SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Štát chce obojakú električku (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Nikto nemá čo povedať, lebo nie je povedať na čo. Nakoniec, aj kandidát na poslanca Fabor tvrdil, že nespravil nič. Na "projekt" je teda ideálne zabudnúť, lebo nie sú finančné prostriedky.
Ak projekt samostatného nosného systému (mimo železnice) tohto rozsahu nezvládol čsl. socialitický štát pri komplexnej výstavbe sektoru Petržalka, dnes to "zvládne" tým menej; napokon, sídlisko sa stále viac mení na getho, takže perspektíva tu nie je vôbec ružová...
 
Hodnoť

obojaká električka

k doterajšiemu pojmovému "gulášu" niekto pridal novinku,
ešte by to chcelo vylepšiť na "obojživelná" a problémy so Starým mostom môžeme hodiť za hlavu
 
Hodnoť

informacny absurdistan pokračuje

"Stat chce obojaku elektricku" - štát sa k elektricke vyjadril asi dost tazko - stat (ZSR s pomocou EU) ma budovat trat na rozchode 1435 mm (zeleznicny rozchod) cize zaklad buduceho Nosneho systemu MHD, elektrickove kolaje chce k tomu pridat mesto na vlastne naklady (dualny variant).
.
vyjadrenie primátora je úplne zmätočné. Výškovosť trate NS MHD o ktorej petržalskí poslanci hlasovali, sa totiž financií mesta vôbec netyká. Celá stavba má byť v réžii ŽSR. Mesto má zaplatiť budovanie povrchovej infraštruktúry (časti staníc, parkoviská atd.) a dobudovanie električkových koľaji v trati a trafostaníc na duálne vozne v prípade, ak by sa realizoval duálny variant (ktorý je nezmysel z hladiska nakladov a efektu, navyse Technicko-ekonomicka studia ho uplne pochovala z hladiska prevadzky a technickych komplikacii). Z hľadiska nákladov mesta je teda výšková úroveň vedenia trate úplne irelevantná - trať platí ŽSR a fondy EU. V tomto zmysle je vyjadrenie primátora zavádzajúce a treba sa ho pýtať, prečo povedal, čo povedal. Najmä preto, že je jedným zo signatárov memoranda aj trojdohody o spolupráci a budúcej zmluvy na výstavbu združenej investície úseku Bosákova – Janíkov dvor a mal by tieto jednoduché skutočnosti ovládať.
 

pockat pockat

Ak sa este ako tak orientujem - tak su 2 projekty.

1. Zeleznicne "kvazi" metro - to bude pod povrchom tak ci tak...
2. Durkovskeho "rychloelektricka" - o tej sa hovori.

Pozri tento nakres: http://www.bratislava.sk/Vismo...

Teraz sa hovori o tej belasej trase. Podla mna je to zbytocne duplikovanie - tunel bude az do petrzalky takze budovat elekricku na starom moste je uplne zbytocne. Zvysok trasy, OK - bavme sa o tom ci spodom alebo vrchom ale nech uz konecne zabudnu na dvojite kolajnice OMG! to je vyslovene chore riesenie...
 

 

Pôvodný projekt je rýchloelektrička, autor Ďurkovský a spol., do tejto polievky napľula železnica.

Jej (ŽSR) projekt má dve časti. Prvá je tunel pod starým mestom a Dunajom do žst. Petržalka. Druhá časť projektu ŽSR je o trati cez sídlisko Petržalka v koridore pôvodne určenom pre metro, "rýchloelektričku", proste nejaký nosný systém. ŽSR tam chce pomocou klasických vlakov zabezpečovať MHD.
Diskutuje sa o tom, či tá plnohodnotná železničná trať kde bude vedená, na povrchu, pod zemou, alebo na estakádach.
Diskutuje sa aj o tom, že ako sa tie vlaky na túto trať dostanú, lebo na odbočku z "dunajského" tunela do ulic sídliska ŽSR zatiaľ peniaze nemá, chce aby to platilo mesto.
Diskutuje sa aj o tom, že čo s električkou. Vlaky im chcú "kšeft" vyfúknuť, prípadne na žel. trať cez sídlisko chcú dostať električky iba ako doplnok v čase, keď železničný operátor nechce tam pustiť vlak pre nerentabilnosť. Električka by sa tam vo špičke dostala každých 15 minút, cez Dunaj by išla po Starom moste a na "šafku" by sa napojila na stávajúcu sieť.
ŽSR lákala električky aj do tunela pod Dunajom, ale tak sa zdá, že zatiaľ to padlo.
Toto som vydedukoval hlavne z verejne dostupných informácií, s diskusií aj tu na sme.sk a pod. Situácia sa ale mení každý deň, prichádza volebný rok, politici sú nervôzni, potrebujú výsledky za každú cenu. Schválený projekt nosného systému by bol dobrým volebným argumentom, určite niečo "veľkolepé" definitívne schvália. Predpokladám, že hlavným argumentom bude megalomanske tvrdenie typu, že hlavné mesto slovenského národa potrebuje väčší tunel, ako majú Praha, Berlin, Viedeň, Budapešť, .......(vhodne si doplň nejaké iné mesto) dav ich preto vďačne opakovanie zvolí, pokiaľ sa to dobuduje a zistí, že to bol omyl, terajší politici už cez provízie budú dobre zabezpečení penzisti a nám zostanú iba oči pre plač. Tak musíme byť na pozore a vrámci možností ich voľby-nevoľby dokopať k racionálnemu riešeniu, aj za cenu, že základný kameň nosného systému sa nebude zakladať v roku 2010. Plolitici odídu, ale sfušovaný a drahý nosný systém nám tu zostane na krku na celý život
 

:)

Zelezniciam by bola naco vetva do petrzalky? Osobna doprava je nerentabilna, na tuto stavbu by nedostali peniaze z EU a svojich nemaju dost.

Bez ohladu na plany/priania magistratu sa bude stavat prepojenie zeleznicnych koridorov. S durkovskym ci bez neho. Opat raz BA ziska zadarmo miliardovu investiciu (futbal/hokej stadion, obnova hradu atd.) od statu/EU a niezeby sa magistrat chytil sance ze bude mat nieco co sa podoba metru, oni zacnu vymyslat blbosti o dvojitych kolajach... Nech ZSR postavi svoju trat a nasadi zopar suprav mestskych vlakov, ktore budu moct spajat letisko, racu, nove mesto, hlavnu stanicu, petrzalku, devinsku ves ... kaslat na hl.mesto a jeho magistrat - dohodnut sa akurat na jednotnom plateni cez integrovanu dopravu. A durkovsky ked chce stavat nech postavi elektricku - obycajnu elektricku - od safka cez stary most az do juznej petrzalky s prestupnou stanicou na vlaky oproti TPDcku...

Usetrene peniaze vrazit do vybudovania "P+R" parkovisk na vstupoch do mesta.
 

Ak som dobre pochopil ....

všetky tie verejne dostupné informácie, tak koncom leta bola situácia taká, že tú Tebou spomínanú belasú trasu chcú postaviť železnice, majú na to údajne prislúbené zdroje od EU. Železnice totiž v rámci tunela pod Dunajom si vybavujú, či už vybavili peniaze aj na túto trasu. Nemajú peniaze akurát na tú prepojku z tunela po Bosákovú. Električku zo Starého mosta tam pozývajú iba na pokrytie tých spojov, ktoré železnici "nehrajú do karát", v podstate električka cez most sa stáva zbytočnou, nech si železnice zahustia svoje vlaky na potrebnú úroveň, keď im zachutila MHD.
Tá belasá trasa (koridor) inak pôvodne patrila metru, neskôr Ďurkovského "rýchlo" električke, teraz si ju chcú prisvojiť železnice.
Ale ako som povedal, je v tom chaos, ale čo očakávaš od osôb, ktoré básnia o rozkývanej trati, o obojakej električke, o rýchloelektričke a pod. Kto sa trocha vyzná do dopravy, musí byť zúfalý už iba z tých názvov. Niekedy neviem, či som v lunaparku, alebo v blázninci.
Dnes nikto nevie, že čo sa bude napokon realizovať, šije sa to horúcou ihlou, chaoticky a bez záruky, že autorom projektov ide o korektné riešenie, mnohokrát je otázne aj to, či politickí nominanti ohľadom na svoje vzdelanie a "civilnú" prax vôbec vedia, že o čom hovoria. vedia iba to, že po voľbách už možno nebudú mať šancu, aby rozhodovali o takýchto veľkých projektov, tak využívajú poslednú šancu na získanie nejakých bakšišov.
Skutočnosť, že to má ísť zo zdrojov EU, ešte neznamená to, že sa má postaviť niečo nepremyslené a že zdroje majú nekontrovateľne zablúdiť do privátnych vrecák, či straníckej kasičky.
Vo vyspelých demokraciách nepoznám také prípady, aby sa už robili kroky na stavebné povolenia a pritom v zákulisí sa ešte dohadovalo o koncepciách a to všetko s vylúčením verejnosti, ktorú krmia rečami o rozkývanej trati, obojakej električke a pod. Už chýba iba výraz o národnej električke, či národnom nosnom systéme, aby verejnosť konečne zmlkla a začala tlieskať a hlavne správne a najmä slepo voliť.
Inak Ftáčnika plne chápem, že nechce, aby v srdci Petržalky na povrchu viedla regulérna železničná trať, bola by to katastrófa. Ak sa má realizovať, tak musí ísť jednoznačne pod zem! Tam nebude zavadziať, tvoriť hluk a bude chránená pred poveternostnými vplyvmi, napr. víchricami a tam bude najmenej príležitostí na nehody.
Estakáda tiež nie je moc dobrá, pod ňou v stálom tieni rastie tak akurát burina, a samotná mostovka by asi slúžila ako prístrešok pre bezdomovcov a asociálom, bolo by tam ďalšie semenište kriminality, bordelu a pod.
A tí terajší politici-babráci ak už silou mocou chcú niečo rozkývať, tak nech si stiahnú gate, a ak si medzi nohami niečo nájdu, tak to si rozkývať môžu, ale s traťou a s našou trpezlivosťou by už kývať nemali, vlastne už je to jedno, ja z týchto ľudí už nikoho voliť nebudem, a Ftáčníkovi držím palce, aby sa mu podarilo zablokovať nezmyselný projekt povrchovej železnice v centre sídliska. Má to byť pod zemou!
 

Ale týka sa, týka

Váš príspevok skresľuje. Pri povrchovom variante je rozdiel medzi železničnou traťou a "dobudovaním duálneho variantu" cca 74 mil. €, kým pri tunelovom 129 mil. €. Takže mesto má čo hovoriť do toho, aký variant sa bude budovať.
S tým, že duálny variant je z hľadiska nákladov a efektu nezmysel, súhlasím. Z hľadiska efektu je ale pochybný aj železničný variant, pretože do tunela popod Dunaj sa musia vopchať aj vlaky, ktoré cez stred Petržalky nepôjdu, a takže buď bude mať trať cez stred Petržalky pravidelný interval najmenej 6 minút, alebo bude mať nepravidelný interval (t.j. sem-tam 6 minút diera). Obe alternatívy do značnej miery diskvalifikujú železničnú trať ako možný nosný systém.
 

Doplnenie

Trať cez sídlisko a tunel pod Dunajom majú budovať ŽSR, ktorá do tohto tunela aj na trať asi láka čo najviac dopravcov, aby sa jej náklady v podobe poplatkov z dopravnej cesty čo najskôr aspoň čiastočne vrátili.
Momentálne v oblasti BA v osobnej koľajovej dopravy podnikajú iba štátne ZSSK, ktorej hlas v tejto veci zatiaľ nepočuť, aspoň nie na verejnosti.
Bude ale ochotná vôbec po tejto trati dobrovoľne jazdiť? Iné je, ak to diktátor typu Fico prikáže, ale čo po jeho odchode? Čo ak si ZSSK povie, že do tunela a Petržalky vlaky nepustím, lebo robím návoz svojich cestujúcich do žst. BA hl. na diaľkové rýchliky a ani nemám peniaze na to, aby som platil za dopravnú cestu cez Petržalku a suploval MHD, stačí mi moja stratová činnosť, nemusím si nabaliť ďalšiu. Bude vôbec mať financie na vlaky naviac, ktoré by kyvadlovo premávali ako MHD iba na území mesta ak pre nezáujem verejnosti by napokon nejazdili za hranice mesta? Alebo koľko za takúto dopravu bude od mesta pýtať na nákup a prevádzku vlakov.
Ak DPB napokon sa rozhodne pustiť svoje "duálne" električky na trate ŽSR, aké mýto za tieto jazdy zaplatí, zatiaľ Slovensko má najdrahšie poplatky za vlakovú cestu.
Treba si uvedomiť to, že nápad TEN-T je výmyslom ŽSR, možno Ministerstva dopravy, zrodilo sa to bez konzultácie s mestom a bez serioznych prieskumov. Mesto a MHD je vítané hlavne ako platca poplatkov dopravnej cesty a musia sa v plnej miere prispôsobiť záujmom nadradenej železnice.
A na verejnosti napríklad zatiaľ nikto neprezentoval ani konečný stav, t.j. dopady na ostatné linky MHD po spustení TEN-T. Pri každom doterajšom projekte nosného systému sa totiž kalkuluje aj výrazným obmedzením ostatných liniek, ktoré by v prvom rade robili iba návoz na nosný systém, ale o tom sa hovorí menej hlasno, prípadne sa to zamlčuje úplne, aby nevznikla vzbura.
 

Bratislavská doprava

Najprv sa malo stavať Metro, Bratislava je na ekonomickú dopravu metrom dedinou.
Potom sa malo stavať povrchové niečo čo by bolo medzi metrom a električkou.
Potom zas podpovrchová električka do Petržalky, atd.
Podĺa logiky vecí, by sa najprv mal zmeniť rozchod elektrickej dráhy štandartu železničného rozchodu,
zásadne by sa znížila hlučnosť tejto dopravy, k tomu zatrávniť priestor medzi koĺajami.
Nakoniec, obnovíť električkový park na vyššiu kapacitu súpravy.
Kto niekedy videl "tramvajovú" trať na pražskom Barrandove, toto je 21. storočie, inak
táto tátó trať je oficiálne najkrajšia v Európe v architektonickom a technickom poňatí. Prekonáva výškový
rozdiel 100 metrov nad Smíchovom.
Bratislava by nemala snívať o nereálnach projektoch dopravy ale zásadne rozšíriť trasy električiek
a nahradiť trolejbusy a drvivú večšinu mestských autobusov.
Howgh.
 
Hodnoť

 

kopnite niekto toho durkovskeho do..... zatial hlavy....
.
on si ten hluk nepride den-noc pocuvat... jeho nebude sr4t znizenie cien nasich nehnutelnosti kvoli hluku elektricky...a dokonca nam tu chce nadr8at aj vlak... a najlepsie bude niekde este utobit letisko... vsetko na kope, vsak hongkong je rovnako zahusteny a jaky je bohaty....
 

prepac, ale vase nehnutelnosti

nemaju ziadnu hodnotu uz teraz.....a ked uz tu riesis zahustenost, tak rovnaku zahustenost ako petrzalka ma aj stare mesto.....
 
Hodnoť

Pokiaľ po trati ....

majú prechádzať aj vlaky a to v štandardoch obvyklých ňa tratiach ŽSR tak jednoznačne treba to riešiť výlučne pod povrchom.
K týmto vlakom jazdiacich v režime platných v sieti ŽSR totiž patrí napríklad aj zákonom stanovená a zaručená prednosť. To znamená, že je zakázaný vstup do koľajiska mimo železničných priecestí, na ktorých vlak má vždy prednosť, prechádza cez ne vždy s nezníženou rýchlosťou a bez predvídania akejkoľvek prekážky, táto plná rýchlosť zostáva zachovaná aj za tmy, hmly, hustého sneženia a pod. Rušňovodič reaguje až na skutočne vzniknutú prekážku, použije rýchlobrzdu a buď zastaví, alebo nie, ale vždy to bude problém toho, kto na koľaj vošiel na zakázanom mieste či v zakázamon čase.
Inak vlaky samozrejme takto jazdia na celej trati, preto pri povrchovom variante v husto obývanej mestskej časti treba novobudovanú trať dôsledne odizolovať od okolia, aby sa predchádzalo tragédiám a následným zdržovaniam a tak aj kolapsom nosného systému dopravy. No a táto "izolácia" pri povrchovom variante by asi bola nejaká novodobá železná opona v podobe vysokého plotu ešte možno aj s ostnatým drátom na vrchu!
To by v Petržalke určite nepôsobilo "mestotvorne" a by sa vytvárala bariéra medzi jednotlivými lokalitami v Petržalke ale aj objektmi na dvoch stranách ulice, napr. škola-bydlisko.
Pozor! Ten koridor nie je projektovaný na povrchovú klasickú železničnú trať. Tam malo byť pôvodne metro a po Ďurkovského nápade napokon "rýchlo" električka! Ale nie vlak! Určitý politický nominanti básnia o vlaku mestského typu, taký ale neexistuje, vlak je iba jeden, a ten potrebuje svoju špecifickú infraštruktúru, napr. aj trolejové vedenie o napätí 25kV, inak povedané 25 000 voltov striedavých. Laik sa k nemu prilíži na dva metre a už možno padne mŕvy na zem! A vôbec potrebuje Petržalka takéto stlporadie vo svojom srdci?
Inak napr. na ťratiach ŽSR do rýchlosti 60km/h sa počíta so zábrzdnou vzdialenosťou 400 metrov, v Petržalke nejakí odborníci by dokonca chceli jazdiť s 80km/h, tam už treba 700 metrov! Tieto hodnoty určuje zákon, tie síce Fico operatívne prepíše, ale chod vlakov a ich brzdenie je aj o fyzike, a jej zákony ešte nikto prepísať nedokázal.
Má aj svoje špecifické nároky na smerové a výškové vedenie trate, ktoré sú výrazne iné, ako u električky, aj metro a rýchlodráha majú menšie nároky na trasovanie.
Toto v Petržalke sa nedá porovnať napr. s Ružinovom, kde najprv bola povrchová trať, ktorú mesto až neskôr obrástlo, dokonca vďaka neschopným politikom tak babrácky, že je tu zdroj častých nehôd a trať a mesto si napokon navzájom zavadzajú. Ružinov môže poslúžit iba ako príklad, že ako to nikdy nemá (nemalo) byť. Neexportujme tieto ružinovské problémy a chyby aj do Petržalky!

Nech je v tej Petržalke trebárs aj ten vlak, ale treba k tomu zodpovedne pristupovať, mám obavy, že terajšia garnitúra to rieši na každom stupni hlavne cez túto optiku:
Konečne som sa dočkal, mám funkciu, tak sa teraz musím nabaliť za každú cenu! Iná šanca už možno nebude!

Žiadajme seriózne štúdie od nezávislých firiem, a vyberme si my, obyvatelia, veď sa to má robiť pre nás a z našich financií.
Že to bude hradené z fondov EU? No a čo? Aj tak to musí byť predsa životaschopný projekt, inak nám neposlúži!
 

úplný súhlas

seriózne analýzy, podklady, prezentácia a rozsiahla verejná diskusia, nech rozhodnú platiči daní a užívatelia verejnej dopravy,
 
Hodnoť

Rozkývaný variant. Čo to je preboha?

Petržalka leži na rovine, tak kto a čo tam preboha chce "rozkývať"?
Základným pravidlom výstavby železníc (aj ciest) je to, "že nestratiť získanú výšku, pokiaľ ju ešte potrebovať budem". Prekonávanie výškových rozdielov, t.j. jazda do kopca je totiž ekonomicky aj technicky náročná záležitosť, lebo vozidlá idú pomalšie, môžu uviaznúť, potrebujú viac energie, odvezú menej záťaže, do vozidiel treba inštalovať výkonnejšie hnacie jednotky a pod. A tieto náklady na zdolanie stúpania vyjdú nazmar, ak o chvílu zas nasleduje jazda z kopca a v spotrebe a iných následkoch sa prejavujú opakovane, ak sa stupania znova a znova opakujú. Preto každá trať sa výškovo vytyčuje tak, aby nebola využívajúc Juríkovičov slovník "rozkývaná". Práve preto sa na tratiach budujú tunely, viadukty, zárezy a iné umelé stavby, aby sa cez kopcovitý terén zachovala nejaká ideálna výška, ktorú staviteľ definitívne nechá stratiť až potom, keď trať definitívne dorazí k nejakej nížine. Tieto drahé umelé stavby v dlhodobom horizonte vyjdú lacnejšie, ako desaťročia, storočia travajúce každodenné jazdy po "rozkývanej" trati.
"Rozkývané" trate sa robia vtedy, ak nie sú peniaze na veľkorysé umelé stavby v členitom teréne a je pri tom je zúfalá nutnosť okamžitej výstavby nejakého dopravného koridoru.
Takže nie je mi jasné, že kto, čo a prečo chce v podstate rovinatej Petržalke trať "rozkývať ". Ak trať povedie na povrchu, tak tie minimálne prevýšenia môže kopírovať, prípadne sa dajú vykompenzovať pomocou malých zárezov, či násypov. Ak už tá trať má prísť s pod Dunajom v tunely, tak logické je to, že v tom tunely zostane až po konečnú, prípade až za mestom v otvorenom a tu rovnom teréne povedie po povrchu do Maďarska, či Rakúska. Ale vyviesť ju s pod Dunaja na povrch medzi domy a potom ju "rozkývať" vedením striedavo v zárezoch, estakádach, na povrchu a v nejakom plytkom tunely a pod., nuž to je v rovinatej Petržalke dosť čudný až nekompetentný nápad.
Budú tam veľké náklady na umelé stavby, na izoláciu od okolia, aby bola zachovaná preferencia a beznehodová premávka. A po tejto trati, (ktorá napriek tomu, že povedie cez rovinatý terén) bude plno zbytočných stúpaní, na prekonávanie ktorých minieme za desaťročia prevádzky kvantum energie, z ktorej iba malú časť získame späť tým, že pri prípadom elektrickom bzdení po spáde sa nám niečo vráti do siete cez rekuperáciu.
Ale ŽSR zatiaľ ani vo svojej sieti nerekuperujú a samotná rekuperácia vyvoláva aj určité počiatočné náklady, pri budovaní napájacej sústavy a nákupu vhodných vozidiel a ozaj výhodná je pri prekonávaní horských masívov a nie pri jazde na "rozkývanej" trati.
Inak v doprave pracujem od roku 1971 (vrátane odborných štúdií), ale výraz "rozkývaná trať " som počul po prvý krát až teraz z úst Jurikoviča. Tak teraz neviem, alebo ja som nejakú prednášku prespal, alebo zas máme do činenia s nápadom nejakého politického nominanta, ktorý dnes je "odborníkom" na dopravu a po budúcich voľbách zas trebárs bude "odborníkom" na verejné záchody, ak si to tak budú vyžadovať finančné záujmy jeho partaje.
Koho vôbec Jurikovič citoval?
 

presne tak

len málokto sa nad projektom takto zamýšľa
 
Hodnoť

navrhujem

aby sa tak do roku 2015 ešte viedla diskusia, potom sa znova dala vypracovat studia, to vidim na taky rok 2018, potom projekty pre územné rozhodnutie - 2019, potom treba zrusit most, všetko prepracovat - 2025, znova diskusia - 2030, potom sa zistit, ze tam vlastne uz nikto nebyva a nechat to tak.
 

METRO - 30rokov prípravy

Veď už viac ako 30rokov sa tu niečo pripravuje, v r.1998 dokonca projektovala jedna firma v BA akési METRO za 250mil. Sk a povrávalo sa že 10% išlo do kasy a ľudkom okolo primáša. Neschopných ľuddí je tu dosť a tak to bude aj naďalej. Tí čo mali po 30rokov keď sa nasťahovali do Petržalky majú teraz 60 a stačí im aj invalidný vozíček a rýchly prístup k nemocnici, za ňou centrálny cintorín pri zápachu z čističky - mŕtvym to už nebude prekážať ani zo Slovnaftu aróma. Ale tam už je obsadené má tam byť Baja-hala. Priemerný vek mužov v SR je asi 68r. Takže vdovy z Petržalky budete sa voziť až na Zentral-friedhof pri Jarovciach ak sa toho dožijete a prežijete aj r. 2020 a autobusom.
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 
Hodnoť

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 


Najčítanejšie na SME Bratislava