SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Novú električku budú testovať v Bratislave (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

na ktorej linke v plzni?12?
 
Hodnoť

Trolejbusový tender

jednoznačne preferoval trolejbus vyrábaný na báze karosérie SOR. V každom meste, kde je v úrade primátor zo strany SMER je povinosť kupovať autobusy a trolejbusy SOR, lebo spoločnosť SOR spoluvlastní aj JaT, veľký sponzor a tútor strany SMER.
Tieto vozidlá, teda trolejbusy SOR už sú v SR "dráhovým úradom" schválené, lebo už premávajú v iných slovenských mestách. Ich schvalovacie konanie (vozidlo pre BB) z praktických dôvodov prebiehalo v Bratislave, lebo tu sídli "dráhový úrad".
Jazdy trolejbusov v Plzni slúžia hlavne pre výrobcu, aby preveril bratislavský variant trolejbusov v praxi a doladil ich pred začatím sériovej výroby.
"Dráhový úrad" je ľudový názov medzi odborníkmi, (inak, teraz v rámci zlučovania úradov dostáva nové meno) po príchode do Bratislavy bude už iba overovať tie inovácie, ktoré nemali tie trolejbusy, ktoré už v SR premávajú.
Okrem toho každé dráhové vozidlo vykonáva Technicko-bezpečnostné skúšky, skrátene TBS, aspoň tak sa to volá na železnici. TBS je špeciálnou skúšobnou jazdou, pri ktorej je prítomný aj dráhovým úradom vymenovaný a certifikovaný skúšobný komisár, ktorý odskúša každé jedno dodané vozidlo. Skúma technické parametre, účinok brzdového systému, jazdné vlastnosti a iné veci.
Teda najprv je dráhovým úradom schválený nejaký typový rad trolejbusu na základe dlhodobých skúšok. To sa už vykonalo v súvislosti s nákupom do BB. Potom keď DPB kúpi napr. 80 už schválených vozidiel, tak každé jedno z nich povine absolvuje TBS a až potom môže byť zaradené do prevádzky.
Teda pri trolejbusoch prázdne jazdy nových vozidiel budú súvisieť iba so schválením inovácií, vykonávaným TBS a zaškolovaním vodičov.

Do BA dodávané električky síce pochádzajú z typov, ktoré už jazdia v iných mestách, ale nie v SR. Teda tu bude treba absolvovať kompletné schvalovacie konanie, kde vozidlo by o.i. malo absolvovať aj 10.000 km bez cestujúcich, budú sa vykonávať rôzne merania, napr. meranie hlučnosti a pod. To je dosť dlhý proces, a ak vozidlo bude poruchové, tak sa skúšky môžu aj poriadne pretiahnuť, najmä ak si nejaká závada vyžiada zásadnú rekonštrukciu.
Po schválení vozidla na prevádzku sa vykoná aj TBS, potom električka začne voziť cestujúcich. Úspešnú TBS bude musieť absolvovať každá jedna dodaná električka.

Mestské zastupiteľstvo určite zahlasuje za materiál, ktoré dostalo od DPB, teda dodávky nových vozidiel nie sú ohrozené. Terajšie ťahanice spôsobilo to, že nemali čas na preštudovanie materiálov, ktoré DPB v čele s Belfim im údajne dodal neskoro. Ja osobne si myslím aj to, že je to aj reakcou na Belfiho, napokon cez svoje manipulované tendre si získal zlé meno, teda takto poslanci sa aspoň trocha od neho dištancovali, lebo už si pripravujú pozície na volby. A podať si ruku s Belfim nie je dobrá vizitka, najmä ak niekto chce vo volbách uspieť.

Obchod, teda nákup vozidiel už nezastaví nikto, aspoň nie tu v meste. Kocky sú hodené. Nakoľko ale ÚVO naznačil manipulácie, tak sa časom o tieto veci môže zaujímať EU a jej protikorupčné orgány. Ale jej mlyny tradične melú pomaly, teda ak aj konanie Belfiho označí za nekalé, obchod bude už tak rozbehnutý, že ho nikto nezastaví. Akurát sa stane to, že EU si pre machynácie vypýta prachy späť. To ale uhradí štátny rozpočet, manipulátorom tendrov sa v SR tradične nič nestane, a na ich zisky nesahne nikto....
 
Hodnoť

 

"Doviesť" do Bratislavy? A ako za ručičku alebo palice na streche?
 


Najčítanejšie na SME Bratislava