Dopravný podnik uzavrel minulý rok s celkovými výnosmi 2,015 miliardy korún, oproti predchádzajúcemu roku tak stúpli o približne 54 miliónov korún. Na druhej strane sa vlani prehĺbila strata podniku, ktorú oproti 39,7 milióna korún v roku 2001 evidoval vo výške takmer 90 miliónov.
Zhoršenie hospodárenia ekonomický riaditeľ podniku Viliam Majda pripisuje najmä výraznému rastu nákladov na údržbu a generálne opravy vozidlového parku, ktorý je podľa jeho slov v „katastrofálnom“ stave. Približne 80 percent zo 120 trolejbusov, 60 percent z 530 autobusov a štvrtina z celkového počtu 227 električiek prekročila svoju ekonomickú životnosť.
Mestský dopravca vlani čerpal celkovú prevádzkovú dotáciu 939,2 milióna korún, z ktorej 677,2 milióna tvoril priamy príspevok zo štátneho rozpočtu. Zvyšok spoločnosti poskytol stopercentný akcionár podniku – mesto Bratislava.
Z celkových nákladov vo výške zhruba 2,105 miliardy korún boli najväčšou položkou náklady na spotrebu materiálu a energie. Tie presiahli 739,7 milióna korún. Dopravný podnik na mzdách svojim 3100 zamestnancom vyplatil 674,8 milióna korún a na pohonné hmoty pre mestskú hromadnú dopravu vynaložil 233,5 milióna korún. Na pokutách v minulom roku vybral 29 miliónov korún.
Úverová zaťaženosť podniku na konci roka dosiahla 140 miliónov korún. „V tomto roku počíta podnik so stratou 185,9 milióna korún a znížením výnosov na 1,984 miliardy korún,“ dodal V. Majda. Zníženie výnosov pravdepodobne spôsobí zvýšenie spodnej sadzby DPH z 10 na 14 perecent. Zvýšením dolnej sadzby DPH tak podľa V. Majdu podniku klesne objem tržieb.
Dopravný podnik plánuje vyhlásiť tender na sto nových autobusov pre MHD. Ak mesto Bratislava výberové konanie odsúhlasí, využije podnik na krytie dodávky úver. Jeho výška by mala dosiahnuť zhruba 800 miliónov korún, spoločnosť však zatiaľ neoslovila konkrétne bankové inštitúcie. (sita)