
Pred začiatkom akademického týždňa posmelili svojich spolužiakov žiaci stredného odborného učilišťa pre sluchovo postihnutú mládež. „Doteraz sme vždy očakávali program od maturantov a tento rok sme to trochu otočili,“ povedala riaditeľka učilišťa Eva Kršková. V programe Všetci bavia všetkých bola pantomíma, súťaže a hry. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
Osemnástim maturantom na učilišti pre sluchovo postihnutú mládež sa začne od pondelka akademický týždeň. „V čom bude maturita na škole, kde maturujú sluchovo postihnutí žiaci iná?“ – spýtali sme sa. „Líši sa len v tom, že sú tu iné komunikačné formy. V odpovedi sa rešpektujú chyby pri rozprávaní a dôraz sa kladie na obsah. Pomáha im aj tlmočník, lebo žiak v strese nemusí odčítať otázku správne. Obsahová úroveň je rovnaká ako na iných školách,“ povedala riaditeľka. Problém vidí najmä v prípravách na maturitu z cudzieho jazyka. „U nás si ho nevolí ako maturitný predmet nikto. Motiváciou pre žiakov by možno boli nejaké úľavové pravidlá ústnej časti takejto skúšky,“ dodala riaditeľka.
Rozdiel je už však v priebehu vyučovania, je tu menej študentov a učenie je pomalšie. Sluchovo postihnutý žiak si po maturite môže podať prihlášku na akúkoľvek vysokú školu. „Problémom je však, či zvládne prijímacie pohovory a ak, či zvládne aj samotné štúdium. Vysoká škola je skokom aj pre gymnazistu, nieto pre sluchovo postihnutého,“ hovorí Darina Tarcsiová z Pedagogickej fakulty UK.“
Na vysokých školách funguje systém koordinátorov pre zdravotne postihnutých študentov. „Považujem ale za zlé, že do nového vysokoškolského zákona sa dostala formulácia, že vysoká škola môže vytvárať zdravotne postihnutým podmienky na štúdium. Čo znamená, že nemusí. Prvého nepočujúceho absolventa sme mali len pred štyrmi rokmi,“ dodala Darina Tarcsiová. Podmienky sa podľa nej zlepšujú a teraz študujú na pedagogickej fakulte traja sluchovo postihnutí.