SME
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Bratislava chce väčší ostrovček na "Račku" (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Nerieši to základný problém

Ktorý je ešte väčší: Takmer absentujúci ostrovček na konci zastávky smerom do Rače. Je tam priestor široký asi pol až jeden meter na ktorom ostávajú stáť ľudia a kým ich spredu ich ohrozujú autá, poza chrbtom ich "líže" eletkrička. Tento priestor vidím ako kritickejší než trojuholník na pri pravej odbočke Šancová -> Račianska. Celé Račianske mýto si zaslúži PORIADNU prestavbu najmä s výrazným rozšírením zastávok (min. 3 metre šírka), lebo tie sú v dnes iba 1,7 metra úzke a navyše ani nie sú vyvýšené, čo ešte sťažuje nastupovanie/vystupovanie a ani nízkopodlažné električky toto nevyriešia lebo stále ostane vyše 30 cm schod z "ostrovčeka" do vozidla. Plne si uvedomujem že to čo navrhujem si vyžiada presúvanie koľajiska a záber zelene v šírke asi 2 metre (plus presúvanie stĺpov verejného osvetlenia a sietí, čo je už sakra drahé), ale je to najlepšie možné a hlavne systémové riešenie ktoré poskytne akceptovateľný stav. Obávam sa že zrušenie jedného jazdného pruhu popri zastávke smerom do Rače je absolútne nereálne. Keď KDI robí obštrukcie len kvôli pravej odbočke, tak zrušenie pruhu nemá absolútne žiadnu šancu prejsť. Navyše ani ja by som pruh smerom von z mesta nerušil.

Zrušenie pravej odbočky zo Šancovej na Račiansku nezvýši bezpečnosť ani komfort cestujúcim lebo zastávky ostanú v nevyhovujúcom stave vrátane priechodu cez Račiansku ulicu. Nie že by som súhlasil s KDI, ale takýto "projekt" nerieši tie najväčšie problémy Račianského mýta. Mimochodom je najvyšší čas upraviť vyhlášku a začať zužovať jazdné pruhy v meste tak, ako vidno vo Viedni. A verte tomu že v tých uzučkých jazdných pruhoch vidno aj kamióny a turistické autobusy... Zužujú sa cesty na úkor nemotorizovaných účastníkov cestnej dopravy a MHD.
 

Prava odbocka

Vraví, že ak chce mesto rozšíriť ostrovček, môže tak urobiť na úkor chodníka pri budove a pravé odbočenie pre autá nechať.
Presne toto je dobre riesenie...... ten odbocovaci pruh je aj tak siroky.....
ale je velmi potrebny lebo zo Sancovej sa mozu vodici dostat na Raciansku!!!
Ta odbocka na Smreciansku je hlupost sak tam su same jednosmerky......

Niekde som pocul ze Racko ma rezervovany priestor na mimourovnovu krizovatku.........
 
Hodnoť

pan Feik odbornik na vsetko

boli ste sa niekedy pozriet v danej lokalite?.......ak zrusite odbocenie zo Sancovej na Raciansku, bude musiet 120 aut chodit cez Smreciansku, Cajakovu, Beskydsku, Karpatsku, Pioniersku kym sa dostanu na Raciansku......dostat sa z Beskydskej na Karpatsku trva niekedy aj dve tri minuty.....ak chcete zmenit zjednosmernenie Smrecianskej, nedovoli to sklon ulice pri vyjazde na Pioniersku......
Namiesto blbosti rozmyslajte aj s Lepsou dopravou ako zlepsit pristup do okolia Mladej gardy a do Race z centra bez toho aby sa neupchavala Radlinskeho, Vazovova, ul. Imricha Karvasa, Zilinska.....
 

 

120 aut za hodinu nebude musiet chodit cez Smreciansku atd. Feik trosku zahaluzil, z tych 120 aut totiz len minimum zacina svoju cestu na Sancovej medzi Racianskym a Trnavskym mytom. Pre ostatne vozidla, su dve obchadzkove trasy:
1. Kukucinova (ak nepotrebuju ist na Raciansku)
2. Krizna - Legionarska - Racianska (ak potrebuju ist na Raciansku)
Takze to s tym cakanim na Beskydskej je irelevantne :) To uz je mimochodom lepsie rovno prave odbocenie pri Ymce...
Zvacsenie ostrovceku tak, aby sa nan ludia vobec vosli, je podla mna zlepsenie pristupu do okolia Mladej gardy a Race. Cim viac ludi pojde MHD (napr. aj preto, ze budu mat dostojne podmienky a pri prestupe na Racku budu stat na ostrovceku a nie na vozovke), tym volnejsie cesty pre tych, co autom ist potrebuju :) Takze pochvala za tuto ideu.
 

 

Co chces od neho, je to politik a este k tomu socialista. Tento napad ma asi taku kvalitu ako jeho morke sny o tom ze raz sa vsetci budeme presuvat do prace bicyklami (lebo autami sa nezmestime do mesta a mesto sa na kvalitnu dopravu vykaslalo, z toho sa totiz tazko dalo kradnut, navyse to stoji nieco, bicykle mesto nestoja skoro nic, tak za to to tak aj tlacia).
 
Hodnoť

 

Tak som sa dnes prešiel po Račku pešo cestou domov z práce. Myslím že pán Feik by sa mohol ísť na situáciu pozrieť ešte raz.
Riešenie by mohlo byť oveľa jednoduchšie než rušiť pruhy. Čo tak tú nebezpečnú zastávku presunúť na opačný koniec Račka? Na Radlinského? Tam je aj priestor na rozšírenie navyše Radlinského aspoň smerom do Centra nieje veľmi vyťažená. Opačný smer je na tom trochu horšie ale myslím že ak by sa posunula zeleň bolo by dosť miesta aj na cyklochodník.
Ostatné zastávky by boli tiež dobre dostupné a ľudia čo chodia na Nivy z Rače by to mali dokonca jednoduchšie.
 

::

Pred 50 rokmi boli zastávky umiestnené tak, ako píšeš.
 

re: pred 50 rokmi

to bolo asi ťažko, lebo v 1958 bola zastávka električiek do mesta na tom mieste, kde je dnes
chceš tvrdiť, že ju preložili dva razy, najprv na Radlinského a potom naspäť?
v tom čase neboli vyznačené žiadne priechody, nebol ani súčasný inkriminovaný ostrovček pred oblúkom, lebo na oblúku bolo zábradlie, aby chodci tadiaľ nevstupovali do vozovky
existuje dokumentácia, jeden záber je na fotke č. 161 Stará Bratislava na fotografiách a v obrazoch
https://www.facebook.com/photo...
fbid=462594377161645&set=a.330958733658544.82181.282721125148972&type=1&theater
zastávka trolejbusov pre smer od bývalého Centrálneho trhoviska bola pred križovatkou
ak si skutočný pamätník, nemal by byť žiaden problém uviesť číslo linky

tí, čo si pamätáme ešte cintorín pred postavením sochy milicionára v r. 1973, sa musia usmievať, keď si niekto myslí, že ľudia stratili pamäť
v 60. rokoch už bol dnešný koncept s parkom a zastávkou v smere na hl. stanicu v križovatke
opäť jedna fotka, tentokrát č. 35
https://www.facebook.com/photo...
je z čias,. keď sa staval internát SVŠT, známy ako Bernolák
 
Hodnoť

problém chodci na Račku

Chodci majú na Račianskom mýte problémov viacero:
- úzky ostrovček na rohu ulice Račianska-Šancová (chodci sa často na malý ostrovček nezmestia)
- úzke nástupištia električiek (terajší stav považujem doslova za život ohrozujúci, je len otázkou času až elina strhne chodca za nástupišti)! Navyše na tomto vyťaženom dopravnom uzle chýbajú prístrešky.
- doteraz tam nie sú zošikmené hrany chodníkov
- mal by platiť zákaz parkovania vozidiel na rohu ako je cukráreň v rožnom dome Račka
- zákaz parkovania na úseku Šancovej ulice od Račianskeho mýta po zástavku busov "Račianske mýto" (ľudia sa predierajú pomedzi autá, aby sa vôbec dostali na zástavku MHD)
- zákaz parkovania aj na úseku cesty Legionársku po zástavku busov

Keďže je Račianske mýto jedno z najvyťaženejších dopravných uzlov ako u šoférov, tak aj u chodcov, zaslúžilo by si komplexnejšie a kvalitnejšie riešenie ako sa píše v článku. Určite by sa mali koľaje električiek posunúť smerom k parku tak, aby vznikli širšie, bezpečnejšie nástupištia pre električky. Odbočku na Račiansku (smerom od Trnavského mýta) by bolo vhodné ponechať, ale tak, že sa zúži jazdný odbočovací pruh (je zbytočne široký) a obetuje sa kúsok šírky chodníka (za obeť padne 1-2 stromy opriti nástupišťu električiek).

Račianske mýto je ale tak významný dopravný MHD uzol, že si zaslúži kvalitné, nie pozliepané riešenie. A cestujúci MHD si zaslúžia bezpečné nástupištia s ochranou proti dažďu, rovnako ako bezpečný prechod cez cestu a nie státie na ulicu, lebo sú ostrovčeky malé.

Ak sa tam stane vážna nehoda, mesto sa nedoplatí, ak pozostalý mesto zažaluje!!!
 
Hodnoť

nesúhlas s návrhom

len málokedy mám rovnaký názor ako KDI, tentokrát ich nesúhlas má opodstatnenie,
pravé odbočenie zo Šancovej na Račiansku je dôležité a treba ho zachovať
vedenie dopravného prúdu pre záujemcov "doprava na Račiansku" cez Smrečiansku by bolo vrcholne nekvalifikované a nezodpovedné, technické aspekty teraz nechám bokom,
ak je potreba / záujem rozšíriť nástupné ostrovčeky a nemožno to urobiť inak ako na úkor IAD, tak existuje kompromis - zníženie o 1 pruh, ale na opačnej strane Račianskej, z troch na dva,
nikde nie je "napísané" že pre pravé odbočenie na Šancovú musí byť samostatný pruh, vyšším cieľom treba vedieť "priniesť nejakú obeť", doteraz to boli chodci, tentokrát to môžu byť vodiči, čo by to pocítili,
vyžiadalo by si to "zvlnenie" koľají, ale dosiahol by sa stav väčšej vyváženosti medzi záujmami MHD, chodcov a IAD
nebolo by to ideálne riešenie, ale určite oveľa lepšie ako to, čo navrhla LD,
za najrozumnejšie riešenie, aj keď dosť nákladné, by som považoval podyemné vedenie koľajovej dopravy v úseku medzi Kraskovou a Bernolákovou,
prestupné zastávky môžu byť "pod" križovatkou Račianska - Šancová,
chodci by sa vyhli križovaniu s dráhami áut a ich ohrozovaniu, mali by strechu nad hlavou, akurát by sme si asi museli zvyknúť, že pre pohyb medzi povrchom a podzemím by na rohu pri pravom odbočení zo Šancovej do Račianskej bol výťah, lebo na kombináciu pevné a pohyblivé schody pre oba smery tam nieto dosť miesta
schody+výťah sa tam zmestia
to isté by mohlo byť aj na opačnej strane Račianskej, ale nemusí, lebo tam je viacej voľného miesta,
ak teda máme riešiť tento významný dopravný uzol, zamyslime sa nad tým, či chceme "lacné" riešenia, alebo dobré, ktoré obstoja aj v skúške času o 20, 30 či 50 rokov,
ak sme chudobné mesto a nemáme peňazí na dobré dlhodobé riešenia, príjmime aspoň také, ktoré, aj keď nie je optimálne, má šancu slúžiť 10 - 15 rokov bez vážnejšieho negatíva,
máme za sebou participáciu pre prípravu rozpočtu na rok 2014, už sa s tým asi nedá veľa urobiť, ale skúsme si dať sľub, že pre rok 2015 budeme navrhovať takú alokáciu peňazí na dopravu, ktorá umožní financovať aj taký dôležitý zámer, ak by sa mestu darilo, projekt "preložky" by sa dal realizovať ešte tento rok

chcem vyzvať všetkých, ktorým záleží na kvalite života v Ba, možno predovšetkým na doprave, aby spojili svoje úsilie a nenechali márne plynúť čas, ktorý ešte zostáva do komunálnych volieb t.r.
inak sa budeme naďalej boriť s problémami, dožadovať sa toho, čo ako občania mesta považujeme za správne a samozrejmé, ale čo nám mnohí zvolení zástupcovia a zamestnanci mesta platení z našich daní opäť nebudú chcieť dopriať
 

Nesúhlas

Rovnako nesúhlasím s tým čo má byť realizované. Lebo to vôbec nerieši základné problémy Račianského mýta ktoré tu už boli spomenuté. Rovnako nesúhlasím s rušením pravej odbočky zo Šancovej na Račiansku ktorá sama o sebe nezlepší dopravnú situáciu. Problémom návrhu OI LD je to, že v smere z mesta do Rače uvažujú nechať iba jeden jediný pruh pre IAD s čím sa absolútne nemôžem stotožniť. V smere do meste zrušenie z troch na dva chápem a ak to potvrdia dopravné modely, tak by sa to malo realizovať. Ale absolútne odmietam aby sme autám smerujúcim von z mesta robili prekážky, naopak, prekážky treba robiť autám idúcim DO centra...
 

Erik Z.

pokojne nesúhlas,
hlavne že píšeš práve tie kritériá, ktoré môj návrh a čiastočne aj návrh LD rešpektuje, resp. z nich vychádza
v čom sme s LD zajedno
v smere do mesta (sa odporúča) zrušiť jeden pruh
rozšíriť nástupné ostrovčeky, vybudovať prístrešky
doplniť priechody medzi ostrovčekmi aj na vzdialenejších koncoch od križovatky

v čom sa s LD odlišujeme
LD v smere von z mesta (Radlinského - Račianska) 1 priebežný pruh pre IAD
ja 2 priebežné pruhy pre IAD
LD spoločné pruhy pre MHD (eliny+busy) v oboch smeroch
ja len v smere von z mesta, v smere do mesta len po zastávku a potom šikmo vpravo do Mýtnej
LD bez zmeny línie koľaji
ja s posunutím línie na miesto zrušeného pruhu pre IAD
LD L59 aj v smere do mesta po Radlinského, nepíšu to v texte, ale vyplýva to z obrázku č. 8
ja L59 naďalej po Mýtnej, aj preto posun koľají a nie veľmi široký nástupný ostrovček
LD zrušiť pravé odbočenie zo Šancovej do Račianskej
ja zachovať pravé odbočenie

navyše, návrh výhľadového podzemného vedenia električky s prekonaním sústavy dvoch križovatiek

s čím to vlastne nesúhlasíš a prečo?
 

 

Ja som iba reagoval na tvoj "nesúhlas s návrhom", nebolo to v zmysle že nesúhlasím s tým čo si napísal. Naopak, mám na vec rovanký názor, viď môj prvý príspevok hore. Nesúhlasím s tým čo má byť realizované lebo to vôbec nerieši základné problémy Račianského mýta. Podporvchové riešenie je ideálne, ale neočakávam že sa ho dožijem.
 

Erik

Zopár poznámok:

- Pokojne spracuj a predkladaj aj svoje návrhy na úpravy Račka. Nemusíme sa v návrhoch zhodovať, podobne ja som napr. nesúhlasil s niektorými vecami v Tvojej štúdii k električke po Štefánikovej. Variant s posunutím cesty v smere do Rače bližšie k domom (na úkor zelene a chodníka) a so zachovaním dvojpruhového profilu v tom smere sme zvažovali, ale rozhodli sme ho nezahrnúť do nášho materiálu.

- Treba si uvedomiť, že jazdný pruh v smere od Radlinského nemá ani zďaleka plnú priepustnosť, keďže je zdieľaný s električkami, isté možnosti ako zachovať súčasnú priepustnosť od Radlinského aj pri profile jeden pruh naznačil vo svojom príspevku Netro.

- Nerozumiem, v čom je také dôležité pravé odbočenie zo Šancovej na Račiansku, napríklad oproti už dávnejšie zrušenej možnosti dostať sa zo Šancovej z opačného smeru doľava na Račiansku. Pre všetky autá, ktoré sa pohybujú ešte pred Trnavským mýtom, existuje nieľkoko adekvátnych možností, navyše nie tak v ďalekej budúcnosti má vzniknúť aj ďalšie prepojenie Trnavského mýta s Račianskou (diskutovalo sa o tom pri projekte Slovany v Novom meste). Takže jedine autá majúce svoj zdroj cesty na úseku od Kukučínovej po Račianske mýto by museli obchádzať cez Karpatskú, porovnajme to s prínosom pre chodcov.

- Určite si nemyslím, že len zmena ostrovčeka na Račku je postačujúca - práve preto sme sa v našom návrhu rovnako zamerali na všetky ostatné aspekty. Lenže v januári 2012 sa uskutočnilo na pôde mesta rokovanie za prítomnosti Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie BSK, magistrátnych útvarov aj Krajského dopravného inšpektorátu. Na tomto rokovaní ako jediná priechodná požiadavka vzišla práve úprava nárožia zrušením pravého odbočenia. S tým súhlasil aj Krajský dopravný inšpektorát. Následne ODI spracovalo projekt dopravného značenia, ktorý však iný zástupca KDI na operatívnej komisii nepodpísal, a tam sme skončili. Citát zo stanoviska ODP: "Zaťaženie pravého odbočenia Šancová – Račianska je minimálne a má aj alternatívy, preto úprava nárožia v zmysle návrhu bude prínosom pre chodcov bez osobitných negatívnych dopadov na cestnú dopravu. Čiastkový záver: Odporúčame zrušiť pravé odbočenie Šancová – Račianska v prospech väčšieho priestoru pre chodcov"

- Prekvapuje ma Tvoje tvrdenie, že úprava nárožia by nezlepšila situáciu a nerieši základné problémy. V danom bode to jeden z problémov rieši, stačí sa pozrieť v súčasnosti na to, v akej situácii sú chodci na tom ostrovčeku a porovnať s hyptotetickým stavom rozšíreného nárožia. Nepodceňoval by som prínos konkrétneho opatrenia, aj keď by to nebolo komplexné riešenie, ktoré si všetci prajeme (ale o ktorom máme rôzne predstavy - čo je v poriadku).
 

Ivan

ak by sa operatívne najprv riešilo doplnenie chýbajúcich priechodov, situácia chodcov v súvislosti s ostrovčekom za odbočkou by sa zásadne zmenila,
všetci, ktorí potrebujú nastúpiť na smer do Rače, by mohli prechádzať samostatne mimo signál,
je asi odvážne tvrdiť, že by to bola zaručene väčšina chodcov, ktorí prechádzajú teraz cez ostrovček, ale trúfam si povedať, že 35 - 40 % by to bolo
ak to vezmem z nadhľadu, tak aj tí, čo by chceli prejsť na opačnú stranu Račianskej, by mohli pokračovať v tej línii po druhej časti doplneného priechodu
odhadujem, že takých 15 - 20 % chodcov by to využilo, lebo by opäť nemuseli čakať na signál voľno
asi aj tí, čo by sa potom "odzadu" pohybovali po nástupnom ostrovčeku pre jazdu MHD v smere na Radlinského a Mýtnu (L59), tých by mohlo byť 10 - 15 %,
ak urobím "pesimistický" súčet, tak 60 % chodcov by sa mohlo preorientovať na doplnené priechody
pri "optimistickom" súčte by to mohlo byť až 75 %,
to by už podstatne zmenilo súčasnú nevyhovujúcu situáciu,
preto odporúčam realizovať ako prvé (najlacnejšie) opatrenie - vyznačenie priechodov na stranách vzdialenejších od križovatky,
monitorovať v rozsahu 3 - 6 mesiacov a vyhodnotiť jeho efektívnosť

ako si sám zistil a spolu s tebou aj iní, názor jedného z KDI na zasadnutí v januári 2012, nebol záväzný, fakticky bol na nič, aj jeho súhlas s čiastkovým odporúčaním, lebo skutočnú autoritu KDI predstavuje niekto iný,

Erik má pravdu, zrušenie odbočenia nerieši základné problémy, prekvapuje ma, že to nechápeš,
tvrdenie, že zaťaženie pravého odbočenie je minimálne je iba časťou pravdy, nezohľadňuje fakt, že je "výhonkom" krátkeho bus-pruhu, v ktorom stoja vozidlá MHD, a pred ním je "premiešaný zástup" všetkých čakajúcich, ak by sa mohol urobiť test, v ktorom by v pravom pruhu minimálne v 2/3 vzdialenosti medzi Račianskou a Kukučínovou mohli jazdiť iba tí vodiči, ktorí odbočujú do vnútroblokov alebo do Račianskej, výsledky zaťaženia pravého odbočenia Šancová - Račianska by boli podstatne iné,
 

Vlado,

nezhodneme sa, podľa mňa ostrovček je stále kritický, napr. v rannej špičke kopec ľudí vystúpi z električky a idú na zastávku MHD na Račianskom mýte (v smere na Trnavské mýto), títo všetci pôjdú aj naďalej cez ostrovček.

Samozrejme s doplnením priechodov súhlasím, môžeme to opätovne navrhnúť, obávam sa, že aj to by sa stretlo s nevôľou KDI, ale rád sa nechám príjemne prekvapiť.
 

Ivan

zhodu ani neočakávam :-)
mám zásadne iné videnie faktov a ich súvislostí
píšeš o chodcoch, ktorí by sa nepreorientovali na nové priechody, lebo by to nevyhovovalo ich potrebe, ty si označil ako "kopec", ja ich predpokladám v rozsahu 25 - 40 % v závislosti od "optimistického" / "pesimistického" súčtu vysvetleného v predchádzajúcom príspevku, pričom to predstavuje obojsmerné pohyby,
pre jednosmerný by som si trúfol na odhad 20 - 30 %
pri rozložení v taktoch má na to ostrovček plochu dostatočnú

rozšírením ostrovčeka po zrušení pravého odbočenia nevyriešite hlavný "problém" chodcov na trase od výstupu z električky po príchod na zastávku na Šancovej v smere k Trnavskému mýtu
ostrovček by zväčšil plochu v opačnom smere ako je prirodzený pohyb chodcov na uvedenej trase, to by znamenalo, že skorší po príchode na ostrovček by sa mali stavať úplne dozadu, aby mali kam sa stavať neskorší, to však ľudí nenaučíte :-)
"problém" prechodu cez ostrovček by sa dal / mal riešiť zmenou signálnych plánov aspoň v špičkách, aby bol preferovaný záujem chodcov prejsť od električky k busu bez zbytočného zdržiavania sa na ostrovčeku, aspoň rozhodujúceho množstva,
opäť je to oveľa lacnejšie a rýchlejšie realizovateľné opatrenie ako spájať chodník s ostrovčekom,
navyše, chodci na trase od električky z Rače k zastávke busov na Šancovej nekrižujú pravé odbočenie zo Šancovej na Račiansku,
áno, prejavilo by sa to negatívne čiastočne aj v dopravnom toku MHD - busy cez križovatku a pre IAD na zopár križovatkách spätne, ale potvrdilo by to skutočnú vôľu mesta preferovať chodcov, koľajovú MHD a primerane potláčať / znevýhodňovať IAD

všetko záleží od najdôležitejšieho opatrenia - rozšírenie nástupných ostrovčekov
ak sa to opatrenie nepodarí presadiť / schváliť, ostatné budú viac - menej "kozmetickými" úpravami, opäť si dovolím uviesť, že by malo byť založené na "zvlnení" koľajovej trate s vybočením vpravo zo smeru od Kraskovej
 

 

Poslal som ti súkromnú správu lebo to čo som spísal by sa nezmestilo ani do troch príspevkov. Dúfam že pochopíš prečo to čo sa má realizovať považujem za nesystémové opatrenie. Nechcem aby si to ty alebo deko alebo niekto chápal tak že som vyslovene proti tomu. Mne len prekáža že to nerieši veľa ďalších pálčivých problémov Račianského mýta a niektoré to len zhoršuje (uvažované alternatívy zrušeného pravého odbočenia nepovažujem za šťastné, obzvlášť ak chcete zároveň rušiť jeden pruh smerom do rače čo pochybujem že je priechodné).
 

 

Dík za správu - mám na to iný pohľad, ale môžeme to dakedy v blízkej dobe osobne prebrať. :)
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Bratislava