SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Výrobcu trolejbusu od súťaže odradilo potvrdenie (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

<< < 1 2 3 > >>

Hodnoť

Je najvyšší čas, súdruhovia,

zaviesť do ústavy SR piaty článok - o vedúcej úlohe J&T v spoločnosti.
Vyhneme sa tak zbytočným ilúziám a nedorozumeniam.
 
Hodnoť

Rozmýšľajú?

Ja len tak sa pýtam, rozmýšľal niekto prečo asi dopravný podnik chcel 5dverový trolejbus?
Ja im to beriem, radšej tu budem mať 5dverový ako 4dverový...
Ostatné firmy sa majú prispôsobiť.
To je ako keď ja by som doteraz predával Nokiu 3310 a nerozmýšľal by som nad tým že ľudia chcú už smartfóny... je to moja chyba, nie chyba ľudí...
 

 

Vies, uz to kriterium ze typ uz dnes musi byt schvaleny (cize ho mali schvalit za 3 tyzdne ak ho nemali schvalene uz dlhsie!) zuzuje moznosti na dva typy vozidiel. A potom dalsie dva parametre ktore ti daju 40 bodov navyse (zo 100) su nastavene "zhodou okolnosti" tak ze ich splna prave SOR. A je zaujimave ze DPB uz istu dobu pravidelne potrebuje prave to co vyraba SOR. Co SOR nevyraba, DPB zasadne nepotrebuje a zacne potrebovat ked to vyrabat zacnu.

SOR mimochodom (aj) na zaklade kriteria poctu dveri vyhral aj v BB kde sa nastupuje len dvomi dvermi, takze tam je to uplne zrejma hlupost. V Ziline dokonca do podmienok dali ze pozaduju sirku vozidla 2,55m cim vylucili jedineho potencialneho konkurenta, trolejbus s karoseriou Irisbus. Vies kolko ma ten? 2,50m.

Chces tvrdit, ze toto je nahoda?
 

Samo, tie rozmery spomenuté v článku

sú v poriadku. Konkrétne rozmer 2,55 metrov je zákonom maximalizovaná šírka pre cestné motorové vozidlá. Akurát chladiarenské/mraziarenské vozidlá môžu mať šírku 2,6 metrov, lebo tam sa berie do úvahy hrúbka tepelnej izolácie a bez tejto 5 centimetrovej úľavy by nebolo možné nakladať na ložnú plochu palety (800x1200mm) vo dvoch širokých radoch.

V slovenských pomeroch pri nákupoch autobusov sa podvádza inak. Pôvodne to boli primitívne metódy. Hľadal sa taký merateľný parameter, pri ktorom bol daný produkt jedinečný, napr. uhol sklonu čelného skla, vzdialenosť druhých dverí od predného nárazníku a pod.
K tomu sa neskôr pridali nemerateľné parametre, napr. spotreba vozidla po prejdení 375 km, náklady na ročnú, či 5 ročnú údržbu. Na takéto veci v súťaži žiadny seriózny výrobca nedokáže presne odpovedať, lebo tieto veci sa menia podľa miestnych podmienok. Teda na rade sú ľudová tvorivosť, alebo drzosť uchádzačov, či dohoda s preferovaným dodávateľom, že presne aké čísla majú uviesť, a ktoré nízke údaje neuznajú ako nereálne.
Bratislava teraz tieto veci posúva do vyššieho levelu, ja vidím tam až 4 poistiek proti tomu, aby nikto okrem dvojice Škoda/SOR vyhrať nemohol. Sú to:
1.)predčasné schvaľovanie výrobku,
2.)bodovanie iba tých parametrov, ktoré najlepšie spĺňa SOR,
3.)možnosť manipulácie s cenou 8 ročnej údržby, ak viem, že si to DPB zaručene neobjedná, tak to ponúknem za 1 cent, tak ako minule klimatizáciu. (Klímu si nám už raz kúpil za 50 centov, aj tak ju nemáme! Aby si ešte aj nemusel kupovať aj 8 ročnú údržbu! To by už bolo drahšie!)
4.)Trolejbus je produktom dvojice kľúčových výrobcov (karoséria a elektrická výzbroj) a ja tam badám podmienku, že jeden výrobok môže súťažiť iba raz. Teda Cegelec (ani iný) už tam nemôže ísť s karosériou SOR, pritom v ČR do nej montuje svoje produkty.

Nakoľko v pomeroch chudobného Slovenska a v malých prevádzkach dopravcov sú veľké nákupy zriedkavé, tak znevýhodnení výrobcovia boli ticho, nestálo im za pár kusov mútiť vodu, lebo by sa dostali na čiernu listinu aj pri novom povolebnom vedení podniku. Veď ako vidno aj teraz tu v Bratislave, stále je priestor na kreatívne tendre.
Teraz je sťažnosť preto, lebo je to veľká zákazka, v "trolejbusových" podmienkach SR je to možno zákazka storočia. Máme aj UVO, proti ktorému už síce Kaliňák boj zahájil, ale ešte nový zákon neplatí. Vďaka internetu je tu aj obrovská spoločenská kontrola. A hlavne je tu kontrola zo strany EU, ktorá môže dotáciu zadržať.
Zhodou náhody som videl vo vestníku oznam, keď nakupovala Žilina. Bola tam podmienka účasti už schváleného vozidla. Okamžite som vedel, že vyhrá výrobok Škoda/SOR. Stalo sa.

V Bratislave sa táto podmienka tiež objavila. A podľa rečí Belfiho na tlačovke som hneď vedel, že tender nebude korektný. Belfi podmienky schválenia už v predstihu tak vehementne obhajoval, že mi to bolo podozrivé. Tak hovorí iba ten, kto nekoná čestne. Na tlačovke hovoril to, že musí to byť schválené v predstihu, lebo sa jedná o veľkú zákazku. Električky ale takúto podmienku nemajú, pritom vo finančnom vyjadrený nákup električiek je väčšou zákazkou. Trolejbusy akurát vedú v počte kusov.

V DPB ale podcenili jednak vyššie spomenuté veci, plus to, že po Záhradníkových prešľapoch (viď. správu NKÚ) u nás lepšie kontrolujeme DPB. A po minulom prešľape SOR s klimatizáciou značke neveríme.
Nuž a v našich bratislavských podmienkach J a T (majiteľ SOR-u) je synonymom nekorektného, neetického konania, je o fungovaní na hrane zákona, možno aj za ňou a stáleho škodenia mestu a jeho obyvateľom. Slušný Bratislavčan im jednoducho neverí.
 

b.pityo

V Žiline asi išlo o to, že požadovali šírku presne 2,55, nie maximálne 2,55.
Inak súhlas s Vaším príspevkom.
 

nastupovaniu

tie 5te dvere aj tak nepomozu. ked vozidlo totiz pride na zastavku, ludia co chcu nastupit sa tlacia dnu, akoby spoj mal okamzite odist. Zablokuju tak vychod ludom co vystupuju. Ti potom vystupuju po jednom a po jednom ludia aj nastupuju. Dalsia vec, ze ludia sa vo vozidle neposuvaju dalej ale stoja vo dverach. Na zmenu tohoto, by trebalo nejaku kampan (napriklad namiesto cierneho pasaziera) a nie hodnotit 40bodmi 5 dveri a zo sutaze vytvorit "sutaz"
 

Rýchlosť výmeny cestujúcich

na zastávkach je závislá od mnohých faktorov:
Výška prvého schodu (prahu), počet schodov vo dverách, alebo či je vozidlo nízkopodlažné, teda bez nástupných schodov. Potom samozrejme je to aj o počte dverí a o ich šírke. Nasleduje potom ale aj vnútorné usporiadanie vozidla, teda šírka uličiek, ktorou sa cestujúci rozptýlia do vozidla. Nevhodne umiestnený označovač lístkov taktiež môže spomaliť nástup do vozidla a pod.

Pre komfort cestujúcich zas je dôležité vykurovanie, dobré vetranie, bezbariérový, teda "nízkopodlažný" nástup do vozidla. A pre stále väčší počet starcov aj vnútorná bezbariérovosť vozidla. Teda aby maximum sedadiel bolo prichytených priamo na nízkej podlahe a nie na vyvýšených plochách, lebo starec, alebo matka s dieťaťom na rukách počas jazdy sa obtiažne zosúva dole z vysoko na plošine umiestneného sedadla na podlahu a naopak.
Dôležitý je aj dostatočný počet vhodne umiestnených nízkych držadiel, nie každý dosiahne na tie stropné. A dobré je mať vo vozidlách MHD jednotne umiestnené komunikačné tlačidlá jedného typu a farby smerom k vodičovi a na dopytové otváranie dverí.

DPB sa o tieto veci nikdy nestaralo, platí tu "diktát" výrobcov, kupuje rôzne vybavené vozidlá a tie spoločne vypravuje na jednotlivé linky. DPB pri výprave vozidiel vôbec neberie do úvahy pomery vládnúce na danej linke, akurát vypravuje sólo, alebo kĺbové vozidlá na danú linku. Ale z hľadiska ostatných parametrov vozidlá nedelí. Teda na jednej linke nájdeme v jednom čase CapaCity, Ikarus, Karosu, či päťdverový SOR. Teda, ak by aj piate dvere mali nejaký merateľný význam vo výmene cestujúcich, neuplatnia sa, lebo jazdná doba aj s časom na pobyty na zastávkach musí byť robený na najpomalší typ vozidla, alebo je to skôr nejaké číslo vznikajúce z praktických meraní, či skúseností z časti berúc ohľad aj na možné zápchy.
Napokon kde je rýchlejšia výmena cestujúcich? U vysokej Karosy, ktorá ale má široké uličky na rozptyl, alebo u nízkom, 5 dverovom Sore, ktorý má úzke uličky a vysoko nad podlahou umiestnené sedadlá. Môže niekto síce namietať, že vpredu SOR má tie nízke sklápacie sedačky, ale to sú núdzové v priestore určenom pre kočíky a invalidné vozíky. Ak príde kočík, starec sa musí pratať zo sedačky preč.

Teda pokiaľ DPB nekupuje vozidlá prispôsobené na jednu konkrétnu linku, či skupinu liniek, prípade pri typovej pestrosti vozidiel ich aj "pestro" vypravuje na jednotlivé linky, tak piate dvere, ani iné veci nemajú žiadny význam. A už vôbec nie taký, aby v akejkoľvek súťaži dostali tak veľký bodový význam, ktorý automaticky vyradí zo súťaže akéhokoľvek iného uchádzača. Teda napokon u DPB tu a teraz nevyhrá ten, kto ponúkne najlacnejší trolejbus za najlacnejšiu a aj reálne vykonávanú 8 ročnú údržbu,
ale ten, kto ponúkne piate dvere bez merateľného praktického významu na čokoľvek.
DPB o piatych dverách preto mlčí, lebo táto podmienka je špekulatívna, bezvýznamná v praxi.

Taktiež neúmerne veľa bodov dostane SOR za najľahšiu karosériu. Ľahšíe vozidlo má teoreticky aj menšiu spotrebu, ale spotreba závisí aj od iných faktorov, ako aerodynamický odpor, valivý odpor, typ a výkon klimatizácie a kúrenia a iné veci. Teda ťažšie vozidlo s pokrokovejšou reguláciou výkonu a inými jazdnými odpormi môže mať lepšiu spotrebu ako ľahký SOR. Napokon výhody ľahkej karosérie SOR už poznáme a vieme, že praská.
Body mali byť za spotrebu za konkrétnych podmienok, napr. zapnutá klíma, či kúrenie. Bodovať hmotnosť vozidla je účelové, vhodné pre SOR.

A DPB nijako bodovo nehodnotí vnútornú bezbariérovosť vozidla, pritom pre cestujúceho to je najdôležitejší parameter.
 

doplnim Sama

Jeden z dovodov, preco sa na Slovensku nakupuju 30/31 Tr je ten, ze dotycni dopravcovia sa chcu sirokym oblukom vyhnut Skode 24/25 Tr Irisbus. Trolejbus, ktory vacsinou postava vo vozovni pre poruchu, ktoru nevie dovadavatel dostranit, je naprd.
 
Hodnoť

Košice

chcú nahradiť troleje autobusmi?!? čo sa tam s koňom zrazili?
 

 

Od leta predstavenstvo DPMK vymetalo mozgy verejnosti o tom, aka je trolejbusova doprava neefektivna, nakladna a kolko penazi treba na jej modernizaciu. Je to na dlho. Viac mozem uviest v sukr. sprave.
 

 

to iste sa dialo aj v BB. mozno to bola ta ista lobby, ktora teraz nuka v KE bubaciky radnym panom. Vsetky tie reci su nezmysel. TB ma nizsie prevadzkove naklady. A do buducna sa to este viac potvrdi. Hadam nikto neocakava pokles cien klasickych PHM. Ani plyn nebude ovela lacnejsi, kedze jeho spotreba zacina prudko stupat. Aj vdaka MHD. Naopak, cena elaktrickej energie bude na Slovensku v blizkej dobe klesat a dostavbou Mochoviec sa zabezpeci, ze sa ziadne velke zdrazovanie ocakavat nemoze.
V BB sa muselo protestovat a spisovat peticiu aby sa to dostalo do povedomia. Argumenty za autobusy su cisty populizmus, nepodlozeny na realnych vypoctoch. Tabulky nakladovosti su aj na webe. Urcite som ich videl ked sa riesil tento problem v BB. Zial, uz si nespomeniem kde to bolo.
Drzim palce Kosicom, nech o TB nepridu. Len par jedincov by na tom ziskalo.
 

 

Peticie za ostatnych 5 rokov uz boli dve, s oboma si prislusni primatori a poslanci zastupitelstva akurat vytreli zadnicu.
Najnovsie si DP objednal v Ziline "nezavislu analyzu", ktora by dokazala, ze sa trolejbusy ekonomicky nevyplatia (za 7000 euro bez sutaze...) Slubovali k nej "odbornu verejnu diskusiu", tak myslim ze sa pobavime
 

 

Zo Ziliny mali podklady aj radni v BB. Ich vypocty su uplne nepresne. Boli to totalne bludy, ktore sa dali lahko vyvratit. Mrzi ma, ze neviem kde o tom bol clanok, ktory to krasne a odborne vyvratil, co v tej Ziline vypotili. Evidentne tie cisla boli na zakazku a nie realne. Mam pocit,ze to bolo na imhd.sk v BB diskusii. Tam sa treba spytat, oni budu vediet :) Pamatam si, ze sa z tej ZA ani neunuvali ist na miesto cinu ale celu spravu zbuchali na zaklade nejakych predpotopnych tabuliek. Proste cele zle. V BB teraz jazdia moderne troliky, ktore su tiche a pohodlne. Okrem toho, trolejbus ma ovela mensie servisne naklady ako bus. O ochrane Zp nehovoriac. Len vymena oleja pri klasickych busoch musi znamenat v KE tisice litrov nebezpecneho odpadu.
 

 

S najvacsou pravdepodobnostou zo Ziliny neboli ani v Kosiciach. Dostali podklady a (pravdepodobna) podla zelaneho vysledku spracovali "studiu".
 

 

Žilina práve nakúpila nové TB vozidlá...
 
Hodnoť

správne

keď je niekto šikovný, tak je šikovný.....

podporujem čo najširšie rozšírenie právomocí EU lebo tieto karpatské gubernie dosiahli neuveriteľne vyspelý systém rozkrádačstva, protekcionizmu a to v takom rozsahu o akom sa v EU ani nechyruje. Komunistickí pohrobkovia to je najhorší vred na tele spoločnosti. Mali sme ich v 1989 povešať ako rumuni toho svojho.

Dávam za vinu našim europoslancom, že o tomto neinformujú a nedávajú takéto praktiky na pranier na schôdzach parlamentu EU a sústavne na toto neupozorňujú

Pohľad z druhej strany ale hovorí, že tento systém vyhovuje 40% národa, ktoré si myslí, že to, čo ukradnú tým ostatným 60% im bude stačiť. Chvalabohu ale nebude

verím, že tento rok sa začne "lámať chlieb"
 
Hodnoť

obč. neposlušnosť-prestaňme platiť DPB

Za takéto škandalózny tender by v každej vyspelej krajiny bolo do hodiny vyhodené celé predstavenstvo podniku (a o verejnej finkcii by už ani ne*áchli) , len u nás v našej goriláckej verzii "demokracie" je možné, aby sa politicki dosadení ľudia rehotali svojim daňovníkom do k*ichtu!!!

Žiadam stanovisko primátora k tomuto škandalóznemu a ľudí poškodzovaciemu škandálu, veď ten rozdiel na cenách zaplatíme my, daňovníci cez dane!

Čo keby sme vyhlásili občiansku neposlušnosť a proste by sme začali jazdiť načierno?! Ak majú milióny na nevýhodné kúpy vozidliel, má toto mesto aj na plné financovanie DPB!!!
 
Hodnoť

 

Este by som si chcel precitat vyjadrenie zastancov toho aby bola MHD zdarma, ako velmi radi svojimi danami prispeju na taketo zabezpecovanie sluzby.
 
Hodnoť

Zaloba

Treba podat hromadnu zalobu na vedenie dp za zanedbanie povinnosti pri sprave cudzieho majetku a rozsirit to aj na JUDr Hranola
 
Hodnoť

najviac sa mi páči:

citujem: Odmieta však, že by súťaž bola šitá na mieru. „Tender bol skontrolovaný, či úradom, či ministerstvom životného prostredia, nikto nenašiel pochybnosti,“ vraví Snopko. tak aby bolo jasno pán Snopko, to, že verejnú súťaž skontrolovalo ministerstvo životného prostredia, ešte neznamená, že aj tušia či je to dobre, alebo nie. Mal som tú česť, keď vyžadovali základný technický opis, ktorý sa vydáva pri národnej homologizácii na stroj, kde ministrestvo dopravy uznalo európsku globálnu homologizáciu. Na našu argumentáciu, že tam sa dodáva COC priamo k stroju, na základe ktorého sa potom vystavujú doklady (OEV) chceli odomňa !!!! originál COC na stroj s ktorým plánujeme súťažiť. Keď sme im horko ťažko vysvetlili, že to akosi nie je možné, lebo ten stroj nie je ešte vyrobený a v podstate žiadajú odomňa aby som spravil trestný čin, len pokrčili ramenami. Proste oni neuznajú doklad vydaný ministerstvom dopravy, že uznáva európsku globálnu homologizáciu. Tak čo sa prosím čudujeme? Na Slovensku verejné súťaže majú asi taký zmysel, ako export piesku na Saharu....
 

<< < 1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Bratislava