SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Projektant Starého mosta: Terajšie vyplakávanie architektov ma udivuje (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

<< < 1 2 3 4

Hodnoť

ARCHITEKTI a KULTURA

Architekti robia mosty vsade tam kde su vyssie naroky na kulturu, teda v centrach dolezitych miest.
Ale chapem ze Slovensko a Bratislava taketo ambicie nema. Samozrejme ze spolupraca s konstruktermi, statikom, dopravakom je zasadna a samozrejma, vzdy sa jedna o timovu pracu.
Pritom suhlasim ze vacsinu mostov robia inziniery, pretoze vacsina mostov su infrastrukturne mosty.
Niekolko prikladov mostov navrhnutych architektami:
http://www.galinsky.com/buildi...
http://jamesfarquharson.files....
http://media.dexigner.com/arti...
http://4.bp.blogspot.com/-td6n...
http://designalog.files.wordpr...
http://www.e-architect.co.uk/i...
http://cdn.radionetherlands.nl...
http://www.earch.cz/img/articl...
http://files.papous.webnode.cz...

atdatdatd
 
Hodnoť

môj názor

rekonštrukciou to nebude, ani v jednom s navrhovaných variantov zmeny,
ak sa o type zmeny dokončenej stavby vyjadrujú nesprávne laici, je to pochopiteľne, odborník by sa mal vyhnúť používaniu nazvaní, ktoré sú výsledkom ľudovej tvorivosti, vďaka ktorej sa mu dostalo iný význam, ktorý je navyše v rozpre s odbornou terminológiou,
rekonštrukciou sa označuje výsledok alebo zámer činnosti, ktorá má za následok opätovné dosiahnutie pôvodných úžitkových vlastností - uvedenie do pôvodného stavu (obnova) alebo zhotovenie niektorých nových stavebných konštrukcií pri zachovaní pôdorysného a výškového vymedzenia stavby (prestavba),
ak to všetko bude dodržané a pritom sa vo významnej miere použijú materiály na kvalitatívne vyššej úrovni, potom je to modernizácia,
ak sa má stavba rozšíriť (šírka mostovky vrátane konštrukcie pre cyklistov a chodcov) a pridať konštrukcia, ktorá nebola (tzv. lávka na strane k mostu Apollo), bude určená pre električky a nie pre cestné vozidlá, je to iná stavba ako pôvodná, aj keď jej účel a druhové zatriednie (inžinierska stavba - most) zostane zachované, reči o tom, že zachovanie pamiatkovo chránených pilierov garantuje charakter rekonštrukcie sú mylné,
ak by to bolo tak, potom by sme mohli rovno hovoriť o GO stavby, pri ktorej sa vymení "iba" 60 - 80 % hmotnej podstaty
ak má byť rozdiel medzi variantmi v tom, že 30 % pôvodného materiálu áno / nie a zároveň chodníky po oboch stranách o 100 % navyše áno / nie, potom rozdiel 6 % stavebných nákladoch je z ríše rozprávok,
ak je pravdou, čo hovoril hl. inž. pred dopravu v pondelok o "letmej" montáži nasúvaním OK vcelku zo strany Petržalky, tak toto organizačné riešenie by stálo viac ako montáž obnovenej OK po úsekoch zo súlodia, pritom demontáž pôvodnej OK po úsekoch a odvoz súlodím bude musieť byť tak, či tak,
vyžiadalo by si to dlhý voľný úsek pre samotnú novú OK, ak má byť monoblok, k tomu všetko pre jeho vytvorenie na mieste, lebo nad 460 m dlhý kolos po našich cestách ani železniciach sa prepraviť nedá,
preto by bolo zaujímavé, či by Alfa04 / mesto nemohli zverejniť podrobné kalkulácie nákladov,
ak zákazník je verejným obstarávateľom podľa § 6 ods. 1 písm. b) (obec) alebo písm. f) zák. o VO (METRO a.s.), potom v zmysle § 104 ods.2 písm. a) alebo b) zákona je povinný použiť súťaž návrhov (nielen pri obstarávaní architektonických alebo inžinierskych služieb), ak predpokladaná hodnota je rovná alebo vyššia ako 125 000 eur alebo 193 000 eur,
pri súťaži návrhov sa povinne použíje verejná súťaž alebo užišia súťaž,
súťaž návrhov malo zabezpečiť vedenie mesta, HA, ano KA nemal a nemá na to oprávnenie,
z právneho a logického hľadiska je absurdné, aby sa z porušenia právnych predpisov malo odvodzovať nejaké právo na ďalšie mínanie verejných financií,
ak niekto vytvára tlak na tzv. pragmatickosť v rozhodovaní sa a odvoláva sa na to, že súťaž návrhov by zablokovala financovanie z europeňazí, tak nehovorí celú pravdu, ak je zámer v súlade s kohéznou politikou, tak ho pokojne EK bude financovať v nasledujúcom období,
ak bude riadiaci orgán postupovať presne podľa platných predpisov, tak práve neuskutočnenie súťaže návrhov môže byť príčinou pre neschválenie / odloženie schválenia pomoci,
môže sa to stať aj v rámci záverečného posúdenia pri povinnej ex post kontrole, potom sa bude poskytnutá finančná pomoc musieť vrátiť aj s úrokmi,

ak má byť stavba kvalitná, potrebuje odborníkov veľa profesií,
kto zvládol stavarinu, má dobrý základ, ak bude chcieť, môže naštudovať aj odbory, na ktoré sa predtým nešpecializoval, aj architekt, najmä ten, čo končil na stavarine, ak by mal záujem
 
Hodnoť

 

Rad by som sa zapojil do diskise, budem strucny. Takze moj nazor:

1. Most v centre mesta by mal byt dielom architekta a inziniera. Tak sa to robi bezne v krajinach kde su ludia nezaujaty a bez predsudkov a chapu diskusiu ako jediny mozny nastroj riesenia. Je na svete par geniov ktory su oboje v jednom (inzinier a architekt )napr. Calatrava alebo Jurg Conzett ( je to svajciar, inzinier, mostar, nema titula architekt, avsak na bienale architektury v benatkach mu bola venovana samostatna expozicia). uviedol som preto tieto mena lebo zatial co jeden projektuje pompezne diela, druhy projektuje racionalne s neuveritelnym citom pre jednoduchost. Ale obaja su majstri v tom co robia.

2. Nie je namieste stavat kopiu povodneho mosta Franz jozef a ani zachranovat docasnu vojensku skladacku, ktora uz ma to najlepsie za sebou. Ma zmysel chranit pamiatky aj industrialne, ale tie sa v BA nicia.


3. Nepaci sa mi predstava ze by v Bratislave mali stat dva mosty od toho isteho autora, alebo skor autorskeho kolektivu.

4. Naprojektovat most si vyzaduje vela casu. Trva to mozno pol roka mozno aj viac, a vyzaduje si to timovu pracu asi tak 30 specialistov. tie studie co boli pubikovane nie su ani tisicina prace z toho, co treba este urobit.

5. riesenie by malo vzist zo sutaze, pokial most nestoji stale je na to cas a priestor.

6. To ze ma niekto pred menom titul neznamena ze je naozaj odbornik a sposobili. Taky je stav. bohuzial...
 
Hodnoť

Ten projekt je z roku 2010

Aspoň na razítku na výkrese je dátum 08.2010.

http://www.bratislava.sk/Vismo...

Priečny rez.

Na druhom výkrese dátum nezabudli odstrániť.

Apropo, ako autor nákresu tej električky na moste, evidentne stiahnutého z imhd.sk, musím poznamenať že som sklamaný z toho že nikto sa ma nikdy nepýtal či ho môže použiť. Nie je mi ani známe že by kontaktoval webmasterov stárnky imhd.sk. Pri pôvodnej vizualizácii Starého mostu kde sa použila súčasná železničná časť som nekafral, lebo sa mi to páčilo, ale z tohto mám zmiešané pocity a vidieť svoje dielo použité bez môjho vedomia a súhlasu na niečo, čo osobne nepodporujem považujem za typicky slovenské.

Ak by ma spoločnosť Alfa 04 oslovila že má záujem o nákres tramvaje pre most, tak by som im ho poskytol, aj vo vektorovom formáte (Autocad), aj iné, modernešie vozy ako T6A5, mám toho dosť.

Ale teraz budú hrať mŕtveho chrobáka. Asi sa obrátim na právnikov, ako je to vlastne s autorským zákonom. Ten nákres evidentne "ukradli" z imhd.sk, nikde inde som ho nedával. A originály vo vektorovom formáte mám výlučne iba ja...
 
Hodnoť

 

Mna by zaujimalo, keby bude dokoncena dialnica...
 

<< < 1 2 3 4

Najčítanejšie na SME Bratislava