SME
Nedeľa, 18. august, 2019 | Meniny má Elena, Helena

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

MHD nebude úplne zadarmo, pribudne cyklocesta (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

krasne

"Bratislava nakreslí na Košickej ulici novú cyklotrasu."
Vystiznejsie to uz ani nemohli napisat :) Takze ziadna cyklotrasa nebude, akurat na cestu pre auta namaluju zopar ciar...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prirodzene. Tzv. efekt viditeľnosti. Cyklista sa predsa pohybuje aj po ceste, alebo nie?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tá cesta je už teraz aj pre autá aj pre cyklistov :-) Akurát teraz bude časť pre cyklistov zvýraznená, ako je to trendom vo svete . Tento spôsob vytvárania cyklotrás sa v Bratislave doteraz vôbec nepoužíval, preferovala sa výstavba segregovaných cyklotrás, aj tam kde to nebolo najlepšie riešenie. Tie však sú výrazne drahšie a tak sa stalo, že sa roky (desiatky rokov) čakalo na drahú cyklotrasu a nespravilo okamžité lacnejšie riešenie. Vo veľkej väčšine centra mesta sa podmienky pre cyklistov dajú zlepšiť práve doplnením vodorovného značenia.
Smutné je skôr to, že sa do ETM nakreslí len tento krátky úsek (od Mlynských nív po Dulovo námestie), zo schválených úsekov na tento rok sa dalo stihnúť viac.
V každom prípade, je to pokrok a dúfam, že sa bude pokračovať.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Este tak vymenit (polo)vodicov,

aby na tej nakreslenej cyklotrase neslo v spicke cyklistovi o zivot...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Cyklista tadiaľ pôjde, či cyklopruh bude alebo nebude. Pôjde v podstate o prvý prípad v Bratislave, kedy vodorovné dopravné značenie na ceste bude vôbec nejakú cyklodopravu registrovať, (polo)vodičov zas na možnú prítomnosť cyklistu upozorní. Nemyslím si, že by motoristi úplne ignorovali čiary na ceste; vyzeralo by inak.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Presne tak

Nakresli a to bude vsetko. Na nakreslenej cyklotrase este skor nez uschne farba budu parkovat auta tak, ze cyklotrasa bude nepouzitelna.
Cyklisti nadalej v obave o svoj zivot budu nadalej jazdit po chodniku a ohrozovat (alebo aspon obmedzovat) tak chodcov kluckujich po chodniku pomedzi dalsie zaparkovane auta.

1/3
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Autá na páse, kde má byť vyznačená cyklotrasa, neparkujú ani teraz, tak snáď nezačnú ani po jej vyznačení :-)
Riešenie by malo byť podobné tomuto z Prahy:
http://maps.google.com/maps?hl...
alebo z Paríža:
http://maps.google.com/maps?hl...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

zle

Tak toto je z nudze urobene ale uplne nestastne. Dat vedla zaparkovanych aut cyklopruh moze iba niekto kto na bicykli nejazdi! Ked takto nahodou idem (Sancova smer Trnavske myto) tak si davam velky pozor aby nahodou nejaky vodic, ktory tam prave zaparkoval, neotvoril dvere. Par krat sa mi to uz vyplatilo, ak by som nesiel pol metra vedla zaparkovaneho auta tak by som narazil do prave otvorenych dveri auta.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Takže, cyklista idúci dnes po Košickej sa vznáša?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Okrem toho, ak si všimneš druhý Jesov link, medzi autami a cyklopruhom sa nachádzajú šikmé šráfy. Čo myslíš, k čomu slúžia?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No veď práve o to ide, aby si nevrazil do náhle otvorených dverí auta. Teraz, keď ideš po Košickej ako cyklista, tak sa môže stať, že ide vedľa teba auto, vodičovi ktorého sa zdá, že ideš príliš vľavo (ty tak ideš kvôli rezerve na otvorenie dverí) a vytláča ťa na pravý okraj ku parkujúcim vozidlám. Po novom bude vyznačený cyklopruh, ktorý cyklistovi jasne vymedzí miesto tak, aby ho nezasiahli náhle otvorené dvere áut (zároveň je pri takýchto riešeniach vyznačený aj okraj parkovacieho pruhu tak, že medzi parkovaním a cyklistom je bezpečný odstup práve na dvere). Cyklopruh zároveň upozorňuje prechádzajúce autá na prítomnosť cyklistov a zároveň parkujúcich vodičov na to, že by mali viac sledovať situáciu za sebou pri vystupovaní.
Samozrejme, vždy niekto môže zaparkovať zle alebo sa nedá dostatočný bočný odstup cyklopruhu, ale podľa mňa to zlepšenie voči súčasnosti je.
Iste by sa (za viac peňazí) dalo spraviť aj lepšie riešenie, ale to nie je dôvodom na to, aby sa do času, keď na takéto riešenie budú peniaze (v BA reálne aj 20 rokov), nespravilo aj čiastkové zlepšenie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

s tou poslednou vetou suhlasim. som sice fanusik cyklopruhov, ale na hlavnych trasach by podla mna mali byt od ostatnej premavky cyklisti oddeleni. lebo cyklopruh je sice fajn, ale na vodica jazdiaceho po takejto opticky sirokej ceste to neposobi nijak spomalujuco a cyklistov v premavke vnima skoro rovnako ako keby tam ten cyklopruh ani nebol...

je to urcite lepsie ako nic a sucasnym cyklistom to aspon trochu ulahci zivot, ale na bezpecnosti im to realne neprida a novych cyklistov to nepritiahne. alebo urcite nie tolko, co by pritiahla plnohodnotna oddela cyklocesticka.

v tej prahe ktoru si vyssie dal ako priklad je to inak pekne vidiet. cyklopruhy a rozne cykloznacky "namalovali" kam sa len dalo, ale cyklisti to na nich nemaju o nic lepsie ako na obycajnej ceste. teoreticky to funguje super, ale v praxi uz velmi nie. auta cyklopruhy ignoruju a jazdia ako keby tam ani neboli a aj nove vodorovne znacenie je uz vyblednute a o chvilu ho nebude vidiet vobec. a nerobil by som si iluzie ze to u nas bude o nieco lepsie...

oddelenie aspon nizkym obrubnikom by bolo ovela bezpecnejsie ako pre cyklistov, tak aj pre auta... cyklopruh je totiz riesenim pre bocne ulicky a nie hlavne mestske trasy... ako docasne riesenie ok, ale je to utopia mysliet si ze namalovanim ciary na zem zmiznu problemy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Do bočných uličiek cyklopruhy nepatria, jedine ak ide o protismer. V širšom centre mesta, na komunikáciach, kde sa jazdí v jednom pruhu v každom smere, je integrácia cyklistu do premávky lepším riešením; je viditeľný a má rovnaké práva ako vozidlo idúce súbežne s ním, kdežto na samostatnej cestičke (častokrát niet iného miesta, než je chodník) musí dávať pozor na chodcov a na autá vychádzajúce z bočných ulíc.
Dávať cyklistu na Radlinského, Záhradníckej alebo Špitálskej na chodník by bolo dosť absurdné, na Košickej a Vajnorskej existuje možnosť vedenia cyklopruhu napravo od parkovacieho pruhu - s týmto ja súhlasím - avšak riešenie môže byť až v ďalšej fáze, (po vyblednutí farby :-)) pretože je nákladnejšie - nutné fyzické zábrany proti parkovaniu a obnova asfaltového povrchu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

vedenie cyklopruhu po pravej strane parkujucich aut je ale tiez to oddelenie cyklistov od premavky o ktorom som hovoril. a netreba k tomu ziadne velke investicie. a potreba fyzickych zabran proti parkovaniu? ved rovnako mozu auto odparkovat aj na cyklopruhu po lavej strane parkujucich aut a tam sa ziadne opatrenia nerobia... a pritom odstavit tam auto je este lahsie. ved ked nemaju vodici problem odstavit auto na buspruhu na sancovej, kadial jazdi jeden autobus za druhym, preco by mal niekomu prekazat cyklopruh vedla jazdneho pruhu na kosickej?

a aby nedoslo k nedorozumeniu, ked som pisal o oddeleni cyklopruhov od premavky, nemyslel som ich vedenie po chodniku. ale vedenie cyklistov po cestnej komunikacii, fyzicky oddelenie obrubnikom, alebo kludne aj tym pruhom pozdlzne parkujucich aut napriklad. v amerike to tusim volaju copenhagen style bike lane.

ked ma cesta v jednom smere 2x3.5 metra a v jednom pruhu parkuju auta, tak sa to da velmi lahko preorganizovat na pohodlny 3.25 metrovy jazdny pruh, 2.5 metra na pozdlzne parkovanie aj s bezpecnymi odstupmi a 1.25 na jednosmerny cyklopruh za obrubnikom.

drahsie je to len o cenu tych betonovych nizkych obrubnikov, ale zase je to riesenie prakticky bezudrzbove, lebo nie je potreba ho kazdy rok premalovavat. a navyse je to ovela bezpecnejsie ako obycajny namalovany cyklopruh. na sirsie bratislavske cesty by to bolo idealne.

ale ako som povedal, proti "obycajnym" cyklopruhom na ceste apriori nic nemam a aj na tej kosickej to beriem ako plus. sice take male plus, ale aspon nieco. ale treba sa pozriet aj na to, ako to realne funguje, ked sa uz prebera nejaky vzor z inych miest. lebo v tej prahe sice maju skoro na kazdej druhej ceste namalovane cyklopruhy, ale vodici ich tam veselo ignoruju a bicyklom sa tam v beznej premavke jazdi rovnako nahouby ako u nas.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Na Košickej by bolo vedenie cyklopruhu za parkujúcimi vozidlami drahšie nielen o oddeľujúce obrubníky, ale bola by nutná aj kompletná obnova povrchu vozovky, ktorý je popri kraji zničený parkujúcimi vozidlami (zvlnený asfalt, jamy, kanály).

Umiestnenie cyklopruhu vpravo od áut je podľa mňa riešenie na naozaj široké ulice, teda pruh nemôže byť vo vozovke, ale musí byť v pridruženom dopravnom priestore (teda vedľa chodníka, nie však na ňom). Na ceste 2x3.5 metra ako je spomínané vyššie by takéto umiestnenie mohlo dopadnúť aj trochu rozpačito. Viď príklad z Budapešti:
https://picasaweb.google.com/1...
Výhodou cyklopruhu vľavo od vozidiel je to, že v prípade otvorených dverí predo mnou sa môžem posunúť na ľavú stranu cyklopruhu (v pripade núdze až do jazdného pruhu pre autá) a prekážku plynule obísť. V cyklopruhu vpravo od parkovania sú menšie manévrovacie možnosti, priestor je ohraničený obrubníkom. Takisto je 1.25m širokom pruhu vpravo prakticky nemožné predbiehanie dvoch cyklistov, pri pruhu vľavo je bezproblémové.

Samozrejme ideálne je mať 2-2,5 metra široké jednosmerné cestičky pre cyklistov po oboch stranách cesty ako v Kodani. A osobne si myslím, že keby sme pred 20 rokmi dávali taký podiel z rozpočtu na dopravu na cyklo ako Kodaň, a samozrejme aj tak účelne, tak Bratislava mohla mať minimálne 15-20% podiel cyklodopravy. Geografické podmienky v najľudnatejších častiach mesta (Petržalka, Ružinov) na to sú ako stvorené. Bohužiaľ, za posledné roky skôr bariéry pre peších a cyklistov pribudli.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

s tym predbiehanim mas pravdu... prebicykloval som uz viacej miest, ale u nas je to taka specialita, ze sa na tych nasich par cyklochodnikoch predbieha kazdu chvilu ako na tour de france a preto "musia" byt pomerne siroke. hold, jazdi sa u nas sportovo a bicykel ani pre vacsinu cyklistov nie je "dopravnym prostriedkom", ale iba sportovym nacinim.

a k tej budapesti... aj napriek komentaru k fotke je to uplne v poriadku a dokonca bezpecnejsie ako keby mali cyklistov vytlacat do premavky. maju tam dokonca bezpecny odstup od parkujucich aut vyznaceny ciarou a ked niekto otvori dvere, tak sa cyklista maximalne tak zlakne a prinajhorsom vbehne na chodnik. alebo v uplne najhorsom pripade spadne kvoli vysokemu obrubniku. ale to vsetko je urcite lepsia alternativa ako zlaknuty cyklista, ktory vbehne pod kolesa auta vo vedlajsom pruhu, keby bol cyklopruh na druhej strane!

navyse, na strane vodica sedi niekto vzdy, takze je tam aj vacsia pravdepodobnost, ze niekto otvori dvere...

nie nadarmo sa cyklistom radi, aby pri jazde po cyklopruhu, ktory je vedeny po "lavej" strane zaparkovanych aut, jazdili mimo! takehoto cyklopruhu... prave pre pripad, ze niekto otvori dvere a oni strhnu bicykel do premavky...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

preco nestastne?? vies ako sa ten tvoj problem riesi?? **ZDRAVYM ROZUMOM**
ak ides popri zaparkovanych autach tak si davaj pozor, tal isto ak niekto parkuje popri cyklopruhu tak sa najpr pozrie ci niekto nejde okolo.
...to ale za predpokladu, ze v danom state neziju len same telce, ovce a sliepky.

ten google obrazok z prahy je uplne v poriadku. je to robene presne tak ako v v mestach kde su cyklopruhy uz desatrocia.
tiez nerozumiem preco sa na slovensku snazia vymysliet uz vymyslene.
vsetko je to len o ludoch, vodicoch, tolerancii k cyklistom a naopak.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ak by bola Kosicka dostatocne siroka urcite by mohla vyzerat ako ta ulica v Parizi http://maps.google.com/maps?hl... Problemom je, ze Kosicka je dvojprudovka a z toho jeden prud sa pouziva na partovanie. Ta cesta je zufalo zahltena. Viem si predstavit ist na bicykli a to v casoch po 20:00 v pracovny den a v sobotu poobede a v nedelu cely den. Inac je to hazard.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Clever. Vacsina ludi co ma BMK si ju zadovazila preto, aby si za nu kupila predplateny mesacny/3 mesacny listok. Ovela menej ludi ma BMK len tak kvoli inym zlavam. => tyzden zadarmo bude cestovat len velmi malo ludi (kedze vacsina ma kupeny aj tak casovy listok). Ale oni to na DP velmi dobre vedia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

neviete niekto kedy ma byť dokončený ten most cez moravu do rakúska? Položenie základného kameňa znamená začiatok výstavby predpokladám ale v našich podmienkach to platiť nemusí. :-/
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava