SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Projektant Starého mosta: Terajšie vyplakávanie architektov ma udivuje (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

ufff ... no ty si mi fakt lestic. cele videnie pana mostneho projektanta a par frustrovanych prispievatelov je absolutne divne a pomylene. co je to za absurdne videnie, ze most musi robit LEN projektant a ked ho robi architekt tak "to pada"? ako kazdu inu stavbu predsa celkovy navrh a dizajn robi architekt a nasledne sa projekt robi v sucinnosti s mnozstvom inych odbornikov, kde architekt by mal koordinovat cely proces a smerovat ho k naplneniu svojej vizie. ako architekt si neviem predstavit, ze by som len tak zbrucha urobil projekt na most bez spoluprace s prislusnymi inzienierami, tak isto si neviem predstavit, ze by TZB inzinier navrhoval budovy, alebo statik estetiku mosta. ani jedno zamestnanie nie je vyssie a ani nizsie toho druheho, ale su predsa iste kompetencie co a ako sa ma robit. to,ze sa statik smeje, ze architektom padaju "ich" mosty, je to iste ako sa architekt smeje dizajnu, ktory navrhuju pri projektovani stavbari. Jedna profesia bez druhej nemoze existovat a ked sa nejaky clanok z tej retaze vynecha,tak vznikaju alebo neesteticke paskvily, alebo nefungujuce stavby. navazanie sa diskuterov do architektov moc nechapem ... viem,ze obycajnemu cloveku sa zda "drze", ked si normalny architekt za projekt napr. rodinneho domu za ca. 200 000 eur vypyta ca. 18 000 eur, lebo v katalogu videl tiez hotovy "projekt" rodinneho domu za ca. 2000 eur ... ale pochopenie pricin, preco to tak je, je uz nad jeho sily.
dusan j.
ake su to tie NASE projekty???? ved prave o tom pisem ... je pomylene videnie a absolutne nespravny postup ked architekt dobi projekt bez inzinierov a naopak - inzinier bez architekta. alebo ste gen. contractor, ktoremu je tazko realizovat projekt? (a projekt neznamena vykresy LEN od architekta ale cela projektna dokumentacia, z ktorej cast "architektura" zabera tak 1/5)
dusan j.
<< < 1 2 3 4 > >>

hmm

no zase som sa pobavil.. well malo by to tak byt ako pises o tej spolupraci, ale ked clovek vidi tie "navrhy" a vie co obnaza statika hlavne DYNAMIKA, ci napr detialne poznanie materialoveho inzinierstva pousmeje sa. bohuzial exituje velke mnozstvo architektov ktori nemaju vela paru o statike, pruznosti, dynamike matarialovm inzinierstve. a potom take "navrhovane skvosty" nevychadzaju po vypoctoch a je treba robit donekonecna upravy co predrazi proejkt. a ruku na srdce neznamena ze niekto absolvoval architekturu automaticky je spickovy v designe( a zvlast zo svk skol !). btw by si sa divil kolko ludi dokaze skycnut spickovy design svojho domu a nema ARCHITEKTURU!!!! a potom si to da spocitat + urobi upravy. skor sa priklonim k navrhu spickoveho odbornika na staticko dynamickeho problematiku - a ak ma co i len za hrst rozumu architekta schova vazne do vacku. vsetci vidia len architektov - ale za ich uspechom su hlane ti "vykonavaci" projektanti-vypoctari staticko-dynamickych charakteristik stavieb.
a k tvojej poznamke ze ze architekti sa smeju statikom za design len poznamocka:
bud rad ze architektov rozvno nezastrelia ak stavba spadne, resp ze im nevezmu diplom ak in design nevyjde vo vypocte! (samozrejme zanedbam male uprvay navrhnute vypoctarom) to by sa stat nemalo! netvrdim ze designer ma navrhnut rozno rozmery nosnikov ...ale ma navrnut design tak aby sa materialove a prierezove charakteritiky len modifikovali! to musi zvladnut!. radsej skaredsiu stavbu ale co vydrzi + finicne unosnu a aj z hladiska udrzby, ako peknu(a pojme krasno mzoeme debatovat) ktora sa zruti a zabije aj ludi, resp stavhu ktora je pridraha a zere prachy dalej aj svojou "zlou" a nepremyslenou konstrukcoiu - na udrzbu.
co si myslis preco museli volakedy stavitelia s celou rodinou prespat prvy tyzden v novostavbe?!?!?! aby nezabila nevinnych!
a k dalseej brilantnej pznamke ze architektura zabera len 1/5 ... ha ha ha
ved prave sprosty(toti to krasa nie je vseko, moze byt stavba pekna a dobre navrhnuta alebo len pkena....alebo skareda - taka by ani nemala presjt) design ma za nasledok ze projektanti musia urobit taku dokumentaciu podla ktorej sa tazko a pridraho vyraba atd... presne si potvrdil to comu sa vysmievas ze architekti nerozumeju problematike vypoctu, matreialovemu ing(pouzite materrial + povrchovu upravu si totiz zela architekt!!! a dost casto na nich trva aj ked je upozornovany na problemy!!!)) nevraviac o uzitkovosti, udrzbe...montazi, preeprave(ci uz celku alebo jednotlivych casti), moznosti prefa-dielcov atd...
suhlasim ze most v meste ma byt pekna stavba, uzitkova, bezpecna, lahko udrziavana, s cou najvyssou zivotnostou a rozumnou cenou, a mala by byt podla moznosti od domaich dodavatelov - pri zohladneni toho co som uviedol. otazka je co je to pekna stvba. tak to sa nikdy nezjednoti, iste je ze potom by mala rozhodnout vacsina obyvatelov mesta v referende.
 

opravim

to vziatie diplomu ci gulku som mal namysli tvojho vyroku:
"ze sa statik smeje, ze architektom padaju "ich" mosty, je to iste ako sa architekt smeje dizajnu"
moj nazor je ze architekturu by mali studovat po VS a min 10 rocnej aktivnej vypoctarskej praxi ludia z praxe. tym by sa v podstate rapidne znizila nakladovost stavieb. ak vsak chcu podavat navrhy ktore neyjdu statiko-dynamiky, odobrat peciatku spolobilosti a diplomu.
 

 

dalsi ekspert, ktory si mysli,ze architekt je tu len na to aby urobil "pekny dom" a vsetci ostatni makaju za neho a os sa vrta v nose a po nociach rozmysla, ako stazit zivot ostatnym profesiam. ocividno nie ste architekt, zrejme ani z projektantskej brandze a ak aj nahodou ste z tejto brandze, tak asi z takej tej peknej slovenskej, vysoko neprofesionalnej.

ad kriziak - nie som dusan janco,

pracujem v medzinarodnom archi. atelieri v moskve a mam za sebou kopec projektov, ktore som viedol ako gen.projektant, ale nikdy som sa nestretol s takym arogantnym pristupom inzinierov (lebo to vyzera,ze diskutujuci su prinajmensom brilantni statici, ktorych nejaky architekt hlboko urazil). ako gen. projektant mam na starosti okrem "pekneho dizajnu" aj koordinaciu s inzinierami (MEP engineers, illumination consultants, fire consultant, atd ...) pri vytvarani realizacneho projektu a nasledny autorsky dozor. situacia, aku opisali niektori diskutujuci, ze architekti urobia nejaky projekt, ktory je potom nemozne vyplnit, je od zakladu mylna, pretoze projekt sa VZDY vytvara v sucinnosti s inziniermi a s nimi sa aj koordinuje. uvedeny postup, ako sa ho tu snazia presadit (a sice, ze architekt urobi projekt, ktory sa potom doraba po inzinierskej stranke), je absolutne mylny a nemozny.

ano, po objemovej stranke vydanych dokumentov, arhcitekturna cast tvori naozaj 1/5 (dakedy aj menej) celeho projekta, ale dufam,ze si nemyslite, ze inzinierne firmy beru nejake "omrvinky" a naduty architekt zoberie vsetko????

po tejto velmi argantnej diskusii mam pocit, ze mnohi ludia nevedia, ako sa naozaj robi architektura, len si vylievaju zlc, pretoze im nejaky fuser ponukol nedokonaly produkt a preto su teraz vsetci architekti zli, bohati, nadoti idioti a ti ubohi inzinieri, ktori, keby im ti zli architekti nezavadzali, tak by urobili cely projekt sto krat lepsie a lacnejsie. a tymto vobec nedehonestujem inzinierov, ale chcem len povedat, ze architektonicky projekt je vzdy produkt vzajomnej kooperacie vsetkych zloziek, ktore vstupuju do procesu a jedna bez druhej skratka nemoze byt.
 

 

architekt dusan janco? :-D

No teraz vazne, clanok som ja pochopil tak, ze tento stavebny inzinier spolupracuje s architektami a vyhrady ma voci architektom, ktori sa snazia navrhnut mosty sami bez stavebnych inzinierov, alebo ktori neberu stavebneho inziniera dostatocne vazne.
 
Hodnoť

Tento most je zaroven nekonecny tunel...

Tak ako ten zrekonstruovany pod hradom.V Bratislave uz 20rokov malo byt METRO-stanice uz su postavene...:-)))pripadne ani ALWEG by nebolo zle riesenie,ked sme sa na neho poskladali-v Tatrach uz nie je potrebny...Ked v Trencine stavaju UZ DRUHY most-po 30tich rokoch,tak Bratislava musi mat nieco lepsie.Tak ako ma uzsi rozchod ako normalny a neda sa na tratiach vyuzit vacsina kolajovych vozidiel...bratislavski mestski SUDRUHOVIA-ci pani vzdy vybrali to najlepsie rozhodnutie-od zburania VYDRICE,vystavby Petrzalky,zastavania nabrezia nad povoleny limit,predaj PKO,likvidaciu Vinohradov na ukor vystavby, atd.Hlavna dedina musi byt vzdy ina...
 
Hodnoť

 

p. matascik, zavadzate.

zaujimalo by ma, kde je rozhovor s bohusom kovacom z tlaceneho vydania.
 
Hodnoť

2/3

Teraz bez ohladu na sposob technickeho riesenia a stavebneho postupu rekonstrukcie, mne osobne sa vyobrazeny zeleny most paci.
 
Hodnoť

vec vkusu

...ale podla mna sa to skaredsie uz nedalo ani navrhnut. vyzera ako ten hnusny stary, akurat ze farba bude zhodna s tou, co som daval babke na branku....
 

 

Mne tá farba pripomína mosty v Maďarsku - tam som vlastne inú farbu na mostoch a všelijakých lávkach cez dedinský potok ani nevidela.... ale netvrdím, že som prešla všetky maďarské mosty a mostíky - mňa len fascinuje, ako sa dokázali zjednotiť vo farbe. Neviem, či to majú v nejakých stavebných predpisoch, alebo ako to u nich je....
 

 

Tá farba sa nazýva "mostná zelená" a v monarchii bola bežne používaným štandardom.
 
Hodnoť

 

mam taky pocit ze pankovi z alfa04 sa nechce prilis rozmyslat a riesit netypicke riesenia mostu, s ktorymi by prisli architekti a hladat technicky kompromis.
lavku, ktoru tam niekto navrhol od neho zneje ako argument ze akekolvek ine architektonicke riesenie ako jeho (pravdepodobne uz hotove) je nerealne.
O.i. takyto most zbucha cinsky student na US skole za vikend.
 

 

Oni pôvodne chceli moderný most. To boli tie tri varianty o ktorých sa hlasovalo. Ale keďže musí ísť o rekonštrukciu inak nebudú peniaze z EU tak dali na plac toto.
 

 

mne sa zasa nechce platit "netypicke riesenie mostu" na ktorom sa odbavi nejaky architekt.
Treba to spravit za rozumne peniaze - a to je aj dovod, preco bola obidena architektonicka sutaz. Pri takej sutazi sa totiz nestanovuje cena(!) a pani architekti potom nevedia co od bujnosti.
 

 

no platit sa nikdy nikomu nechce, ale ten most tam bude najblizsich 150 rokov, potom je lepsie nic nepostavit a prachy minut inde ako na nieco nedomyslene.
navrh tohto mostu, aj jeho betonoveho predchodcu, su standartne typy mostov ktore su skarede co i len ako konstrukcia pre plynovod.
toto nie su ziadne specialne typy vysutych mostov ktore inde vo svete postavili pred 100 rokmi a doteraz stoja a na nich 6-pruhove dialnice s vlakmi, co chcete preboha 10 dni modelovat? 3/3
 

 

asi sa nezhodneme, ale ja si myslim, ze investovat miliardy, aby sme vybudovali architektovi pamatnik, je nezmysel.
Most je most (funkcna konstrukcia) a ked sa chce niekto odbavovat nevidanymi konstrukciami, nech si hlada bohateho sejka (ale tam je asi vacsia konkurencia) a neotravuje na Slovensku.
Za 150 rokov budu uplne ine esteticke kriteria a je kludne mozne, ze sa budu na taky "vysuty typ mosta cez Dunaj" pozerat ako na donebavolajucu volovinu a na tych, co to platili ako na snobov.
A k tomu, ze "je lepsie nic nepostavit" (nez by to mal byt obycajny most): v BA je mostov malo a nepostavit dalsi len preto, ze nebude dostatocne hogo-fogo je snobizmus aj podla dnesnych meradiel.
 

podla mna sa mylite

most nie je len most, pokial je v centre mesta... v tom pripade by mal splnat aj iste esteticke prametre. Bratislava ma dva dialnicne mosty, dva "dopravne" mosty (apollo a snp) a prave Stary most je na idealnom mieste, aby naplnil funkciu ciastocne promenadneho mosta. Jedna cast nech je funkcnou elektrickovou tratou a jeho zvysok promenadny. Auta by som nan nepustala.
A co sa tyka architekt vs. stavar - maloktory stavar navrhne budovu esteticky, prakticky a funkcne zaroven. Par rodinnych domov od stavarov som videla a okrem otrasneho vzhladu (ako to vyslo podla konstrukcie) tie domy neboli ani prakticke a chybali tam mnohe prvky z hladiska funkcnosti. Architekt sa na budovu pozera z viacerych hladisk, kym stavarovi staci "aby nespadla". I ked, aj medzi architektami sa najdu neschopaci, ako, koniec-koncov, v kazdom povolani.
Bohuzial aj vinou nefunkcnej Komory je povedomie verejnosti o vyzname a praci architektov take ake je....
 

 

A viete porovnať náklady na štandardný typ mosta s nákladmi na riešenie s visutým mostom?

Dlho sa to modelovalo, pretože konštrukcia je v oblúku takže sa trebalo hrať v 3D. V modeli je cca 4400 prútov a cca 2700 uzlov a samozrejme množstvo zaťažení.

PS: Takto dopadol jeden visutý most.
http://www.youtube.com/watch?v...
 

Vietor je sviňa :-)

Technická otázka:
Dala by sa novostavba realizovať klasickou metódou za rozumný čas? Myslím tým nitované kusy plechu? A koľko by to stálo?
 

 

Aby bolo jasné...

Ja neobhajujem ani jeden variant. Varianty sú aj na http://www.alfa04.sk/Aktuality... (celkom dole).

A dalo by sa i nitovať, ale argumetovať nasledujúcim je zas archiblud:

"Mali sme pripomienky, že by sa dalo rozprávať o farebnosti, detailoch, jemnosti mosta. Most Franza Jozefa aj ten ruský most mali v sebe takú industriálnu jemnosť, boli to nitované stavby podobne ako eiffelovka. Z nového návrhu však cítiť akýsi železný monoblok a prináša nad rieku inú hmotu. Posúvajú sa piliere a most sa dostáva vyššie, takže sa menia proporcie vnímania".

K Eifellovke! To nie je žiadna architekrúra. Je to veža, ktorá sa inak, z pohľadu jej výšky, v tej dobe ani nedala inak navrhnúť. Sám Eiffel povedal, že "Krivka štyroch vonkajších rohov veže, tak, ako ju nadiktovali matematické výpočty, vytvára mohutný dojem pevnosti a krásy".


No proste umenie...
 

 

Ja ani netvrdím že niekto obhajuje ten či onen variant.

Búranim dvoch pilierov ktoré nahradí jeden sa naruší pekná symetria mostných polí. A vôbec, mostné polia ako také vôbec nie sú na novom moste priznané. To je tiež chyba. Tie piliere pod ním budú porozhadzované bez koncepcie. Aj preto sa mi to nepáči. Už vidím ten pohľad z hradu na ten most = katastrofa... Akože ak nový most, tak prosím, ale na všetkých pôvodných pilieroch a prosím priznať jednotlivé mostné polia (zvislými koncami). A už chýba iba krôčik k tomu aby bol nitovaný...
 

<< < 1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME Bratislava