SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Župan Frešo: Na riešenie dopravy v regióne máme 470 miliónov eur (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

chapem,

ze to nie je jednoduche, ale vie mi prosim niekto polopate vysvetlit:
1) od coho (koho rozhodnutia) zavisi, ci sa TEN-T zacne realizovat,
2) kedy je posledny termin, aby sa rozhodlo,
3) a co je dovodom, ze sa zatial nerozhodlo (okrem nedostatku penazi a politickej vole, co je problem zrejme v kazdej krajine EU)
niekolko rokov totiz pocujem a citam o akomsi TEN-T, ktory sa tu nad nami vznasa ako ruzova buducnost, zatial sa preinvestovala kopa penazi, upravoval sa uz. plan mesta, pripravovali sa akesi studie, dokumentacie... stale sa hovori o akychsi terminoch, memorandach,po ktorych je len ticho, donemoty sa rokuje a diskutuje ako nad zachrannou misiou zeme na mars, ale nic ine, nez letargiu v ludoch to neprinieslo.
dakujem
 

 

3) zainteresovane strany postupne zistuju, ze taka velka, priam az obrovska, suma sa pre slovensku i bratislavsku verejnu dopravu da vyuzit aj efektivnejsie, nez na tunel. Zeleznicna doprava melie z posledneho a zufalo potrebuje nove investicie (hlavne moderne vlaky), bez ktorych sa nepodari prilakat novych cestujucich a to hlavne z aut, kedze pocet prepravenych osob v autobusovej doprave tiez klesa. EU zije v inej dopravnej realite a toto za nas nezohladni. Druhy problem TEN-T je extremne dlha doba realizacie.
 

 

peniaze urcene na TEN-T 17 su peniazmi na prestavbu a dobudovanie europskeho zeleznicneho koridoru. Vymyslanie posielania ich inam, ked ich zupa chce pouzit podla urcenia, hrozi tym ze nebudu ani na ten-t, ani na ine.

Doprava v Bratislave uz vyuziva cesty na maximum. Staci aby sa jedna trocha dolezitejsia dopravna tepna obmedzila a zapchy su v celej Ba. Doprava proste musi ist pod zem, a to nielen teraz mestska, ale casom aj individualna.
 

 

nie je prineskoro zistovat? a ak teda strany uz na nieco prisli, na co? ze TEN-T nebude a nahradi ho modernizacia vlakov? pokial sa v clanku pise o termine 2015, mne sa to pri slimacom tempe, ktore sprevadza kazde dolezite rozhodovanie na slovensku,zda ako uplna bleskovka. ak by dnes vypisali ZSSK tender na modernizaciu vlakov za takuto sumu, trvalo by to minimalne 5 rokov, kym by sa vsetky obstaravania ukoncili.
 

 

pre bratislavu to znamena moznost vybudovania podzemnej kolajovej dopravy zeleznicnehi typu (nieco ako s bahn vo viedni). nie sice metro, ale s jeho vyhodami ze bezi mimo od ostatnej dopravy. pre sirsie okolie to znamena moznost dostat sa vlakom do centra, cize odburanie prestupovani. a pre sr to znamena mat rychly zeleznicny koridor, ktory ho spoji s ostatnymi hlavnymi mestami europy, a to za peniaze eu.
 

mircosin,

tá podzemná koľajová doprava na ľavom brehu Dunaja je paralelná, teda konkurenčná k stávajúcim elektičkovým tratiam. A tie sú rýchle, lebo majú svoj vlastný nezávislý koridor, treba tam akurát riešiť určitú preferenciu v križovatkách. Inak všetka terajšia výstavba je smerovaná k električkám, vlak naopak v úseku Rača-Trnavské mýto je trasovaný pri zadných traktoch objektov, prípadne cez územie bez možnosti urbanistického rozvoja.

Spomínaš Viedeň. To je skoro dvojmiliónové mesto a prešlo iným dopravným vývojom. Ich S-Bahn je o tom, že regionálne osobné vlaky ÖBB zbiehajúce sa z rôznych smerov sú sústredené na jednu trať vedúcu cez širšie centrum, napr. pri Südbhf. až 9 liniek, ktoré na opačnom konci tejto centrálnej trate sú opať roztrúsené do rôznych smerov. A tých 9 spojov dáva ten konečný hustý interval. Ale ak potrebuješ konkrétny spoj na jazdu za centrálny úsek, tak tam v sedle nájdeš aj hodinový interval (linka S15) a bývajú tam aj meškania jednotlivých liniek, ktoré vznikajú mimo mesta v sieti ÖBB, kde sa vlak S-Bahn musí prispôsobovať medzinárodnej a diaľkovej osobnej, aj nákladnej doprave a jej nepravidelnostiam. Takže S-BAHN nie je metro, a nie je nezávilé od ostatnej vlakovej dopravy, je akurát vhodným doplnkom MHD, je menej presné a spoľahlivé než metro. ÖBB v rámci ID tu v podstate ponúka mestu svoje volné kapacity osobných vlakov tranzitujúcich cez Viedeň.

V Bratislave ešte nikto nespomenul, že odkiaľ vezmeme toľko železničných spojov, aby v centálnej oblasti bol interval hodný nosného systému MHD, čiže pár minút.
Momentálny systém ZSSK je celkom správne a "svetovo" postavený na tom, že vlaky z rôznych regiónov až na pár výnimiek sa stretnú na Hlavnej stanici, kde je možný prestup medzi nimi, ako aj prestup do diaľkovej dopravy. Je tam aj prestupný terminál do MHD a pešia dostupnosť do centra. Budú ochotné ZSSK rozbiť tento systém iba preto, aby tunel pod centrom mal dostatočný interval spojov MHD?
Z Trnavy, z GA, zo Záhoria aj z DS sa postupne majú spoje často krkolomne presmerovať do tunela, ale na týchto smeroch v sedle jazdia spoje v jeden až dvojhodinových intervaloch, tak aký bude konečný interval v úseku od zastávky Slovany do Petržalky? Zatiaľ nikto nedal odpoveď na túto otázku, ani na to, že kto tie intervaly zahustí a na koho náklady. A aký osud bude mať paralelná, husto jazdiaca a dobre vyťažená električka. Zástancovia tunela iba hmlisto hovoria to, že postavme drahý tunel a potom riešme vyššie spomenuté veci. Ale to sa musí riešiť už teraz.

A čo plánovaná jazda vlakov v uliciach Petržalky? A na rozdiel od Viedne na konci Petržalky ZSSK kam tie svoje spoje rozptýli?

SR rýchli koridor cez tunel mať nebude, tunelom, kde je pohyb osôb na zastávkach, nie je možné rýchlo jazdiť (myslím na nejaké tranzitné rýchlíky).

Máš zlé informácie, Bratislava aj SR už od 19. storočia má koľajové spojenie s ostatným svetom a aby tam aj reálne chodili priame vlaky treba cestujúcich a nie drahý tunel.

Tunel nebol diktátom EU, ale našou voľbou, EU ho celý nezaplatí, máme tam povinnú spoluúčasť. EU by uznala projekt trate TEN-T aj cez Prístavný most, ale my sme si vylobovali drahý tunel a teraz nemáme na spoluúčasť......
 

 

"... k stávajúcim elektičkovým tratiam. A tie sú rýchle..." nezmysel. Ak su niekde elektricky rychle, tak mozno na radialach, ale akonahle vojdu do centra mesta, su velmi pomale. Zacinam si tak trocha mysliet, ze o co obsiahlejsie pises, tym viac pises od veci.
 

mno

to sa tiez da relativne jednoducho riesit.. problem elektriciek je v chybajucej skutocnej preferencie, a taktiez, ze tam stavaju semafory ako huby po dazdi ..
.
dalsi krok by bol nieoc na styl viedenskeho elektrickoveho tunela, ktory v CMO zavedie elektricke pod zem .. je to lacnejsie ako mokre sny o metre ...
.
dalej aj hustota zastavok pre elektricky je dost velka .. a zbyotocna ...
.
kazdopadne aj ked pojdu elektricky pomalsie ako vlak .. budu mat radovo iny takt ako vlak ..
 
Hodnoť

este jedna prosba.

prosim, ak sa niekto odhodla odpovedat na moju otazku a ma v umysle pisat nieco v tom zmysle, ze to vsetko zavisi od toho koho politicki nominanti na tom zarobia, alebo o vsadepritomnej korupcii,neschopnosti durkovskeho alebo ineho komunala, nech sa ani nenamaha. to som uz cital 1110x. pokial ma niekto chut na vecnu a zrozumitelnu odpovedat pre laika, ktory sa o vec zaujima, este raz vopred dakujem.
 

Stručne:

TEN-T v tej podobe, ako bol schválený jej bratislavský úsek je megalomanský, drahý projekt, na ktoré SR dlho nebude mať peniaze. Myslím tu najmä tunel pod Dunajom. Preto ho (tunel pod Dunajom) nateraz Figeľ zastavil. Teraz sa pracuje na tom, že ako z týchto financií aspoň postaviť štandardnú električkovú trať do Petržalky a ako presvadčiť EU, aby na tento skromnejší projekt uvolnila prachy.
Inak konečnú podobu bratislavskej časti, vrátane tunela sme si schválili sami, takže nie je to diktát EU. EU schváli totiž všetko, ak to má dobrý lobing.

Hlavná lož smerom k verejnosti je tá, že ak nebude tunel pod Dunajom, tak nebude priamy vlak do Paríža. Ten vlak ale tunel nepotrebuje, potrebuje iba jednu jedinú extrémne dôležitú vec, dostatok cestujúcich....

Hlavným omylom tohto projektu je to, že osobné vlaky premávajúce po koridorových tratiach chce využívať na MHD. Lenže po týchto tratiach jazdia aj diaľkové rýchliky a nákladná doprava. A v tomto prostredí nie je možné prevádzkovať dostatočný počet vlakov-spojov MHD, a naviac na tieto spoje sa budú prenášať meškania diaľkovej rýchlíkovej dopravy, takže MHD fungujúca na žel.tratiach bude meškávať a bude problematické zabezpečovať husté intervaly.

Otázne je aj to, že ako bude cestujúca verejnosť z vidieka reagovať na to, že ich osobný vlak suplujúcu MHD bude husto zastavovať, takže jeho cestovná doba bude dlhšia...
 

presne

toto je najvacsia kamen urazu ,ze tych penazi je na projekt filialka malo.. to je projekt v cene do 2 miliard euro a na to slovensko proste ani cez eurofondy nema ..
.
najvtipnejsi su kugla, slavik a podobny oportunisti, co si myslia, ze ked potiahnu vlak stredom petrzalky, ze to bude nosny system, pricom taky detail ako takt vlakov im nic nehovori ;) ze ked tam pojde vlak raz v utorok, taz v sobotu a potom v maji, tak to bude vsetko mozne len nie nosny system ...
.
pri trosku rozmyslania je najefektivnejsie riesenie pre bratislavu postavit klasicku uzkorozchodnu petrzalsku elektrickovu radialu spolu cez stary most az po janikov dvor, kde by sa urobila prestupna stanca so zeleznicou, dalej urobit prestupnu stanicu na einsteinovej, na konecnej ruzinovskej radialy, martinsky cintorin, lamac, bory, presunut zastavku DNV sidlisko .. urobit zachytne parkoviska a nove stanice v podunajskych a pri dobrom takte sa bratislave nenormalne ulahci ..
.
proste im nedojde, ze pri primestskych vlakoch je takt 30 minut este super az akceptabilny, pri nosnom systeme je to neakceptovatelna hlupost...
 

 

tak vie mi v tomto fore niekto seriozne odpovedat na prve dve otázky? (pripadne pripojit odpoved na tretiu)
1) od coho (koho rozhodnutia) zavisi, ci sa TEN-T zacne realizovat,
2) kedy je posledny termin, aby sa rozhodlo,
3) a co je dovodom, ze sa zatial nerozhodlo (okrem nedostatku penazi a politickej vole, co je problem zrejme v kazdej krajine EU)?
 

mno

1) zavisi to od toho ci ZSR po povereni ministerstvom vyhlasi tender, projekt je v zasobniku pre operacny program, problem je, ze neni kompletna dokumentacia a len niektore veci by sa mohli riesit... cize keby bola vola, tak napriklad minimalne rekonstrukcia uzlu bez stavania zbytocnych stanic letisko a filialka by sa mohla zacat, spolu aj so zdvojkolajenim a elektrifikaciou useku devinska nova ves - hranica s rakuskom
.
2) financie sa musia vycerpat do 2015 .. cize dovtedy to musi byt vytendrovane a aj postavene, aby peniaze neprepadli
.
3) financii je velmi malo, cely projekt filialka bude stat od 1,3-2 miliardy euro a stat musi dat cca 50% spolufinancovanie ..
.
zaroven je treba z tych 470 mio pre bratislavsky kraj nieco na integrovanu dopravu, ktora je podla mna prvoradejsia ..
.
dalej sa z toho ma stavat aj petrzalska radiala ..
.
za tych cca 470 mio euro by to vylso na petrzalsku radialu po janikov dvor a zaroven aj projekt integrovanej dopravy, reko bratislavske uzla a zachytne parkoviska...
.
co by bola za tie peniaze najlepsia vec co mozu urobit a zatial stanicu filialkau ako taku nechat na pokoji ..
 

tuto najdes odpovede

www.zeed.sk
tu najdes vsetko co ta zaujima ohladom ten-t17.
a nenechaj sa zmnipulovat pytom, aquilom atd. :-)
pripadne sa pripoj tu:
http://www.facebook.com/nosny....

strucne k tvojim otazkam:
1.) uz teraz ked Ftacnik konecne pochopil to zavisi len od toho ci A.) Penta stiahne odvolanie proti UR na TEN-T 17 a B.) od toho ci sa podari zabranit Figelovi presunut peniaze na dialnice.
2.) jun
3.) toto je zlozitejsie...
 
Hodnoť

 

urcite to potrebuje siroku diskusiu, ktora uz trva niekolko rokov.ale, smeruje tato diskusia k niecomu konkretnemu?
 

 

to je prave to, ze nikto o tom doteraz nehovoril, lebo kadekto dufa, ze miesto riesenia dopravy sa teraz ohlasi "pozor, nikto to neriesi, tak to dajte nam!". Orvy krok teda Freso spravil, upozornil na to. Dalsi krok je konecne to urychlene(!) rozhybat a v tom uz moze pomoct konecne aj verejnost.
 
Hodnoť

koncepčné riešenie

na takú to vec cakáme uz desatročia, držím FRESOVI palce nech sa mu to podarí, a nech sa KONECNE aj v bratislave udeje niečo čo pomože nasej doprave koncepčne!
 
Hodnoť

to budú provízie

Váňa s Mikim už otvárajú nové účty vo Švajcu.... A všetci tu Fandia Frešovi, ako keby jemu išlo o nejaké dobro BA...heheheheh
 
Hodnoť

Len aby sa to uz pohlo dopredu

Urcite tu potrebujeme nieco podobne zrealizovat. Skoda len, ze sa tu o tom uz roky recni a skutek utek. Staci sa pozriet na rozne ine velkomesta, ako krasne vedia zaintegrovat vlaky do systemu MHD. A ako krasne a jednoducho to funguje. Takze dufam, ze po tych rokoch nekonecnych diskusii uz existuje nejaka realna predstava ako to ma fungovat. Uz nech sa to pekne krasne nastartuje, nech to Freso potlaci niekam dopredu. Vyzera, ze sily na to ma dost, tak nech sa paci... Tesim sa na prvu jazdu :-)
 
Hodnoť

 

Vysokorychlostna trat do Pariza ktora sa zaroven pouziva ako sucast MHD. My sme sa rozhodli ze to nesmie byt nezmysel, takze to nezmysel nebude.

Vsetci musia vidiet velkeho slona uprostred izby ze bud sa ta trat bude pouzivat pre rychlovlaky alebo ako MHD, ale pre obidve veci nie. Ale hovorit sa o tom nesmie, lebo na postavenie nosneho MHD systemu peniaze nemame, a toto "je lepsie ako nic" a zaplatia to ini. Spoliehame sa ze projekt sa nejako ohne a budeme ho primarne pouzivat ako MHD, aj ked EU sa to primarne prezentuje ako rychlovlak. Rozpor medzi tym co sa prezentuje doma a co v EU sa tiez neriesi, to je dalsi slon ktoreho nikto nechce vidiet.

Ci to je lepsie ako nic uvidime v buducnosti podla toho co vyhra. Ak sa trat bude pouzivat pre MHD, tak sme vyhrali, EU nam prispeje na MHD. Ak vyhraju rychlovlaky, tak budeme mat zapratany koridor ktory bol dlhodobo vyhradeny pre nosny MHD system tratou po ktorej premavaju rychlovlaky do Pariza. Kde potom postavime nosny system MHD by ma fakt zaujimalo.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Bratislava