SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Víťazov troch tendrov chce DPB vybrať v apríli (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

zaujimave je to megalomanstvo

ze vsetko musime mat nove. v inych krajinach sa uskromnia a nakupuje niekolkorocne vyradovane vozidla zo zapadoeruopskych metropol. lebo ich to vyjde lacnejsie a tie vozidla su malo opotrebovane (kvalitne cesty, dobra udrzba). bratislava musi byt megalomanska a kupovat na dlh vzdy len nove vozidla.
 

 

skvelý nápad, nakúpme z eurofondov vyraďované vozidlá zo západoeurópskych metropol. Nekupuje sa nič, je zle, kupuje sa, je zle. Naozaj si Bratislava ako hlavné mesto členskej krajiny EÚ nezaslúži niečo lepšie, keď to dokážu Rumuni a Bulhari, prečo by sme nemohli my?
Okrem toho už počujem ten krik, keby sme naozaj nakupovali ojazdené vozidlá... niektorým skupinám ľudí sa nedá zavďačiť nijak a nikdy.
 

dalsi megaloman

to uz mohli urobit davno a o tom pisem. ale kedze, predrazene sory namiesto manov ci scanii.

ked si jednoduch oba nemoze dovolit nove vozy, musi kupovat ojazdene. tie budu stale v lepsom stave ako aktualne premavajuce vozidla, castokrat "po generalke".
 

 

ďakujem za pekné zaškatuľkovanie na diaľku. Takže mám iba jednu otázku - ako si prišiel na to, že Bratislava si nemôže dovoliť nové vozidlá? Nemôže si ich dovoliť ZA SVOJE, lebo štát nevytvoril podmienky na to, aby si ich dovoliť mohla. Keď sa ale naskytne možnosť získať ich z eurofondov, tak ju treba odmietnuť a povedať nie, my chceme nakúpiť ojazdeniny a eurofondy nepotrebujeme? Nebolo by to kriku, aká banda to na magistráte pracuje, že premrhala príležitosť, šancu apod.?
 

 

Posledná veta mala byť nie v zmysle, kto na magistráte pracuje, ale ako tam pracujú volení predstavitelia, tzn. primátor a poslanci. PS: aby som zabránil ďalším invektívam, nie som ani zamestnanec magistrátu, ani člen žiadnej strany, ani výrobca električiek, ani zamestnanec DPB...
 
Hodnoť

 

V Skutočnosti nebude obnovená polovica električiek, pretože nové vozidlá bude treba pre Petržalku. Mimochodom, DPB sa doteraz verejne nevyjadril, prečo stanovilo % navyše za neštandardný počet dverí (bratislavská MHD je zrejme "špeci"-zase biznis pre J&T), pritom rozdiel v rýchlosti prepravy cestujúcich u kĺbových SORov s 1 dverami naviac proti dlhým Mercedesom sa nikdy nepreukázal.

Načo si platíme mestských poslancov, keď ani jeden z nich nevyjadril pochybnosti k tendru (+samozrejme magistrát). Ak majú byť % navyše, nech je za podiel nízkopodlažnosti-kĺbové SORy majú takmer všetky sedadlá na schodíkoch, takže slovo "nízkopodlažnosť" u takéhoto vozidla asi platí ťažko.

Mimochodom, načo až 50% obojstranných električiek, ktoré sú oveľa drahšie ako jednostranné?! Ak treba aj obojstranné kvôli výlukám, určite postačuje menej a radšej zaobstarať viac električiek.

Takáto šanca z eurofondov sa už nemusí opakovať. Tendre by bolo najlepšie zrušiť a vypísať nové, poriadne!
 

sme12345,

hovorkyňa DPB poriadne zavádza, keď tvrdí, že nie je možné uviesť počet uchádzačov, aby sa neporušili ich "práva" a tak nenarušila férovosť súťaže. Nie je na to totiž žiadny právny ani obchodný dôvod, aby sme nemohli vedieť, že kto sa do tendra prihlásil.
Pri tomto nákupe sa budú míňať verejné financie (aj fondy EU sú verejné, aj keď si to neuvedomujeme), preto verejnosť má právo na kontrolu. Teda okrem oznámenia vo Vestníku by verejné mali byť aj podklady k tendru, otázky uchádzačov a odpovede DPB na ne. Aj elektronická aukcia by sa mohla verejne sledovať a po ukončení tendra by sa mali zverejniť aj obsahy obálok s ponukami.
Práve spoločnosť Škoda o tom vie veľa, lebo pri dodávkach trolejbusov do San Francisca, aj električiek do Portlandu musela strpieť absolútnu verejnú kontrolu. Napríklad pri tých električkách, ktoré boli financované aj z federálneho rozpočtu USA každý piatok museli cez celoamerický telemost referovať a skladať účty, že ako pokračuje výroba vozidiel a výstavba trate, aby každý občan USA vedel, že sa koná korektne. A Škoda napriek tej kontrole vyhrala a neskrachovala z toho, že pred verejnosťou (a konkurenciou) musela odkryť svoje karty.
Takže tvrdenie hovorkyne (jej pána Belfiho) sú dosť diskutabilné, že tender je preto korektným, lebo prebieha utajene. Iba ten sa bojí verejnej kontroly, kto má čo skrývať pred verejnosťou, teda práve tajnosti robia súťaž nekorektnou. Kto sa bojí verejnej kontroly, nech sa nezúčastňuje verejnej súťaže.

1.) Tender s podmienkou účasti už v SR certifikovaného trolejbusu jasne určuje víťaza, produkt Škoda/SOR. Iný výrobok v SR nie je certifikovaný, teda ak nerátame (končiaci?) produkt ŠKODA/IRISBUS. Belfi na tlačovke tak vehementne obhajoval túto podmienku homologizácie, že mňa úplne presvedčil o tom, že je tam manipulácia v prospech niekoho.
2.) Neštandardný počet dverí (prípad vozidiel SOR) a bezkonkurenčne nízka hmotnosť karosérie (opäť SOR) dáva obrovský zisk 40 bodov, teda konkurent s inou karosériou by musel cca o 43,5% podliezť výrobok Škoda/SOR, alebo akýkoľvek iný trolejbusový produkt na báze karosérie SOR. Aspoň tak to vyrátal jeden odborník z oblasti MHD.
3.)Iba 20 bodov môže uchádzač získať za najlacnejšiu ponuku na 8 ročnú údržbu vykonávanú dodávateľom trolejbusov a platených mesto, teda DPB. Nakoľko DPB sa nijako nezaväzuje k tomu, že túto rozumnú službu si aj objedná, tak prípadný spriaznený dodávateľ (ktorý vie, že si to DPB zaručene neobjedná) to môže ponúknuť za 1 cent/za každý rok, tak má výbornú poistku na to, aby vytlačil nejakého drzého konkurenta (napr. CEGELEC, ktorý tiež montuje svoju elektrickú výzbroj do karosérie SOR). Takto to možno bolo aj s tou lacnou a nedodanou klimatizáciou 1 cent/kus do autobusov SOR.
4.) Trolejbusy momentálne sa vyrábajú vždy v kooperácii dvoch veľkých dodávateľov. Niekto dodá elektrickú výzbroj, a partner karosériu. V podkladoch je aj jedna právnicky komplikovaná veta, ktorú možno obrazne chápať tak, že ak sa napr. Škoda zúčastní súťaže s karosériou SOR, tak už SOR by nemal ísť do tendra aj s iným výrobcom elektrovýzbroje, ani nejaký výrobca karosérií s produktom Škoda. Ak je tá veta správne chápaná, tak je to opäť akási poistka pre homologovaný produkt Škoda/SOR.
 

Slovenskooo

Kde sú slovenský privatizeri a kapitáni priemyslu. Prečo sa nevyrábajú autobusy, trolejbusy, električky na slovensku?. Veď sa vela z toho vyrábalo v slovenských fabrikách. Čo nato páni investori z JaT, Penty atd.
Ale asi je lepšie doviesť z cudziny a zhrabnúť tučné provízie
 

 

Električky sa na Slovensku nikdy hromadne nevyrábali, akurát v košickom aj bratislavskom DP sa v dávnej minulosti sa možno robili nejaké malosériové výroby, či najčastejšie prestavby. Teda z vyradenej električky urobili prípojný vozeň, alebo naopak. V dnešných dobách vývoj a výroba nového vozidla je časovo náročná a hlavne drahá vec o homologizácii ani nehovoriac. Je jednoduchšie a lacnejšie v korektnej verejnej súťaži kúpiť hotový výrobok aj so servisom od dodávateľa.

Trolejbusy v SR taktiež nikdy hromadne vyrábané neboli. Prvé moderné v Bratislave sa objavili v roku 1943, podvozok bol MAN, karoséria SODOMKA (po znárodnený KAROSA), elektrovýzbroj SIEMENS, ktorej časť mohla vzniknúť aj v jej bratislavskej fabrike (po znárodnení BEZ).
Ďalšia várka objednaná ešte za vojnovej SR pochádzala od švajčiarskej OERLIKON a následkom povojnového politického chaosu dorazila až po skončení vojny, niekady v rokoch 1947/48.
Potom v socialistickej ČSR výroba trolejbusov sa postupne presunula do jednoúčelovej továrne na trolejbusy ŠKODA. Ale v 1950.-ich rokoch sa trolejbusy na báze podvozkov TATRA vyrábali aj v Prahe.

Autobusy v socialistickej ČSSR sa hromadne v SR nevyrábali, mohla tu byť výroba komponentov, možno nejaká dočasná montáž na báze projektov z Karosy.

Po revolúcii:
DPB mal snahu nie iba pre seba vyrábať vo veľkom autobusy s jednou vtedy ešte juhoslovanskou firmou pod značkou TAMBUS. Spolupráca po výrobe pár desiatok kusov zanikla a celý projekt výroby autobusov DPB skončil. Napokon DPB má iné úlohy. Inak podľa mojich informácií v tých autobusoch akurát pneumatiky a podlahová krytina boli slovenské z Matadoru.

Vo Zvolene sprivatizovaný LIAZ od Mečiarovej vlády dostal za úkol vyrobiť linkové autobusy pre vtedy ešte štátne, či pološtátne SAD. Mali ich dodať okolo 95-100 kusov. Boli to poľské licenčné produkty, jazdili pod značkou GRANUS, pár posledných mohikánov teraz dosluhuje v sadkách. Projekt inak skončil hanebne, posledné dva kusy sa nikdy nedodali, pritom štátom vyplatené boli, fabrika napriek takejto veľkej protekčnej zákazke skončila v krachu.

ČSAO Lučenec za socializmu vo veľkom generálkoval autobusy a aj prerábal ich na sťahovacie nákladné autá. Po privatizácii chceli vyrábať autobusy pod značkou NOVOPLAN, bola tam špekulácia parazitovať na povesti známej nemeckej značky NEOPLAN. nasledoval súdny spor, ale súd uznal, že názov pochádza z názvu tamojšieho regiónu (novohradsko?).
Od Mečiarovej vlády mali veľkú zákazku pre SAD, boli to midibusy na báze podvozkov MERCEDES-BENZ VARIO. Oni aspoň svoj záväzok splnili a sľúbené kusy dodali. Inak mali svoj vývoj, veľké plány a odbyt hlavne vo stredo-východnej časti Slovenska. Napokon nastali ekonomické problémy a výsledky ich práce a vývoja sa dostali do rúk inému podnikateľovi.

Teda značka NOVOPLAN žije nový život pod názvom TROLIGA. Majiteľ vlastní aj SAD-Poprad, a sám sebe dodáva aj autobusy TROLIGA. Má smelé plány, chce vyrábať aj na zahraničné trhy, vyvíja napr. poschodové autobusy Britom. Ako dlhodobo uspeje? Uvidíme.

V Novom Meste n/V sa vyrábali autobusa SLOVBUS. Na slovenskom trhu sa ich predalo pár desiatok kusov, napr. do SAD Trnava. Chceli produkovať pre ázijske krajiny, ktoré sa odpojili od ZSSR (Ruska). Ale neuspeli, nedávno fabrika zanikla.

Tak to je v stručnej kocke výroba vozidiel MHD v SR. Šancu má každý, ale nech uspeje v korektnej súťaži s dobrým výrobkom, niektorým našim nestačila ani Mečiarova protekcia.....
 
Hodnoť

 

Čo je to za článok? SMEtiari si nevedia zistiť že tendre boli napadnuté, sú pozastavené a skúma ich ÚVO? To je asi aj hlavný dôvod prečo sa obálky neotvorili! Kto bude niesť politickú zodpovednosť za zmarené tendre? Kto nahradí škody, ak sa nepodarí vyčerpať fondy EK? Nielen to bude medzinárodná hanba a ukáža klientelizmu a korupciue, ale aj pohreb elektrickej trakcie v Bratislave.
 

 

Občas si normálne želám, aby sa také niečo stalo, aby sa ľudia uvedomili a išli politikov a úradníkov defenestrovať.
 

neriskovať,tendre zrušiť a vyhlásiť nové

Ak je tender pozastavený a navyše je dôvodné podozrenie o zvýhodňovaní dodávateľov, malo by mesto okamžite pristúpiť k zrušeniu tendrov a urýchlene vyhlásiť nové s pripomienkami od odborníkov a verejnosti. Aby sa nám nestalo, že sa nestihnú peniaze z EÚ vyčerpať v rámci terajšieho obdobia.
Samozrejme, mesto musí vyvodiť zodpovednosť za netransparetné tendre a vymeniť celé vedenie DPB.
 

 

Logika za tym je taka ze nikto nic rusit a napadat nechce, lebo co keby to potom nestihli vycerpat. Inak povedane, obnova vozoveho parku sa stavia nad ferovost obstaravania.

Vysledok moze byt ten ze UVO to zrusi a je to cele v tahu. Zostava verit v lepsie riesenie - zrusenie tendra vcas na to aby sa stihol zopakovat FEROVO. A vyvodenie zodpovednosti, myslim ze v tomto pripade je jasne ze voci tomu najvyssie postavenemu cloveku co to podpisal, teda GR DPB.
 

 

Námietky sú predsa bežnou súčasťou procesu verejného obstarávania. Je to úplne štandardné a to takmer pri každej verejnej súťaži. Netreba hneď za tým hľadať problémy.
 

 

Je jasné, že niekto môže pri takto veľkom tendri niečo namietať, ale to predsa ešte neznamená, že tender musí byť zrušený a podobne.
 

 

Su to europske peniaze a skonci to tak ze tieto spekulacie nas pripravia o peniaze, ktore nam chcu dat, a nakoniec to dopadne tak, ze budeme jazdit na starych, vyhrkanych autobusoch a z tych penazi neuvidime ani cent.
 

prestaňte obhajovať DPB

Tender mal byť nediskriminačný, v žiadnom prípade neobhajovať praktiky zlodejov v DPB! Láskavo mesto nech zruší tender a vyhlási nový, nediskriminačný. Vám nevadí, že si chce niekto nacpať kapsy na náš úkor? Veď o čo drahšie sa nakúpi, o to viac zaplatíte na daniach mestu! (nespomínajúc "kvalitu" šitov SOR!
 

 

Keď aj UVO niečo namieta, tak by ma to neprekvapilo, aj keď to bude asi blbosť. UVO rovnako pozastavil rekonštrukciu tunela a nič nezistil, akurát sa oddialilo jeho otvorenie pre verejnosť tak o pol roka.
 
Hodnoť

nezavdačíš sa...

Chcela by som vidieť čo by ste povedali keby sme nakúpili staré dopravné prostriedky a o pár rokov by sme ich museli vyraďovať? Slovákom sa asi nezavďačíš ničím.
 

 

To je celé také Slovenské, niekto sa snaží veci posunúť k lepšiemu a vy ho napádate.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Bratislava