Včera na Základnej škole Lazaretská robili rozhovory s výchovnou poradkyňou a koordinátorkou pre protidrogovú výchovu študenti sociálnej práce. Tí budú v rámci svojej diplomovej práce porovnávať prístup k problémovým žiakom na základných školách u nás a v Nórsku. „Rovnaké otázky, aké kladieme učiteľom tu, budeme klásť aj tým v Nórsku a potom skúsime porovnať ich prístup,“ upresňuje jedna zo študentiek. Na nórskych školách je veľmi obľúbená terapia ART. Skratka ART by sa do slovenčiny dala preložiť ako tréning nahrádzania agresívneho správania. Má tri zložky – nácvik sociálnych zručností, v ktorom si žiaci trénujú vyjadrenie vďaky, ospravedlnenia aj odolávanie nátlaku skupine osôb. Druhou zložkou je kontrola hnevu zameraná na zvládnutie vlastnej agresivity a tréning sebakontroly a v rámci morálneho rozmýšľania sa učia predovšetkým empaticky myslieť. Praktické učenie spočíva v rolových hrách – žiaci v hre simulujú problematické situácie a vzťahy, v ktorých sa môžu deti, ale aj dospelí ocitnúť. Pri vytváraní situácií – hraní rolí – si menia po čase úlohy – raz je ten istý žiak v úlohe obete, šikanovaného, raz v role útočníka. Pedagógovia vychádzajú aj z predpokladu, že dieťa sa v hre vcíti napríklad do role obete, spomenie si na svoje zlé pocity aj v opačnej úlohe a samo sa spontánne nestane útočníkom, ktorý by ubližoval.
Zručnosť pri riešení reálnych krízových situácií nadobúda dieťa alebo dospelý tak, že ich už má zažité z hry, nacvičené a už ho tak nezaskočia v reálnom živote. Ocitol sa v nich, pokúšal sa ich riešiť a neprekvapia ho. Rovnako problémový žiak, ktorý nechce rešpektovať pravidlá, nevie pochváliť druhého, poďakovať sa či ospravedlniť sa, učí sa na terapii vyjadriť a verbalizovať takéto pozitívne emócie.