SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Firmu Bombardier štát pri bratislavskej električke obišiel (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Zaujímavé

Škoda, bolo by fajn keby Bombardier súťažil s niečim takýmto:

http://www.bombardier.com/cont...

Tiež 5 dverí ale na rozdiel od Škodovky 100% nízkopodlažné a navyše všetky podvozky 100% otočné. Len či by to malo dostatočnú adhéziu, ale snáď áno. Navyše od renomovaného výrobcu ktorého tramvaje sú známe pre tichý chod a spoľahlivosť, čo sa o tramvajách Škoda povedať nedá, skôr sú známe svojou hlučnosťou a poruchovosťou. Nie nadarmo sa Praha snaží zbaviť nepodarku 14T. Fakt vozidlo za všetky peniaze.
 

 

Jéj, v tom som sa viezol, aj keď na inej linke. Parádna električka a veľmi pôvabne zvoní. :-)
 

 

Kedze ale ide o europske peniaze, tak by sa o mimoeuropskom vyrobcovi (Bombardier) nemalo ani uvazovat...
 

Bombardier Transportation

Daj si facku s potom kecaj. BT je europska divizia kanadskeho koncernu. Vedenie je v Berline, vyroba komponentov v DE, AT a Svedsku, finalna montaz vo Viedni alebo Bautzene.
 

presne tak

robil som tam este v starej budove vo Donaufelderstrasse na projektoch pre Londyn, Stockholm a nemecky Kolin. Neskor sa prestahovali do noveho objektu.

Nuz pre Bratislavu tie nadherne elektricky z Bombardieru nesli spravnym SMERom:-)
 

Slovensko je tak

skorumpovane ze tu sa korumpuje uz aj s prepacenim z h - o - v - n - a diera tak co chcete v takom state kde nejde o kvalitu o komfort ale o to kto da rozhodujucemu statnemu organu viac. To je cela republika takto nastavena.. Komunisti prezleceni za demokratov .. Necinna policia , sudy.. Ved to je proste jedna spinava banda pokial to nezdochne vsetko tak lepsie to tu nebude
 

 

Na základe kuloárnych informácií z prostredia DPB, informácií z médií a z iných zdrojov ja veci vidím takto:

ÚVO prvý trolejbusový tender zrušil, lebo bol preukázateľne a aj pre laikov viditeľným spôsobom drzo manipulovaný pre karosériu SOR/JaT. ÚVO v tomto prípade skúmal aj tie časti tendra, presnejšie súťažných podmienok, na ktoré sa nikto nesťažoval a prikázal to napraviť, najmä ten bodovací systém.
DPB súťažné podmienky upravil, napr. za nadštandardný počet dverí už nebol tak vysoký a diskriminačný bodový zisk. Ale do podmienok nepribudlo nič také, čo by znevýhodňovalo značku SOR/JaT. Nový tender priniesol aspoň jedného konkurenta a my sme takto ušetrili 10 miliónov €.
A prinesie nám trolejbus s kvalitnou elektrickou výzbrojou, ale v v karosérii s pochybnou kvalitou a s najhorším komfortom pre cestujúcich.

Električkový tender ale bol ÚVO-m skúmaný iba v rozsahu podaných námietok, teda zostal tam aj ten bodovací systém, ktorý z trolejbusového tendra zmiznúť musel, prípadne sa zmeniť musel.

Pri trolejbusovom tendri cez Belfiho prišiel od politikov jasný príkaz pre preferenciu značky SOR, napokon v žiadnom meste s primátorom SMER nesmie žiadny autobusový/trolejbusový tender vyhrať iná značka, než SOR/JaT. To je slovenská realita.

Pri električkách bolo viac-menej jedno, že kto vyhrá, ale tu diskutujúci Erik Z. správne odhadol, že pasuje značke Škoda. Minimálne v jednej veci nahráva Škode. Oficiálne kupujeme električky na 100% nízkopodlažné, ale za na 100% nízkopodlažnú považujeme aj také vozidlo, kde iba 85% cestujúcich stojí v nízkopodlažnej časti. V Škode je to 86%, teda o jeden bod je lepšia, ako požadoval tender. Teda asi je to jasné.

Zo štyroch uchádzačov ale dvaja vypadli už pri otváraní obálok, napr. španielsky CAF preto, lebo nejaké potvrdenie malo starší dátum ako 3 mesiace. Pre takéto somariny vyhadzovať niekoho zo súťaže v podniku, kde sa inak vždy drzo manipuluje v prospech SOR je dosť čudné. Pritom iróniou je to, že technický manažment dúfal vo veľký súboj a následnú dobrú cenu medzi Škoda a CAF.

Siemens sa tendra nezúčastnil, možno mu nevyhovovali technické podmienky, možno iné veci. Počul som ale niečo, že ich podvozky nie sú najlepším riešením pre Bratislavu, ja to ale posúdiť neviem.

Bombardier svoje vozidlo predviedol v Bratislave v reálnej premávke, technický manažment má jednu výhradu proti tomuto vozidlu, že je moc ťažké. Bombardier ale asi nebol moc operatívny, že napriek mesačnej skúšobnej jazde s cestujúcimi, ktorá tiež predpokladá nejaké dokumenty s slovenskom jazyku, aby sa tá prevádzka dovolila, nedokázal vypracovať celú dokumentáciu s slovenskom jazyku.

Bude iste paradoxom, ak viac manipulatívny trolejbusový tender zostane bez povšimnutia a bez postihov, až na tú oprávnenú, ale asi iba formálnu žltú kartu pre Belfiho a určitá dávka neschopnosti Bombardiera preložiť veci do jazyka slovenského prinesie nejaké sankcie.

Pre mesto a DPB by bolo osožné, aby tendre, po slovensky verejné súťaže boli naozaj verejné a občania mohli naozaj všetko on.line vidieť a kontrolovať cez internet. Potom by tá súťaž bola naozaj verejná a aj kontrolovaná verejnosťou.
A pred stanovením podmienok by sa malo mesto opýtať občanov, čo čakajú od nových vozidiel, čo od výrobcov požadovať a čo bodovať. potom by sa nestalo to, že každý tender zázračne, protekčne a cez rôzne úskoky vyhráva práve ten SOR, ktorý najmenej vyhovuje predstavám verejnosti o pohodlnom cestovaní.
 

Podvozky

Podvozky električiek Siemens Avenio nemajú dvojkolia ale nápravnice, čo bolo slabo bodované, takže po technickej stránke by strácali. V žiadnom prípade však nesúhlasím s tvrdením že podvozky Siemens sú nevhodné. Práve naopak, majú unikátnu konštrukciu a koncepciu pohonu, tzv. "längsantrieb" ktorý zabezpečuje samostredenie a tzv. "sínusový beh" aj bez dvojkolí. Neviem o inom veľkosériovom vozidle s podobným pohonom. O vhodnosti tohto podvozku si môže každý spraviť vlastný obraz v Budapešti a prípadne sa ich popýtať na to ako často musia vozy na reprofiláciu kôl a vôbec, zistiť si ako im tie vozidlá v porovnaní so starými šetria trate. Najradšej by som v Bratislave videl Siemens Avenio. Škoda je mačka vo vreci, nikto nevie aké to naozaj bude, nikde to nejazdí a oproti Pražským 14T (strašné nepodarky, Praha sa ich chce zbaviť, už to oficiálne priznali) a 15T majú úplne iný pohon. Koncepcia pohonu vychádza z typu 26T pre Miškolc a je rovnaká ako na testovanej tramvaji Bombardier Flexity Outlook ktorou sme sa mohli v Bratislave povoziť. Ale uloženie skrine na podvozkoch mi nie je známe, ani ďalšie detaily. Okrem toho by ma zaujímala aj presná kinematika kĺbov. A samozrejme ďalšie veci.

Ak niekto tvrdil že podvozky Siemens nie sú najlepším riešením pre Bratislavu tak by ma zaujímali dôvody na základe ktorých prišiel k tomu záveru a hlavne prečo. Možno porovnával staré Siemens Combina koncepcie "multigelenk" ktoré aj ja považujem za nevhodné. Ale nie kvôli podvozku, ale celkovej koncepcii vozidla (podobnej pražským nepodarkom 14T na ktoré oprávnene nadávajú cestujúci a ktoré sú prevádzkovo najdrahšie a najporuchovejšie).
 

 

Praha sa chce zbavit 14T v pocte 60 kusov (ano, v Prahe je 60 novych elektriciek uz asi 8 rokov, o ktorych v Ba este ani nechyrovat, a pre Prahu su uz zastarane!!) ale nie preto ze by boli zvlast poruchove, ale preto ze objednali 250 (DVESTOPADASIAT!!!) kusov 15T z ktorych uz jazdi asi 70 kusov (!!!) a do par rokov maju nahradit VSETKY starsie prazske elektricky. Z dovodu optimalizacie servisu a aby ich mali kam dat do depa, sa Praha zbavuje VSETKYCH starych elektriciek, nie iba 14T!! Mali problemy so smluvou na tych 250 15T, ale to uz vyriesili - dostali od vyrobcu 4,5 MLD bezurocny uver na 5 rokov!. Takze pozor na typicku slovensku zjednodusenu interpretaciu...
 

To si na omyle

Pravda je taká, že 14T sú najdrahšie na prevádzku, vyžierajú trate, sú neobľúbené u cestujúcich a personálu DP. Nehovoriac o fatálnych poruchách kedy sa rozpadla prevodovka jej časti prerazili podlahu cestujúcich a kukli sa do interoéru... K tomu absolútne debilná koncepcia pevných podvozkov s vysokou podlahou, z akéhosi "politického" dôvodu je tam jeden megaschod miesto dvoch normálnych a to rozmiestnenie sitzlov mohol navrhnúť iba fakt dement. Nákup 250 ks 15T bol schválený oveľa skôr než sa prišlo na to aký nepodarok 14T je. Napriek tomu že plno ľudí od začiatku na to upozorňovalo, že taká tramvaj je nevhodná do Prahy. Skôr to vidím tak že Škodovka tie šerble spätne odkúpi a predá niekde inde kde budú môcť jazdiť bez väčších ťažkostí, na rovné trate s minimom oblúkov, kde bude železničný profil kola a pod... To že Praha kupuje 250 ks 15T ako náhradu viac ako 500 ks starých T3 v rôznych reinkarnáciách, ale všetky sú s pôvodnými kastlami. Navyše Praha bude musieť vymeniť aj 150 ks T6A5 v čase, kedy skončí dodávka 250 ks 15T. Pýtam sa čo bude potom.
 

Všetky nie

250 kusov Prahe rozhodne nestačí na pokrytie premávky. K 1.2.2014 bola denná výprava 466 vlakov, z toho len 111 sólo vozidiel. Nové vozidlá mali nahradiť staré T3, ale ako sa ukazuje, asi sa zmenili plány.
 

 

SOR nevyhrava na slovensku vdaka farbe kravaty. Bohuzial jeho spolumajitelia to maju podchytene na slovensku krizom cez cele farebne spektrum. :-( Vid nakupy autobusov SOR a MB za modreho vedenia v Ba.

A hlas verejnosti moze byt osemetny. Z mnohych stran sa ozyvalo, ze ma byt jednym z primarnych faktorov na hodnotenie pocet nizkopodlaznych sedadiel. Trolejbusy SOR budu mat kazdy mozny kusok nizkopodlaznej plochy vyuzity sedadlami (ocakvatelny vysledok takejto priority) a zrazu je velky problem, ze pre mnozstvo sedadiel nieje kde stat...
 
Hodnoť

 

Vidim ze toto nekompetentne vedenie mesta nevie poriadne ani kradnut..
 

Kto kradne?

Pan Muransky, ak mate informacie, ze nieto tu kradne je vasou obcianskou povinnostou ohlasit to vysetrovacim organom. inak sa na kradezi o ktorej pisete spolupodielate. Fascinuje ma vasa informovanost a vedomosti o verejjnej doprave, ked sa vyvazate na luxusnych autach a v elektricke ste sedeli pravdepodobne naposledy ked ste mali 5 rokov. Aspon to sa o vas hovori a dalej ani nebudem pokracovat nakolko nechcem byt nezdvorila a neslusna. Ak hovorite o nekompetentnosti mesta, kto by bol podla vas kompetentny? Modry? Cerveny? Zeleny? Alebo snad vy sam?
 

 

Jej, obnovili ste tento trollaccount? Pre vasu informaciu, v elektricke som naposledy sedel dnes okolo 12:00, bolo to na linke 8, cestoval som zo zastavky Namestie SNP na zastavku Saleziani. Predtym som dnes cestoval linkou 201 na Hlavnu stanicu (mimochodom za ucelom vyzdvihnutia rocneho listka na vlak, ktory mam zakupeny, co snad svedci o tom ze sa "nevyvazam na luxusnych autach" - ak odmyslime max jednu par minutovu jazdu za den ako spolucestujuci, v sucastnosti uz asi dva mesiace ani aktivne nesoferujem) a este aj linkou X13 z Hlavnej stanice na Namestie SNP.

Verim ze som tymto naplnil normativ pre moznost vyjadrovat sa ku pochybnej kvalite Vami poskytovanych sluzieb.
 

 

*v sucasnosti
Ospravedlnujem sa :)
 

:)

mna by zaujimalo ako moze niekto napisat ze druhy kradne, ked potom to nevie dokazat, to je typicke ... a uz to je v podstate celkom narodny zvyk.
 

 

kradnut sa bohuzial da aj tym ze nieco robite az diletantsky zle...a to plati tak ako pre vedenie nasho hlavneho mesta ako aj pre UVO...okradaju nas kazdy jeden den svojou (ne-vedomou) neschopnostou...
 

 

a ako inak nazvat situaciu, ked sud rozhodol, ze vyhlasenie tendra nebolo ok? teda mohlo byt o minimalne jednu ponuku viac. to je to proste okradanie.

ale to je tiez asi typicke, narodny zvyk, nedovidiet si na koniec nosa a nerozmyslat v suvislostiach.
 

 

Na tych tendroch bolo pomerne dost pochybnych podmienok a kriterii, bolo to rozoberane v case tych tendrov, nema zmysel tu debatu viest znovu - ked tak si ju vyhladaj. Najdes aj vyjadrenia ovela kvalifikovanejsich ludi ako ja (osobne sa venujem skor inym aspektom verejnej dopravy nez vozidlam).
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava