SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Výťahy mali prejsť už dávno generálkou

Nedávno sa v Petržalke na Romanovej ulici zrútil výťah s pasažierom.


Po prijatí nových bezpečnostných noriem v roku 1985 vlastne týmto normám nevyhovujú všetky výťahy dovtedy postavené. Napríklad osemdesiat percent výťahov v Petržalke (vľavo). O paternostroch ani nehovoriac (vpravo). Nové bezpečnostné normy sa však vždy týkajú len výťahov zavádzaných v aktuálnom období.

FOTO SME – PAVOL MAJER


Nedávno sa v Petržalke na Romanovej ulici zrútil výťah s pasažierom.

Muž, ktorý nastúpil do výťahu na jedenástom poschodí, sa v zdraví dostal až na prvé. Tu sa kabína uvoľnila. Nezabralo ani bezpečnostné zariadenie. Muž našťastie pád výťahu prežil.

„Podľa mňa sa tu spojili nešťastne dve okolnosti. Poškodenie poistných zachytávačov kabíny, ktoré mohol poškodiť niekto, kto sa vozil na strope kabíny, a odtrhnutie protiváhy. Väčšinu problémov s výťahmi nespôsobuje opotrebovanie zariadení, ale ľudia, ktorí ich poškodzujú,“ myslí si Peter Harant, riaditeľ spoločnosti Výťahy ZEVA, s. r. o., ktorá výťahy vyrába, rekonštruuje a montuje. Na otázku, kedy sa môže stať výťah nebezpečným, odpovedal, že buď po úmyselnom poškodení, alebo nesprávnej oprave a rekonštrukcii. Firmy sú, samozrejme, zodpovedné za svoju prácu, ale základná zodpovednosť pri výťahoch vždy spočíva na majiteľovi a prevádzkovateľovi výťahu. Ten je povinný zabezpečiť servis, revíziu a opravy podľa toho, ako ich stanovuje legislatíva a technické predpisy. „Problémom petržalského výťahového parku je, že výťahy majú životnosť 30 – 40 rokov, ale za podmienky, že sa dodržiavajú predpísané generálne opravy a generálna revízia každých 15 rokov. Väčšina výťahov v Petržalke mala prejsť takouto generálkou už najmenej pred desiatimi rokmi. Výrobca nepredpokladal, že budú tak dlho v prevádzke bez generálky, preto v súčasnosti nik nemôže predvídať zlyhanie nejakej ich nosnej časti,“ uviedol Ladislav Zemánek, predseda Bratislavského cechu výťahárov.

„Bezpečnostné predpisy sú neustále vo vývoji. Stále sa prijímajú nové. Doteraz boli napríklad predpísané len zachytávače, ktoré výťah istili v prípade prekročenia rýchlosti v smere dolu. Nová norma EÚ, platná od minulého roku, predpisuje kvôli bezpečnosti aj zachytávače výťahu v opačnom smere. Každé sprísnenie sa však vždy týka len výťahov uvedených do prevádzky v aktuálnom období a na staré výťahy sa už nevzťahuje. Majitelia týchto starších typov teda nemusia zvyšovať ani bezpečnosť, ani komfort či rýchlosť výťahov,“ hovorí Peter Harant.


Medzi „historické“ výťahy v Bratislave patrí výťah v Redute (vpravo) z roku 1914 – má pôvodnú klietku a pletivo – a výťah v budove bývalej Eskontnej banky (vľavo) z roku 1911 – výťah má pôvodné pletivo so secesnými ornamentmi a štýlovú kabínku. Najstarší ručný výťah na Slovensku bol na Bojnickom zámku. Prepravovalo sa v ňom jedlo z kuchyne do hodovníckych miestností. FOTO SME – ĽUBOŠ PILC

V Bratislave je množstvo štvor– aj päťposchodových domov, ktoré výťahy nemajú. Koľko by stál vlastníkov bytov nový výťah? „Na päť staníc v päťposchodovom dome by to bolo 700 – 800-tisíc korún. Plus 300 – 400-tisíc výťahová šachta,“ uvádza Harant.

Nepríjemný pocit vo výťahu a nebezpečenstvo uviaznutia či padania v ňom sa stalo aj námetom niektorých filmov či kníh. V slávnom francúzkom filme režiséra L. Malla Výťah na popravisko po „perfektnom zločine“ uniká z miesta činu Lino Ventura výťahom z vežiaka, kde uviazne. Ďalšími filmami, kde výťah zohral dôležitú úlohu, bola francúzska komédia s Pierrom Richardom Naľavo od výťahu a kanadské sci-fi Kúzelný výťah. Ladislav Ťažký v jednej zo svojich noviel spracoval skutočný príbeh mladej rodiny, ktorá sa v piatok poobede vybrala pozrieť na sídlisko, kde mali dostať byt. Vyviezli sa výťahom a uviazli v ňom na celý víkend aj s malým dieťaťom. Príbeh sa skončil tragicky – smrťou dieťaťa.

Medzi zaujímavosti historického vývoja výťahov z hľadiska bezpečnosti možno zaradiť aj historku o tureckom sultánovi, ktorý skúšal jednoduché zachytávacie zariadenie výťahu – mechy naplnené perím – tak, že nechal kabínku spadnúť na tento „dômyselný“ mechanizmus aj s jedným otrokom. Ak prežil, zariadenie bolo bezpečné.

* Na Slovensku je v súčasnosti približne štyridsaťtisíc výťahov. Z toho štvrtina v Bratislave. „Väčšina z nich bola namontovaná v čase výstavby sídlisk za socializmu, takže sú zväčša od jedného výrobcu Transporta Chrudim, prípadne zopár poľskej a juhoslovanskej výroby,“ hovorí Peter Harant. Na Slovensku je asi dvesto firiem, ktoré sa zaoberajú servisom výťahov. Čo sa týka nových výťahov, Peter Harant odhaduje, že sa ročne za posledných desať rokov namontovalo tisíc nových výťahov. Neboli to však výmeny za staré výťahy, ale prevažná väčšina išla do nových budov. Podnikanie v tejto oblasti je podmienené skúškami a osvedčením od Technickej inšpekcie Slovenskej republiky.

* * *

* Typy výťahov sú rôzne: od malých jednoduchých jedálenských výťahov, ktoré slúžia na dopravu malého množstva materiálu bez dopravy osôb cez osobné výťahy, osobno-nákladné výťahy až po ťažšie nákladné výťahy, ktoré musia byť riadené osobou-riadičom. Výťahy sa odlišujú aj podľa typu pohonu. Máme hydraulické výťahy, lanové výťahy a poslednou novinkou sú výťahy, „u ktorých sa strojovňa nenachádza nad šachtou výťahu či naboku, ale priamo v šachte,“ vysvetľuje Peter Harant. Ďalšou kategóriou zdvíhacích zariadení sú plošiny – invalidné, nákladné, vertikálne, stavebné plošiny či javiskové zariadenia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 215
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 362
  3. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 6 179
  4. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 514
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 4 356
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 959
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 762
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 157
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 421
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 6 635
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 316
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 218
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 987
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 598
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 214
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 123
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu