SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Na štart bežal päť kilometrov s kufrom v ruke

Po vydarenej bežeckej premiére na trati Devín – Bratislava v roku 1921 organizátori vyjadrili prianie, aby sa tieto preteky stali pravidelnými, pretože ich športový úspech bol ohromný.


Štart 10. ročníka Devín – Bratislava v roku 1931 v Devíne. Jeho víťaz Jozef Koščak je štvrtý sprava. FOTO – ARCHÍV

Každý ročník zanechal nejakú stopu. Ten druhý v roku 1922 sa konal 1. mája, vo Sviatok práce a jeho cieľ musel byť preložený spred Národného divadla pred Štefánikove kasárne. Účasť bola slabšia, 15 odvážlivcov, z nich iba traja mimobratislavskí. Dominoval J. Liehne zo Sparty Praha. Najúspešnejším Bratislavčanom bol pretekár I. ČSŠK J. Hájek, tretí v poradí. Tretí ročník v roku 1923 bol sprístupnený aj športovým chodcom. Sparťan V. Šindler, víťaz hlavnej kategórie bežcov ani tento rok neporušil tradíciu. Až vo štvrtom ročníku (1924) sa stal víťazom pretekár z iného klubu ako Sparta Praha – E. Kucharský zo Žižkova. Zaujímavosťou, ktorá sa potom premenila na samozrejmosť, bola účasť kategórie vojakov, keď z 37 účastníkov bolo až 22 uniformovaných bežcov s malou poľnou.

Na 5. ročníku v roku 1925 sa na štarte objavil vynikajúci Košičan v drese pražskej Sparty Jozef Koščak. Ten pred samotnými pretekmi absolvoval nedobrovoľný tréning, keď vystúpil z vlaku v Devínskej Novej Vsi mysliac si, že je v Devíne. Za svoj omyl zaplatil päťkilometrovým behom s kufrom v ruke, pretože do štartu zostávala necelá hodinka. Preteky však napriek tomu vyhral a víťazstvo zopakoval aj v rokoch 1929, 1931 a 1932, takže Putovný pohár venovaný Lekárskou fakultou UK získal natrvalo.

Práve v roku 1932 sa Devín – Bratislava bežal ako majstrovstvá Slovenska a vlastnú kategóriu malo vojsko, ktoré v ďalších ročníkoch zvyšovalo počty účastníkov. Premiérovým víťazom z bratislavského klubu sa stal v roku 1934 F. Solty z PTE. Tento ročník však prebehol bez účasti pretekárov z českých a moravských klubov. Až na jedného – sparťana V. Šlechtu, ktorý nechýbal ani raz od roku 1921.

Prvý výpadok zaznamenalo populárne atletické podujatie v roku 1928. Dôvod neuskutočnenia bol pravdepodobne finančný. Dôvody ďalších výpadkov boli nepríjemnejšie. Druhá svetová vojna a jej následky prerušili tradíciu prakticky až do roku 1948. No 16-ročná vynútená pauza medzi rokmi 1951 až 1967 „začala povinnou ideologickou izoláciou“ nielen pohraničného devínskeho pásma v 50-tych rokoch, ale pokračovala aj dočasnou organizátorskou apatiou. Našťastie rok 1967 priniesol zmenu a iniciatívu z klubu TJ Rapid Bratislava i ďalších atletických nadšencov o oživenie tradície.

IGOR MACHAJDÍK

(Pripravujeme v spolupráci s Múzeom telesnej kultúry v SR)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 213
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 362
  3. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 5 970
  4. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 529
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 4 181
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 959
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 762
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 157
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 419
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 6 631
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 315
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 116
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 986
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 597
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 213
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 120
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu