SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Do Bratislavy dorazili prvé nové trolejbusy (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Redaktorka Púčiková hneváte ma!

Na túto tému už jeden článok máte a ja som k nemu priložil aj diskusný príspevok na tému emisie. A Vy ste ten môj príspevok nečítala a nepoučila z neho! Teda ešte raz to zopakujem aj tu.
Európska únia v normách reguluje povolené emisie spaľovacích motorov, tieto normy pravidelne aktualizuje, sú stále prísnejšie, teda spaľovacie motory vytvárajú stále menej emisií. Je to ale zložitý proces, nemôžu tam dávať odborne nepodložené požiadavky, vývoj ide krok za krokom k čistejším motorom, vývoj vyžaduje aj nejaký čas.

V roku 1993 spaľovacie motory novo dodaných nákladných áut a autobusov museli vyhovovať norme, ktorá mala označenie EURO 1. Teraz sme už pri emisnej norme EURO 6. V roku 2013 končila emisná norma EURO 5, a už paralelne bežal aj predaj vozidiel s motorom EURO 6. Tento rok už ale je povinne platná norma EURO 6, teda DPB nemôže kúpiť menej čisté vozidlo s nižšou normou. DPB teda kupuje autobusy s motorom EURO 6, je to zákonom a smernicami EU daná povinnosť a je to to najčistejšie, čo teraz je k dispozícii na trhoch SR, aj EU.
Je predpoklad, že opäť vyhrá vládny a "smerácky" protežant JaT so svojim produktom SOR. SOR nemá vlastný vývoj a výrobu motorov, do svojich autobusov spravidla montuje motory IVECO. Teda ak sa tendra zúčastnila aj spoločnosť Irisbus, ktorá je dcérou Iveca na výrobu autobusov, tak v týchto autobusoch dvoch konkurentov budú rovnaké motory IVECO, vždy s normou EURO 6, teda tie konkurenčné autobusy budú rovnako čisté. Podobne čisté budú aj ostatné autobusy, lebo tiež budú mať motory EURO 6, iné, menej čisté zákon nedovoľuje a čistejšie podľa normy EURO 7 asi ešte nikto nemá vyvinuté, tak ani v predaji.

Menej čisté motory sa stále vyrábajú, ale iba pre nečlenské štáty EU a krajiny tretieho sveta, Rusko a pod. V Európe norma EURO nie je povinná pre nečlenské štáty EU, rešpektujú ju ale aj bohaté štáty mimo EU, ale v chudobnejších štátoch mimo EU sa predávajú aj menej čisté motory, ktoré sú lacnejšie a menej náročné na údržbu, sú to napr. Srbsko, či Albánsko, ale je zvykom, že ak majú ambície na vstup do EU, tak si už v predstihu zavedú aktuálne platné normy EURO.

Teda DPB kupuje to najčistejšie, čo je momentálne na trhoch EU v ponuke, inak ani konať nemôže, teda tender po tejto stránke nemá chybu. DPB mohol by samozrejme experimentovať s nejakým alternatívnym pohonom, napr. s vodíkovým, ale bolo by to ekonomicky a technologicky náročné. Tam by potom museli finančne poriadne pomôcť štát a EU.
Inak norma EURO skúma prvky, ktoré sa nachádzajú vo výfukových plynoch a limituje ich množstvá. Teda každý, kto má motor EURO 6 je rovnako čistý, alebo sú tam iba minimálne rozdiely, jeden má viac z jedného prvku a menej z iného a druhý naopak, ale je to v rámci normy, ak by DPB skúmal množstvo jediného prvku vo výfukových plynoch, tak by to bola manipulácia, naviac by protekčnej značke SOR nepomohol, lebo aj Irisbus má rovnaký motor značky IVECO.
Skúmať spotrebu tiež nemá zmysel, katalógové údaje sú často skreslené a merané v iných podmienkach, než v akých autobus bude reálne pracovať. Rôzne slovenské DP a vtedy ešte štátne SAD v minulosti zvykli manipulovať tendre aj cez spotrebu, pričom bodovali rôzne perličky, napr. dojazd na jednu nádrž, pričom za správnu odpoveď nepodložene uznali odpoveď vyvoleného uchádzača. Ale výrobcovia sa časom poučili a do materiálov otrlo dávali presne to, čo podnik počuť chcel. Teda aj tu DPB koná správne, že neboduje spotrebu, tú ukáže až prax. Teda je správne, že DPB boduje hlavne cenu, spotreba a emisie sú tak dobré, ako sú.
Ak sú podvody v prospech SOR, tak sú zašité inde.
 

Pár typov pani Púčiková.

V DPB sa pýtajte na iné veci:
Napr.:
-Prečo sa zmenila stratégia a už nekupujeme plynové autobusy? Ja si myslím, že je dobré, ak nie sme odkázaní na jedno palivo, lebo ak bude výpadok v dodávkach ropy, alebo naopak plynu, tak aspoň časť autobusov bude mať stále palivo. Udalosti v Ukrajine nasvedčujú tomu, že DPB by nemal sádzať iba na jedno palivo.
-Mám informácie, že DPB nikdy nepožaduje kataforéznu antikoróznu ochranu karosérií, lebo také SOR nedokáže dodať. Je to pravda?
-Prečo DPB ani pri terajšom autobusovom tendri neskúma a neboduje počet tých sedadiel, ktoré sú priamo na podlahe, teda netreba k nim ísť cez schod, či skupinu schodov? Verejnosť tieto sedadlá požaduje a má ich v obľube, ale vyvolený SOR má takýchto sedadiel tradične málo. Preto ich nebodujeme, aby sme nepoškodili značku SOR?
-Ak je nejaká manipulácia v prospech SOR, tak sa musíte dopracovať k súťažným podmienkam a skúmať okrem iného bodovanú položku technické vyhotovenie. Hlavne tam budú zašité manipulácie, ak nejaké sú. Ja som mal iné povinnosti celý mesiac, na tender som aj zabudol, teda som súťažné podmienky neskúmal, hoc viem sa k nim dopracovať.
- V DPB pre rôzne závady vždy stojí dlhodobo odstavených väčší počet autobusov, údajne pre nedostatok náhradných dielcov. V zime väčšia polovica Solarisov s rokom výroby 2006 nejazdila. Pritom ale máme zmluvu v hodnote 450.000,-€ na prenájom autobusov, pričom niektoré sú s rokom výroby 1995! Čo tak neprenajímať, ale opravovať svoje. Takto z DPB odtečie 450.000,-€ a pokazené autobusy zostanú pokazené.

-Zaujímavú otázku môžete smerovať do DPB aj ohľadom trolejbusov. Je tu prvý nový trolejbus a dodávky budú pokračovať celý rok. Tak prečo DPB v týchto dňoch dáva do premávky ďalšie dva prenajaté sólo trolejbusy? Majú rok výroby 1991, sú po generálnej oprave a sú majetkom AZ-Lokomat, presne jej českej dcéry 4rail. A na rozdiel od prenajímaných modrých kĺbových vozidiel tieto sólo vozidlá majú červený bratislavský náter. Z toho mi vychádza, že zostanú u nás navždy, zaplatíme ich cenu, náklady na vykonanú GO a zisk pre 4rail, alebo jej slovenskú matku. Jedná sa o vozidlá s ev. číslami 6316 a 6317. Nie je to náhodou finančný tunel pre kamarátov? Veď prvý nový trolejbus už je tu!

Teda ak si všímate dianie v DPB, tak im môžete položiť zaujímavé otázky, netreba riešiť ekológiu a spotrebu, tá je v tendri ošetrená dobre.
 

 

Žiaľ novinári sa nevedia spýtať správne otázky a ak sa aj náhodou niečo spýtajú tak sa uspokoja s odpoveďou ktorá nezodpovedá na otázku. Osobne by som rád vedel aké sú skutočné dôvody prenájmu tých dvoch trolejbusov (a za akých podmienok!!!) a hlavne prečo DPB nevyvodzuje voči dodávateľovi trolejbusov sankcie kvôli meškajúcim dodávkam, však vyrobili už 10 trolejbusov, ale pre problém subdodávateľa ešte nejazdia, pričom už mohli voziť cestujúcich takmer mesiac. Alebo je to problém v zlej zmluve a výrobca trolejbusov za to nemôže? Tak potom nech sú vyvodené OSOBNÉ dôsledky pre toho kto takú nevýhodnú zmluvu pre DPB napísal a toho kto ju podpísal! Nemôžem sa zbaviť pocitu že je za tým úmysel.

Žiaľ nenájde sa jediný schopný redaktor ktorý by po týchto veciach šiel. Alebo možno sa aj nájde, ale šéfredaktor ho stopne, prípadne vydavateľstvo, ktoré patrí tým istým vagabundom ktorí stoja za tými pofidérnymi zmluvami. Lenže ľudí to nezaujíma, dajú si desínu s borovičkou, zanadávajú na *doplniť ľubovoľné meno politika*, doma otvoria lahváč a zapália cigaretu, pustia si TV Narkóza alebo Hnoj a v pohodlí si nechajú mäknúť mozog.
 

 

"prečo DPB nevyvodzuje voči dodávateľovi trolejbusov sankcie kvôli meškajúcim dodávkam"

Zmluva bola podpísaná 28.6.2013 a uvádza sa v nej, že prvý trolejbus bude uvedený do premávky u objednávateľa do 9. mesiacov od objednávky. Ak bola tá podpísaná čo i len o týždeň po podpise zmluvy (žiaľ, nenašiel som ju), tak dodávateľ je stále v termíne. Či ich všetky vyrobí za mesiac a potom bude polroka držať niekde na dvore je už len jeho vec. Takže na to tvrdenie o meškaní dodávok by som si dával pozor.
 

 

28. 6. 2013 + 9 mesiacov je 28. 3. 2014, čo bolo pred dvoma týždňami.

Či objednávka bola podpísaná až po zmluve?
 

 

Objednávka bola podpísaná zaručene po zmluve, a mám pocit že to bolo viac ako týždeň (a neviem či nie aj viac ako mesiac.. tušim niekde boli o tom nejaké nepriame info..)
 

 

na slovensku a specialne v SME je by si novinarov spocital na jednej ruke bez 2 prstov...
 

Netrafil si, ani jeden- sú to pisálkovia

na objednávku.
Prečo je CH bohaté, lebo nerobí blbosti ako SK!!! V Zurichu sú tram staré aj pomaly 40 rokov - typ 2000, funkčné, pekné a hlavne čisté.Majú pravidelnú údržbu a nie tak ako v dielnach na SK nejde, no dostaneš PU_C_ KOU - pre neodborníkov a admina SME , spolu v vedením - niekedy by sa im hodilo dat ....- velké stavebné kladivo. V jednom je pravda, že za chvílu budú rozbité a to z důvodu kvalitnej infraštruktúry...
 
Hodnoť

 

Na tych trolejbusoch mi chybaju este jedny dvere zasadene medzi dve dvere v strede vozidla.
 

 

Presne tak. Aj v tych klbovych busoch. Maju 5 dveri, ale stat sa tam nikde neda. Ak budu tie trolejbusy rovnako katastrofalne navrhnute ako busy, tak s radostou budem jazdit nacierno.
Lebo ja nechodim MHDckou na to, aby som sa naucil tancovat valcik, co sa furt uhybam niekomu.
 

 

Ja si elektricenku platim a snazim si vzdy sadnut, kvoli pohodliu z jazdy. Potom sa len modlim, aby som si domov nedovliekol nejake plostice ci ine zvieratka.
 

 

Ja si nerad sadam. Aj hento je jeden dovod. A potom VZDY nastupi daka rozheglana babka, matka s deckom, zlomenonohovy, alebo aspon teda s 5 taskami.
A od MHDcky by som cakal, ze tam BUDU miesta na statie. To nie je dialkovy autobus.
Takuto tuto odflaknutu haraburdu som ale uz davno nevidel. A to nehovorim o priestore medzi sedadlami, kde je z neznameho dovodu spraveny zlab sirky asi meter, kde sa dvaja ludia nevyhnu.
A ano, ide to urobit aj inak. Aj ked je to nizkopodlazak.
 

 

Hej, viac dveri, viac adidas. Este predpokladam, ze ulicky medzi sedadlami maju sirku tak 30 centimetrov, nech si aj my froteri prideme na svoje.
 
Hodnoť

emisie

uz aj mne ako volicovi pravice je trapna tato kampan o emisiach. To uz moze do novin pisat kazdy dilentant?
 
Hodnoť

 

Chvalabohu, hurá. žiaľbohu, že chvalabohu hurá.

Na akej linke bude aspoň premávať?
 

 

Pri tom mnozstve co bude dodane zrejme na vsetkych. Navyse trolejbusy nie su pevne pridelovane na linky.
 

 

Radšej nech to ani nejazdí z Patrónky po Mudroňovej a dolu do mesta( 207). By sa to rozsypalo na márne kúsky. Počas jazdy touto linkou cez Horský park treba mať skutočne zaťaté zuby, pretože môže prísť k úrazu :)
 

 

Mudronova je v pohodicke, "top" cesta je jednoznacne na kolibu(203).
 

 

dajte si to od ongologickeho ustavu 209 smerom do mesta, to je horska draha, okolo seba mate babky v stave beztiaze ak je nahodou na kramaroch cervena na semafore :D
 

 

Tade som este nikdy nesiel, takze moze byt.
Na kolibe ma to zaraza hlavne kvoli tomu ze tam zije velmi vela roznych papalasov, a ziadny z nich nema take kontakty aby dokazal vybavit rekonstrukciu tej cesty.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Bratislava