Nedeľa, 23. september, 2018
PREŠPORSKÉ DESATORO

Kapšo: Cestovať MHD by raz mohla byť radosť

O vzťahu k Bratislave hovorí organizátor splavov po Dunaji a adrenalínových aktivít Jaroslav „Jairo“ Kapšo.

Jaroslav 'Jairo' Kapšo (Zdroj: Archív J.K.)

V rubrike Prešporské desatoro odpovedajú zaujímaví obyvatelia Bratislavy na rovnakých 10 otázok.

1. Niekto Bratislavu vníma ako krásavicu na Dunaji, iný ako predmestie Viedne a niekto zas ako špinavú dieru s neochotnými ľuďmi. Čím je pre vás?

„Mám rád toto mesto. Práve vďaka krásnemu Dunaju som objavil Bratislavu znova. Cez leto ho splavujeme, v zime sa do Dunaja chodíme otužovať. Vždy si uvedomujem, že Bratislava má po mnohých stránkach čo ponúknuť.“

2. Čo na dnešnom Prešporku zbožňujete?

Prečítajte si tiež: Chýba mi socha pre povstaleckých generálov

„Za posledné dva roky som si lepšie ako predtým uvedomil, že tu máme úžasné miesta na šport. Veľa trás na behanie (hrádza, Železná studienka, Devínska Kobyla, bežecké okruhy), skaly na lezenie, Dunaj na plávanie a splavovanie, jazerá na kúpanie... Mali by sme si to vážiť, lebo mnohé mestá takéto možnosti nemajú.“

No ad for you

3. A čo naopak na ňom z duše nenávidíte?

„Znásilňovanie mesta a okolitej prírody developermi a ťažbou dreva. Je mi až do plaču, keď vidím miznúť stromy z mesta aj z lesov. Zakazujú cyklistom vstup do lesa a zároveň ho likvidujú ťažbou a nákladiakmi.“

4. Každý má svoje obľúbené miesta, kde si rád prevetrá hlavu a uvoľní sa. Kde je v Bratislave to vaše naj miesto?

„U mňa sa to mení, od príjemných podnikov, ktoré vznikajú a zanikajú, cez výhľad zo Slavína až po bežecké trasy. V lete počas sparných dní unikám na hladinu Dunaja a užívam si splavovanie a vodu.“

5. Ako vnímate celomestskú parkovaciu politiku, ktorá dáva mestským častiam možnosť, aby si nastavili pravidlá samy a uprednostňuje domácich pred mimobratislavskými?

Prečítajte si tiež: Za parkovanie sa platí

„Na Slovensku všeobecne nefungujú tie najlepšie riešenia, ale tie, pri ktorých sa skupinka vyvolených najviac nabalí. Pokusy o parkovaciu politiku a nelegálne aktivity s tým súvisiace to len potvrdzujú. Treba z Bratislavy spraviť mesto, kde je radosť cestovať MHD a ostatné príde postupne. Jedným z potenciálnych riešení by mohol byť aj car sharing. Všetko ostatné je márny boj.“

No ad for you

6. Dávny Pressburg bol multikultúrny. Do vojny tu žili pokope Slováci, Nemci, Maďari, Česi či Židia. Je tu dnes podľa vás miesto pre migrantov a viete si v Bratislave predstaviť mešitu?

„Mám rád, keď si ľudia rozumejú a tolerujú sa. Je skvelé, keď sa kultúry vedia vzájomne učiť a starý Pressburg mal v tomto určite svoje čaro. Nemyslím si, že stavanie mešít a tabuľkové limity na migrantov sú to, čo vytvára porozumenie.“

7. V meste žijú ľudia z rôznych kútov. Tí na domácich nadávajú a nevraživosť funguje aj opačne. V čom tkvie podľa vás problém?

„V dvoch veciach. V neriešení dávno existujúcich problémov, ako sú parkovanie a kvalitná verejná doprava. A tou druhou je paneláková anonymita. V Petržalke som v paneláku prežil 12 rokov a za ten čas som reálne spoznal možno desatinu jeho obyvateľov.“

8. Potrebuje Bratislava metro?

Prečítajte si tiež: Za špinu v Bratislave si môžeme sami

„To potrebuje už dávno. Vyriešilo by to množstvo problémov s dopravou. Keď som v Prahe, auto prakticky nepotrebujem. V Bratislave je to na mnohých trasách jednoducho utrpenie.“

9. Ktorému zaniknutému miestu v Bratislave by ste rád prinavrátili život?

„Mimoriadne rád mám opustené zákutia, ako je napríklad bazén na Žižkovej ulici. Od strednej školy snívam o tom, že by som ho raz oživil a vytvoril zónu relaxu priamo nad električkovým tunelom.“

No ad for you

10. Povedzme, že máte stotisíc eur na to, aby ste tu niečo zmenili. Na čo by ste ich dali?

„Do kvalitnej prezentácie Bratislavy ako krásneho mesta, ktoré stojí za návštevu. Marketing mesta je mimoriadne slabý, chýba tu mnoho z infraštruktúry pre turistov. A nehovorím o hororovej hlavnej stanici. Ak by som mal ešte milión, založil by som nadáciu a skúpil čo najviac lesov v okolí mesta, aby sa tak zachránili pred ťažbou."

No ad for you