„Najväčším problémom v správaní siedmakov je komunikácia medzi chlapcom a dievčaťom,“ tvrdí koordinátorka Mária Lukáčová. „Často sa navzájom slovne osočujú a nemajú problém s najvulgárnejšími výrazmi – naopak, na hodinách etickej výchovy sme zistili, že problém nastáva vtedy, ak majú povedať o tom druhom niečo pekné, ak ho majú pochváliť. Kritizovať vedia deti perfektne.“ Problém vzťahu dievča – chlapec sa v škole dokonca preniesol aj do roviny žiak – učiteľka. Pred rokmi ôsmak na chodbe pobozkal mladú učiteľku a potom sa vyhováral, že si ju pomýlil so spolužiačkou, lebo obe nosia okuliare. Učiteľka potom zo školy odišla. Rodičia žiaka sa k jeho správaniu stavali laxne. V teste, ktorý dala robiť žiakom v triede Márie Lukáčovej vysokoškoláčka z pedagogickej fakulty, sa zistilo, že aj keď otvorené fyzické formy šikanovania deti neuvádzali, objavilo sa skryté šikanovanie, ktoré spôsobuje napríklad aj rozdielna finančná situácia rodín. „ Tí, ktorí majú značkové oblečenie, sa posmievajú tým, ktorí ho majú z Miletičovej. Možno by to vyriešilo niečo také ako uniformy, ktoré nosia žiaci na Gymnáziu Mercury,“ dodáva Lukáčová.
Riešením problémov je podľa výchovnej poradkyne Marty Tkáčovej pekný prístup. Vytvorenie dôverného vzťahu so žiakom. Venovať mu čas mimo triedneho kolektívu. „ Žiadne dieťa nie je problémové, ak je s vami samo,“ hovorí. Každý školský obvod by mal podľa nej zriadiť aspoň dve triedy, kam by problémové dieťa mohlo prestúpiť a venovali by sa mu denne odborníci.
„Problémovým deťom venujeme dostatočnú pozornosť, až keď je už neskoro – často až v polepšovniach,“ dodala. (japa)