SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Projektant Starého mosta: Terajšie vyplakávanie architektov ma udivuje (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

mam taky pocit ze pankovi z alfa04 sa nechce prilis rozmyslat a riesit netypicke riesenia mostu, s ktorymi by prisli architekti a hladat technicky kompromis. lavku, ktoru tam niekto navrhol od neho zneje ako argument ze akekolvek ine architektonicke riesenie ako jeho (pravdepodobne uz hotove) je nerealne. O.i. takyto most zbucha cinsky student na US skole za vikend.
bluehen
Ja ani netvrdím že niekto obhajuje ten či onen variant. Búranim dvoch pilierov ktoré nahradí jeden sa naruší pekná symetria mostných polí. A vôbec, mostné polia ako také vôbec nie sú na novom moste priznané. To je tiež chyba. Tie piliere pod ním budú porozhadzované bez koncepcie. Aj preto sa mi to nepáči. Už vidím ten pohľad z hradu na ten most = katastrofa... Akože ak nový most, tak prosím, ale na všetkých pôvodných pilieroch a prosím priznať jednotlivé mostné polia (zvislými koncami). A už chýba iba krôčik k tomu aby bol nitovaný...
Erik Z.
<< < 1 2 3 4 > >>

...

Áno je to o únosnosti. Mostné polia nie sú priznané, lebo pôjde o spojitú priehradovú konštrukciu, ktorá je pri rovnakej spotrebe materiálu omnoho únosnejšia ako konštrukcia s prostými poľami. Opäť ide o náklady.

A tým nitom. Len od vlastnej tiaže mosta je v nosnom páse sila 450 t. Jeden nit D24 unesie v strihu cca 100 kN = 10 t. Chcete mať v každom styčníku nosného pása 2x 45 nitov? To je tá industriálna jemnosť?

Ďakujem... to sú archibludy.
 

Sa spamätaj...

... robím akurát kontrolný statický výpočet na Starý most. Len na korektné modelovanie mosta treba 10 dní súvislej práce.

A ohľadom tých architertov a statikov. Ja ako statik si viem na rodinnom dome naprojektovať aj architektonickú časť, ale architekt vie kočku o statike a spoľahlivosti konštrukcie, o medzných stavoch používateľnosti (obmedzenie napätí, únava, elastický / plastický posudok, stabilitný výpočet, vzper, klopenie nosníkov).

Architekti si kreslia tie svoje obrázčoky a volajú to umenie. Umenie je mnohokrát pre statika nájsť vhodný výpočtový model pre ich obrázky. Mnohé veci spod rúk architektov sa dajú realizovavať ale za neprimerane prehnané nároky na realizáciu.

Česť architektom s ktorými spolupracujem.
 

hehe

naprojektovat dom si dokazem aj ja - presne tak ako ty a to nie som ani architekt ani stavbar :)
ale potom to tak vyzera vsade na SK - ludova tvorivost tvarov domov, vnutorny priestor nevyuzity, dlhe chodby, male izby, skokove steny, ovalne okna, 2 izbove byty s velkou kuchynou su predavane ako 3 izbove, domy stavane bez ohladu na dany teren, do krajiny nezapadajuce stavby atd atd = realita novostavieb.
to projektovali asi statici a jedinym kriteriom bolo aby ten dom nepadol :)

ano projektovat dokaze kazdy, ale naprojketovat tak aby to malo uzitok a funkciu nedokaze kazdy.
 

 

Tie " 2 izbove byty s velkou kuchynou predavane ako 3 izbove" s dost velkou pravdepodobnostou projektovali architekti - v novostavbach sa dnes byty inak nestavaju.
Ked som sa chystal stavat dom, obisiel som styroch architektov. Ani jeden nemienil akceptovat, ze by to mal byt obycajny dom. Jedine, co ich zaujima je, ako to vyzera. Funkcnost je druhorada a zmienka o rozpocte ich uraza - oni su predsa "umelci".
Aby sme si rozumeli: nebol problem, kolko si pytali za projekt, ale kolko by stalo postavit dom podla ich navrhu.
 

 

jasne, aj Nora Mojsejevova si urcite vie naprojektovat dom :-)) potom to tak vyzera. tolko gycu a nevkusu co sa tu postav to sa len tak niekde nevidi ...
 
Hodnoť

nechapem

Preco tam nemozu spravit kopiu originalneho mosta. Len to zase svine komunisticke chcu stavat kopiu hentej ruskej rachotiny.
 
Hodnoť

 

"Architektonická súťaž by zablokovala prípravu stavby tak, že by sa nemohla financovať z „európskych“ peňazí. A to by v praxi znamenalo to, že by Starý most na dlhé roky ostal neopravený.“

Rozhovor ktorý len kĺže po povrchu. Odhliadnúc od toho, že ten most aj je v skutočnosti zakonzervovaný v nevyhovujúcom stave by ma zaujímalo, na základe čoho súdruh Maťaščík tvrdí, že by súťaž zablokovala európske financovanie. To "vyplakávanie" bolo smerované na farizeja Ďurkovského, ktorý to celé pripravoval za chrbtom verejnosti.
 

 

Pretože by sa most nestihol postaviť do 2015. Písalo sa o tom viac krát.
 

B_KOVAC k vyjadreniu pmatascika o sutazi

k vyplakavaniu architektov k arch.sutazi...tolko:
tvrdenie kolegu ing. matascila je viac ako neseriozne. pre doteraz nezainteresovanych par poznamok k jeho nazoru, ze „architekti ozili a u primatora Durkovskeho si vytrucovali sutaz“, ked uz bolo neskoro a v medzinarodnom tendri bol vybrany dnesny projektant. Stalo sa to tak preto, ze architekti, minimalne vsak Slovenska komora architektov, vobec netusili, ze mesto v roku 2007 v ramci tendra na projektanta (pozor ! NIE v sutazi navrhov!) „Nosny system MHD Safarikovo nam. – Bosakova“ vybralo aj projektanta St. mosta, kde kriteriami vyberu boli len obchodne podmienky (obchodna sutaz). Predmetom zadania tendra bolo navrhnut kolajisko elektricky do petrzalky veduce cez stary most za predpokladu jeho rekonstrukcie. Nikto komore taku povahu zadania ani neoznamil, kedze to bola jasne nearchitektonicka uloha (rekonstrukciou sa rozumie v podstate navrat povodneho stavu, akasi forma opravy...re-konstrukcia) takze aj otazka kde boli architekti ma svoju odpoved. To "zelezniciarske" zadanie nebola uloha pre architekta, aby sa zucastnoval tendra...napokon sa ho zucastnili tusim iba dvaja ucastnici a aj to ak sa nemylim ten druhy odstupil alebo bol vyradeny...takze ziadna tendrova slava to nebiola, normalne mali tender zrusit...Zaujem bol ale asi iny... Ze sa bude jednat aj o viac sme zistili az po spusteni internetoveho hlasovania za navrhy „perforovaneho rebra“, pripravene panom Ing.Matascikom, ktory namiesto rekonstrukcie st. mosta zrazu navrhol tri alternativy uplne noveho mosta. teda to co nebolo v poziadavkych tendra, po slovensky v rozpore s podmienkami tendra. Aj som ho lutoval, lebo sutazil sam so sebou, sam mal vraj medzi navrhni svojho favorita, naco potom predkladal ine...ved uz to bolo pritiahnute za vlasy. kedze zakon o verejnom obstaravani prikazuje, keda treba vyhlasit sutaz navrhov, tak sme zacali podnikat kroky, ktore napokon vyustili do suhlasu byvaleho primatora s architektonickou sutazou. Pre tuto sutaz komora architektov na zaklade ustnej dohody s primatorom aj pripravila podmienky (pre vysvetlenie p. matascikovi: normalne je to uloha pre samotneho vyhlasovatela! komora ma za ulohu podmienky len overit pre svojich clenov...) ako medzinarodnu verejnu anonymnu sutaz bez obmedzenia ucasti, teda nielen pre architektov. Ze napokon magistrat sutaz stopol, uz nie je vinou architektov. Kolegom ktori mu pripravili podmienky ani nezaplatil ani nepodakovali. Odvtedy presli skoro tri roky, dnes uz mohli byt vysledky na svete, urcite by sa stretli pristupy histoprizujuce s uplne novymi az futuristickymi...pan matascik mohol byt v porote (trebars aj ako predseda) alebo mohol sutazit. Dnesna debata o starom moste mohla byt uplne inde a peniaze z bruselu tu uz davno mohli byt.
ETELINE nizsie: som presvedceny, ze aj varianta opravy sucasneho mosta sa da urobit na viac ako 30 rokov, podla renomovanych statikov aj na 70-100. takze ja sa priklanam za takuto alternativu, kedze mesto ma uz len jednu z dvoch moznosti vyberu. Je jemnejsia a posobi povodnejsie. ostanu povodne piliere na svojich miestach, nadstavia sa, gabarit mosta (podplavna draha) sa nerozsiri, len sa zvysi, teda aj tak sa vylepsi. Dolezite je aby sa to uz nezastavilo kvoli elektricke do petrzalky. Tie peniaze z bruselu nie su na most, ale na elektricku !
 

k možnostiam

ak nemajú byť ohrozené peniaze z Bruselu, mesto má iba jednu možnosť,
rekoštrukcia na báze súčasnej OK spojená s náhradou / výmenou opotrebovaných a poškodených častí, pričom v záujme koľajového prepojenia oboch brehov v duchu prioritnej osi 4 OPD a zvýšenia komfortu pre cyklistov a chodcov bude prípustné mierne rozšírenie mostovky a jednostranného chodníka,
reči o predĺžení životnosti najviac do 30 rokov sú jasnou manipuláciou s cieľom ovplyvniť myslenie tých, čo budú hlasovať / rozhodovať, ak oceľ z 50. rokov vydržala 60 rokov napriek nezmyselným úpravám mostovky a bez serióznej údržby, dnešná má šancu na 100 rokov,
gabarit sa má rozšíriť odstránením jedného piliera v strede, ale to by si vyžiadalo zásahy do spodnej zóny OK,
 
Hodnoť

V 45.tom

ho postavili za 6 mesiacov. Vydrzal dodnes.
Dnes na to potrebujeme peniaze z Bruselu, 3/4 utopíme v paieroch, povoleniach, analýzach a dopadových štúdiách.
Pokrok ? Nie, katastrofa.
 
Hodnoť

Treba novú konštrukciu ak sme normálny

len uderení ľudia pre 6% navýšenie ceny by tam dali starý šrot na max 30 rokov ked nový vydrží 100-150 rokov.Neviem o čom sa tu dohadujeme?????????????????
Horšie ako v materskej škôlke.
 

 

Ale no tak, preco udereni? Treba mysliet predsa aj na buduce generacie.
Z coho by si predsa ulievali o 30 rokov, keby sa im tam postavilo nieco co by ich prezilo?
 

Most Rusi postavili z nekvalitnej ocele

takze je ako bublinkova cokolada lenze bublinky su z dusiku ....
tolko hovorila sprava z VUZ (bol som na tej prednaske vo VUZ)
cize ani gram ocele nema vyznam odkladat
co sa tyka ocelovej konstrukcie treba vsetko nove
ale piliere kludne mozu ostat
nechapem ludi ktori placu za technickou ruskou pontonovou konstrukciou ktora mala byt len docasne riesenie ....
kludne nech sa navrhne nieco nove ale nech to vydrzi dalsich 150 rokov ...
 
Hodnoť

 

Keby to takto riešili v Prahe tak sa stojí a nikto by sa nepohol.
Most je hnusný, jeho historická hodnota pochybná a oprava štýlom zalátania dier je zbytočné plytvanie peňazí, ktoré nemajú. Kde sú doby kde sa postavilo čo bolo treba bez kecov....
 

 

Kde sú tie časy?

Kedysi sa stavalo to čo naozaj bolo treba a nie hračky pre projektantov v mierke 1:1. Dnes je prebujnelá byrokracia, korupcia a vstupom do EÚ sa to iba zhoršilo.

Kedysi sa kašlalo aj na ľudské zdravie, ba až životy, pri veľkých stavbách sa bežne počítalo koľko ľudí pri stavbe príde o život. Cena ľudskej práce mala smiešnu hodnotu. Navyše sa kašlalo na životné prostredie, ktoré sa muselo prispôsobiť. Dnes je nutné mať posudky či stavba neovplyvní nejakú vydru, ktorá aj tak vykapala pred desiatimi rokmi a pod. nezmysly. Hlukové štúdie, svetelné štúdie a bohvie ako p94oviny ešte. Tento balast sa nabaľuje efektom snehovej guľe...
 

 

S tou cenou života sa to nezmenilo veľmi...
 
Hodnoť

Pravdu povediac, nepoznam

skaredy most. Skarede mosty neumoznuje stavat samotna "fyzika". Ziadny z BA mostov nestavali architekti, su vari skarede? Primar na mostoch hraju inzinieri, ale obcas prizvu aj architektov ako napr. inzinier Michel Virlogeux spolupracoval pri stavbe viaduktu Millau s Normanom Fostrom. Most cez Golden Gate, Verazano Bridge, Sydney Harbour Bridge ci Firth of Forth Bridge su ciste inzinierske diela s dnes uz nadhernou umeleckou formou. Bratislavski architekti namiesto onanovania nad mostom by sa mali zamysliet nad tym, co v BA vyrasta v podobe penisov vyskovych budov. Taka Gloria stoji za vsetky.
 

"Ziadny z BA mostov nestavali architekti

most SNP od architektov Lacka a Kusnira sa stal stavbou storocia :) Na moste Lafranconi sa podielal Stefan Slachta :)
Inak suhlas s tou fyzikou. Ale most v centre moze ponukat aj nieco viac ako "len" fyziku..
 

AJ KED..

..stavby s rovnakymi parametrami a rozpatim maju casto na Slovensku piliere napr 4ooky a uz len za rohom v rakusku sa vedia dostat na 150.. To je obrovsky rozdiel v elegancii... nehovoriac o detailoch ktore ako vidiet na sucasnom starom moste a navrhoch od alfa 04 dokazu spravit uplne iny vysledny dojem. Sucasny stary most je jemnucky akoby zo ustrikovany..
 

<< < 1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME Bratislava