SME

Lokomotívu zachránila fotka

Viedenská električka sa má vrátiť na Starý most, tam bude mať svoje koľajnice.

Historickú lokomotívu z roku 1913 priviezli naspäť do Bratislavy v roku 2011.Historickú lokomotívu z roku 1913 priviezli naspäť do Bratislavy v roku 2011. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Začalo sa to pohľadnicou, skončilo záchranou pred zošrotovaním. Práve historický obrázok takzvanej viedenskej električky, ktorá od roku 1914 premávala načas ako pravidelná linka medzi Bratislavou a Viedňou, tak upútal Romana Delikáta, turistického sprievodcu a zberateľa fotografií a pohľadníc Bratislavy, že začal pátrať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Ako väčšina Bratislavčanov som poznal len tri klasické zábery viedenskej električky – jednu pred Carltonom a dva zábery z Petržalky, no potom som našiel rôzne historické fotky na internete. Začal som hľadať informácie aj o osudoch vozňov a lokomotív, ktoré ostali.“

SkryťVypnúť reklamu

Počas pátrania Delikát zistil, že lokomotívy a vozne, ktoré premávali na tejto trati, sa dostali do Rakúska. Našiel fotky jednej z niekdajších lokomotív z roku 2005 a napísal do rakúskej firmy Stern und Hafferl s prosbou o aktuálne zábery.

Tony šrotu

„Poslali mi fotky a napísali, že tento rok lokomotívu vyradili, lebo mala pokazený motor, preto ju plánujú predať a ak sa nepredá, tak ju zošrotujú,“ spomína Delikát.

Práve hrozba zošrotovania spustila boj o jej záchranu. Sprievodca spolu so združením Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy začali zháňať peniaze na jej odkúpenie.

„Začali sme vypisovať na všetky možné strany a organizovať prednášky. Chvíľu to vyzeralo, že z toho nič nebude, lebo sa nám nedarilo nájsť sponzorov. Až keď sme mali posledných asi tridsať dní a burcovali sme, že keď to nekúpime, pôjde lokomotíva do šrotu, na poslednú chvíľu sa s finančnou pomocou Bratislavského okrášľovacieho spolku a Bratislavského samosprávneho kraja podarilo lokomotívu kúpiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Platili za „šrot“, 30 ton stálo zhruba 9500 eur.

Prečítaj si rozhovor s Romanom Delikátom - tu

Návrat na most

Rušeň GANZ Eg 6 s číslom 22.004 sa na Slovensko vrátil v októbri 2011. Lokomotíva teraz parkuje v dielni v Topoľčanoch, kde ju rekonštruujú do vystavovateľnej podoby. Na opravu motora, čiže tak, aby mohla jazdiť, zatiaľ peniaze nie sú.

Bratislave ju chcú však ukázať na oslavu storočnice viedenskej električky na budúci rok. Klub sa nevzdáva ani plánu na sfunkčnenie. Chcú, aby električka prešla v roku 2015 pri otvorení po novom Starom moste. „Chceli by sme to stihnúť, trať do Petržalky má mať oba rozchody, mohla by tam jazdiť,“ dodáva sprievodca.

Samostatná prevádzka na železničnej trati nie je možná pre iné napätie.

Viedenská električka, nebola klasickou električkou a asi 70-kilometrová cesta ňou trvala približne dve hodiny desať minút. Mala však veľký úspech. Starí Prešporáci spomínali, ako jazdievali na kávičku električkou do Viedne alebo na kúpalisko do Hainburgu.

SkryťVypnúť reklamu

Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy hovorí, že počas prvého roku svojej prevádzky previezla tri milióny cestujúcich.

Električka definitívne prestala jazdiť po druhej svetovej vojne v roku 1945.

Napriek vytrhaniu koľajníc stopy po nej ostali. Dodnes sa dá kráčať po zarastených podvaloch koľajníc.

Išli sme po stopách viedenskej električky - viac čítaj tu

Električkový vozeň CMg 1612 s označením BKH. Označenie bolo pridávané najskôr až v roku 1927, píše Delikát. Táto fotografia ho inšpirovala, aby začal po viedenskej električke pátrať.

Zachránenú lokomotívu rekonštruujú v Topoľčanoch.

FOTO - ROMAN DELIKÁT

Električka smerujúca do Viedne pri hoteli Savoy - dnešný Carlton, okolo roku 1915.

FOTO – KLUB PRIATEĽOV MHD A REG. DOPRAVY

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 324
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 895
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 428
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 023
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 970
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 327
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 672
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 362
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 337
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 374
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 279
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 017
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 090
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 816
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 808
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 554
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu