SME

Projektant Starého mosta: Terajšie vyplakávanie architektov ma udivuje

Miroslav Maťaščík, projektant firmy Alfa 04, pracuje na novej konštrukcii Starého mosta. Tvrdí, že to bude rekonštrukcia mosta.

Miroslav Maťaščík je aj projektantom Mosta Apollo.Miroslav Maťaščík je aj projektantom Mosta Apollo. (Zdroj: Martina Strmeňová)

Pripravujete ako firma Alfa 04 oba varianty - na novú konštrukciu Starého mosta a aj opravu terajšej konštrukcie?

„Áno. Upozorňujem však, že v obidvoch prípadoch ide o rekonštrukciu mosta, keďže pri obidvoch riešeniach ostanú zachované pamiatkovo chránené piliere mosta. Pôvodný projekt predpokladal využitie častí nosnej konštrukcie pôvodného železničného mosta. Rekonštruovaná konštrukcia by obsahovala asi 30 percent pôvodnej ocele a 70 percent novej ocele. Nový projekt predpokladá vybudovať celú nosnú konštrukciu z novej ocele.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ktorý variant by bol podľa vás pre mesto výhodnejší – nová konštrukcia či staronová? A prečo?

„Jednoznačne variant s novou nosnou konštrukciou. Dôvody sú nasledovné:

• Životnosť novej nosnej konštrukcie bude 100-150 rokov, oproti max. 30 rokom rekonštruovanej nosnej konštrukcie. Obmedzená životnosť cca 30 percent pôvodnej ocele by obmedzila aj životnosť novej ocele zabudovanej do rekonštruovanej konštrukcie.

• Nová konštrukcia umožňuje umiestniť na most chodníky pre chodcov v celkovej šírke 6 metrov oproti 3 metrom na rekonštruovanej konštrukcii.

• Novú konštrukciu je možné vybudovať rýchlejšie ako rekonštruovanú a jej montáž nie je tak výrazne závislá od priaznivej hladiny Dunaja. To je, vzhľadom na časovú tieseň do ktorej sa stavba dostáva, okolnosť, ktorá môže rozhodnúť o reálnosti čerpania „európskych“ peňazí na túto stavbu.

SkryťVypnúť reklamu

• Nová konštrukcia zabezpečuje regulárny plavebný gabarit pod mostom.

• Pri všetkých uvedených výhodách zvýši nové riešenie mosta stavebné náklady stavby iba o asi 6 percent.“

Veľa sa o Starom moste hovorí, no vráťme sa k tej genéze. Firma Alfa 04 vyhrala ako projektant riešenie električkovej trate? V ktorom roku ste tender vyhrali a čo bolo vašou úlohou?

„Združenie firiem Alfa 4, Reming Consult a PIO Keramoprojekt sa v roku 2007 stalo víťazom medzinárodnej verejnej súťaže na Nosný systém MHD v Bratislave – úsek Šafárikovo námestie – Bosákova ulica. Alfa 04 ako vedúci člen združenia dostala za úlohu zabezpečiť projekt rekonštrukcie dominujúceho objektu tejto stavby – Starého mosta cez Dunaj. Tejto súťaže sa mohli zúčastniť projektové a architektonické firmy z celej Európy."

SkryťVypnúť reklamu

Architektonická súťaž ale nebola.

"Architektonická súťaž sa robí na začiatku projektovej prípravy a zákazník ju môže, ale nemusí vypísať. Takáto stavba, ako je most cez Dunaj, by si architektonickú súťaž zaslúžila a mal ju ešte pred vypísaním spomínanej verejnej súťaže zabezpečiť vtedajší hlavný architekt mesta v spolupráci s Komorou architektov. Je pre mňa udivujúce, že tak neurobili a je pre mňa ešte udivujúcejšie terajšie „vyplakávanie“ architektov. Vedia totiž, že vypísanie architektonickej súťaže je v danom štádiu prípravy stavby z právneho aj logického hľadiska absurdné. Výsledky architektonickej súťaže by totiž neboli pre víťaza medzinárodnej verejnej súťaže záväzné a architektonická súťaž by zablokovala prípravu stavby tak, že by sa nemohla financovať z „európskych“ peňazí. A to by v praxi znamenalo to, že by Starý most na dlhé roky ostal neopravený.“

Na základe vyhratej súťaže máte teraz nejakú zmluvu s mestom? Čo sa dialo s návrhmi mosta odvtedy, ako prebehlo hlasovanie o moste (tzv. Perforovane rebro) dodnes?

„Áno, na základe verejnej súťaže máme zmluvu s Metrom Bratislava na vypracovanie všetkých stupňov dokumentácie, v roku 2008 mesto Bratislava previedlo svoje práva a povinnosti vyplývajúce z verejnej súťaže na Metro a.s.. V priebehu roku 2007 a 2008 sme vypracovali 9 variantov riešenia rekonštrukcie Starého mosta. Koncepcia všetkých riešení predpokladala, že na moste bude umiestnená dvojkoľajová električková trať, 4 cestné pruhy, veľkorysé chodníky pre chodcov a cyklistov a tiež rôzne inžinierske siete. O troch z týchto variantov dalo mesto hlasovať a ako je známe, zvíťazil variant „perforované rebro“. Na tento variant sme pripravili dokumentáciu pre územné rozhodnutie. A ak by veci napredovali podľa pôvodného harmonogramu, dnes by už nový Starý most cez Dunaj bol postavený.“

Čo sa stalo potom?

„Vtedy však „ožili“ architekti a vytrucovali si u primátora Ďurkovského zastavenie prác s tým, že požiadali o vypísanie architektonickej súťaže. Architektonická súťaž však dodnes nebola vypísaná. Potom „dorazila“ aj do Bratislavy svetová hospodárska kríza a tak sme boli požiadaní o vypracovanie maximálne úsporného riešenia rekonštrukcie Starého mosta. A to je práve riešenie, pri ktorom sa využíva časť z pôvodnej oceľovej konštrukcie mosta. Na tento variant bola vypracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie a dokumentácia pre stavebné povolenie. K dnešnému dňu má už stavba s týmto variantom mosta územné rozhodnutie aj stavebné povolenie. V minulom roku sa situácia stavby opäť dramaticky zmenila. Tentoraz v pozitívnom smere, keďže mesto dostalo prísľub z Bruselu na financovanie tejto stavby vo výške 83 mil. Eur. A to bol práve podnet pre najnovší variant mosta s kompletne novou nosnou konštrukciou. Svoj názor na architektov a mosty som vyjadril už v roku 2008 aj v denníku SME v polemike s vtedajším hlavným architektom Štefanom Šlachtom. Vo verejnosti prežíva mylný názor, že mosty projektujú architekti.“

Kto by to mal robiť?

„Skutočnosť je však taká, že absolútnu väčšinu mostov vo svete projektujú mostní inžinieri. Most je totiž staticky výrazne komplikovanejšie dielo ako napríklad budova. Most je o takých pojmoch, ako je statika, dopravný účel, premosťovaná prekážka, efektívna realizácia, hospodárnosť, údržba, životnosť a, samozrejme, nie v poslednom rade aj tvarová harmónia. Tých zopár architektov, ktorí mosty projektujú, sú preto aj absolventmi technických univerzít so zameraním na statiku. Posledným slovenským architektom. ktorý vyprojektoval most, bol arch. Emil Belluš, ktorý v roku 1932 vyprojektoval Kolonádny most v Piešťanoch. Odvtedy už nikto, ak neberiem do úvahy zopár úsmevných návrhov lávok cez Dunaj, ktoré by padli už počas výstavby. Udivuje ma preto prekypujúce sebavedomie mnohých architektov a ich ambície hovoriť do profesie, o ktorej majú minimum vedomostí.“

Spolupracujete pri návrhoch konštrukcie mosta aj s architektmi? Ktorými?

„Dlhodobo spolupracujem s architektmi, ktorí majú pokoru pred tým, čo nevedia a vedia zase to, čo neviem ja. Rád robím s ľuďmi, medzi ktorými panuje vzájomná slušnosť a úcta k práci druhého.

A ak chcete aj mená, tak sú to napr. architekti Ivan Marko, Igor Marko, Vlado Hrdý, Peter Bauer či Dušan Nemec.“

Prečítaj si názor autorizovaného inžiniera Alexandra Tesára - klikni.

aktualna_res.jpg

Aktuálna vizualizácia novej konštrukcie z dielne Miroslava Maťaščíka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 671
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 925
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 203
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 497
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 457
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 147
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 969
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 564
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 853
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 508
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 831
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 691
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 430
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 957
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 518
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 243
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu