SME
Pondelok, 19. august, 2019 | Meniny má Lýdia

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Bratislavský Starý most pre peších zrejme otvoria v piatok (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

pokial viem

tak tento most postavila cervena armada..zauimalo by ma ako dlho ten most stavala..
..ale neratam ze by im to trvalo tak dlho.
preto sa mi zda az smiesne ako dnes vsetko dlho trva...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

samotna vystavba

netrva dlho. Vacsina casu su papierovacky. S tym sa ale rusi velmi netrapili :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

a ja ze nemci :D
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

pikantné je, že most stavali nemeckí zajatci z dielov nejakej provizórnej nemeckej mostnej konštrukcie, ktorú ČA ukoristila.
Dlho sa tradovala príhoda:
Jeden z Rusov (väzňov) ktorí na moste pracovali nešťastnou náhodou padol do Dunaja. Čs. inžinier, ktorý sa tam náhodou nachádzal na to upozornil sovietskeho dôstojníka, ktorý len mávol rukou so slovami "Ch*ja s nim, nas mnogo." Za topiacim sa nakoniec skočil jeden z Nemcov...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

urban legend? :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

tak nejak :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

fero

tento most nestavala bývalá SA, mala tam veliteľský dohľa, hlavné vedenie montáže zverili Královopolskej železiarni Brno, netreba si to pliesť s dočasným ženijným mostom RW sústavy, po ktorom sa urýchlene presúvali tankové vojská a potom slúžil aj pre verejnosť,
most na pôvodných pilieroch po II. sv. vojne stavali od 10. septembra alebo 4. októbra 1945 (prípravné práce), v tom sa historické pramene rozchádzajú,
počas prípravy vytiahli z vody Nemcami zničenú OK,
hlavnú stavbu začali 20. októbra a skončili 15. januára 1946 (slávnostné odovzdanie)
montáž OK sa uskutočnila v priebehu novembra a decembra 1945
zmontovali OK, ktorú dodali Spojené čs. mostárny Vítkovice, Banská a hutní Královopolská Brno a Ippen Hradec Králové,
súčasne s ňou bola objednaná aj OK pre most v Komárne,
žulové kvádre na obklad pilierov dodala Prodejna průmyslu kamene Praha prostredníctvom Centrolomy Bratislava, asfaltovú vozovku zhotovila národná správa K.C. Menzel Bratislava
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

dakujem

za kompletny servis, je to fakt uzasne co ty ludia dokazali a akom kratkom case.
..takze dnesne terminy su skor smiesne a nie je sa asi cim chvalit ..a o cene ani netreba..
uz sme si tu zvikli na stare zname....daniel,daniel,lemon,lemon, piere...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Len treba dodať, že išlo o generálku mimoriadneho rozsahu, nie o úplnú novostavbu. K priebehu prác pozri seminárnu prácu D. Durechovej tu: http://ramgad.tolkien.sk/histo...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

utorok

nešlo o generálku,
z predchádzajúceho mosta zostali piliere, OK mala úplne iné technické parametre ako tá "vylovená" z vody
aj Ďurechová vo svojej práci uvádza, že železnú konštruckiu z vody dostali tak, že ju nadvihli a rozrezali na menšie kusy, to čo neuviedla, je fakt ako skončila, podľa všetkého ju odviezli a roztavili na Morave,
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tak zostala spodná stavba alebo nie? :-) Železo bolo nové a povojnovo nekvalitné, a v tom je zrejme aj kus dnešného problému s ním.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

utorok

nie je isté koľko zostalo z pôvodných pilierov, to je najmenej dokumentačne doložená časť úseku histórie, keď sa po vojne staval dnešný Starý most, aj Ďurechová píše o väčších i menších zásahoch do ich podstaty,
v tom čase sa v ČSR vyrábala jedna z najkvalitnejších ocelí v Európe, je faktom, že neboli k dispozíci súčasné poznatky o negatívnych účinkoch dusíka a jeho zlúčenín, ako aj to, že sa nedali dosiahnuť všetky
charakteristiky ako o 25 rokov neskôr či na konci 20. st.,
dnešné problémy majú tri závažné príčiny
1. nezymselná vymena ľahkej drevenej mostovky za ťažkú ŽB s asfaltovým kobercom zač. 80. rokov
2. neochota vylúčiť IAD už pred 8 - 10 rokmi
3. zanedbanie pravidelnej serióznej údržby posledných 6 - 7 rokov
to skrátilo životnosť OK o 20 - 25 rokov,
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ako dlho stavali pôvodný Most Františka Jozefa? Niekde som čítal, že to bolo od leta 1890 do konca roku, no to sa mi nechce veriť...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Adrian

most Františka Jozefa začali stavať v apríli 1889, 6. októbra 1990 zastupiteľstvo mesta požiadalo ministerstvo obchodu o povolenie uviesť most do prevádzky, vtedy vyslali delegáciu k cisárovi, aby dal súhlas na označenie mosta jeho menom, cisár a kráľ sa potom 31.12.1890 osobne zúčastnil na otvorení mosta a dňom 1. januára 1891 sa začala éra verejného užívania,
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

101 rokov

kym ho dali do prevadzky? :-) Alebo dovtedy ho uzivali bez povolenia? ;-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ulicnik24

mýliť sa je ľudské
každý deň s potešením zisťujem, samozrejme i zaspávam, že som stále človekom :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

aj

majster tesar sa utne. Az na toho Tesara co tie mosty projektoval, dufam ze sa nesekol :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nezostal svojmu nicku nic dlzny :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

p.Dulla máte tam chybičku krásy alebo sme mali v 1990om tajného cisára? ;)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

všetkým pardon

rýchle prsty a nepozorný zrak, správne má byť 1890
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Bratislava