Bratislava 8. apríla (TASR) - Umelecké grémium Slovenskej filharmónie (SF) sa v pondelok zaoberalo plánovanou výstavbou vjazdu do podzemných garáží na Mostovej ulici v Bratislave a rozhodlo, že požiada o prijatie u primátora Andreja Ďurkovského.
"Verím, že sa stretnutie uskutoční," uviedol dnes pre TASR generálny riaditeľ SF Jozef Tkáčik. SF tak reagovala na uznesenie Mestského zastupiteľstva (MsZ) Bratislavy, ktoré koncom marca schválilo spomínanú výstavbu.
"Boli sme prekvapení týmto rozhodnutím a preto sme začali s petičnou akciou. Za týždeň ju podpísalo vyše 700 občanov," konštatovala námestníčka SF Darina Maxianová.
Protestná petičná akcia pracovníkov SF a návštevníkov koncertov však nie je len proti výstavbe vjazdu do podzemných garáží. Z dôvodu šetrenia stavu národnej kultúrnej pamiatky, ktorou je budova Reduty, navrhujú rekonštrukciu a ponechanie len jednej električkovej koľajovej sústavy na Mostovej ulici. Zároveň sú proti otvoreniu obojsmernej automobilovej premávky po Mostovej a Medenej ulici, pretože koncertná sieň je od nich delená iba vonkajším múrom.
"Obidve ulice sú teraz pre autá neprejazdné a ich otvorením sa zhorší hluková záťaž," zdôvodnila Maxianová. Podľa nej sa tam odhaduje denná premávka 2520 áut a simulovaný nárast hlukovej záťaže zo 68,9 na 69,2 decibelu. Údajne tam hrozí rušnejšia premávka ako na blízkom Šafárikovom námestí.
Podľa listu generálneho riaditeľa SF Jozefa Tkáčika z 26. februára 2003 bratislavskému magistrátu považujú toto riešenie za najhoršie, ba tragické. Budova Reduty je zo železobetónovej konštrukcie, ktorá prenáša všetky otrasy spôsobené dopravou - chveje sa podlaha, trasú sa lustre. Je narušovaná statika objektu, vznikajú trhliny v múroch. Zvýšený dopravný ruch znemožní nahrávanie v Koncertnej sieni, ktorá je akusticky najlepšou koncertnou sieňou v Bratislave, zdôvodňuje Tkáčik.
Na problém s dopravou na Mostovej ulici upozorňuje SF od roku 1991. Meranie hluku a vibrácií v roku 1994 preukázalo prekročenie prípustných hodnôt. Bývalého primátora Jozefa Moravčíka naposledy 19. júna 2002 požiadala o pomoc pri riešení problému opravou električkovej trate. SF bola prvýkrát prizvaná ku stavebnému konaniu týkajúceho vjazdu do garáží dňa 19. februára 2003 a podala proti nemu námietku. Mestské zastupiteľstvo v Bratislave 6. marca 2003 odsúhlasilo výstavbu garážového vjazdu na Jesenského ulici. Po rokovaniach s dodávateľom stavby firmou Bratcarl a Veľvyslanectvom USA mestskí poslanci na zasadnutí 27. marca odsúhlasili projekt výstavby vjazdu na Mostovej ulici.