BRATISLAVA. Oprava Hlavnej stanice a električkového napojenia na ňu. Čitatelia SME to v ankete označili za najväčšie problémy v Bratislave, ktoré treba vyriešiť tento rok.
K ďalším početným želaniam patrilo napríklad otvorenie električkového tunela či obnova Starého mosta.
Vybrali sme niekoľko základných problémov, ktoré treba vyriešiť aj podľa SME.
Stanicu chcú rozhýbať
Anketa SME
Čo chcú ľudia
679 hlasov– oprava Hlavnej stanice a električkového napojenia;
332 – otvorenie tunela pod Hradom a skvalitnenie MHD;
266– obnova Starého mosta;
206 – cyklochodníky;
66 – zrušiť viceprimátorov a peniaze dať na MHD.
Iné nápady:
viac Východniarov, ale aj odsunutie Východniarov;
metro, ktoré postavia Číňania výmenou za 13 spišských miest.
Už vlani v novembri uplynul rok, čo je hlavná stanica odrezaná od električiek.
Trať pre jej havarijný stav uzavreli, opravovať sa má spolu s prestavbou celého Predstaničného námestia.
Práve tento projekt sa však za minulý rok nepohol. Firma Transprojekt, ktorá stojí za prestavbou, tvrdí, že mesto im ani po dvoch rokoch neodovzdalo pozemky, kde majú stavať.
Investor pritom zaplatil prvú časť dohodnutej kúpnej ceny, čiže 366-tisíc eur, argumentuje Mária Adamová, mediálna zástupkyňa projektu.
Mesto prieťahy, ako ich nazval investor, vysvetľuje, nedoriešenými zmluvnými vzťahmi a dlhmi z minulosti.
Zmluvu s firmou Transprojekt uzavrel tesne pred svojím odchodom bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH).
O vyriešení zdedeného projektu pravidelne rokujú mestskí poslanci. Na najbližšom zasadnutí 7. februári by mali vyjasniť vzťah k pozemkom, aby investor mohol začať s projektom.
Ešte vlani na jeseň poslanci odhlasovali, aby primátor rokoval s investorom o možnosti odpredaja pozemkov firme Transprojekt. Nefunkčnú električkovú trať by potom mesto riešilo samostatne nezávisle od projektu stanice.
Ľubomír Andrassy, Ftáčnikov hovorca, však pre agentúru Sita povedal, že pozemky predať nechcú, aby nestratili kontrolu nad miestom. Projekt stanice môžu spory výrazne oddialiť.
Aké plány majú investor a mesto s Hlavnou stanicou?
Prečítajte si články z témy >>
Župan môže byť nový
Ľubomír Galko či Daniel Krajcer (obaja SaS), Pavol Frešo (SDKÚ) a možno aj Monika Flašíková-Beňová (Smer).
Kandidáti na post šéfa Bratislavského samosprávneho kraja sa vynárajú. Župné voľby budú už na jeseň.
Záujem o kreslo potvrdil zatiaľ župan a predseda SDKÚ Pavol Frešo, ktorý však svoju kandidatúru podmienil podporou stredopravej koalície. A práve tu by mohol naraziť.
SaS chce totiž postaviť vlastného kandidáta, rozhoduje sa medzi podpredsedom strany a exministrom obrany Galkom a bývalým ministrom kultúry Krajcerom.
Frešo zatiaľ nepovedal, že bude kandidovať aj bez ich podpory. „Ešte prebiehajú rokovania,“ povedala Iveta Tyšlerová, hovorkyňa župy.
Frešo je županom Bratislavského kraja od roku 2009, keď vo voľbách porazil dovtedajšieho predsedu kraja Vladimíra Bajana. Kandidoval za koalíciu SDKÚ, KDH, SMK, OKS a s podporou SaS.
Vicežupankou Bajana bola Flašíková-Beňová, ktorá stála aj na čele Danube Arény, firmy spojenej so spornou výstavbou multifunkčnej športovej haly. Teraz o post predsedu kraja možno zabojuje sama. O jej kandidatúre však Smer ešte nerokoval.
Flašíková-Beňová je europoslankyňou a aj poslankyňou župy. V roku 2006 kandidovala na primátorku hlavného mesta, porazil ju Andrej Ďurkovský (vtedy KDH), skončila druhá s 39tisíc hlasmi.
Voľby župana sú dvojkolové. Ak by chcel uspieť kandidát už v prvom kole, musel by získať nadpolovičnú väčšinu hlasov. Minister obrany a bratislavský krajský šéf Smeru Martin Glváč síce navrhoval zrušiť druhého kolo, do volieb však zmenu asi nestihnú.
Kandidáti na župana sa vynárajú
Prečítajte si viac >>
Tunel za milión
So sklzom takmer rok, no predsa ho majú otvoriť. Električkový tunel plánuje dopravný podnik sprejazdniť 18. mája tohto roku.
Pôvodný termín bol pritom už vlani začiatkom júna. Minulý rok však v osemstometrovej rúre pod Hradom objavili ďalšie trhliny. Pre prvé tunel vlani vo februári zatvorili a električky tak už takmer rok jazdia po obchádzke po nábreží.
Celú opravu o niekoľko mesiacov zdržala podľa Agáty Stanekovej, hovorkyne dopravného podniku, kontrola Úradu pre verejné obstarávanie.
Preverovali postup dopravného podniku, ktorý vybral firmu Slovenské tunely na opravu tunela rokovacím konaním bez zverejnenia. Úrad nakoniec pochybenia neodhalil.
Opravy trhlín sa tak začali až 29. októbra.
Po opätovnom otvorení sa má do tunela vrátiť linka 5 a 9, jednotku, ktorá ním premávala, medzitým dopravný podnik zrušil a vrátiť ju neplánuje. Náhradou je predĺžená linka.
Oprava trinástich tunelových blokov, kde jadrovými vrtmi odhalili praskliny má stáť vyše milióna eur, vraví Staneková. „Geofyzikálne merania a prieskumné jadrové vrty stáli spolu 670-tisíc eur.“
Tunel pod Hradom
Prečítajte si viac >>
Tendre už prešetrujú
Tri tendre za takmer tristo miliónov eur. Súťaže v obrovskej hodnote vypísal vlani dopravný podnik. Uzávierky mali v závere roka. Vyhodnocovať a nakupovať nové vozidlá plánuje až v tomto.
„Suma asi 286 miliónov eur bez DPH platí pre nákup 60 električiek a 120 trolejbusov vrátane opcie,“ vysvetľuje Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku. Víťazov chcú vyberať asi v apríli. Termíny však môže posunúť prešetrovanie tendrov. Momentálne riešiť miliónové súťaže Úrad pre verejné obstarávanie.
Na vozenie v novom si budú musieť obyvatelia ešte počkať. Trolejbusy by mohli podľa Stanekovej jazdiť v budúcom roku, električky až v roku 2015.
Bratislava zvýhodnila jeden trolejbus
Prečítajte si viac >>
Parkovanie
Mesto začne testovať nové parkovanie
Prečítajte si viac >>
Starý most
Veľkou zmenou má byť premena Starého mosta
Prečítajte si viac >>