SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

O tendre MHD je vraj veľký záujem (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Pekne, ze pouzili elektronicku aukciu, ale co z toho ked ine parametre su pri najmensiom pochybne? Napriklad:
a) 20 bodov v trolejbusovom tendri ziska ten kto ponukne vozidlo s pohotovostnou hmotnostou pod urcity limit, ktory zhodou okolnosti splna prave SOR
b) dalsich 20 bodov v trolejbusovom tendri ziska ten kto ponukne vozidlo s viac ako tromi dvermi pri solo trolejbuse a viac ako styrmi dvermi pri klbovych vozidiel; nahoda je svina, toto z vozidiel pouzivanych v nasom regione splna jedine (surprise-surprise) SOR.... vie niekto vysvetlit preco maju mat jedny dvere navyse patinovu vahu v tendri?

Podvod ako Brno ;)
 

 

Napis o tom blog, nech sa to dostane medzi ludi!
Uz ta Stanekova klame, ze spoluucast mesta je iba 5% a udrzbu zabezpecuje DPB - no a to DPB financuje opat mesto. Nehovoriac o tom, ze o aku udrzbu ma ist, ak ma byt v cene na 15 rokov?
Napis blog o tom please!
 

Vozidlá SOR.

Fabrika na výrobu vozidiel SOR vznikla tak, že časť manažmentu z Karosy Vysoké Mýto odišla a sprivatizovala malú továreň na výrobu poľnohospodárskych strojov. Nakoľko poznali výrobu autobusov a vedeli to, že aké chyby sa robili pri výrobe v Karose, tak tu výrobu si zorganizovali tak, aby strát pri výrobnom procese bolo čo najmenej. K nízkej cene vozidiel SOR prispelo aj to, že zvolili iné technológie pri montáži, napr. na tú dobu sa viac lepilo. Ak jediným kritériom bola cena, tak SOR sa cenou podliezť nedal.
Nízka hmotnosť sa okrem štíhlej karosérie, ktorá ale pri novom type ako vieme praská, dosiahla vďaka na tú dobu zvýšenému používaniu plastov.
Konštrukcia prvých vozidiel vyvoláva polemiky, faktom ale je to, že licenčne sa vyrábali aj v MR a predávali pod značkou CREDO. Bola tam aj spolupráca vo vývoji a spoločnom nákupe dielcov, ale cesty partnerov sa už rozišli. Licenčná výroba mala byť aj v Poľsku, ale Poliaci tradične nedodržali slovo a porušili dohody, tak spolupráca rýchlo a búrlivo skončila.
Majitelia a zakladatelia fabriky SOR dosiahli penzijný vek a napokon fabriku predali bratislavskej J&T. Tá to výroby autobusov vstupovala preto, lebo vedeli, že zastaralý autobusový park autobusov postsocialistických krajín sa bude modernizovať, teda budú kšefty.
Pôvodný zakladateľ zostal v SOR-ke pracovať ako riaditeľ, ale už tam asi nebude, ide mu už na cca 70. rok života.
SOR má z môjho pohľadu tú nevýhodu, že má minimum sedadiel vhodných pre starcov, všade všetko je na vyvýšených plošinách, a vozidlo ako celok je málo priestranné. V Bratislave špeciálnym problémom je aj terajší majiteľ fabriky, ktorý čoho sa chytí, vždy to smrdí škandálom, pohybom na hrane zákona a za hranicou etiky. Ide vždy proti záujmom mesta a jeho obyvateľom. Teda značka SOR u nás dopláca aj na zlú povesť J&T. A zlej povesti prispelo aj to, že SOR do autobusov nedodal to, vďaka čomu tender vyhral, teda klimatizáciu. Teraz iba politický samovrah môže v Bratislave tender upraviť v prospech značky SOR.

Ak tender trolejbusov bol naozaj úmyselne manipulovaný v prospech výrobku Škoda/SOR, tak to môže byť cez politické kontakty J&T.
Ale pravdou je aj to, že bol som na jednej výstave, kde vedenie DPB náhodou akurát skúmalo trolejbus s el. výzbrojou CEGELEC. DPB ale viac dôveruje technickému riešeniu Škoda, ja som teda aspoň tak rozumel ich rozhovoru na tej výstave, ktorý prebiehal priamo v trolejbuse. Ale tender nemá byť manipulovaný, najmä nie vtedy, ak údržbu má vykonávať dodávateľ. Napokon aj Cegelec dodáva kvalitu, napr. do Rakúska.
Teraz je dôležitý spravodlivý tender, aby cena bola dobrá, kradnúť sa nemá ani z fondov EU, prídu na to a celé sa stopne.
 

Spravodlivý tender

to asi nebude, skôr to vyzerá "na hulváta", ako napísala Hradná svieca.
Za "úroveň technického riešenia" trolejbusov je 40 bodov zo 100, pričom sa hodnotí výlučne počet dverí (sólo 3=0 bodov, >3=6 bodov, kĺb 4=0 bodov, >4=14 bodov) a pohotovostná hmotnosť (sólo bez APU 11t=0 bodov, kĺb 17t=0 bodov). Nemám pocit, že by práve tieto dve kritériá vystihovali kvalitu riešenia. Ale vozidlá Škoda s karosériou SOR, resp. vozidlá SOR s elektrovýzbojou Škoda alebo Cegelec spĺňajú všetky kritériá a získajú 40 bodov, kým ich "najlepšie technicky riešený" konkurent spĺňa len pohotovostnú hmotnosť kĺbáku, takže získa 14 bodov. Predpokladajme, že pomer cien za dodávku a za údržbu bude u oboch súťažiacich rovnaký. Potom, aby konkurent porazil SOR-riešenie, by musel ísť s cenou o 43,4 % nižšie proti SOR-riešeniu... Je toto spravodlivý tender? Podľa mňa to pripomína skôr priame zadanie.
Bol by som veľmi rád, keby Bratislava dostala nové trolejbusy, staré sa postupne samovyraďujú a počet nevypravených poradí v rannej špičke pre nedostatok prevádzkyschopných vozidiel stúpa. Nechcem nijako dehonestovať SOR, nech to vyhrá, ale v serióznej súťaži. Keďže to má čiastočne platiť Brusel, ktorý je vraj citlivý na podobné "malé domov", mohla by sa táto súťaž veľmi ľahko skončiť zrušením a prepadnutím peňazí, alebo vracaním peňazí Bruselu z rozpočtu mesta.
 
Hodnoť

grcaaam

trolejbusy na trati Brnianska - Tesco Lamač.
.
to uz je jaka trasa... 4 zastavky? a na Brnianskej sa budu otacat ako?
 

 

Tym sa zrejme rozumie predlzenie existujucej trate na Prazskej po Tesco Lamac ;)
 
Hodnoť

 

hm, to budu pekne uplatky. niektori uz mozu zacat kukat katalog mercedesu. dufam ze zase budu klimy za cent, ktore sa samozrejme zase nedodaju.
 
Hodnoť

 

SITA asi nema o com pisat... mali by si zistovat kazdy den az do decembra, kolko zaujemcov sa uz prihlasilo a kazdy den o tom vydat aspon jednu spravu.. a este by mohli do tej dalsej pridat aj vysvetlenie slova tender, ked uz vysvetluju, co je elektronicka aukcia... a tiez by si mohli prestat mylit cenu za elektricky a cenu celkovej zakazky....
 
Hodnoť

Prečo je v tendroch servisovanie vozov?

Prečo je vo vyhlásených tendroch na električky a trolejbusy aj servisovanie vozidiel-trolejbusov na 8 rokov a elektrčiek na 15 rokov http://www.dpb.sk/o-podniku/ve...
Veď DPB má vlastné dielne, alebo chce prepúšťať? Neušetrilo by sa na vlastnom servisovaní?
 

Je to celosvetový trend,

že dodávateľ servisuje dodanú techniku za vopred dohodnutú pevnú sumu. Takto ak dodá nekvalitu, sám má problémy, lebo pre časté opravy pôjde do straty. Akurát násilné poškodenia, teda nehody a vandalizmus môžu zvýšiť náklady mesta, či DPB na údržbu, ale zvýšená poruchovosť nie. Dodávateľ pri T-busoch musí garantovať to, že 94% vozidiel každé ráno o 4:00 bude služby schopných.

Skôr sa dá diskutovať o tom, či tie roky údržby a opráv vykonávaných dodávateľm ohľadom na životnosť vozidiel elektrickej trakcie nemali trvať dĺhšie, trebárs aj počas celej plánovanej životnosti vozidla. Nechce sa mi to vyhľadávať, ale v Budapesti električky Combino bude Siemens podstatne dlhšie opravovať, ako u nás je to stanovené v tendri.

Hlavným problémom je tá manipulácia. Nízka váha vozidla a neštandardný počet dverí majú dvojnásobne väčšiu váhu, ako cena za 8 ročnú údržbu trolejbusov! Toto jednoznačne je otvorená a zbytočná preferencia karosérie SOR a nekorektného výrobcu, ktorý v minulosti nedodal to, čo sľúbil, teda klimatizáciu. Len Boh vie, prečo mesto netrvalo na dodaní tejto klimatizácie. Veď stála iba jeden cent/kus. Ani na nedostatok financií sa nemôžu v DPB odvolávať. Istý darca im totiž poslal na účet až 50 centov na tento účel, teda 50 vozidiel SOR mohlo mať klimatizáciu z darovaných financií.
Preferencia vozidla Škoda 30 a 31 Tr je možno pochopiteľná vtedy, ak by odborníci DPB zo zvyku sa prikláňali k značke Škoda, ktorú poznajú a dôverujú jej. Ale ak výrobca má 8 rokov vykonávať aj údržbu, tak odborníkom v DPB môže byť totálne jedno, že kto vyhrá, lebo víťaza bude bolieť hlava, ak technika bude nekvalitná. A za 8 rokov sa muchy vychytajú na náklady výrobcu a ak nie, tak to pomaly môže ísť do šrotu, aj keď u trolejbusoch človek očakáva vyššiu životnosť.

Druhým požiadavkom tendra je, aby boli prihlásené také vozidlá, ktoré ku dňu 7.12.2012 sú v SR schválené. Tento dokument totiž musí byť v obálke, ktorá sa má v daný deň doručiť do DPB. A v SR schválené sú iba vozidlá Škoda 30 a 31 Tr, teda spoločný produkt spoločností Škoda/SOR. A vozidlá Škoda 24 a 25 Tr, teda škoda/Irisbus.

Je pravda, že podklady pripúšťajú aj neskoršie schválenie, dokonca ani pri podpise zmluvy to ešte nemusí byť schválené Drážnym úradom, tu si veci nateraz odporujú, to si DPB musí dať do poriadku. Na to sa bude pýtať každý uchádzač, a DPB tento rozpor musí im vysvetliť a zaujať konečné stanovisko. A ak v podniku majú rozum, tak pôjdu podľa celosvetového štandardu a veci upravia tak, aby sa schvalovací proces konal až potom, keď vozidlo vyhralo.
Nikto totiž neschvaluje takéto vozidlá v predstihu, lebo jedná sa o techniku, ktorá sa kupuje zriedkavo, a počas celého času výroby daného typu vozidla v tak malom štáte ako SR nemusí byť žiadny tender na daný výrobok.

Tender je veľký, tomu zodpovedá aj počet záujemcov. Máme šancu mať tu kvalitné a pekné vozidlá za lacný peniaz. Nateraz to ale vyzerá tak, že pre manipulácie kúpime vozidlá Škoda/SOR za drahé peniaze, lebo cez zle nastavené podmienky každý iný uchádzač sa vylúči z hry, podklady zoberú, prečítajú si ich a odídu, lebo uvidia, že výherca ja vopred určený...
 

 

Sú dve možnosti.
1. Budúci víťaz sa dohodol s ostatnými a ako jediný predloží ponuku, tá bude v sume o kúštik nižšej ako je predpokladaná hodnota a všetci budú vysmiati a spokojní.
2. Budúci víťaz sa dohodol s DPB, ale nie s konkurenciou, DPB to úplne na hulváta našilo na budúceho víťaza a tender sa pod paľbou náprav a námietok zruší a tým sa celý proces natiahne a možno sa nestihne uzavrieť do úniou stanoveného dátumu.
 

Údržba

je síce súčasťou hodnotenia, ale nie je automaticky súčasťou zmluvy! DPB si ju musí v určitej lehote objednať. Preto je pomerne jednoduché zmanipulovať súťaž podľa kopyta "klimatizácia" - uchádzač ponúkne údržbu za 8 centov (každý rok 1), pričom sa vopred dohodne, že DPB si údržbu neobjedná... U električiek sa ani nemusí dohadovať. Na údržbu sa bude môcť vykašľať, pretože v tendrovej dokumentácii sa píše, že do výpočtu spoľahlivosti (ktorá je inak súčasťou predmetu zákazky) sa nezapočítavajú poruchy z dôvodu nevykonanej alebo nesprávnej údržby...
Takto som dokumentáciu dešifroval. Rád by som sa mýlil.
 
Hodnoť

tender šitý na mieru-čo na to mesto?

Prečo je tak dôkležitý počet dverí vo vyhlásenom tendri, keď to neovplyvní rýchlosť nástupu do vozidiel. Napr. kĺbové 5-dverové Sory v pohode predbehne kĺbový Mercedes, ktorý má len 4 dvere. navyše je vo vozidlách s menším počtom dverí viac sedadiel. Naozaj mi to pripadá, že je už vopred známy víťaz. Čo robí mesto ako akcionár DPB? Zase kšeftíky a nie kvalita? To sa naozaj nepoučili z kĺbových Sorov, že tam majú nielen plno sedadiel umiestnených na schodoch, ale sa museli spevňovať rámy vozidiel. Nakúpte už konečne kvalitné vozidlá a nie šmejdy Sory. To zase chcete sponzorovať gorilákov?!
A prečo sa nakupuje až 50% obojstranných elektrčiek, veď by sa ušetrilo nákupom jednostranných, nehovoriac o tom, že sa radšej malo nakúpiť viac elín na úkor trolejbusov. Ak sa nenakúpia teraz cez eurofondy, tak sa nenakúpia ďalšie nové eliny desiatky rokov. Celý tento tender by bolo najlepšie zastaviť a pripraviť nový v spolupráci s odborníkmi.
 
Hodnoť

 

len sa vytešujte na "názkopodlažné" električky, v ktorých budete tak či tak musieť skákať ako kamzíky! Niet nad T3 - svoje klasiky E2 prevádzkujú vo Viedni, a nie ako "atrakciu", rímske električky pochádzajú z čias Mussoliniho - a nevadí to nikomu!
 
Hodnoť

 

2,5mil EUR na jedno vozidlo. To je nonsens. Hrozné niečo, to bude taký tunel že dovidenia.
 

 

Vieš zohnať lacnejšie? :)
 
Hodnoť

O toto sme prišli

Nová vizualizácia a pôdorys Filiálky.
Je to krásne zosumarizvané v tomto článku. Ale z drobných tendrov sa asi lepšie dá vyťažiť.

http://www.asb.sk/inzinierske-...
 


Najčítanejšie na SME Bratislava