SME

Ivanovski: Tancovať budú obrazy i slová

V piatok a v sobotu večer o siedmej sa bude v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí hrať. Hracími pomôckami sa stanú slová divadelnej hry Sary Kane, hráčmi traja tanečníci a jeden herec. Ihriskom bude predstavenie, ktoré vzniklo ako výsledok workshopu mladého ..


FOTO – JANA KADLECOVÁ

V piatok a v sobotu večer o siedmej sa bude v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí hrať. Hracími pomôckami sa stanú slová divadelnej hry Sary Kane, hráčmi traja tanečníci a jeden herec. Ihriskom bude predstavenie, ktoré vzniklo ako výsledok workshopu mladého macedónskeho režiséra Aleksandara Ivanovského v Bratislave. Ivanovski tvrdí, že pôjde o tanec aj divadlo – tancovať budú obrazy a slová.

Prečo by malo byť predstavenie zaujímavé pre tunajších ľudí?

„Sara Kane je naša súčasníčka – spáchala samovraždu ako 28-ročná asi pred troma rokmi. Jej texty reflektujú dobu, zahŕňajú v sebe veci, ktoré sa medzičasom stanú – tak ako Becket a Ionesco v sebe niesli dve svetové vojny aj krízy, ktoré sa udiali až potom. My tu žijeme svet skrývania citov za maskou silných. Nechceš trpieť – a potom ani nevyslovíš, čo naozaj potrebuješ. A hry Sarah Kane sú intímne.“

Ide teda o klasické divadelné predstavenie?

„Text, ktorý slúži ako podklad, je nezvyčajne napísaný. Nie je tam zmienka o čase či mieste deja. Hra nie je rozčlenená do scén alebo obrazov. Štruktúrou sa viac podobá tancu. Dialógy nie sú vzájomne spojené – postavy jednoducho nerozprávajú príbeh. V klasickom divadle práve exaktné určenie vzťahov medzi postavami niekedy limituje hru – zlomí jej krídla. Použili sme tanečný prístup, spôsob myslenia tanečníka, aj keď výsledok nie je tanečné predstavenie. Nie je to ani divadelné predstavenie – naša práca je oveľa viac orientovaná na proces.“

Nehrozí vám, že na ceste objavovania procesu zabudnete na obecenstvo?

„Ale bez obecenstva by žiadne predstavenie neexistovalo. Keď príde divák na predstavenie, očakáva príbeh. Sadá si do hľadiska s otázkou, čo sa tam deje. A počas predstavenia prichádzajú ďalšie otázky, a ak nie sú zodpovedané, divák sa v nich stratí. Ja rešpektujem text. V hre ožijú postavy, a tie povedia svoje príbehy – stačí im dať priestor. Jediné, čo potrebujem od herca, je, aby bol úprimný k svojej postave – inak ju neoživí.“

Vy myslíte po macedónsky, hovoríte s hercami po anglicky a oni odpovedajú po anglicky, aby potom hovorili svoje texty po slovensky. Každá zmena jazyka znamená posun významu. Nemáte s tým problémy?

„A zabudli ste spomenúť ďalší posun, ktorý nastane, keď herci niečo porozumejú v slovenčine a potom to v slovenčine vyjadria. Aj v tom je krása. Je to súčasť procesu. Nie je to o rozumení a nerozumení – ale aj o posúvaní zmyslu.“

Pred dvoma rokmi bolo Macedónsko blízko občianskej vojne. Robili ste divadlo aj počas nepokojov?

„V čase najväčších bojov som bol týždeň tu v Bratislave. Zrazu som sa ocitol v tomto meste na námestí, začínalo leto a nikde neboli policajti ani vojaci. Nikto mi nechcel na ulici kontrolovať pas, nepočul som helikoptéry, žiadne bomby. Nie som si istý, či o tom viete, ale myslím, že žiť v Bratislave je požehnanie. Domnievam sa, že nemôžete naplno oceniť pokoj na prácu, keď ste nemali vojnu.“

ZUZANA OČENÁŠOVÁ

Pod vedením Aleksandara Ivanovského (na snímke) uvedú v piatok a sobotu v Štúdiu 12 medzinárodný divadelno-tanečný projekt s názvom Crave. „Režiséra priviedla na Slovensko tanečnica a choreografka Katarína Mojžišová, ktorá v predstavení účinkuje spolu s ďalšími mladými tanečníkmi a hercami zo Slovenska a Veľkej Británie,“ povedala Oľga Belešová z Divadelného ústavu.

Charakteristickou črtou Ivanovského rukopisu je, že otvorene analyzuje a zároveň útočí na hranice medzi divadlom a životom. Narodil sa v roku 1979 v macedónskom Velese, réžii sa venuje od roku 1997, o rok neskôr začal študovať na fakulte dramatických umení v Skopje. Pôsobí ako režisér a asistent réžie v divadlách v Macedónsku a Rumunsku, získal Hlavnú cena za najlepšiu inscenáciu na Festivale amatérskeho a alternatívneho divadla v Kochani.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 529
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 691
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 299
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 692
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 429
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 314
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 343
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 103
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 788
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu