SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Snežienka mešká, robia sa zmeny v projekte (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Ja by som otvoril širší problém Snežienk

A tým je podľa mňa aj práve zrekonštruovaná lanovka. Keby sa správali trochu viac ekonomicky. Napríklad ceny lístkov by som znížil na 1euro/jazdu a napríklad pri rodinnom lístku 2 dospelí a 2 deti na 2,5eura/jazdu. Určite by to prilákalo ešte viac ľudí. Zrekonštruoval okolie, urobil ihriská, lavičky viac ohnísk atď...
Teraz mi to pripadá tak, že sa Novému mesto moc nechce hrať sa s lanovkou - veď občania to zaplatia a navyše potom bude dobrý dôvod predať ju za pár tisíc euro investorovi hotela. :(
 

Neboj sa,

lanovka zažije svoje hviezdne dni koncom apríla. Vtedy Ďurkovský v rámci Dní korumpovania občanov opäť sprístupní ZOO, mestské múzeá a možno aj lanovku bezplatne.
Vtedy sa na nej každý kto má záujem vyšantí bezplatne a potom opäť bude živoriť. Je pravda, že pri posledných akciách bezplatná nebola, ale v minulosti áno, a odvtedy upadá, podobne, ako v roku 2009 začina upadať už aj ZOO, ktorej chýbalo cca 50.000 návštevníkov, ktorí sa tam natlačili bezplatne počas Dní korumpovania občanov.
 

 

zadarmo bola len raz a to 23.4.2006. Môžem povedať, že tá situácia ktorá tam vtedy vládla, bola nenormálna. Na hornej stanici bol rad až takmer po kolibu expo a na dolnej stanici až za lávku ponad Vydricu, skoro až k altánku. Tí, ktorí to už nestihli, ale staáli v rade (ono tá prevádzka sa niekedy muela aj ukončiť) boli samozrejme naštvaní a to oprávnene, vznikali tam rôzne spory hádky a čo ja viem čo. Takže zvýšenie atraktivity úpravou cenníka, akciami, lepšou propagáciou a pod. súhlas, ale určite nie žiadne jazdenie zadarmo. Na to bohužiaľ tá lanovka nemá kapacitu.
Akurát teraz miestny úrad vymyslel zľavu počas jarných prázdnin, ale okrem jedného strohého oznamu na lanovke a vďaka tomu aj na istom serveri, ktorý sa ako jediný tomu venuje, sa o tom prípadní cestujúci nič nedozvie. A myslím si, že je to opäť veľká chyba, pretože cestovné pre dospelých za 1 € a deti do 10 rokov zadarmo v sprievode dospelého - platiaceho už pokladám za dostatočne atraktívne. Platí to len od 27.2. do 7.3. Takýchto akcií by malo byť viac a samozrejme bolo by ich treba aj náležite spropagovať, ale keď na tom niekto nemá záujem...
 

Ak mi pamäť dobre slúži,

tak v 60.-70. rokoch minulého storočia približne v trase lanovky viedol nejaký lyžiarský, či sánkarský svah, ktorý ale postupne zarástol a tak zanikol. Možno by sa mal obnoviť, a tak by lanovka mala aspoň v zasnežených obdobiach nejaké opodstatnenie.

Na letné mesiace by tam "hore aj dole" mali byť rôzne rozumné do prírody patriace atrakcie, ktoré by lanovka prepájala.
Atrakcie typu "Snežienka" lanovke, ani celej lokalite určite nepomôžu, skôr bude väčšinu turistov odpudzovať. Nikto nie je v lese zvedaví na pár pracháčov, ktorí uprostred parkoviska unudene slopú svoj vysokohorskou prirážkou predražený nápoj.

Lanovke určite nepomáha ani to, že do oblasti je prístup aj autami. Ak motorista vyjde na Kolibu, tak sa pohybuje iba okolo svojho auta, ale nepôjde dole lanovkou a odtiaľ domov cez "železnú", veď má hore auto. A naopak. Ak je zvedavý na diane na druhom konci lanovky, tak nabudúce pôjde autom tam.
Ak by sa mohlo do tej lokality chodiť iba pešo (či s MHD), tak by lanovka mala väčší dopravný význam. Dala by sa zakomponovať do trasy pešej túry.
IAD odoberá cestujúcich vlakom, autobusom aj MHD. Nuž a zákonite aj lanovke.

Mesto a hlavne jej obyvatelia sa musia rozhodnúť, čo v tej lokalite chcú mať, ale atrakcie šité pre motorizovaných návštevníkov zničia nie iba lanovku, ale celú lokalitu, miesto lesa tam postupne vznikne nová mestská vybetónovaná hotelová štvrť, možno horšia ako to Megakasíno pri Rusovciach. A jej návštevníkom lanovka bude totálne ukradnutá, zavážala by ich príliš ďaleko od auta a od "civilizácie". V tej špinavej, divokej a nebezpečnej prírode by boli beznádejne stratení a ohrozovaní srnkami.
 

ak si si nevsimol

tak nedaleko spodnej stanice lanovky je zastavka mhd.....ten lyziarsky svach tam bol davno predtym ako zacali lanovku stavat....bola tam aj sankarska draha a skokansky pretekarsky mostik....zial za komunizmusa o nic nestaralo, tak to teraz zaniklo....a priblble deti komunistov(velky developeri) to nicia dalej....
 

 

V trase lanovky nikdy žiadny svah neviedol, až do výrubu (1964-1965) v súvislosti s jej stavbou tam nebolo nič. (Lesy tam tiež pôvodne všade neboli, ale pokiaľ mám správne informácie, niektoré sa vysádzali umelo. Ja som to síce nezažil, ale vychádzam z materiálov, ktore mám k dispozícii a pokladám ich za dostatočne dôveryhodné). Zjazdovka viedla od hornej stanice lanovky, ale vzhľadom na konfiguráciu terenu sa neskôr od trasy značne odkláňa a ústi niekoľko stoviek metrov za dolnou stanicou. Ďalšia zjazdovka bola neďaleko lanovky, tú obsluhoval vlek VL-500, dodnes existujúci. Približne kolmo k jeho osi bol údajne kedysi ďalší vlek a zjazdovka, pozostatkom je dodnes zopár drevených stožiarov s osvetľovacími telesami a jasne viditeľný koridor zarastený len náletom.
Vzhľadom na tú nepriaznivú konfiguráciu terénu popri lanovke (vidno to aj na jej pozdĺžnom profile, stačí sa ísť povoziť, po sedmičku prudko stúpa, odtiaľ až po deviatku je protisklon, od deviatky po 12ku zasa stupa, nasleduje ďalší záporný sklon a od pätnástej podpery stúpa až k hornej stanici) a súčasným klimatickým podmienkam si myslím, že investovať do lyžovania na Kamzíku sú vyhodené peniaze. Skôr som názoru, že by bolo vhodné sa zamerať na jar, leto a jeseň, lepšie spolupracovať s cyklistami z Rohatky, zaviesť rodinné zľavy, lanovku účinne propagovať (nie ako dnes, že ani v jednom mestskom materiáli o nej nie je ani mäkké f) a keby sa to ani napriek tomu niekomu nezdalo dostatočne lunaparkové, možno by som pouvažoval s výstavbou bobovej dráhy, ktorá by mohla kopírovať na vhodných miestach jestvujúcu U-cestu, resp. trať lanovky. Ale lyžovanie nezachráni v dnešnej dobe ani to, že lanovka je na severozápadne orientovanom svahu...
Snežienka pôvodne mala vyzerať úplne inak, menšie rozmery, mala byť až za Vydricou spolu so stanicou LD a podobne. Nakoniec sa zvolilo miesto, ktoré poznáme a projekt sa prepracoval na dodnes stojaci objekt.
 

Môžeš mať pravdu, ...

ja si na nejaký svah ako dieťa pamätám, ale jeho trasu neviem porovnať s trasou lanovky, roky uleteli pamäť slabne. Viem iba to, že napokon zanikol, zarástol náletom, tak ako už sú prvé známky náletu na terajšej cvičnej lúke.

Problémom lanovky je práve to, že sa postupne degraduje na lunaparkovú atrakciu. Dopravný význam momentálne nemá a nedá jej ho ani plánovaný hotel Snežienka, o ktorom si myslím, že nie je plánovaný pre tú klientelu, ktorá sem teraz chodí za pohybom.

Ak niekto nemá na MHD a preto ide na Kolibu autom aby ušetril, tak ten nemá dôvod použiť lanovku, veď treba za ňu platiť. Radšej nabudúce pôjde zas autom na "železnú". Ak sa výrazne obmedzí, až vylúči vjazd áut hore na Kolibu, aj dole na "železnú", tak lanovka ožije. A ožije aj tak, ak hore aj dole sa miesto "Sneženiek" budú budovať do lesa patriace "voľnočasové" aj športové atrakcie, ktorých súčasťou sa stane aj lanovka ako dopravný prostriedok.

Snežienka chce parkovisko a vinimku vjazdu do rekreačnej lokality pre svojich klientov. Takže Snežienke pasažier z lanovky bude smrdieť, jej majiteľ nie preto chce tam investovať milióny napriek nesúhlasu obyvateľov, aby tam chodili davy z ľanovky na lacnú čapovanú kofolu. Tak by bola návratnosť projektu pomalá a pracná.
Tam bude plac iba pre smotánku a jej koňské pólo.
 

 

no ono je otázka, či lanovka v tejto lokalite môže slúžiť na niečo iné, než ako atrakcia. Ona nejaký širší dopravný význam nemá a ani nikdy nemala. Keď v novembri 1964 komisiia vyberala trasu budúcej lanovky, počítalo sa s tým, že územie okolo jej dolnej stanice sa stane akýmsi druhým centrom doliny, už vtedy sa tam počítalo s hotelom pri kameňolome. (Môžeme byť radi, že sa tieto plány nerealizovali.) Lanovka sa ale realizovala a hoci hornú stanicu lokalizovali na snáď najlepšie miesto, aké sa ponúkalo, o dolnej stanici to neplatí. A hoci veľmi nerád a s ťažkým srdcom, musím povedať, že dolná stanica sa nachádza nikde. Keby bola umiestnená napríklad niekde okolo rotundy, bolo by to iné. To už ale nezmeníme. Preto by bolo treba pouvažovať, ako ju vyťažiť aj v súčasnej trati. A tu úvahy o dopravnom prostriedku narážajú práve na fakt, že dolná stanica je v polohe pomerne neatraktivnej. Okrem toho prístup na Kamzík z tejto strany by využívali iba obyvatelia zo západnej časti mesta, pre ktorých je to pochopiteľne trasa najlogickejšia. Neviem si ale predstaviť, kvôli čomu by napr. obyvateľ Ružinova, Rače, Vajnôr, ... prechádzal na opačnú stranu mesta, keď to má jednoducho na Kamzík bližšie z druhej strany.
Preto si myslím, že dopravný význam lanovky nikdy nebude dominantný, skôr by malo ísť o jazdu vyhliadkovú. Že sama lanovka je atrakciou, na tom nie je nič zlé. Pre ľudí je to vec, ktorá je zaujímavá a musíme si priznať, že obzvlášť v prostredí Bratislavského lesného parku nevšedná. Koniec koncov, takýchto lanoviek, ktorých zmysel je v nich samých je vo svete veľké množstvo. Samozrejme, ak okrem tohoto účelu slúži aj ako dopravný prostriedok, je to len a len plus. Treba sa ale zamyslieť aj nad tým, či sa to vôbec dá a ako.
Koľko z potenciálnych návštevníkov napríklad vie, že takúto lanovku nenájde už nikde inde na svete? Znie to možno trochu demagogicky a osobne by som túto formuláciu ani nepoužíval, pretože bežnému návštevníkovi je jedno, aký stroj ho vezie. Odborná verejnosť ale vie, že je to v súčasnosti druhá najstaršia lanovka na Slovensku a od daného výrobcu posledná premávajúca tohoto typu. Na západ od nás by dávno vyšli prospekty, kde by bola popisovaná jej história, súčasnosť, fotografie, prevádzková doba, v staniciach by sa predávali pohľadnice, brožúrky... U nás pochopiteľne nedostanenete nič. Keď bolo pred tromi rokmi 35. výročie od uvedenia do prevádzky, ani jedny bratislavské noviny nepovažovali za potrebné aspoň malou správičkou o tom informovať. Snažil som sa o to aspoň ja, vo vtedajšej prílohe Bratislave denníka Pravda, ináč by aj toto výročie zostalo zabudnuté. Predstaviť lanovku ako technickú zaujímavosť, ktorá bez ohľadu na dobu, v ktorej vznikla, môže dobre slúžiť aj dnes.
 

 

Nuž jej budúcnosť musia (mali by) riešiť odborníci, ale ako atrakcia bez dopravného významu asi neprežije.
A tvrdenia typu, že postavíme Snežienku a lanovka bude praskať vo švíkoch považujem za účelovo lživé, aby sa samospráve prepiekla výstavba hotela.
 

 

kde tvrdím, že postavíme Snežienku, aby lanovka praskala vo švíkoch? Prosím nepodsúvať niečo, čo som nikde nespomínal.
Tí odborníci by mali byť odborníci v čom? Tam by skôr stačilo trocha dobrej vôle a zdravého rozumu. Celé je to na veľmi dlhú debatu a nerád by som to tu rozpisoval, tak to len skrátim: niekedy je dobré poznať rieku aj z druhého brehu a veľa zdanlivo nepochopiteľných vecí začne potom dávať zmysel.
 

Ty to netvrdíš,

tvrdia to zástancovia (krstní otcovia) Snežienky.

Odborníci na to, že ako rozumne využívať prírodu pre relax a ako v rámci toho dať zmysel aj lanovke, vrátane tej Tebou spomínanej propagandy jej technickej unikátnosti.
 

 

S tým môžem len súhlasiť. Snáď sa aspoň niečo zmení a nebude to tak, ako býva u nás zvykom - k horšiemu.
Ešte by som doplnil zaujímavosť, ktorá je predpokladám nie veľmi známa. Rekonštrukcia pôvodnej Snežienky na hotel sa chystala už od roku 1984, takže snahy to v podstate vôbec nie sú nové. Rozdiel bol v tom, že vtedy sa počítalo s využitím existujúcej budovy (čo bolo pochopiteľné, keďže fungovala), len sa malo nadstaviť 3. NP a realizovať zopár ďalších úprav. Prípravy sa ale začali až na sklonku bývalého režimu (v súvislosti s tými bola 30. septembra 1988 snežienka poslednýkrát v prevádzke) a vzhľadom na "vysoký rok" je jasné, že tento projekt musel zmiznúť na smetisku dejín, čo sa aj stalo.
 

 

Máš užasné znalosti v tejto veci. Gratulujem za mravenčiu prácu pri zhromažďovaní údajov o tejto lokalite!

Dobrú noc!
 

hromadné akcie "zadarmo"

už zo zásady nechodím na hromadné akcie "zadarmo" a to s toho dôvodu, že nechcem svojim deťom privodzovať stresové situácie z davovej psychózy , aké zažívame v Bratislave keď je niečo zadarmo. Ten primitivizmus čo tam vládne je neskutočný. Radšej zaplatím o pár centov navyše a ideme si to užiť za bežnej prevádzky. Mnoho mojich známych prichádza domov z takýchto akcií ( ZOO, mestský vláčik ap.) so sklamanými deťmi a pokazeným dňom. Ale hlavne že to bolo "zadarmo" :-)
 

ja som bol naposledy v zoo

pred styrmi rokmi s navstevou z nemecka.....celkom sa im pacilo, len sa ma pytali preco v nej nemame zvierata....bolo ich tam fakt dost malo...
 

 

Je pravda že ak porovnáš mníchovskú a bratislavskú ZOO, nájdu sa nejaké rozdiely :-) Ale všetko je to o peniazoch a sile ekonomiky. Inak v Bratislavskej ZOO mi je veľmi sympatický Dino Park, ktorým sa snažia doplniť nízky počet zvierat, aj keď neďaleko na hradnom kopci ešte stále žije vo voľnej prírode 150 hrubokožcov ....
 

Všade sú pekné ZOO, ...

lenže pekné ZOO ajstojí nejaký groš. Skús aj tú vo Viedni a ak máš deti, tak nepremeškaj krmenie tuleňov! Stojí to za to.
Ak chceme mať pekné ZOO, tak okrem dotácií aj vstupné musí byť adekvátne a nemali by sa tam púšťať davy príživníkov bezplatne, aby to devastovali.
 

 

*** (Všetky príspevky boli zmazané na vlastnú žiadosť autora.)
 

Bilancia ZOO je asi taká,

že za dva dni trvajúcej bezplatnej akcie ju navštívi podľa odhadov 19 až 25 tisís osôb/deň. Títo bezplatní návštevníci dokonca za svoje ušetrené peniaze dostanú aj v samotnom areále viac bezplatných atrakcií.
Platiaci návštevník o deň neskôr za svoje reálne minuté peniaze dostane toho podstatne menej a mnohé atrakcie z predchádzajúceho dňa nedostane ani vtedy, ak by za ne chcel zaplatiť.
Nuž a jesenná bilancia ZOO bola taká, že im bude chýbať cca 50.000 návštevníkov. Údajne kvôli kríze. Nie pre krízu, ale chýbajú tí bezplatní z konca apríla, aspoň to je môj názor.

Ale vráťme sa do lokality "železnej".Niekto ma tu v diskusii doplnil, že lanovka bola naposledy bezplatná vo volebnom roku 2006. A ja si myslím že v tomto volebnom roku bude opäť bezplatná. A po tej akcii nastane na nej opäť úbytok ľudí.
 
Hodnoť

 

"Investor" je v príbuzenstve so starostom, takže...
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Bratislava