadnych situácii. O bezkolízne križovanie Bosákovej v 1 etape sme už prišli. Keď pôvodne plánovaná estakáda Bosáková "zmizla" a "objavila sa" pri Starom moste, kde - čuduj sa svete umožňuje pešie prepojenie území developerov, ako už písal Aquila. Opäť raz v tomto meste prevládol súkromný záujem nad verejným...

2. Pre obojsmerné električky nemusí byť obratisko, stačí výhybka. Čo bránilo mestu, aby namiesto 15 obojsmerných a 15 jednosmerných objednalo 30 obojsmerných? Na toto sme upozorňovali od začiatku, že je to nezmysel. Odpoveď dodnes nemáme...
 

 

Myslím, že úvodzovky ste mali presunúť zo slova zabilo na park, lebo tam žiaden park nie je. Tú tzv. zeleň možno kľudne oželieť pri porovnaní s prípadnými stratami, čo výborne popísal b.pityo. Segregovaná električka je v prvej etape už pasé a jediné, čo sa dá robiť, je navrhovať drobné vylepšujúce zmeny. Obratisko, čo bola jedna z tých dobrých vecí, išlo preč, aspoň to Šafko sa podarilo...
 

Nezhodneme sa

Je tam zelená plocha a stromy, ľudia to využívajú ako park. Obratisko by to zničilo. Straty o ktorých píšete by vyriešil väčší počet obosmerných električiek - tam smerujte svoju nepokojnosť. Nie do zastavovania zelene...
 

Neviem či si tam v súčasnosti bol.

Alo to obratisko tam už v súčasnosti existuje a ten polomer je maličký. Nie je to nič obrovského. To obratisko by nám zaplatila EU a za tie isté prachy sme mohli mať o pár kusov jednoduchých električiek viac. A bolo by to počas prevádzky bez komplikácii. Ja som len zvedavý, že kto sa podpíše pod takéto zmeny bez zmeny SP, poprípade ÚR.
 

Nevieš o čom píšeš

obratisko tam nie je, je tam nasyp. Najdi si ako velke malo byt v skutocnosti...

No a uplnou perlou je cena elektriciek - tak schválne, pozi sa za ake ceny sa vytendrovali, mudrc ;-)

Skratka - obratisko je zbytocna investicia naviac, nepotrebna a likvidujuca cenne oddychove uzemie Petrzalcanov.
 

Obratisko tam je

Keď nevieš o čom píšeš, tak nepíš. To obratisko tam je už teraz za tou kopou. Cena električiek je niečo iného. O tom ani nemá cenu diskutovať. Jediné zdôvodnenie obratiska je o tom, že v súčasnosti tam nemôže jazdiť žiadna električka a potom len tých 15 nových. No projekt EU musí spňať nejakú výkonnosť a jedna linka na Hlavnú ŽS to nesplní. Takže sa budú kupovať ďaľšie. :(
 

Ano máš pravdu

napriek uzneseniu Mz sa naozaj pár dní potom začalo obratisko robiť. Ide o ďalší príklad absolútne nekoncepčného riadenia mesta. Po intervenciach občanov a poslancov ho síce zastavili, ale vyrúbané stromy už žiaľ sú...

O cene električiek sa má význam baviť, pretože rozdiel je len okolo 7%. A áno budú sa kupovať ďalšie.

Ešte - nezmyslenosť obratiska je jednak v spomínanom fakte, že ho obojsmerné električky nepotrebujú, ale hlavne - ono by sa stavalo na dva roky! Pretože pre pokračovanie trate by muselo byť zbúrané, resp. kompletne prebudované!
 

 

tvoj argument, že nejaká plocha je parkom, lebo ju ľudia ako park využívajú, je rovnaký nezmysel, ako označiť napríklad podchod, či zastávku MHD za verejný záchod, lebo ľudia tam čurajú a teda ich ako záchod využívajú. Aby nejaká zeleň bola parkom, musia ju za park kompetentní vyhlásiť a že sa to tebe nepáči, s tým nič neurobí.

A k tomu tvojmu ničeniu zelenej plochy- posielam ti link na dve električkové obratiská v Prahe, ktoré sa zrovna za betónovú džunglu označiť nedajú. Máš nejaký protiargument?

https://www.google.sk/maps/@50...!3m1!1e3

https://www.google.sk/maps/pla...!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x470b9598f4b3ac 2b:0x1b9d667635815188
 

Mám protiargument

- načo vyhadzovať peniaze na obratisko, keď ho netreba? Na obojsmerné električky stačí výhybka. Rozdiel v cene jedno a obosmerných električiek - 7%. Stačí?

K argumentácii o parku sa ani nebudem vyjadrovať...Môžeš si podať ruku s "kompetentnými" v tomto meste.
 

 

to sa len robíš tak nechápavým, alebo naozaj nechápeš? To ti nevysvetlili iní diskutéri význam obratiska? Nechápeš, že mesto má desiatky jednosmerných električiek, ktoré budú na tejto trati nepoužiteľné a pokiaľ nejaká obojsmerná električka bude mať problém, dotkne sa to celej radiály? Čo bývaš kúsok odtiaľ a chodíš do toho tvojho cenného parku venčiť psa a chceš mať pri tom kľud? A k tomu parku - použil som presne tvoju logiku, takže nedivím sa, že sa k tomu argumentu ďalej nevyjadruješ.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Bratislava