Ešte nepochopiteľnejšie však bolo, že doúčtovanie nedoplatku prišlo na meno jej dva roky a štyri mesiace mŕtveho manžela. „Účty sme vždy riadne platili. Každý rok nám prišlo z bytového družstva dokonca oznámenie o preplatku. A naraz toto. Dostala som z toho mozgovú príhodu,“ hovorí pani Gašparíková.
Takúto situáciu pritom nezažila po smrti manžela prvýkrát. Už pred rokom v júli jej z bytového družstva na Kominárskej 6 doručili dve rozúčtovania na byt.
Obe boli za to isté obdobie – za január až jún 2001. Len jedno však bolo adresované pani Márii Gašparíkovej, druhé adresovali jej v tom čase už desať mesiacov mŕtvemu manželovi. „Kým jemu vyčíslili preplatok vo výške 8846 korún, mne, naopak, nedoplatok vo výške 4305 korún,“ hovorí pani Gašparíková. „Nechápem, ako po toľkom čase na družstve vôbec mohli viesť môjho manžela v evidencii, hoci všetky potrebné doklady o jeho smrti mali.“
O manželovej smrti pritom bytové družstvo informovala úmrtným listom mesiac po tom, čo zomrel. Z bytového družstva jej 10. októbra 2000 odpovedali, že to berú na vedomie.
Predsedníčka družstva Diana Polomská tvrdí: „Oznámenie o úmrtí nie je pre družstvo dostačujúce. Rozhodujúce je súdne rozhodnutie o ukončení dedičského konania. A to, ako je známe, môže trvať aj viac ako dva roky.“ Dve rozúčtovania na ten istý byt za to isté obdobie predsedníčka družstva vysvetlila tým, že pani Gašparíková naďalej platila účty na variabilné číslo pridelené jej manželovi, nie na to, ktoré pridelili vdove.
Jozef Mihok, predseda Klubu ochrany spotrebiteľov, ktorý spor pani Gašparíkovej s družstvom pri ďalšej upomienke pomohol minulý týždeň vyriešiť, však hovorí: „Družstvo s pani Gašparíkovou uzavrelo zmluvu o výkone správy, z ktorej jasne vyplýva, že za vlastníka bytu ju považovalo už 31. mája 2001. Nepriamo to priznalo aj tým, že jej pridelilo nový variabilný symbol.“
Na spoločnom trojstretnutí predsedníčka bytového družstva údajne priznala, že chybu urobila pracovníčka družstva, ktorú už prepustili.