
V petržalskej škole na Tematínskej sa konal deň atletických pretekov. Deti ani väčšina učiteľov nevedeli, že ich súťaženie súvisí s myšlienkou referenda. FOTO SME – PAVOL MAJER
Včera sa v petržalskej škole na Tematínskej 10 uskutočnil deň atletických pretekov. Spolu so základnou školou ho organizovali Občianske oko a Inštitút pre logickú argumentáciu. Bol spojený s myšlienkou podpory referenda o vstupe do Európskej únie. „Pri vstupe do školy sme vyvesili plagát – V čase referenda o EU myslite aj na petržalskych školákov. Deti, ktoré vyhrajú preteky, získajú tričko s nápisom Nie je nám to jedno,“ povedal Daniel Forgacs z Inštitútu pre logickú argumentáciu.
Spýtali sme sa, prečo oslovujú deti, ktoré sa na referende nezúčastnia. „Chceli sme poukázať na nejaký detail. Nová koncepcia rozvoja školstva sa úpenlivo odvoláva na Európsku úniu – na trendy ako internetizácia, výučba jazykov, osobný prístup,“ povedal Forgacs.
Prekvapením však bolo, že deti ani väčšina učiteľov nevedeli, že ich súťaženie súvisí s myšlienkou referenda.
„Dozvedeli sme sa o tom až z plagátu na škole,“ povedala jedna z učiteliek na ihrisku. „Ale myslím si, že deti túto myšlienku môžu podporiť svojou aktivitou, športom a radosťou. Je to taká malá olympiáda a deti prispejú svojimi výkonmi,“ dodala. Na otázku, či vedia, že je ich aktivita spojená s nejakou myšlienkou, odpovedala, že im to nie je asi celkom jasné.
Súťažiacej Emílie z 9. B, ktorá práve hádzala kriketkou, sme sa spýtali, či vie, čo je to Európska únia. „No, hovorí sa, že na niečo je to dobré a na niečo nie. Hovorí sa, že všetko zdražie.“ A bez toho nezdražie? „Asi zdražie, ale… vlastne je to asi jedno,“ zakončila svoju úvahu Emília. „Viem, čo je Európska únia. Ale nechcelo by sa mi do nej ísť,“ povedal Filip zo štvrtej triedy. „Chcem zostať pekne doma na Slovensku,“ dodal.
„Na hodinách občianskej sa snažíme zaangažovať žiakov. Chceme, aby si osvojili myšlienku, že treba ísť vyjadriť svoj názor. Je už jedno aký. Dúfame, že sa po hodine rozprávajú na túto tému aj s rodičmi,“ povedal Ján Forgacs, učiteľ občianskej náuky. „Dúfali sme, že deti ráno do školy odprevádzajú rodičia a že ich oslovíme a dáme im materiály,“ povedali aktivisti. Rodičia sa však rovnako ako deti o akcii a jej myšlienke dozvedia asi až po jej skončení.