Bratislavský dopravný podnik už pozná účastníkov nového trolejbusového tendra.
A čo tramvaje?
Včera mali otvárať obálky. Redakcia, čo tak kontaktovať DPB a požiadať o informácie? Ja viem, je to náročnejšie ako preberať správy TASR.Elektronicka aukcia
Kedze aj elektricky su obstaravane cez elektronicku aukciu, odpoved by bola rovnaka: "Počet uchádzačov nového tendra ani termín, kedy bude známy víťaz, zatiaľ podnik nezverejnil." Ale spomenut to mohli, pripadne aj s aspon odhadovanym termino, ked y bude znamy vysledok.Verejná súťaž
nie z toho je transparentná, lebo sa informácie utajujú. Práve naopak, o čo viac sa pred verejnosťou utajujú veci ohľadom súťaže, o to viac rastie pravdepodobnosť manipulácií, nekalého konania. Práve odborná, aj laická verejná kontrola sú hlavnou zárukou transparentnosti. Bude zaujímavé sledovať v električkovej aj v trolejbusovej súťaži hlavne to, či náhodou nie bodovaná, ale napokon DPB neobjednaná údržba nových vozidiel bude trójskym koňom manipulácií. DPB totiž podľa súťažných podmienok má právo dlho odďalovať rozhodnutie, či si s vozidlami kúpi aj ich údržbu vykonávanú personálom a prostriedkami dodávateľa. Až 6 mesiacov po úspešnej TBS (Technicko-bezpečnostná skúška) prvého dodaného vozidla môže rozhodnúť DPB o tom, že si údržbu napokon nekúpi. Teda ak tender prebehne v poriadku a napr. prvé vozidlo absolvuje TBS 1.12.2013, tak DPB má ešte čas do 31.5.2014, aby oznámilo, že túto bodovanú službu si neobjedná. Ale ak favorizovaný uchádzač už teraz vie, že sa údržba nekúpi, tak ju ponúkne nereálne lacno, možno za jeden cent a cez bodový zisk má vyhrané. A ak až v máji 2014 sa konkurencia dozvie, že sa podvádzalo, tak zákazka už bude bežať, provízie budú v správnych vreckách. Akurát, čo Únia sa možno nasrdí a fondy vyplatené na nákup uhradí späť do EU štátny rozpočet. Podvedenej konkurencii to už ale nepomôže. Inak toľko kritizovaný nadštandardný počet trolejbusových dverí napokon údajne je zahrnutý a bodovaný cez položku technické vyhotovenie, za ktoré sa dá získať celkovo 16 bodov. Inak práve oznam vo vestníku veľa prezrádza o bodovaní, akurát práve to zahmlieva, že čo je zahrnuté v položke technické vyhotovenie. Teda ak budú manipulácie, tak cez technické vyhotovenie a cez údržbu. Uvidíme. Čudný je aj prenájom 10 kusov trolejbusov, najmä s požiadavkou, že musia byť po GO. Kto má doma 10 nepotrebných vozidiel čerstvo po GO? Ak tento druhý trolejbusový tender prebehne korektne, tak prečo tender na prenájom starých trolejbusov? Pár mesiacov po ich predpokladanom príchode tu už budú aj nové vozidlá a DPB vyplatí niekomu, asi A-Z Lokomat cca 45 miliónov Sk za prenájom starých vozidiel. A-Z Lokomat totiž úplne náhodou v marci v Žiline skúpil ich staré vyradené trolejbusy a už sa na nich vykonávajú GO. Počty trolejbusov a ich typová skladba náhodou sú také, aké DPB teraz hľadá. Teda A-Z Lokomat, alebo nejaká iná narýchlo založená firma má, bude mať náhodou doma 10 starých prebytočných trolejbusov s vykonanou GO. Čiže niekomu zaplatíme za to, že vykúpil inde už vyradené trolejbusy, zaplatíme ich GO a cez prenájom sa poskladáme aj na zisk pre majiteľa trolejbusov. To už potom aj Záhradník bol slušnejší. Ten tiež kúpil dva inde už vyradené trolejbusy, objednal si na nich GO, ale to sú napokon naše kvalitne opravené vozidlá. Teda aspoň na zisk z prenájmu sme sa nikomu neskladali.