
Krcheň nenechá na pokoji žiadnu sukňu. M. Huba ako Krcheň Nesmrteľný a Dušan Tarageľ ako Žofka. FOTO – JANA NEMČOKOVÁ
Krcheň Nesmrteľný bola spočiatku próza publikovaná v časopise Romboid. Neskôr ju prozaička Eva Maliti-Fraňová prepísala na dramatický debut a hneď s ním zvíťazila v súťaži pôvodných slovenských dramatických textov Dráma 2001. V štatúte súťaže je, že víťazný text musí uviesť martinské Divadlo SNP. V réžii R. Balleka tak urobilo minulý rok.
Medzi porotcami súťaže však vtedy sedeli aj dramaturgička SND Darina Abrahámová a režisér Roman Polák. Keďže obaja dali dráme svoj hlas, dramaturgička sa medzi rečou opýtala režiséra, či by tiež nechcel hru zinscenovať. On vraj nezáväzne, teda aspoň si to myslel, odpovedal, že aj áno. Netušil, že od toho momentu urobí Darina Abrahámová všetko, aby sa pôvodná slovenská hra skutočne ocitla v repertoári SND. Podarilo sa. Premiéra je dnes a zajtra na Malej scéne SND.
To, čo dnes uvidia bratislavskí diváci, nemá s martinskou inscenáciou veľa spoločného. V pôvodnej verzii sa hra končí aspoň nádejou, že zlo môže byť potrestané. Súvisí to s náladou, v ktorej ju dramatička písala. Eva Maliti totiž spracovala pocity z ľudí a spoločnosti tesne pred nežnou revolúciou. Pomenúvala javy, ktoré ju znechucovali, ale v spoločenskej zmene predsa len videla nádej.
Roman Polák ideu posunul. Ani tým, že sa zrútil socializmus, zlo predsa nezaniklo. Hlavným hrdinom je taký slovenský sváko Ubu.
Krcheň Nesmrteľný je v úvode človek takmer nad hrobom, ktorý nevylieza zo zváľanej postele. Časom sa ukáže, že je personifikovaným zlom. Udavač, smilník, násilník, podvodník a manipulátor, ktorý sa neštíti ničoho.
Jeho predstaviteľ Martin Huba priznáva, že nie je príjemné stvárniť koncentrované zlo. V mnohom sa totiž človek spozná a mnohé si musí priznať. Nerobia to radi ani herci, ani diváci. Na druhej strane zbaviť sa zla možno iba priznaním. Preto sú takéto inscenácie zmysluplné, musia však byť príťažlivé.
V Krchoňovi je to najmä vďaka magickému realizmu, ktorý v sebe nesie. Nad inscenáciou sa vznáša marquezovská nálada, ale so slovenskými koreňmi. Je tu dávka absurdity i humoru, núka sa veľký priestor pre režiséra, hercov (okrem už spomínaného M. Hubu účinkujú M. Hilmerová, Ľ. Trenklerová, B. Turzonovová, S. Valentová, J. Kroner, D. Tarageľ) a výtvarníkov (V. Čáp a M. Havran).
BARBORA DVOŘÁKOVÁ