SME
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Projektant Starého mosta: Terajšie vyplakávanie architektov ma udivuje (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

Architekti vs. inžinieri

Súhlasim s pánom Maťaščíkom že mosty by mali v prvom rade projektovať inžinieri - stavbári. Ako strojárovi mi je stavbarina blízko a pamätám si maticové výpočty priehradových konštrukcií z čias VŠ (ktorú som nedokončil, ale to je iný príbeh). Mám úctu voči inžinierom, lebo oni nesú zodpovednosť za to, že most naozaj vydrží a nespadne. Architekti by mali hrať pri stavbe mostov až druhé husle a nie vykrikovať.

Bol by som rád keby mi niekto kompetentný, možno aj pán Maťaščík, napísal čo by stála novostavba z novej ocele, ale prosím pekne stavaná starými technologickými postupmi - myslím nitované spoje. Bol by to dvojnásobok? Trojnásobok? A časovo by to trvalo koľko?

Nemôžem si pomôcť, ale nitované spoje majú svoje čaro a vytvárajú pridanú hodnotu. Aj keď pri novej konštrukcii (nie replike) je naozaj iskutabilné či to má zmysel a nie je to stavanie Disneylandu. Ale aspoň hypoteticky, koľko by to stálo a ako dlho by sa to stavalo?
 

Myslím si pravý opak

Most v centre hlavného mesta, musí byť v prvom rade architektúrou v umelcekom zmysle slova. Vyrábať konštrukcie sa môže na poľných cestách ďaleko od kultúrnych centier. Stavať "projektantsky" , a to ni len mosty, je prejav nekultúry. Bratislava vďaka tomu už z ďaleka nevyzerá ako kultúrne cntrum štátu, ale ako zhluk ambícií svojvôle a chaosu novozbohatlíckeho vkusu. Na Slovensku peniaze dokážu presadiť hocičo, aj inžiniersky most.Ak má byť nábrežie v kontexte oddychovej zóny, nemôže sa to realizovať na báze utilitárneho inžinierstva.
 

ja si myslim...

naopak myslim, ze most ma byt v prvom rade bezpecny...v druhom rade musi byt naplneny pomer vzhlad/uzitkova hodnota/naklady...to, co vidno v niektorych architektonickych navrhoch premosteni cez dunaj - je smiesne - neprakticke, urcite nehorazne drahe (ak je to vobec technicky mozne postavit) atd...samozrejme, idealne by bolo, keby vsetko bolo "krasne", navrhnute v zmysle toho co si ty tvrdil...ale ked sa obzriem po bratislave, aku architekturu "v umeleckom slova zmysle" boli architekti schopni navrhnut - tak radsej nech vzhlad navrhuje traktorista...aby som sa vratil k clanku - ten stavar ma pravdu - lepsie postavit to , co je navrhnute v povodnom dizajne, ktory nie je dokonaly (ale ani zly podla mojho nazoru) - ako sa hadat, EU nam potom na to neda peniaze a postavime velky ud....a vyryvaci, trpaci a niektori architekti budu spokojni...ale par stoviek tisic ludi bude bez mostu na dalsich 30 rokov...
 

Jasne, ze most hlavne nesmie spadnut :-)

na svete je vsak tolko krasnych mostov, ktore stoja uz dlhe roky, tak preco Bratislava musi mat taku hnusnu opachu, aku nam tu ten pan pripravuje??

Aj ked som dlhe roky chodieval cez Stary most a mam teda na neho nostalgicke spomienky, bol by som skor za to, aby sa postavil pekny promenadny most. Bolo by fajn, ak by mal aspon cast chranenu proti vetru a dazdu, lebo ked idete peso z jedného brehu na druhý a v strede mosta vás chytí búrka, nie je to nic moc.

A potom este snivam o tom, ze by ste mohli cestu z jednej strany na druhu skratit tak, ze by ste si sadli do jednej z viacerych kaviarniciek, ktorych pas by lemoval obe strany mosta. Nieco ako v Donauzentre vo Viedni, kde prechadzate z jednej budovy do druhej takym zasklenym mostom ponad ulicu - boli ste tam uz niekedy? Ale viem, to je uz utopicky komunizmus...
 

 

Lebo most Apollo je uplne krasny - http://ipravda.sk/res/2009/08/... - hlavne že škrta cely hrad aj stare mesto a brani peknemu vyhladu. Most Apollo vobec nekomunikuje s BA, ved Novy most naschval ustupuje od bratislavskeho hradu, aby ho prezentoval. Toto však žiadneho stavbara nenapadne, lebo nerozumeju suvislostiam, vidia iba svoj projekt a ako dobehnut architekta.

Cez ruky mi ide XYZ projektov od stavebnych inžinierov a poviem vam, že to je hnus, aj na stavbe sa roboši na tom smeju. Je jedno či nie niekto ing alebo arch, ak to robí zle, robí to zle... Ale hovorit ze všetci arch to robia zle a iba ing to vedia spravit všetko dobre, sorry, ale je to nasmiech.
 

Most Apollo je kópia jedného

nemeckého mosta, pričom ten v Nemecku prevádza okrem diaľnice aj železnicu pri podobnej spotrebe ocele a betónu. Niekoľko podobných mostov je aj inde vo svete, najmä v Japonsku. Ináč pánko Maťaščík je majster výhovoriek. Keď sa ponechajú z pôvodného mosta len časti pilierov, tak to nie je žiadna rekonštrukcia, ale nový most - celá jeho nosná konštrukcia. Ináč mestskí úradníci na čele s primátormi zámerne tak dlho ,,premýšľali" o ďalšom postupe, až to dohnali do štádia, že už nestíhajú vypísať súťaž.
 

Architekt je umelec a inžinier technik.

Tito dve profesie na seba žiarlia, ostentatívne sebou navzájom pohŕdajú a pritom sa zúfalo potrebujú :) Mnohí dobrí architekti spadnú do falošnej predstavy, že môžu byť dobrými technikmi a mnohí dobrí technici prepadnú ošiaľu, že môžu byť dobrými architektmi. Je to nezmysel, lebo architekt sa musí venovť plne ladnosti a výrazu diela a nesmie si preto všímať technické obmedzenia a dobrý technik musí mať v hlave optimálne parametre aj tej poslednej skrutky a nesmie sa nechať rozbabrať nejakými estetickými nepodstatnosťami. Až z ich konkurenčnej, no priatelskej rivality môže vzniknúť dielo s veľkým "D". Čo nevylučuje, že estetický nápad nemôže občas dostať aj technik a technickú nuansu domyslieť architekt. Ak to však chce ustáť jeden človek sám, skončí so schizofrénou na psychiatrii - za predpokladu, že je maniak perfekcionista. Ak to je však taký bežný looser, produkujúci tuctový brak, može samozrejme robiť súčasne architekta, technika, dodávateľa, odberatela, investora a ešte poskytovať aj hoci aj pohostinské služby súčasne :))) No a ten starý most cez Dunaj je - medzi nami - taký šmejd, že nepotrebuje ani architekta, ani mostného inžiniera a musí ho byť schopný navrhnúť a aj skonštruovať hociktorý remeselný zámočník, ktorý nemá v hlave úplne na5rané a má na Pc-čku okrem Solitairu aspoň Nastran :)
 

Ladnosť a výraz ??? Ja som tiež stavebý

inžinier s 30 rokmi praxe v investičnej výstavbe. Slovenskí architekti si stavajú " ladné a výrazné predrežené pomníky " za peniaze ľudí !
Čo keby si osvojili pojmy ako Funkčnosť, hospodárnosť, požiadavky trhu, kvalitu statickej dopravy primeranej dobe, ( napr. 100% vozidiel v spodnej stavbe atp. Ani jeden architekt z SR by nedostal na tie bludy čo tu stavajú stavebné povolenie v Rakúsku Nemecku ani Francúzsku. Tie " paneláky na ležato", ktorými obostavali Bratislavu sú absolútnou negáciou urbanizmu a kultúrnej antropológie. Prosím Ťa uveďˇjedno" ladné a výrazné dielo" sl. architekta čo vyhralo súťaž v zahraničí a zrealizovalo sa ! Pýtal som sa mnohých architektov na výpočet momentu prostého nosníka ( 1/8 ql2). to vie druhák na priemyslovke, oni nie. Teraz mám na stole jeden projekt Brigitte, bytovky, 40 cm hrubé monolitické stropy, konzoly 1 m nad zemou, ani počuť o stĺpe. zaujíma ich len fasáda, funkčnosť bytov pod úroveň tretiaka stavebnej priemyslovky, z kuchyne na terasu cez trojo dverí!, v jednom type bytov štvoro A. potom sa čudujú že v BA je 10 000 bytov nepredajných, už v štádiu projektu.
Všade vo svete architekt priamo zabezpečuje výstavbu, ručí za termín, cenu a kvalitu zákazníkovi , ktorý si vybral jeho projekt. Aj komunisti u nás mali technicko hospodárske ukazovatele, ktoré museli architekti rešpektovať. Nedávno ma jedna architekta ohúrila, že si vybrala náš stavebný systém preto, lebo v laických internetových diskusiách nenašla ani jeden negatívny ohlas za 22 rokov ako s ním staviame. Takže odbornosť u slovenských "architektov" nehľadajte !Stačí sa učiť v laických diskusiách a samozrejme brať provízie od firiem, ktorých výrobky predpíšu investorovi v projekte, chráni ich autorský zákon. Je to celé zvrátené. Česť výnimkám, ale tých je málo.
Ako tu niekto písal, posledný bol Belluš !
 

 

to sa nedá čitať... pletiete tu 2 na 3.
ale škoda reči, aj tak väčšina študentov stavbariny sa len nedostala na architekturu a potom robia len rozbroje medzi tymito profesiami. A robia to najma pedagogovia na stavebnej, ktori tlcu studentom do hlavy, ze architekt sa hra len s farbickami, nevie nič o statike, technike ani funkčnosti. A ak by sa malo stavat systemom projektantov, balkony len do 1,5m , socialistickokubisticke činžiaky, katalogove rodinne domy, ktorych štyl sa neda ani odhadnut, tam sedi fakt len slovo gýč... tak dakujem pekne za take prostredie
prvotne som nechcel nič napisat, lebo to aj tak nema vyznam...
 

 

Svojim príspevkom si ale práve naznačil najväčší problém toho pripravovaného riešenia ... nebude to ani ryba ani rak. Aký význam má stavať repliku škaredého mosta novou technológiou ? Bratislava má skrátka na mosty smolu. Jeden totálne zničil podhradie, ďalší bol predražený s rozporuplným výsledkom a teraz toto.
 

No význam to má !!!

Preboha z čoho máme žiť, my politici a naša vlajková loď METRO a.s. ? Veď za 20 rokov sme zarobili miliardy z verejných zdrojov na projekty metra v Blave a nemuseli sme postaviť ani psiu búdu, okrem našich víl a víl našich detí.Nám je jedno - replika, nereplika, urobíme najviac variánt, koľko sa len sa dá, čím viac variánt tým lepšie. Len nech to Miňo pretlačí v zastupiteľstve..Lebo Brusel zase pošle dáku kontrolu a tá nám zatiaľ nič nezhltla.Miňo zaber preboha, sme na jednej lodi,veď už aj naši vnuci potrebujú nový biznis, nové vily, nové autá , štúdiá na prestížnych zahraničných školách a samozrejme štartovací kapitál. Snažíme sa ,snažíme, ale to Slovensko nám nejako upadá. Len nám nikto nepovedal, za 5 rokov, že to máme zmastiť do konca marca !!!Soudruzi zase udelali chybu !
 
Hodnoť

pred tromi rokmi

sa spustila velka peticia proti navrhom, ktore predlozil rovnaky projektant ako teraz......v peticii sa pozadovalo okrem ineho:
-aby bola vyhlásená medzinárodná architektonická súťaž o riešenie rekonštrukcie Starého mosta, s jasne stanovenými a zverejnenými podmienkami a kritériami
-aby bola vymenovaná komisia odborníkov, ktorá vypracuje zadanie súťaže a následne vyhodnotí návrhy, podané do súťaže, na čele s hlavným architektom mesta Bratislava.
-aby návrhy, doručené do súťaže boli zverejnené na internetových stránkach mesta a aby k nim bola umožnená riadna verejná diskusia
-aby až na základe vyššie uvedeného postupu bol vybraný víťazný architektonický návrh rekonštrukcie Starého mosta a podľa neho vypísaná verejná súťaž na dodávku rekonštrukcie, pričom priebeh tejto súťaže by mal byť taktiež kontrolovateľný verejnosťou.
V peticnom vybore boli okrem inych aj Ondrej Dostal, Fero Sebej,Boris Burger, Martin Sutovec...
http://www.changenet.sk/?secti...
Otazka?....Kde su vsetci peticnici teraz?.....Teraz nikomu nevadi, ze neprebehla architektonicka sutaz?.....
Mne z toho vychadza, ze to bol jeden z utokov ochranarov proti opatovnej kandidature durkovskeho na primatora, ktore pokracovali akoze kauzou PKO a kauzou Zimny stadion.....Bola to dobre pripravena akcia preto. aby mohol kandidovat nominat SDKU .....
 

 

jasné, a teraz mesto riadi nominant SDKU
 
Hodnoť

najzaujimavejsie je

ze sa uvazuje na najneekonockejsom variante mosta, t.j. draha rekonstrukcia s kratkou zivotnostou...pricom vidime ze mesto narieka ze nema ani na opravu vytlkov na cestach...
 
Hodnoť

Vseobecne je delenie na architektov a

stavebnych inzinierov hlupost, ktora sa rozmohla posledne desatsrocia. Momentalne je neuveritelne vela "odpadovych architektov", ktori nemaju ani nadanie, ani talent a uz vobec nie technicke myslenie. Naopak je mnoho stavebnych inzinierov, ktori architektov strcia vlastnymi navrhmi do vrecka. Z architektov sa stali prizivnici na projektantoch...
 

 

ufff ... no ty si mi fakt lestic.

cele videnie pana mostneho projektanta a par frustrovanych prispievatelov je absolutne divne a pomylene. co je to za absurdne videnie, ze most musi robit LEN projektant a ked ho robi architekt tak "to pada"? ako kazdu inu stavbu predsa celkovy navrh a dizajn robi architekt a nasledne sa projekt robi v sucinnosti s mnozstvom inych odbornikov, kde architekt by mal koordinovat cely proces a smerovat ho k naplneniu svojej vizie.

ako architekt si neviem predstavit, ze by som len tak zbrucha urobil projekt na most bez spoluprace s prislusnymi inzienierami, tak isto si neviem predstavit, ze by TZB inzinier navrhoval budovy, alebo statik estetiku mosta. ani jedno zamestnanie nie je vyssie a ani nizsie toho druheho, ale su predsa iste kompetencie co a ako sa ma robit. to,ze sa statik smeje, ze architektom padaju "ich" mosty, je to iste ako sa architekt smeje dizajnu, ktory navrhuju pri projektovani stavbari. Jedna profesia bez druhej nemoze existovat a ked sa nejaky clanok z tej retaze vynecha,tak vznikaju alebo neesteticke paskvily, alebo nefungujuce stavby.

navazanie sa diskuterov do architektov moc nechapem ... viem,ze obycajnemu cloveku sa zda "drze", ked si normalny architekt za projekt napr. rodinneho domu za ca. 200 000 eur vypyta ca. 18 000 eur, lebo v katalogu videl tiez hotovy "projekt" rodinneho domu za ca. 2000 eur ... ale pochopenie pricin, preco to tak je, je uz nad jeho sily.
 

keď tie Vaše projekty

realizujeme tak nemáme na Vas veľa úctivých slov
 

 

ake su to tie NASE projekty???? ved prave o tom pisem ... je pomylene videnie a absolutne nespravny postup ked architekt dobi projekt bez inzinierov a naopak - inzinier bez architekta.

alebo ste gen. contractor, ktoremu je tazko realizovat projekt? (a projekt neznamena vykresy LEN od architekta ale cela projektna dokumentacia, z ktorej cast "architektura" zabera tak 1/5)
 

Zvyčajne je v tej 1/5 od

architekta najviac chýb
 

 

momentalne robim tzb projekt na rodinny dom... a ten projekt nema ani hlavu ani patu, je tam tolko typologickych, technickych a hlavne "ekonomickych" nezmyslov, ze ma az hlava z toho boli. ale ked je investor spokojny...
 

1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME Bratislava