Čoskoro sa rozhodne, či Starý most dostane úplne novú konštrukciu. "Otázku vyústenia mosta a jeho dopadov na Šafárikovo námestie som otvorila spolu so staromestskými mestskými poslancami za našu mestskú časť už v liste primátorovi zo dňa 21. apríla 2011. Musím povedať, že jeho odpoveď bola síce ubezpečujúca, ale nie presvedčivá. Teraz sa ukazuje, že skutočné riešenie ešte nikto nepozná. Naším záujmom je, aby - ak sa zrealizuje koľajové prepojenie Petržalky so Starým Mestom – zo Šafárikovho námestia zmizla autobusová doprava, aby na celom povrchu námestia vznikol park a relaxačná zóna a pod povrchom podzemné garáže s vjazdom od Dostojevského radu."
BRATISLAVA. Prestavba najstaršieho bratislavského mosta cez Dunaj má dva možné scenáre. Stavebníci buď využijú časť súčasnej konštrukcie a skombinujú s novým materiálom, alebo vybudujú úplne novú konštrukciu.
Rozdiel je niekoľko miliónov eur, no aj iný vzhľad či životnosť mosta.
Na konci marca budú z dvoch možností vyberať mestskí poslanci.
Staré verzus nové
Postup
Starý most a eurofondy
do konca marca podá mesto predbežnú žiadosť Bruselu;
v júni sa začne medzinárodná súťaž na zhotoviteľa;
do augusta očakáva mesto potvrdenie Bruselu;
najskôr v októbri môže zhotoviteľ začať pracovať;
peniaze treba vyčerpať do roka 2015.
Lacnejšia verzia má stáť odhadom 28 miliónov eur, drahšia s novou konštrukciou okolo 33 miliónov eur.
„Keď poslanci povedia, že nechcú novú konštrukciu, tak sa tá stará zoberie, presunie sa do prístavu, no zhruba 70 percent z nej sa musí vymeniť. Kombinujete tak staré a nové železo,“ upozorňuje primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).
Výhodou novej konštrukcie je podľa neho napríklad aj to, že ju môžu budovať na brehu nezávisle od terajšej.
„Životnosť novej konštrukcie je sto rokov, pri starej sa odhaduje na 30 alebo 40 rokov. Nová konštrukcia sa dá okrem toho robiť paralelne, v marci dáte dole starú a začnete nasúvať novú konštrukciu,“ hovorí primátor.
Široké promenády
Plán v prípade novej konštrukcie počíta aj s tým, že dva pylóny nahradí jeden, most mierne zdvihnú a podplávali by tak pod ním aj väčšie lode. Vznikol by aj priestor na promenádne chodníky na oboch stranách mosta so šírkou 4,5 metra pre chodcov aj cyklistov.
Iba tieto dve možnosti bez architektonickej súťaže sú v hre preto, že mesto tlačí čas. Ak chce prestavbu spojiť
s budovaním električky do Petržalky a čerpať peniaze z eurofondov, musí prípravy rýchlo uzavrieť. Primátor hovorí, že prestavovať most by mohli začať na jeseň.
Bohuš Kováč, urbanista a profesor Fakulty architektúry STU hovorí, že Dunaj ako vodná tepna si zaslúži, aby most v hlavnom meste krajiny Európskej únie vzišiel z medzinárodnej súťaže.
Primátor zas tvrdí, že donedávna nevedeli, že by Brusel akceptoval aj novú podobu mosta a nie len rekonštrukciu. „Keby sme to vedeli, mohli sme súťaž robiť už v polovici minulého roka.“
Bez súťaže, možno zelený
To, že neurobili architektonickú súťaž, primátor odôvodňuje práve termínmi pre eurofondy.
Súťaž chcela aj starostka Starého Mesta Táňa Rosová (SDKÚ), no uznáva, že pre termíny Bruselu sa to stihnúť nedá. Starostka však tvrdí, že bude trvať na použití zeleného konceptu mladých architektov, ktorí v rámci projektu Mestské zásahy navrhovali pre peší Starý most konštrukciu plnú rastlín.
„Most sa nedá obrásť brečtanom. To bola myšlienka, keby bol most neprejazdný. No bude funkčný, bude po ňom chodiť električka. Bude tam vysoké napätie, nemôžete dať všade tam zeleň,“ hovorí Ftáčnik.
Do projektu však zapojil hlavnú architektku mesta Ingrid Konrad, ktorá má so skupinou architektov „posúdiť aspoň detaily, zmeniť celkové vyznenie, mobiliár či osvetlenie“.
Urbanista Kováč hovorí, že premenu mosta nemožno nazvať rekonštrukciou. „Tou všeobecne rozumieme návrat k blízkemu alebo naznačujúcemu stavu pôvodnej konštrukcie. Pôvodný bol Most Františka Jozefa s oblúkom v strede.“ Nový návrh s oblúkom nepočíta.
Dnes predstaví vedenie mesta projekt električky do Petržalky, diskusia sa začína o 17.30 v Technopole.
Prečítaj si rozhovor s primátorom o Starom moste.
Ingrid Konrad: Treba to zjemniť
Hlavná architektka Bratislavy INGRID KONRAD chce most ešte zmeniť.
Starý most má vraj prejsť rekonštrukciou. Architekti však namietajú, že to nie je rekonštrukcia, nemôže vzniknúť ani replika. Aký je váš názor?
„Áno, donedávna bola plánovaná úplná rekonštrukcia, ale dnes je šanca financovať mostné teleso ako novú konštrukciu. Keď som sa túto novú situáciu dozvedela, pozvala som hlavného dopravného inžiniera Bratislavy, pán Schlossera a niekoľko hodín sme to s tímom mojich odborných poradcov diskutovali. Na ďaľšie stretnutie som pozvala už len architektov a inžiniera Miroslava Maťaščíka, ktorý bol mestom v minulosti poverený most plánovať, aby nám jeho novú podobu predstavil.“
Ako má vyzerať?
„Pamiatkari dovolili, aby bol odstránený jeden mostný pilier. Mostovka sa posadí o niečo vyššie. Plavebné možnosti na Dunaji by sa takouto úpravou zlepšili. Z materiálu jedného piliera dokážeme doplniť zvyšné piliere a most navýšiť. Tak masívne piliere z pôvodného mosta ostanú, nová bude samotná konštrukcia mosta.“
Nechceli ste presadiť súťaž na most?
„Nie som šťastná z tejto situácie, no aktivity pána primátora a hlavného dopravného inžiniera viedli k tomu, aby sme už v minulosti rozrobené veci doriešili a keďže dnes sa ponúkajú nové finančné zdroje, mali by sme ich vyčerpať. Keby som do toho vstúpila s myšlienkou súťaže, zmarila by som čerpanie zdrojov, zastavila električku do Petržalky. Napriek tomu som presvedčená, že sú tu možnosti, aby sme most architektonicky doriešili.“
Aké?
„Stretla som sa ešte raz s pánom Maťaščíkom a architektmi, hovorili sme, čo znamená industriálny a historický charakter mosta v prepojení na pôvodný industriál nábrežia. Bratislavčania sa v minulosti priklonili k návrhu historizujúceho mosta. Charakter nosných pilierov ostane, diskutujeme pohľad z Hradu či kompozíciu mostného telesa vrámci rieky a mesta.“
Existuje už finálna podoba, ako má most vyzerať?
„Nie, možno základnej konštrukcie. S terajšími vizualizáciami nesúhlasím, no nie sú ešte finálne. S architektmi sme otvorili tému zábradlia, lavičiek, podlahy. Keď už máme nové inžinierske dielo, chcem, aby sme ho dokázali architektonickým detailom doplniť a zjemniť. Na starých nosných telesách príde teleso nové. Je to aspekt novej architektúry, ktorú môžeme iluminovať, zazeleniť, to nám konštrukcia dovoľuje. Pri formovaní nosných prvkov sme už dnes veľmi limitovaní.“
Spomínali ste zeleň, hovorilo sa aj o Zelenom moste.
„Na lávkach pre peších chceme získať priestor pre zeleň. Koridor je dosť široký, má 4,8 metra. Plánované sú aj vysunuté vyhliadky. Sme v intenzívnej diskusii, nemáme čas urobiť ani súťaž na dotvorenie mosta. Chcem to riešiť tak, že by si pán inžinier Maťaščík prizval do tímu architekta a s ním budeme konzultovať naše požiadavky. Musíme nájsť riešenie, ktoré bude veľmi rýchle.“
Keby ste si mali vybrať medzi opravou starej konštrukcie mosta a novou konštrukciou, ktorú by ste vybrali?
„Ľahšiu otázku nemáte? (smiech). Pozvala som si veľa významných architektov, tak dúfam, že tento oriešok spolu rozlúskneme. S mostom nesúvisí len oprava mosta ako celku, ale aj lepšia plavba. Urobí sa tak aj prvý základný krok k realizácii nosnému dopravnému systému, aby sme do Petržalky dostali električku. Musíme riešiť aj napojenie na Šafárikovo námestie, aj na tom intenzívne pracujeme.“
Ak by ostala stará konštrukcia museli by byť užšie lávky pre peších?
„Áno, presne tak.“
Lucia Tkáčiková
Táňa Rosová: Chcem zelený most
Starostka Starého Mesta Táňa Rosová (SDKÚ) hovorí, že požiadavkou na súťaž nechce zmariť šancu na veľký projekt.
Starý most má prejsť rekonštrukciou. Aký je váš názor? Nebola by potrebná aj architektonická súťaž na most?
"Som presvedčená, že významné stavby v meste by mali vzniknúť na základe medzinárodných architektonických súťaží, na druhej strane rozumiem, že v tejto situácii, keď hrozí, že by sa rekonštrukcia neuskutočnila vôbec, je na mieste kompromis."
Na poslednom mestskom zastupiteľstve ste spomínali architektonickú súťaž, pán primátor hovorí, že by sa to nestihlo (kvôli termínom z únie). Aký je váš názor, presadzujete súťaž?
"Termíny z európskej komisie sú neúprosné, ak európske peniaze nedostaneme, Bratislava ešte veľmi dlho na stavbu takého rozsahu, ako je most s koľajovou dopravou z Petržalky mať nebude. Nechcem požiadavkou na súťaž zmariť šancu na celý veľký projekt, rozumiem kompromisu, tým skôr, že navrhované riešenie podľa mňa pomerne citlivo zachováva pôvodný charakter mosta."
Ako by si Staré Mesto predstavovalo most? Čo by ste chceli presadiť do tejto „rekonštrukcie“?
"Ako som povedala aj na mestskom zastupiteľstve, budem pána primátora žiadať, aby sme do riešenia mosta zakomponovali koncept „zeleného mosta“. Vytvorili ho mladí architekti v rámci projektu Mestské zásahy ako svoju ponuku mestu a ja som ho ako starostka s pánom architektom Markom tento koncept ďalej rozvíjala. Toto riešenie by napriek koľajovej trati urobilo z mosta miesto príjemných prechádzok a prípadne aj posedení v zeleni ovíňajúcej mostnú konštrukciu."
Na poslednom mestskom zastupiteľstve hlavná architektka tiež spomenula, že vidí veľké rezervy, čo sa týka napojenia mosta. Otázkou je aj vyústenie do Šafárikovho námestia. Čo navrhuje Staré Mesto? Ako by sa malo zmeniť Šafárikovo námestie?