
Projekt Námestia Márie Terézie s lanovkou.
je územný plán zóny. V praxi to znamená zdržanie akejkoľvek výstavby v podhradí asi o dva roky.
„Prístupové fondy už končia. Schválili nám 30 percent z celkovej ceny výstavby lanovky, 13,5 milióna korún. Čerpať sme ich mohli až po výstavbe prvej etapy. A len diskusia o podhradí, ktorá sa znova začala, môže trvať aj pol roka,“ skonštatoval autor vízie prepojenia nábrežia a Hradu, župan Ľubo Roman. Napriek tomu verí, že financie nájde. „Európskym fondom sa predkladá veľmi málo projektov, takže tie, ktoré majú ekonomický alebo turistický dopad, uspejú aj v druhom kole. Podám žiadosť inému fondu,“ hovorí. Situáciu vidí optimisticky napriek tomu, že mesto zatiaľ nemá vypracované a schválené ani zadanie, ktoré predchádza vypracovaniu územného plánu zóny.
Lanovku zahrnul do jednej z pracovných štúdií aj majiteľ pozemku, spoločnosť Avant. „Štúdia počíta v území od Vodnej veže, ktorá je chránenou pamiatkou, smerom k Novému mostu s architektúrou podobnou Rybárskemu cechu a múzeám. Prispôsobuje sa architektúre Hviezdoslavovho námestia. Plánuje vytvorenie námestia pomenovaného podľa Márie Terézie, na ktorom by mala stáť zmenšená replika niekdajšej jazdeckej sochy Márie Terézie. Už na ňu máme aj donorov,“ hovorí Roman.
Jozef Urban, riaditeľ úseku prípravy stavieb spoločnosti Avant nás však informoval, že spomínanú štúdiu treba vnímať iba ako pracovnú a jednu z možností. „Štúdiu Vydrica – Námestie Márie Terézie sme dali spracovať na základe výsledkov diskusie pri prerokúvaní urbanistickej štúdie územia, ktorú vypracoval Zigo a mesto ju vzalo na vedomie v minulom roku. Treba ju preto vnímať naozaj len ako jednu z možností.“