SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Trolejbusy predsa kúpili od J&T (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

odkedy je kradnutie pre DPB narocne?

"Náročný rok má za sebou Dopravný podnik, ktorý plánoval nákup trolejbusov za 70 miliónov eur. Vyšlo mu to až na druhý raz."
 
Hodnoť

 

bude aj klima za euro?
 
Hodnoť

No jo

Tak ukecalii Solaris aby sa akoze zucastnil...
 

OBCHOD.

neukecali. museli sa dohodnúť. a sľúbiť satisfakciu a to buď v podobe subdodávok pre Škodu alebo iných tendrov, v ktorých vyhrá SOLARIS.

tak funguje obchod v oblasti verejného obstarávania.
 

Marcel, v tejto veci sa mýliš.

pravda je taká, že v odbornejšej časti verejnosti existujú dohady o tom, že existuje určité rozdelenie trhov medzi dodávateľmi vozidiel pre dopravné podniky. A napr. že Škoda a Cegelec si navzájom nelezú na svoje trhy. Ak sa sledujú úspešné dodávky týchto dvoch výrobcov trolejbusovej a električkovej výzbroje, tak sa zdá, ako by v ČR a SR vyhrávala skôr Škoda. A kde ja Cegelec, tam často nevidieť Škodu. Inak Cegelec je bývalá spoločnosť ČKD Polovodiče, ktorá teraz už má tretieho zahraničného majiteľa, pričom k tomu dochádza tak, že zahraničná matka je kúpená ešte väčšou spoločnosťou.
Ale zatiaľ žiadny DP sa nesťažoval na nejaký kartel. A slovenské DP tak okato manipulujú v prospech SOR, že ani konkurent mimo prípadného kartelu sa ani nemusí unúvať ísť do tendra. Už zo stručného oznámenia vo Vestníku je jasné, že DP očakáva víťazstvo značky SOR. Minimálne v Žiline a v Bratislave bolo jasné už z Vestníku, že vyhrá trolejbus SOR.
Inak paradoxom je to, že Škoda mimo SR, prípadne ČR zásadne nikde inde nejde do tendrov so značkou SOR. Prečo asi, ak je SOR naozaj tak výnimočný, ako to opisoval pred rokom Belfi, keď obhajoval manipulácie v prospech značky SOR?
Neviem, že prečo Solaris napokon bez nádeje na výhru súťažil, ale takto aspoň zrazil cenu, a my nezaplatíme za trolejbusy 70.080.000,-€, ako pôvodne kalkuloval DPB. Cena prvej dodávky je niekde v pásme 41-42 miliónov €, a aj pri uplatnení plnej opcie by koncová cena nemala by byť viac ako cca 61 miliónov €. Teda sa ušetrilo cca 10 miliónov €.
Inak pár ľudí z prostredia DPB a aktivisti venujúci sa doprave upozornili firmy s trolejbusmi v ponuke, že v Bratislave je tender, nech prídu. Poďakovali, a neprišli, nepriamo naznačili, že nemajú záujem strácať čas a špiniť si ruky s banánovou DPB, kde víťaz (SOR) bol vopred určený.
 

OŠETRENIE TENDROV

Marcel sa nemýli. Aspoň nie v tejto veci. Viem, ako funguje verejné obstarávanie na všetkých stranách. Vo všeobecnosti aj v praxi a to aj v praxi Bratislavy. Niektoré tendre som písal, niektoré tendre som aj vyhral. Vyhral som ich preto, lebo som vedel ako to funguje. Hoci sám som sa neznížil k nečestným praktikám, musel som s nimi rátať u konkurencie a len vďaka tomu som našiel inteligentné riešenie, ako som "vybabral so systémom" ;-) Keďže sa pohybujem profesne v oblasti procesného auditu a riadenia (aj samospráv), tak viem aj to, akým spôsobom fungujú samosprávne procesy a to vrátane riešenia investícií a obstarávania.

Nemôžem hovoriť za Solaris a SOR čo a prečo sa stalo - tu môžeš hádam poskytnúť presnejší obraz ty. Ale môžem hovoriť z vlastnej skúsenosti. Keď som bol obchodný riaditeľ istej spoločnosti, bolo niekoľko prípadov, kedy sme boli požiadaný konkurenciou (a nie vždy len tou spriaznenou či priateľskou), aby sme robili "krovie". Proste dali sme ponuku, kde sme sa nesnažili byť najlacnejší, aj keď technicky sme boli vždy top a neboli sme ani predražený ale vedeli sme, že nevyhrajeme a vedeli sme, že to robíme pre konkurenciu, ktorá to má "ošetrené". Vždy to však bolo za to, že sme dostali nejakú objednávku, či v prípade úspechu tendra alebo v nejakom inom nesúvisejúcom prípade. A môžem potvrdiť aj prípad, keď som vytendroval zákazku u tradičného klienta vážnej konkurencie, s ktorou sme boli na nože. Bol to exkluzívny klient a preto ten konkurent prišiel za mnou, že si nemôže dovoliť toho klienta stratiť. Dohodol som sa s bývalou konkurenciou, že on bude voči klientovi primary kontraktor a ja jeho subdodávateľ, ale okrem tohoto ma v rovnakom obchodnom modeli musel pustiť do kšeftu u iných jeho klientov. Z bývalých rivalov sa stali obchodní priatelia.

Chcem len zdôrazniť, že "ošetriť tender" nemusí byť vždy nezákonné alebo nebodaj kriminálne konanie, aj keď ide o konanie účelové s jasne vopred daným cieľom, ktorý sa nemusí zhodovať s očakávaním laickej a/alebo odbornej verejnosti.
 
Hodnoť

 

Strcte si tie SORky pekne hlboko do analneho otvoru. Keby to bol normalny klasický bus ako kazdý iný, s rozumným usporiadaným interierom (ako napr. Solaris) nepoviem ani slovo. Je to šrot. V zákrutách sa nakláňa ako motorka a to tak, ze aj cestujúci čo sedia sa musia pridržať aby nespadli (napr. v Mercedese a aj starom Ikaruse ani neviete, že idete do zákruty), stačí aby v nom bolo pár ludí a už sa tam nedá kvôli zle vyriešenému interiéru ani pohnúť, v lete je tam sauna pretože strešné vetráky sú účinné asi ako stierače na ponorke (v porovnaní zo starým ikarusom kde je pri otvorení strešného vetrania príjemný vánok). Proste je to kopa šrotu, a vidno to už teraz pretože na nich odpadáva lak...
 

PORUCHOVÉ SOR

Za posledný polrok som videl 17 pokazených SOR autobusov odstavených na ceste alebo zastávke za prítomnosti výjazdového trucku. Koľko porúch bolo, ktoré sa nezaznamenali??

celkom by ma zaujímali celkové náklady na opravy na SOR a na Mercedes a teda celkové prevádzkové náklady.

Možno sa zase ukáže, že najlacnejšie veci sú vlastne tie najdrahšie.
 
Hodnoť

 

Presne ako píše Rosss, tí čo cestujú MHD vedia aký je to rozdiel ísť šrotom SOR a Mercedesom. Aj tie staré Ikarusy boli na tom lepšie :(

Oni nás asi chcú dostať do áut lebo ja do neho možno aj prestúpim ak by som mal jazdiť SORmi dennodenne do práce..
 
Hodnoť

SOR

Koľko síry tu diskutéri pľujú na SORy, a pritom sú to obyčajné "socka" autobusy ktoré sa na nič nehrajú a plnia svoj účel. Stačilo by pár zmien v interiéri a mohli by to byť celkom obstojné autobusy, ale výrobca šetrí podľa mňa aj tam, kde to naozaj nie je nutné (drobné konštrukčné zmeny ktoré vidno na žilinských trolejbusoch v karosérii SOR). A detto objednávateľovi-prevádzkovateľovi nezáleží na tých detailoch. Tak sa nečudujme že tie autobusy sú také aké sú, lebo tí čo ich kreslili ani tí čo ich objednávali sa v nich nevozia. Byť ja prevádzkovateľom, tak všetky súčasné autobusy SOR NB18 v Bratislave by som nechal upraviť po vzore žilinských trolejbusov (aspoň čiastočne) a do všetkých ktoré nemajú klimatizáciu by som ju dal namontovať. Neverím výhovorkám DPB o tom že to predstavuje veľký zásah do konštrukcie, lebo tie klimatizácie sú presne na to určené, na dodatočnú montáž. Plus by som "zmodernizoval" interiér po vzore neskorších sérií (strešné obloženie, steny pri dverách) a prípadne vymenil vetranie na oknách za posuvné a doplnil informačný systém (displej do vlečky, akustické hlásiče). A hlavne, ak by to bolo možné, dal v prednej časti autobusu šesť pevných sedadiel do úrovne podlahy. Potom by to boli celkom obstojné autobusy.
 

Erik Z.,

situácia sa žiaľ zdá byť taká, že vozidlá značky SOR momentálne musia povinne kupovať všetky mestá, či dopravné podniky, ktoré vedú nominanti strany SMER. Je to tak preto, aby majiteľ SOR-u J a T mala náležitý zisk. V takejto situácii SOR nie je motivovaný na žiadny vývoj, či rozvoj, na dodanie komfortnejších autobusov, kšeft cez politické kontakty má zaistený tak, či tak. Keby do autobusu (trolejbusu) namontovali hoc aj drevené lavice z neohobľovaného dreva, aj tak by tendre vyhrala táto značka. Rozvoj, výrobcom vozidiel "dobrovoľne" dodaný väčší komfort pre cestujúcich napokon vždy stojí nejaké peniaze, o ktoré by sa zmenšoval zisk majiteľov. Boli by tam aj trampoty s novou certifikáciou, schvaľovacím konaním a pod. Načo by to robili, keď kvalitnejšia konkurencia je jasne odpísaná už len naformulovaním oznámenia o súťaži vo Vestníku?
Teda pokiaľ značka SOR bude v SR vyhrávať súťaže cez politické kontakty, veľké technické zázraky od týchto autobusov nečakaj, minimálne nie od verzií pre trhy SR. A je otázne, či pre veľké objednávky získané cez politické protekcie majú vôbec voľné kapacity na dodávky autobusov pre mestá a dopravné spoločnosti, kde sa naozaj poctivo súťaží.
Inak v Bratislave prvý autobusový tender bol práve cez cenu klimatizácie manipulovaný v prospech značky SOR. Tieto manipulácie robili ešte nominanti pravicových strán vo vedení DPB, teda je jasné, že majitelia SOR-u majú podchytený celý politický spektrum. Aj keď nám sľubovali, že klimatizácia sa do vozidiel dá namontovať aj dodatočne, lebo je tam predpríprava na dodatočnú montáž, ja tomu neverím, že stačí debnu s klímou jednoducho priskrutkovať na strechu do už existujúcich otvorov so závitmi. Nevidím tam ani prívod energie na pohon klimatizácie, či rozvody chladného vzduchu. Ja teda mám za to, že SOR nemá predprípravu na dodatočnú montáž klímy, preto tam klíma nikdy nebude, alebo iba za horibilné peniaze.
Povráva sa, že Solaris s klimatizáciou bol lacnejší, ako SOR bez klimatizácie. Ak je to pravda, tak treba sa zmieriť s tým, že za klimatizáciu sme zaplatili, ale sme ju do väčšinu vozidiel nedostali. Tu už iba plačeme nad rozliatym mliekom, nikto to už riešiť nebude. Ftáčnik na jednom verejnom sedení (2012) jasne povedal, že zdedili od predchádzajúceho vedenia podpísané zmluvy a nech mu ukážeme blázna, ktorý by do vozidiel SOR dodatočne namontoval klimatizáciu za jeden cent/kus. Aj keby mesto malo záujem ísť na súd, tie autobusy sa skôr rozpadnú, než by bol proces u konca.

Teraz je úkolom dňa, odsledovať to, aby napokon dodávateľ udržoval nové trolejbusy po dobu ôsmych rokov. Víťaz sa totiž vyberal aj podľa toho, že za akú cenu je ochotný udržovať trolejbusy po dobu ôsmych rokov. Ak sa s ním nepodpíše zmluva o tejto údržbe, tak potom je jasné, že pri trolejbusovom tendri práve 8 ročná údržba hrala tú rolu, ktorú pri autobusoch klimatizácia v cene 1 cent/kus.

A môžeme uzatvárať typy na to, že akú novú kreáciu vymyslia pre plánovaný nákup 50 kusov autobusov, aby opäť vyhral SOR. Či aspoň budú predstierať poctivý nákup, alebo už rovno bez okolkov nadrzo kúpia vozidlá SOR? Bude to zrejme posledný veľký nákup vozidiel tohto vedenia, v roku 2014 sú komunálne voľby, a preto je isté, že Belfi najneskôr začiatkom 2015 opustí DPB, teda už nemusí hrať divadlo ako pri trolejbusoch. Napokon už koncom novembra 2013 na mestskom zastupiteľstve padol návrh na jeho odvolanie, napokon ho stiahli, návrh totiž vznikol impulzívne, nebol politicky pripravený. Inak vtedy Belfi tvrdil to, že terajším nákupom na 25 rokov vyriešil problémy s trolejbusmi v Bratislave, zdroj imhd.
 


Najčítanejšie na SME Bratislava